3-vuorotyö ja treenaaminen.

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onkos palstalla muita, jotka tekee työtä kolmessa vuorossa? Onhan muuten paska yhdistelmä treenaamisen suhteen! Treeniajat on pakko sovitella työn mukaan, eikä pääse salille aina silloin, kun tietää vireen olevan parhaimmillaan.
etenkin yövuorot on syvältä. Mulla putoaa tulokset kaikissa liikkeissä n. 5% paikkeilla. Treenaminen yövuorojen aikana on siis pirun turhauttavaa. Väsyneenä salille ja treeni ei kulje. Sitten vielä palautuminen kärsii massiivisesti, kun ei saakkaan niitä normaaleja yöunia. Syömisetkin tahtoo mennä perseelleen, kun päivällä nukkuu minkä pystyy ja yöllä taas ruoka ei maistu samalla tavalla, kuin päiväaikaan.
Välillä olin yövuoropätkät kokonaan treenaamatta mutta, kun tekee vähintään neljä yötä putkeen niin tahtoo tulla liian pitkiä taukoja treenaamiseen ja siksi on pakko yrittää. Valvomaan joudun n. 2-3 viikon välein.
Miten ongelman ratkaisisi? Mitenkäs muut palstalaiset toimii yötyön/ treenaamisen suhteen? Työpaikkaa ei viitti ruveta vaihtaan, eikä yövuoroistakaan voi luopua, kun niistä tulee kuitenkin palkkapussiin ne rahkarahat. :zzzz:

Menet reenaaman ennen töihin tuloa.

Näinpä juuri olen tehnyt. Se ei kylläkään poista ensimmäistäkään noista ongelmista..

Mulla työvuorot...

Aamut 6.00-14.00 eli treeni n. 18.00
Yöt 22.00-06.00 eli treeni n. 18.00
Illat 14.00-22.00 eli treeni n. 10.00

Viikko aina kutakin vuoroa, mutta vkoloput vapaat. Ja kannattaa vaikka käyttää niitä vapaapäiviä myös treeneihin.
Lisäksi joskus viikonloppuisin ovihommat.

Ja (jos)/kun väsyttää, niin piristeitä peliin. Ja töissähän on aina hyvää aikaa syödä. :)

Itse käyn aina ennen ilta- ja yövuoron alkua salilla ja sieltä suoraan töihin. Aamuvuorossa iltapäivällä. Itse en ole huomannut mitään tulosten putoamista jos vaan nukun n. 8 tuntia vuorokaudessa.

Ite oon 3-vuorotyön takia vähentänyt treenikerrat 3 kertaan viikossa. Hyvin näyttää toimivan, onneksi on hyvä unenlahjat ja vielä tulpat korviin nii saa hyvin levytettyä. Levytänkin mahdollisimman paljon, väsyneenä on turha läheteä salille. Aamuvuorosta tultua otan kunnon siivut 3-5h ja sitte treeni. Ennen iltavuoroja käyn aamulla salilla. Ja öitten aikaan vedän siivua 06-16 ja sitte kerään kamppeet ja suksin salille. Jos tuntuu että väsyttää tai ei naposta nii keskityn ruokailuun salin sijasta (-> valtava pakki).

:david:

No mulla ongelma yövuorojen kanssa onkin siinä, etten oikein osaa nukkua päivisin ja unet jää yleensä 3-4 tuntiin. Esim. tänään kotona aamulla klo: 8.00, nukkumaan klo: 10.00 ja heräsin klo: 14.15. Siinä välillä vielä kerran heräsin vessaan, stana! salille klo: 19.00 ja lähtiessä jo aivan poikki. No tänään oli kuitenkin poikkeustila ja treeni maistu yllättävän hyvälle. Lienee viikon tauolla osuutta asiaan..tai sitten kaikki on muuttumassa parempaan päin, uskottava näin.

Mullakin yövuorot vaikuttaa treenitehoihin, ei vaan jaksa vääntää, mutta en jätä treenaamista väliin....meen salille kun heräilen iltapäivästä. Käyn salilla iltavuoroissa aamupäivisin tai sitten pidän lepopäivän. Vapaapäiviäkin on viikossa, että salille meen myös silloin.

En pidä tiettyjä treenauspäivä, koska se on täysin mahdotonta. Vuorot viikossa voi olla ilta, aamu, vp, yö, yö....tässä mennään siis työvuorojen ehdoilla. Itse en koe tätä ongelmaksi, päinvastoin. En haluaisi missään tapauksessa tehdä ainakaan tässä vaiheessa elämääni pelkää tasaista päivävuoroa!!! Tappavan tylsää...Palkkaankin se vaikuttaa. ;)

PS. Nytkin yövuorossa!

Kolmivuoroa väännetään myös. Iltavuorot on treenin osalta mulla melkein parhaat kun menee aamupäivästä salille niin sitä virtaakin piisaa painojen kolisteluun.

Monesti aamuvuoron / normaalipäivän jälkeen ei vaan tahdo enää hirveästi sali illalla innostaa. Ja usein vapaaillat menevät sitten taas muiden harrastuksien parissa.

Yövuorot sitten vetää nolliin loputkin energiat... Ne osuu onneksi sen verran harvoin (5-6 vkon välein) että ne ei hirveästi haittaa. Tuon olen kompensoinut niin että teen omaa pikku jumppaa (punnerruksia, vatsoja) töissä öisin jos / kun on rauhallista. Noin sitä pysyy aika hyvin virkeänäkin eikä tarvi niin sitä kahvia sitten litkiä.

rautasydän sanoi:
Esim. tänään kotona aamulla klo: 8.00, nukkumaan klo: 10.00
Mitäs sä ton klo 8-10 välin hommailet? Jos ei mitään lehdenlukua kummempaa ole ohjelmassa niin mene nukkumaan heti kun tulet kotiin. Pimennä kämppä kunnolla niin unikin saattaa parantua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Töitä pääsääntöisesti kahdessa vuorossa 07 - 19 ja 19 -07. Kyllähän se totta on että sekoittaa kuvioita, varsinkin kunmyös rouva on vuorotyöläinen ja huollettavina kaksi pientä punttimiestä ja koira.

Itse en pysty mitään orjallista ohjelmaa noudattamaan ylläolevan takia,enkä haluakkaan. Tunteella vedellään.

"Mitäs sä ton klo 8-10 välin hommailet? Jos ei mitään lehdenlukua kummempaa ole ohjelmassa niin mene nukkumaan heti kun tulet kotiin. Pimennä kämppä kunnolla niin unikin saattaa parantua."
No eilen tein ruoan ja söin ja kävin saunassa. Yleensä kyllä unten mailla 9:n mennessä. Pimennän aina makuuhuoneen ja nukun tulpat päässä mutta unta ei vaan riitä, kun sen maksimissaan nelisen tuntia. Siinä, kun viikon parhaimmillaan tekee yötä alkaa loppua kohti oleen aika sippi.
"En pidä tiettyjä treenauspäivä, koska se on täysin mahdotonta. Vuorot viikossa voi olla ilta, aamu, vp, yö, yö....tässä mennään siis työvuorojen ehdoilla. Itse en koe tätä ongelmaksi, päinvastoin. En haluaisi missään tapauksessa tehdä ainakaan tässä vaiheessa elämääni pelkää tasaista päivävuoroa!!! Tappavan tylsää...Palkkaankin se vaikuttaa"
Täysin samaa mieltä. Ite käyn salilla mieluiten aamupäivisin ennen iltavuoroja ja vapaapäivinä. Aamuvuorojen jälkeen on aina hiukka vaikee pakottaa ittensä sinne salille mutta, kun sinne pääsee niin ei siinä sitten enää mitään. Hommia hankaloittaa vielä treenikaveri, joka tekee silkkaa aamuvuoroa ja pitäs kuitenkin pari kertaa viikossa päästä kimpassa penkkaamaan. No kukaan ei ole väittänytkään, että tämä helppoa olis.

rautasydän sanoi:
No eilen tein ruoan ja söin ja kävin saunassa. Yleensä kyllä unten mailla 9:n mennessä. Pimennän aina makuuhuoneen ja nukun tulpat päässä mutta unta ei vaan riitä, kun sen maksimissaan nelisen tuntia. Siinä, kun viikon parhaimmillaan tekee yötä alkaa loppua kohti oleen aika sippi.

Tee seuraavan aamun ilta.. tai siis aamupala (jokin rahkahässäkkä tms) valmiiksi jo edellisiltana ja syö se töissä ennen kotiin lähtöä jos mahdollista, jottet joudu kokkailemaan kotia tullessasi. Jätä myös sauna väliin, ettei tarvi minkään jälkihikien kanssa keppuroida sängyssä. Jos täytyy laajemmin peseytyä, niin nopea suihku ja sekin jo töissä jos mahdollista. Rajoita myös aamuyöstä juontia, ettei tarvi kuselle herätä. Eli siis rajoita kaikki toiminta minimiin yövuoron jälkeen, jotta pääset heti pehkuihin heti kotiin tultuasi, vaikkei väsyttäisikään. Tyyliin kyllä tottuu.

No mulla tuo sauna vaan antaa paremmat unet, eikä jälkihiki ole ongelma. Töistä lähtiessä pyrin syömään mutta aina se ei onnistu/ riitä. Kuselle herään anyway, kun elimistö ihmettelee mikä on meininki. On näitä hommia tullut jo yli 10 v. tehtyä, että suurinpiirtein tietää miten itelle jutut parhaiten toimii. Lisäksi, kun on lapsia niin senkin takia usein aamulla nukkumaanmeno viivästyy, kun pitää niillekin joku huomion hetki suoda, että edes joskus isäänsä näkevät. Kiitti vinkeistä, pitää koettaa ottaa paremmin noita käyttöön.

Mullakin on takana jo lähes sama aika ja olen tässä vuosien saatossa näköjään opinut selviämään yötuurien jälkeen n.5-6 tunnin unilla, eikä tarvi ottaa yöhön mennessä torkkuja. Tosin meillä on vaan kaksi yötä peräkkäin, joten se menee vaikka miten päin keppuroidessa. Mullakin tuo perheen pienin nykyään venyttänyt nukkumaan menoa aamuisin, mutta silti pyrin oleen pää tyynyssä ½h kotiin tulon jälkeen.

Mulla kans 3-vuoro, viikko aina samaa vuoroa, viikonloput vapaalla.
Yövuoron jälkeen salille klo 6.00 aamulla, ai että on virtaa, sopivan turta olo, yleensä saan parhaat tulokset. :evil:
Iltavuoron jälkeen salille 22.00, hyvä aika, virtaa piisaa ja saa yksin kolistella.
Aamuvuoron jälkeen heikoin vire, klo 14.00, yleensä pidän kevyen viikon aamuvuorossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom