-25kg puolessa vuodessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xander80
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lähtökohtana n.125kg 180cm ja tarkoitus päästä alle 100kg. Alle 100kg päästään niin tarkoitus lähteä salille.

Olen 28 vuotias ohjelmistosuunnittelija ja viimeisen 2 vuoden aikana on painoa tullut tuo 25kg lisää. Kerron hieman miten tälläiseen tilanteeseen päädyttiin. Aloitin firmassa X hieman yli pari vuotta sitten ohjelmistosuunnittelijana tein aluksi aika pitkiä työpäiviä ja aikaa ei riittänyt silloiselle kihlatulle. Puoli vuotta kihlattuni katseli kun tein yli 12h työpäivää ja viikonloput menivät lähibaarissa roikkuessa. Vein myös työt kotiini vaikka olin jo 12h ollut työpaikalla. Kihlattuni lähti omille teilleen ja minulla oli siis entistä enemmän aikaa tehdä töitä. Kotona kävin vain nukkumassa ja päivisin kaikki ruuat olivat pikaruokaa tai mikrosapuskaa. Viikonloput menivät edelleen kännäämisen parissa ja elämäntavat olivat todella epäterveelliset. Vähän aikaa sitten yritys X päätti ulkoistaa palveluitamme Intiaan ja allekirjoittanut sai lopputilin.

Pari viikonloppua sitten kävin vanhojen kavereitteni kanssa yökerhossa ja sain outoja katseita ja suoraa vittuilua ylipainostani naisia lähestyessä. Kävin seuraavana päivänä kaverin puntarilla ja mittari näytti vähän yli 125kg ja heräsin todellisuuteen. Tässä vaiheessa tutustuin pakkotoistoon ja nyt uskalsin liittyä foorumiin kun olen tätä jo päiviä lukenut. Sain työpaikan eräästä koulusta opettajan sijaisena ja lopetin ryyppämisen, kebab/hese/mäkki ja mikrosapuskat yms. Olen nyt koittanut syödä terveellisemmin ja laittaa ruokavalion kuntoon. Tuntuu että taidan siltikin syödä vielä liian isoja annoksia. Kolaakin meni ennen monta litraa päivässä vaihdoin myös sen sokerittomaan versioon ja päätin että 1pullo pitää kestää vähintään 3 päivää.

Tarkoituksena myös aloittaa lenkkeily/kuntoilu. Tänään kävin 40min kävelyllä, en ole varmaan kahteen vuoteen liikkunut oikein yhtään ja kyllä hiki virtasi pelkästä kävelystä. Tarkoitus olisi mennä -1000kcal, mutta en oikein tiedä mikä olisi normaali kulutukseni niin en tiedä paljon pitäisi kaloreita syödä päivässä. Yritän päästä noin 1kg/viikko tahtiin.

Olen nyt tälläistä syönyt tässä pari päivää ja tänään puntari näytti 123.9kg

Aamupala: Ruisleipä (päälle oivariinia, kinkkua ja tomaatti/kurkku) + Maitoa (Rasvaton)

Lounas: Kouluruokailu

Välipala: Hedelmä + Ruisleipä tai maitorahka + sokeriton 2dl vadelmakeitto + Maitoa

Lounas: Tumma spagetti + Naudan jauheliha + Maitoa

Iltapala: Hedelmä + Ruisleipä tai maitorahka + sokeriton 2dl vadelmakeitto + Maitoa

Tulen tänne jatkossa päivittelemään mitä olen syönyt ja miten olen liikkunut, myös miten painon lasku on ltoteutunut ja millaisilla fiiliksillä mennään. Mahtaako tuo 25kg puolessa vuodessa olla liian kova tavoite? Vinkkejä saa laittaa.

ihan aluksi: Aloita suoraan kuntosali jos siihen poisjättämiseen ei ole mitään pätevää syytä, sillä se on ainoa järkevä tapa estää lihaksien lähteminen samalla kuin valtava määrä muuta tavaraa lähtee.

Tarina oli vähän kuin omasta suustani mittojen suhteen. Tosin puoli päätä lyhyempi olen :)

Älä aloita juoksemista sillä hajoitat sillä vain paikkasi ja kuten huomasit, niin jo pelkkä kävely on rankkaa. Suosittelen tässä ja sinullekin kahta loistavaa harrastusta puntin lisäksi: Uiminen ja sauvakävely. Uiminen ei rasita niveliä ja on oikeasti hyvä tapa kuntoilla ja sauvakävely taas on tehokkaampi koko kropan rasittava muoto kävelystä.

Kalorivaje millä olet liikkeessä on suuri ja tahti on kova muttei mahdoton. Kovaa päättäväisyyttä se vaatii. Tuohon siis on mahdollisuuksia päästä, mutta tuo voi käydä päälle vähän liian rankaksi.

Sinuna jättäisin maidon kokonaan pois kun kerran dieetillä olet ja syö sen sijaan mielummin extra-annos raejuustoa josta saat tärkeää proteiinia. Iltapalalla korvaa hedelmä jollain rasvaa ja proteiinia sisältävällä, koska niitä kahta elimistö tarvitsee enemmän kuin hedelmän tuomaa piikkiä verensokeriin - etenkin illalla.

Jos maitoa et halua jättää pois niin ei sekään ole ongelma. Vesi vain on sen verran hyvä juoma, että mielummin sitä. Siitäkin oppii tykkäämään!

Enempiä en nyt raskaan työpäivän jälkeen jaksa kirjoittaa, joten muut jatkakoon.

Olet valinnut todellakin oikean tien, joten tsemppiä aivan älyttömästi sinulle!

t. nimim. tuon polun vaeltanut :)

Jees, kai sitä vois kantaa kortensa kekoon ja auttaa miestä mäessä.
Itellä toimii seuraavat vinkit laihduttamisessa:

- Nopeat sokerit (karkit, limsat yms) kokonaan pois.
- Leipä pois ruokavaliosta, liian helppoa valmistaa jos tekee jotain mieli ja ihan turhaa hiilaria. Aamulla vaikka keität puuron.
- Suosi täyjyvätuotteita riisissä ja pastassa.
- Juo paljon vettä.
- Jos tuntuu että alkaa tekemään mieli herkkuja tms, syö rahka tai raejuusto ja odota että himo menee ohi. Yleensä noi johtuu verensokerin heilahteluista.
- Älä syö illallisen jälkeen hiilihydraatteja (paitsi jos käyt salilla, palautusjuoman hiilarit on ok). Iltaa kohti vain rasvaa ja proteiinia.
- Ei maitoa ruokajuomaksi.

Muuta ei äkkiseltään tuu mieleen. Liikunnan lisääminen juurikin tuon kävelyn muodossa on varmasti hyvä idea ja suosittelen myös sen kuntosaliharjoittelun aloittamista.

Tsemppiä dieetille.

ensinnäkin tuplaa aika tai puolita laihdutettava läskimäärä. Ekalla dieetillä 2kg/kk usean kuukauden ajan on jo tosi hyvä saavutus! Maltillinen kalorivaje ja ruokavalion siistiminen ylläolevilla ohjeilla.

Ihan eka sinuna siistisin ruokavalion, lopettaisin alkoholin ja sit kun noi on kunnossa, alottaisin vähentämään ruokamääriä

E: toi maidon välttäminen menee mun mielestä sarjaan: hallitus salakuuntelee mun ajatuksia, askartelenpa foliohatun

25 kiloa puolessa vuodessa tarkoitta n. kilon viikkotahti, joka oan ihan suositeltavaa.

Tässä pari vinkkiä joilla laihtuminen onnistuu:
-syö hiilihydraatteja ainoastaan aamiasella ja treenin jälkeisellä aterialla, jolloin insuliiniherkkyys on parhaimmillaan. Vuosien syöpöttely johtaa insuliiniresistanssiin ja siitä edelleen diabetekseen. Jotta tilannetta voi parantaa tulisi hiilareita nauttia ainoastaan silloin ku elimistö pystyy sen parhaiten käyttämään hyväksi eli edellä mainittuina ajankohtina.
-ei rasvaa ja hiilareita samalla aterialla.
-kasviksia voit syödä niin paljon kuin haluat.
-vältä fruktoosia. Fruktoosi on siitä niljakas paskianen, että lihakset eivät voi käyttää sitä hyväkseen ja kun maksan varastot ovat täynnä se muuttuu suoraan läskiksi. Hedelmiä voi syödä, mutta kannatta välttää paljon fruktoosia sisältäviä kuten banaani, omena ja rypäleet. Fineli.fi auttaa löytämään parhaat hedelmät.
-proteiinia joka aterialla.
-6kk on pitkä aika dieetata, joten ei kannata aloittaa liian rankasti. Pikku hiljaa lisää liikuntaa ja muista välipäivät.
-unohda herkkupäivät ja ateriat... ainakin toistaiseksi. Haet varmasti elämäntapamuutosta, joten kannattaa ajatella asiaa niin kuin alkoholismia. Yksi ryyppy voi suistaa raiteilta. Koko homma voi mennä pieleen kun herkkuttelu jääkin päälle, mutta älä luovuta vaikka joskus lankeaisitkin.
-aseta välitavoitteita. Esim. viisi kiloa kuussa, kilo viikossa. Homma tulee olemaan rankempaa psykkisesti kuin fyysisesti.

toi maidon välttäminen menee mun mielestä sarjaan: hallitus salakuuntelee mun ajatuksia, askartelenpa foliohatun

Mä oon aina dieetillä jättäny maidon pois, rasvatonta tulee normaalisti vedettyä se 0,5l ruoan kanssa ja siinä on jo 170kcal. Näitä kun vetää sen 4 kertaa päivässä, tulee siitä jo 680kcal. Mieluummin ton määrän kaloreita vetää dieetillä vaikka rahkasta tms, joka pitää nälkää paremmin poissa. Bulkilla sit taas eri asia.

Maitoa ei mielestäni tarvitse pois jättää, mutta rajoittaa kylläkin jos sitä on tapana ollut litkiä. Proteiininsaannin lisäksi on mielestäni tärkeää pitää huoli siitä perusterveydestä, eli kalsiumiakin tarvitaan. Tosin jos syöt rahkaa ja raejuustoa päivittäin riittävästi, ei hätiä. Ja omasta mielestäni hedelmät kuuluvat laihduttajan ruokavalioon. Tuosta fruktoosista en ole itse kokenut haittaa, päinvastoin oikeastaan, sillä se ei aiheuta insuliinipiikkiä vaan pitää verensokeria tasaisena. Rasva on kyllä lähtenyt palamaan oikeanlaisella kalorivajeella ja ravintotasapainolla. Nyt vaan hankit hyvän saliohjelman ja alat liikkumaan! Tärkeintä on päästä alkuun :)
Sauvakävely on tehokasta rasvanpolttoliikuntaa, joka sopii puntin kaveriksi loistavasti. Tsemppiä!

Kyl mäkin maitoa kahviin laitan dieetilläkin, ei sitä kokonaan tarvitse pois jättää. Mut ruokajuomana imo melko turha loppupeleistä, varsinkin jos vetää rahkaa ja raikkua.

aikaisemmissa viesteissä olikin jo monia tosi hyviä juttuja. olisko sulla mahdollisuuksia saada opastusta esim. saliharjoittelun aloitteluun? että heti alusta asti tekis liikkeet oikein. kun et ole tottunut liikkumaan, ja ravintopuoli on ollut- no, onko se edes ollut ravintoa? - aikas huonoa, sun kropassa on aikamoinen määrä myös nesteitä, jotka varmasti lähtevät hyvin pian liikkeelle elämäntapamuutosten myötä. mun mielestä sun tavoite on aivan realistinen ja sulla tuntuu olevan hyvä, realistinen asenne. hyvä että otat asioista selvää!

olis kiva lukea sun päivityksiä tän asian tiimoilta, toivottavasti niitä on luvassa? älyttömästi tsemppiä, varmasti onnistut!!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En ole mikään asiantuntija liikuntaan ja syömiseen liittyen mutta omalla kohdallani vastaavassa tilanteessa auttoi tämä:

1. Hommaa tunnukset www.kalorilaskuri.fi:hin. Syötä sinne kaikki syömäsi ruoat ja syö niin kuin se sanoo.
2. Hommaa esimerkiksi Polarin sykemittari, joka pystyy luomaan liikuntaohjelman syötettyjen tietojen perusteella. Liiku niin kuin se sanoo.
3. Älä fuskaa.
4. Muista. Älä fuskaa.

--> Paino tippuu sopivaan tahtiin. Elimistö ei mene "säästöliekille".

Alussa kannattaa ottaa iisisti ja sykemittari opastaakin siihen hyvin. Jo parin kuukauden jälkeen näkyy selkeitä tuloksia. Sykemittari kykenee myös mittaamaan kuntotason ja sekin nousee muutamassa kuukaudessa reilusti. Kuukauden-parin kuluttua liikunnan määrää ja tehoa voi ryhtyä jo nostamaan.

Aika paljon toi -25 kg vuodessa..

Kuten muutkin edellä, suosittelen varovaista alkua. Sauvakävely aamuisin tyhjällä mahalla on ihan mielettömän tehokas keino poltella rasvaa pois. Suosittelen. Sulla on painoa sen verran paljon päällä, että juoksua en suosittele ollenkaan. Nivelet on mielettömän kovilla, vaikka ois hyvät kengät ja alla pururata.

Salilla saisit ne lihakset aktivoitua hyvin mukaan, ja se tukis hyvin tota aerobista.

Mutta ennen kaikkea; hitaasti hyvä tulee! Tsemiä projektiin!

Ei ole mahdottomuus tuo -25kg se onnistui minultakin aikaa meni siihen noin 5-6kk.

Muutama pointti jotka olivat itselleni todella tärkeitä:

1. Ilman kalorilaskuri.fi:tä en itse olisi onnistunut sillä en tiennyt mitään kaloreista ennen diettiäni.
2. Kaikki ylimääräiset herkut pois (limsat,karkit,grilliruuat ynnä muut)
3. Leipään en koskenut.
4. Liikuin paljon, ehkä vähän liiankin paljon mutta ei tullut kuitenkaan mitään takapakkia, punttia 5-6 kertaa viikossa, uintia 3 kertaa viikossa.

Ainoat päivät jolloin en laskenut kaloreita oli 2 päivää jouluna muuten laskin ja punnitsin jokaisen suuhun laittamani ruuan. Sen lisäksi sallin itselleni muutaman baari illan jolloin en laskenut kaloreita juomistani mutta grilliruokiin en kuitenkaan koskenut känni iltoinakaan.

Lähtö paino oli itsellä noin 102kg ja lopetettuani se oli reippaasti alle 80kg.
Tiukkaa diettiä 1000kcal vajeella noin puoli vuotta lukuun ottamatta joulua ja yhtä viikkoa jolloin söin kulutukseni verran.

Siinä oli jotain omia kokemuksia. Onnea laihtumiseen:thumbs:

Kiitos mahtavasta palautteesta ja vinkeistä. Tuli itselle todella hyvä mieli positiivisesta palautteesta, jota olette antaneet. Hienoa huomata, että muutkin ovat tähän pystyneet ja itsekkin uskon laihtumiseen.

Tänään tutustuin kalorilaskuri.fi sivustoon ja on mielestäni todella näppärä ja toimiva sivusto. Tämän päivän syömiseni n.2000kcal ja hyvin silläkin tuntuu pärjäävän. Lopetin sitten maidon litkimisen jota olen ennen harrastanut. Ajattelin myös kokeilla tuota puuroa aamulla ruisleivän sijasta.

Viikonloppuna ajattelin käydä ostamassa sauvat ja aloittaa sauvakävelyn. Onko sauvakävely paljonkin tehokkaampaa kuin tavallinen kävely? Mistä tuotteista saa hyviä rasvoja? Aloitan myös pienimuotoisen kuntopiirin tekemisen kotona eli vatsat, selät ja punnerrukset. 3x10 sarjoja vatsoja ja selkiä ja punnerruksia 3x5. Tästä se lähtee pikkuhiljaa. Niin kuin joku mainitsikin olen todellakin hakemassa elämäntapojen muutosta ja tarkoitus jatkaa laihdutusta myös tuon -25kg jälkeen. Normaalipaino pitäisi olla varmaan jossain alle 90kg joka tapauksessa?

Ainakin alku tuntuu suht helpolta ja kiusauksilta on toistaiseksi vältytty. Viikonloppu hieman pelottaa, koska en muista selvää viikonloppua viimeisen kahden vuoden ajalta. Tarvitsee vain huomenna pysyä lujana ja jättää oluet kauppaan ja käydä illalla vaikka kävelyllä. Ystäni neuvosta mittasin myös mahan ympäryysmitan, jota hän käski myös seurata painon lisäksi. Tänään mitattuna 124cm.

Kiitos mahtavasta palautteesta ja vinkeistä. Tuli itselle todella hyvä mieli positiivisesta palautteesta, jota olette antaneet. Hienoa huomata, että muutkin ovat tähän pystyneet ja itsekkin uskon laihtumiseen.

Tänään tutustuin kalorilaskuri.fi sivustoon ja on mielestäni todella näppärä ja toimiva sivusto. Tämän päivän syömiseni n.2000kcal ja hyvin silläkin tuntuu pärjäävän. Lopetin sitten maidon litkimisen jota olen ennen harrastanut. Ajattelin myös kokeilla tuota puuroa aamulla ruisleivän sijasta.

Viikonloppuna ajattelin käydä ostamassa sauvat ja aloittaa sauvakävelyn. Onko sauvakävely paljonkin tehokkaampaa kuin tavallinen kävely? Mistä tuotteista saa hyviä rasvoja? Aloitan myös pienimuotoisen kuntopiirin tekemisen kotona eli vatsat, selät ja punnerrukset. 3x10 sarjoja vatsoja ja selkiä ja punnerruksia 3x5. Tästä se lähtee pikkuhiljaa. Niin kuin joku mainitsikin olen todellakin hakemassa elämäntapojen muutosta ja tarkoitus jatkaa laihdutusta myös tuon -25kg jälkeen. Normaalipaino pitäisi olla varmaan jossain alle 90kg joka tapauksessa?

Ainakin alku tuntuu suht helpolta ja kiusauksilta on toistaiseksi vältytty. Viikonloppu hieman pelottaa, koska en muista selvää viikonloppua viimeisen kahden vuoden ajalta. Tarvitsee vain huomenna pysyä lujana ja jättää oluet kauppaan ja käydä illalla vaikka kävelyllä. Ystäni neuvosta mittasin myös mahan ympäryysmitan, jota hän käski myös seurata painon lisäksi. Tänään mitattuna 124cm.

Sauvakävely on vähän kuin juoksun ja kävelyn välimuoto syketason osalta. Lähinnä ero tulee siitä, että kädet tekevät työtä myös jos verrataan kävelyyn. Enemmän rasittaa siis kokonaisuutta.

Hyviä rasvoja on pähkinöissä, siemenissä ja muissa vastaavissa kasvikunnan tuotteissa. Rypsiöljy luonnollisesti yksi parhaista.

Itse muutin huomattavasti elämäntapojani viime keväänä ja nyt 4kk jälkeen olen 10kg kevyempi. Yleensä ruokavalio muuttuu aika rajusti, mikä aluksi voi tehdä vaikeaa, mutta ne tietyt onnistumisen tunteet, kun huomaat jaksavasi paremmin jne motivoivat entisestään. Eikä se kuningas alkoholikaan voittamaton mörkö ole. Sosiaalinen paine voi olla kova aluksi, mutta kyllä lopulta kaikki ymmärtävät, että toinen tahtoo muutosta elämäänsä.

Tsemppiä!

-25kg vuodessa on aivan hands down saavutettavissa. Ei todellakaan liian kova vauhti. 2kg kuukaudessa on melkolailla aika sopiva vauhti, ehkä vähän hidaskin. Alussa lähtee nesteitä liikenteeseen kun liikuntaa lisää, samalla tulee nälkä ja oikealla ravinnolla ja sapuskan syklityksellä aineenvaihdunta lähtee rullaamaan. Ekat 2kk ja ollaan jo 115kg painossa.

En nyt ihan niin hifistelylinjalle lähtisi, että kieltäisin ruisleivän ja maidon. Dietillä kun saattaa tuo motivaationpuute tulla useinkin eteen, jolloin ruoan moninaisuus voi auttaa, kun ei tarvitse vedellä niitä samoja mauttomia pöperöitä pitkin päivää. Tulokset tuovat aina lisää motivaatiota.

Kaikki kasvisrasvat ja kalarasvat ovat hyviä kookosrasvaa lukuunottamatta. Kannattaa siis pitää eläinkunnan tuotteet vähärasvaisina ja ottaa rasvat öljyistä.

Tsemppiä laihdutteluun!

edit. Vähän hidas.

Ei se kookosrasva mitenkään pahaa ole. Tyydyttynyt rasva siinä missä kaikki muutkin, eikä nitä ole mitään järkeä karsia kokonaan ruokavaliosta pois.

En nyt ihan niin hifistelylinjalle lähtisi, että kieltäisin ruisleivän ja maidon. Dietillä kun saattaa tuo motivaationpuute tulla useinkin eteen, jolloin ruoan moninaisuus voi auttaa, kun ei tarvitse vedellä niitä samoja mauttomia pöperöitä pitkin päivää. Tulokset tuovat aina lisää motivaatiota.

Ihan samaa mieltä, jos tykkää ruisleivästä niin naamariin vaan. Se ei missään mielessä ole huonoimpia ruoka-aineita dieetille. Yleensäkkin ruuan pitää olla sellaista mistä pitää. Mautonta tai muuten ei mieleistä ruokaa ei kannata syödä. Sitä jaksaa sen jokusen kuukauden ja sitten tulee kyllästys ja kilot takaisin. Määriin tulee toki kiinnittää huomiota. Liian rajut muutokset ei ole suositeltavia. Hiljaksiin hyvää tulee ja tuolla massalla paino kääntyy kyllä aika nopsaa laskuun. Ei tartte kamalan radikaaleja muutoksia edes tehdä.

25kg/vuoteen on motivoituneelle helppo nakki (varsinkin kun alkupaino on noin kova). Puoleen vuoteen vaatii sitten jo kovasti työtä.

E: Heti vaan salille! Kyllä siellä meitä muitakin jokinorsuja on :D

Suositut

Back
Ylös Bottom