200 kg penkistä 100 % natuna!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo sanattomaksi vetää tän palstan taso nykyään. Harrastelijat, jotka parhaimmillaankin palkitaan vuosien työstä sm-kisoissa 10€ arvoisella mitalilla, käyttävät lääkärien ja labrojen "pimeää osaamista" pärjätäkseen harrastamassaan lajissa. Douppaavat systemaattisesti, eivät vaan jää kiinni koskaan. Harjotuskausikin vedetään täysillä höyryillä, testit kun on niin helppo sivuuttaa. Otetaan 200kg penkistä.

Mitähän näiden kavereiden päässä liikkuu, joilla on em. käsitys harrastevoimailusta?

Mullekin tuli eilen salilla pilkkihaalarissa istuskeleva 55v "vanhan liiton ukko" häiritsemään treeniä ja kehumaan mitä nousi sillon ja sillon. Ei toki treenannut enää, kunhan kävi huvikseen salilla kertomassa juttujaan muille treenaajille. No tää selitys alkaa ensin alustuksella että hänen aikaansa ei mitään penkkipaitoja ollut, joilla nykyään joka toinen huijaa tuloksiaan ylöspäin. Sitten jatkuu että sillonkun mä nostelin olin puolta nuorempi kun nyt ja otin 24-25 toiston sarjan sadalla kilolla. Maksimia meni 162,5kg. Vihjaten perään, että kyllä se lääkekuurin vaatii kun noin hirveeseen kuntoon haluaa. Mä sitte sanoin, että ite oon 190kg ottanut ihan ilman rensseleitä salilla ja luomuna. Tää ukko hiljenee 30s, sitten alkaa selitys että on kyllä uskomaton tulos ilman lääkitystä jo nyt, tai varsinkin jos 200kg saat otettua. No toki piti omaksi voitokseen herran kääntää asiaa, " niin no kyllähän sulla tuota massaa on enemmän, että suhteutappa nuo tulokset oman painoon jne (kaveri 165 pitkä, minä 180)". No sitten vähän aikaa treenasin siinä, niin tää tulee sanomaan " kyllä en minä hukkais enää yhtään aikaa, vaan laittasin kuurin päälle ja kokeilisin mitä nousee :hyper: "

Oikeestaan tuli hyvä fiilis tosta vaan, kun paskageeninenkin natikka voi kovalla työllä päästä ylemmäs kun lääkekoukussa oleva vanhanliiton kylähullu. :face: Tääkin kaveri oli kyllä sellanen, että kaikkia vähänkään vahvempia luulee takuulla roinareiksi.
Joo sanattomaksi vetää, kun asiat väännetään aina toisin mitä on kirjoittanut. Kuka täällä on väittänyt, että kaikki sm-tason nostajat käyttävät lääkäreiden ja labrojen "pimeää osaamista". Ja meneppä nyt oikiasti kattomaan noita mm-em kisojen mitallilistoja vaikka 10 viime vuodelta ja vertaa niitä kärynynneitten listaan, niin aukeisiko silmäsi yhtään. Siellä löytyy sellaisiakin kisoja, että taitaa viisi ensimmäistä olla kärynnyt myöhemmin testeissä, mutta suomessa ei mestarit ole koskaan mitään käyttäneet vaan ovat kaurapuurolla tehneet tuloksensa.

joo

Miten muuten porukka mielessään määrittelee sen 200 kg natunostajan ?
Siis tarkoitan että onko mielestänne sellainen kaveri 200 kg natupenkkaaja joka on vaikkapa viisi vuotta sitten vetänyt roinaa mutta nyt on ollut vuosia ilman. Mielestäni parabin kuvaus että ei ole ikinä vetänyt missään vaiheessa mitään kuuria on sellainen joka voi oikeasti sanoa olevansa täysnatu, kuuri tai pari niin eipä ole ainakaan omissa silmissäni enää natu vaikka sanoisi sen 200 kg natuna nyt nostavansa. Eipä noita 200 kg kisanostajia paljoa ole tuolla voimanostoliiton sivuilla kun siellä käy katsomassa kisa ja tilastotuloksia oli sitten 120+ isompi kaveri pienemmistä puhumattakaan. Täällä sitten kuitenkin osa tuntuu pitävän tuota 200 kg natunostoa suht piece of cakena mut useinhan netissä rautaa nouseekin enemmän äkkiä se 20 % mitä todellisuudessa.

En ole nähnyt kovin monen väittävän 200kg kisanostoa (tai edes ns. siistiä salinostoa) penkissä helppona tai yleisenä. Eihän se sitä tietenkään ole. Mutta 200kg penkkipunnerruksestakin on kumminkin vain numero toisten joukossa. Jos sopivan lahjakas (erityisesti välitykset, rintakehä, kuin tynnyri ja lyhyet kädet ja lisäksi saa kehittyä kunnon kaaren, lisäksi luonteenlaatu semmoinen, että paitsi kestää, niin myös haluaa reenata säntillisesti ja määrätietoisesti jopa vuosia, lisäksi saisi olla lihassolujakauma nopeisiin painottunut) nuori viitsii massoittua riittävästi ja todellakin maksimivoiman kehittämisen suhteen optimoida reeninsä, niin en näe, miksei voisi hyvän matkaa yli 200kg saada ja jopa kisanostona penkissä. Mutta korostettakoon, että en usko moisia tapauksia kovin monia olevan.

Enkä itekään pitäisi naturaalina muunlaista kuin sellaista, joka ei ole ikinä kreatiinia, monivitskunappia, proteiinijauhoa ja kahvia vahvempia aineita käyttänyt, siis voimailuharrastusta tukeakseen. Eri asia on vaikkapa antibioottikuuri poskiontelon tulehduksen hoitoon tai muuhun vastaavaan ja muu lekurin tietyn sairauden hoitoon määräämä lääkitys.

Siis tarkoitan että onko mielestänne sellainen kaveri 200 kg natupenkkaaja joka on vaikkapa viisi vuotta sitten vetänyt roinaa mutta nyt on ollut vuosia ilman. Mielestäni parabin kuvaus että ei ole ikinä vetänyt missään vaiheessa mitään kuuria on sellainen joka voi oikeasti sanoa olevansa täysnatu, kuuri tai pari niin eipä ole ainakaan omissa silmissäni enää natu vaikka sanoisi sen 200 kg natuna nyt nostavansa. Eipä noita 200 kg kisanostajia paljoa ole tuolla voimanostoliiton sivuilla kun siellä käy katsomassa kisa ja tilastotuloksia oli sitten 120+ isompi kaveri pienemmistä puhumattakaan. Täällä sitten kuitenkin osa tuntuu pitävän tuota 200 kg natunostoa suht piece of cakena mut useinhan netissä rautaa nouseekin enemmän äkkiä se 20 % mitä todellisuudessa.

Ei todellakaan ole natu koskaan, jos on anabolisiin lääkkeisiin koskenut. Tiedän ipf-puolelta muutaman varman entisen roinarin, jotka nostaakin helvetin kovia tuloksia ikäisekseen, kun on "pohjat" hyvin tehty. Suurin osa kuitenkin on all time naturaaleja varmasti. Mun mielestä yksikin nappikuuri niin ei voi naturaalista puhua enää, vaikka se ei sellaista lihasmuistia jättäisikään kun vuosien kuurittelu.

Eihän se nyt helppo ole kenellekään, vaikka lahjat olisi kunnossa natuna pukata 200kg edes salilla, mutta ei se ole mikään raja. Todella painavat kaverit nostaa paljon ylikin. Ja jos saivarellaan, niin kyllä siihen nostajan rakennekin vaikuttaa missä painossa ton 200kg pystyy pukkaamaan. Sanosin että ennemmin 170cm työntää sen 100-kiloisena kuin 190cm 120-kiloisena.

Yleinen mielipide ainakin on natujen keskuudessa että jos olet koskaan käyttänyt et ole ikinä enää natu. Sanoohan esim. Mikekin hyötyvänsä nyt vuosien takaisesta roinaamisesta esim. venyneiden lihaskalvojen takia. Vaikka suoraa siirtymää voimatasoihin "roinamuistin" kautta en ole missään tutkimuksessa nähnyt todistettavan, niin luulisi siitäkin olevan apua.

No voinkos ite tulla tänne väittämään natunostoksi jos joskus kymmenen vuoden päästä ihmeen kaupalla saan 200kg penkattua? Käyttössäni kuitenkin on astmalääke joka määritellään doping aineeksi ja löytyy ainaki jonkun lajin kiellettyjen aineiden listalta?

Yrittäkää edes väitellä jotenki muuten kuin "ei mun mielestä voi" "Kyllä mun mielestä voi" "sää oot väärässä" "eiku sää oot" "sanoinko muka olevani väärässä" "en mää noin sanonu".

Itse uskon, että 200 on natuna täysin mahdollinen, koska kaveri lähenee kokoajan tätä maagista lukua. Olen myös 100% varma ettei hän ole roinannut ikinä. Eihän toi itselläni tule ikinä menemään, hyvä varmaan jos tulee edes 150 rikki joskus, mutta tää on taas ihan toinen juttu.

28.05.2011

Itsellä oli joskus voimailun alkuaikoina 2006 haaveena 200kg raakapenkki ennen kuin täytän 30v. Nyt näyttää siltä että ei tule tapahtumaan... Tällä hetkellä ennätykset 182,5kg salipenkki ja 180kg kisapenkki noin 92 kiloisena. Ja muutenkin tuo 200 taitaa jäädä ottamatta ellen nosta painoani toiselle sadalle. Mutta treenataan ja ihmetellään. 2x oma painokin olisi mukava joskus saavuttaa.

23.11.2007

rawpenkki - YouTube

Ja

23.08.2013

Penkki 2mk - YouTube

Jotain on siis tapahtunut vuosien varrella. Hitaasti, mutta epävarmasti. Paino tuossa 2007 pätkässä n 88-89kg. Tuoreemmassa 93kg. Nyt voi kerrankin sanoa ottavansa salilla enemmän mitä kisoissa... :D Yleensä olen ollut vähän huono siinä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oikeestaan tuli hyvä fiilis tosta vaan, kun paskageeninenkin natikka voi kovalla työllä päästä ylemmäs kun lääkekoukussa oleva vanhanliiton kylähullu. :face:

Olet sun mielestä PASKA GEENINEN natu ku ottaa 190kg penkistä? Jos olen oikein vielä ymmärtänyt, ni et paina edes 100kg ite. Miten vitussa olet sun mielestä paska geeninen vai menikö multa jotain ohi?

Luulisin ite, että sulla on aikalailla TÄYDELLISET geenit.

Olet sun mielestä PASKA GEENINEN natu ku ottaa 190kg penkistä? Jos olen oikein vielä ymmärtänyt, ni et paina edes 100kg ite. Miten vitussa olet sun mielestä paska geeninen vai menikö multa jotain ohi?

Luulisin ite, että sulla on aikalailla TÄYDELLISET geenit.

Yli 100kg painan. Ja esimerkkinä nyt 1,5 viikkoa huonommalla panostuksella ruokaan ja treeneihin, penkkiykkönen 2 viikossa ~190 kisatyyli-> 157,5 salirunkkuykkönen. Tämmöstä sahailua ylösalas, todella nopeasti pyrkii kroppa voimista ja nesteistä eroon. Sen takia suht vaikea kehittyä, jos ei ole täysi panostus hommaan all time. Ei nämä hyvät geenit voi olla, jotkut pystyy ylläpitämään voimatasoja vaikka olisi viikon kahden taukoja matkassa. Sen sanon että hyvägeeninen ja todella painava natu penkkaa sitten reilusti yli 200kg. Kyllä noiden geenien merkityksen oppii tuntemaan, jos on treenannut IPF mm-mitalistien kanssa yhdessä pitkään. Toisilla on vaan lähtötaso niin julmettu(esim. yksi treenikaveri yläasteella penkkasi jo 125kg), ettei sitä kurota sitten millään panostuksella kiinni vuosien saatossa. Toinen geneettinen lahja penkkiin on ruumiinrakenne(lyhyt&paksu kroppa& lyhyet kädet), itsellä ei ole tätäkään, nostomatka on todella pitkä ja huonot nivelkulmat työntää.

Ja taustatietona, että 2009 alkuvuodesta painoin alle 70kg(180cm) ja penkki oli 120kg penkkipaidalla(ei kylläkään paljon vähempää rawina). Sillon olin treenannut jo pari vuotta. Sitten löysin bodymunkkeilun ja tajusin ruokavalion merkityksen :) Mut kyllä hyvägeenisillä tulosta tulee, vaikka ei kaikki asiat olisi lähellekään 100% kunnossa. Tietenkään en väitä että ihan paskimmatkaan geenit voi olla, tai se ns. natumaksimi ei ole kovin matalalla.

Tollaset voimatasojen heittelyt on yleensä roinaajien ongelmii. Mun tuntemat natikkapenkkaajat puristaa about samoja rautoja ympärivuoden vaikkei välillä niin paljoo reenaiskaan. Mutta MrSiima on tietenki natikka ku se sanoo niin :)

Joo ihan natuna mennään, ja myös vähintään niin pitkään kun penkkipunnerruksessa aion kisata. Kyllä ne näköjään voi heitellä natullakin, todella yksilöllistä. Eli aika kapeakatseista pohjauttaa faktat pelkästään omiin treenikavereisi. Itsellä tippuu tulokset nopeasti jos ei panosta 100%, mutta nousee melko hitaasti takaisin. Treenaankin kyllä aika HIT-tyylisesti, jolloin hermosto on melko kovilla. Jokainen varmaan ymmärtää että melko vaikea on kehittyä, jos viikossa tai kahdessa maksimivoimataso tippuu 30-40kg valehtelematta, ja sen takaisin palauttaminen kestää 3-6 viikkoon täydellä panostuksella. Yhtään ei kärsi löysätä tai sairastaa, jottei romahdusta tapahdu.

Jos olisin noita minun mielestä lahjakkaita(+160kg penkki millon vaan) tyyppejä, niin kehittyminen olisi todella paljon helpompaa. Alkaa tulla omat rajat vastaan, kun pitäisi tehdä tota hommaa ammattiurheilijamaisesti 24/7 ettei pahoja romahduksia kuntoon tulisi. Mulla lähtökohtana on maratoonarin kroppa, ja siihen se tuntuu jatkuvasti pyrkivän, väliaikaisesti voi vaan taistella vastaan salitreenillä ja korkeilla kaloreilla.

Ja huvittavaa tuo roinaajaksi epäily, tietämättä asiasta mitään. Adt tervetullut käymään milloin tahansa. Kertoo vaan mun mielestä siitä, ettei monellakaan ole kunnon näkemystä asiasta, että voiman tarttuminen ja häviäminen on helvetin yksilöllinen juttu, sen takia muihin vertaaminen on aika turhaa, koska monien kroppa toimii todella eri tavalla. Itse en uskoisi penkkaavani 6kk tauon jälkeen edes 100kg, jos lähtötaso on 200kg pinnassa. Moni 170kg penkkaaja pystyy pitkän kuukausien tauon jälkeen ottamaan 130-140kg. Tässä tullaan siihen lähtötasoon ja geneettisiin lahjoihin, joka ei kuitenkaan tunnu korreloivan siihen mitä joku luonnostaan heikompi pystyy maksimissaan lyhytaikaisesti saavuttamaan.

Tämä viikko oli jo itsellä parempi kunnon suhteen. Viime viikolla 1x157,5 +2x 150+ 6x130 tiukat sarjat. Nyt viikkoa myöhemmin 6x157,5 +5x167,5... eli nousussa taas ollaan, ja toivottaan että se jatkuu useamman viikon.

kuulostaa vähän ihmeelliseltä täytyy myöntää 2 viikon tauot nyt nii pitkiä ole että tulokset ihan noin roimasti alas tulee, kyllä ne 5-10 kg alas tulee mutta että 40kg.

joo onhan toi 40kg kahdessa viikossa aika...kummaa.... mutta kyllä tollasta tasojen tipahtelua jossain määrin tapahtuu ja natuilla vallan helpolla. itekin kuulun samaan ryhmään "treenaa jatkuvasti tai unohda kehitys". veli oli aikanaan yli vuoden treenaamatta ja sit otti 3*120kg niinku se ois olla luudanvarsi. ja ihan on samat vanhemmat. yks syy noihin huipputasojen heilahteluihin on riittämätön pohjakunto. ja siis nimenomaan voimailijan pohjakunto. se tarkottaa pääasiassa sitä volyymipohjaa submax-romuilla. sieltä on helpompaa kropalle ja päälle napsia niitä huippunostoja useemmin kuin hit-tyyppisillä treeneillä ja se kondis yleensä kestää paremmin. yleensä mä yhdistelen noita asiakkaille. tietenkin tyypistä riippuen enemmän tai vähemmän.

Joo ihan natuna mennään, ja myös vähintään niin pitkään kun penkkipunnerruksessa aion kisata. Kyllä ne näköjään voi heitellä natullakin, todella yksilöllistä. Eli aika kapeakatseista pohjauttaa faktat pelkästään omiin treenikavereisi. Itsellä tippuu tulokset nopeasti jos ei panosta 100%, mutta nousee melko hitaasti takaisin. Treenaankin kyllä aika HIT-tyylisesti, jolloin hermosto on melko kovilla. Jokainen varmaan ymmärtää että melko vaikea on kehittyä, jos viikossa tai kahdessa maksimivoimataso tippuu 30-40kg valehtelematta, ja sen takaisin palauttaminen kestää 3-6 viikkoon täydellä panostuksella. Yhtään ei kärsi löysätä tai sairastaa, jottei romahdusta tapahdu.

Jos olisin noita minun mielestä lahjakkaita(+160kg penkki millon vaan) tyyppejä, niin kehittyminen olisi todella paljon helpompaa. Alkaa tulla omat rajat vastaan, kun pitäisi tehdä tota hommaa ammattiurheilijamaisesti 24/7 ettei pahoja romahduksia kuntoon tulisi. Mulla lähtökohtana on maratoonarin kroppa, ja siihen se tuntuu jatkuvasti pyrkivän, väliaikaisesti voi vaan taistella vastaan salitreenillä ja korkeilla kaloreilla.

Ja huvittavaa tuo roinaajaksi epäily, tietämättä asiasta mitään. Adt tervetullut käymään milloin tahansa. Kertoo vaan mun mielestä siitä, ettei monellakaan ole kunnon näkemystä asiasta, että voiman tarttuminen ja häviäminen on helvetin yksilöllinen juttu, sen takia muihin vertaaminen on aika turhaa, koska monien kroppa toimii todella eri tavalla. Itse en uskoisi penkkaavani 6kk tauon jälkeen edes 100kg, jos lähtötaso on 200kg pinnassa. Moni 170kg penkkaaja pystyy pitkän kuukausien tauon jälkeen ottamaan 130-140kg. Tässä tullaan siihen lähtötasoon ja geneettisiin lahjoihin, joka ei kuitenkaan tunnu korreloivan siihen mitä joku luonnostaan heikompi pystyy maksimissaan lyhytaikaisesti saavuttamaan.

Tämä viikko oli jo itsellä parempi kunnon suhteen. Viime viikolla 1x157,5 +2x 150+ 6x130 tiukat sarjat. Nyt viikkoa myöhemmin 6x157,5 +5x167,5... eli nousussa taas ollaan, ja toivottaan että se jatkuu useamman viikon.

anteeks mun vähä pessimistinen ja syyttelevä postaus. Mutta tosi poikkeuksellinen sun elimistö on. Ja siis eipä roinaajallakaan tipu ku kuurin jälkeen se tulostaso. Tollanen tippuminen siis tyypillistä roinaajalle offille siirryttäes jos silloinkaan. Mutta rispektit kovista tuloksista ja sun täytyy vaan kuunnella ilmeisesti kroppaas normi tyyppii enempi ja silleen pitää tuloksista kiinni. Tulee mieleen myös se että onks sulla osittain toi heittely kiinni myös fiilis puolelta? Siis että olis niinku psykofyysinen toi onkelma. Itsellä ainakin niin että jollen saa ihan sairasta huippulatinkii päälle henkisesti nostoon ni jään tosi paljon huippuraudoista, eli mun voimat katoaa heti jos oon vähänki "Puolella sydämellä" siinä ja keskittyminen huonoo.

Joo tiedostettu on, että harvalla heittelee voima-arvot näin herkästi ja lyhyellä aikavälillä, ei ainakaan kenelläkään muulla omista treenikavereista. Mut se on vaan niin, vuosien kokemuksella aika hyvin oppii tuntemaan oman kropan toiminaan ja vasteen treenatessa. Tuo 40kg 2 viikossa silti vähän yliampuva, on kyllä penkistä sen verran pahimmillaan lähtenyt mutta ei minkään normitauon aikana vaan sairastelun. Kuitenkin 20-30kg tuntuu lähtevän normaalistikin parissa viikossa jos treenaa vähemmän ja kevyemmin, sekä vähemmän panostaa syömisiin. Totaalitauolla varmaan lähtisi enemmänkin, mutta niitä ei tule pidettyä viikkoa pidempiä ja niitäkin todella harvoin jos terveenä on.

Toki se psyykkeeseen ja fiiliksiin vaikuttaa jos treenit ei kulje yhtään eikä saa mitään irti itsestään, mutta huonoinakin aikoina yritän latautua joka liikkeeseen ja sarjaan täysillä, joten sen "psyykkisen notkahduksen" piikkiin ei voi paljon laittaa. Toki sama se on mullakin kun Kalju:lla, että hyvässä kunnossakin pitää saada maksimaalinen lataus nostoihin, muuten jäädään helposti 5-10kg päähän.

Ja nää nyt tuntuu olevan melkein liikkeessä kuin liikkeessä, hack-kyykystäkin oli tuon viikon-kahden huonomman panostuksen aikana hävinnyt kymmeniä kiloja sarjapainoja, yritin kyllä tehdä sitä täysillä. Mutta ei vaan noussut. Ja prosentuaalisesti älyttömiä, kun ei siinä hackissa mulla ne sarjapainot parhaimmillaankaan turhan korkeat ole. Itse en ole keksinyt muuta selitystä noille todella nopeille voimahävikeille, muutakun että hermosto menee nopeasti "off-moodiin" kun ei treenata kovaa tiheästi ja toinen että kroppa tyhjenee ja kuivaa nopeaan jos vähänkin ruokapuoli on huonommalla tolalla&treeniä ei tarpeeksi, joka sitten vaikuttaa heti lihaspaineisiin ja sitä kautta voimantuottoon.

Jotkut voimailijat pitää viikonkin kevennyksen ennen kisaa, ja sitten kulkee hyvin nostaminen kisassa. Mulla tippui useasti 20kg ainakin tulos kun viikon kevennyksen pidin, ja jäin sitten aina ilman tulosta kisassa. Sillon yritin tehdä niinkuin monet muut suosittelee. Itse esimerkkinä: Lauantaina jos on kisa, niin käytännössä viikkoa ennen otettava erittäin intensiivinen penkkitreeni jossa volyymia on vielä semisti; 5-6 lyhyehkön sarjan verran, tiistain paikkeilla on otettava vielä intensiivinen punnerrustreeni pienemmällä volyymilla, ke-to vielä pumppailua selälle ja käsille. Eli sitä totaalitaukoa/kevennystä korkeintaan 1-2 vuorokautta ennen kilpailua voi ottaa, jos haluaa kulkevan.

Itse oon yrittäny herkistellä moneen otteesee niinkun kuuluis ei oo oikein ikinä tullu toivottua tulosta, sitten viimevuonna otin viikko ennen kisaa 5x5x170kg niin ennätys parani 10kg sottukisoissa 200kg.

Niitä on sellaisiakin jotka on syntymävahvoja. Itse taas olen perimmiltäni heikko ja heiveröinen. Ennen noin 14 ikävuotta suurin osa tytöistä olisi päihittänyt mut mennen tullen kädenväännössä ja Judon aloittaessani tytöt laittoi pakettiin. Ja voimatreeni on kasvattanut voimatasot sellaiseksi, että päälle 140kg on noussut penkistä ja vaikka se nyt ei mikään kova tulos noin yleisesti ole niin mulle on kuitenkin ja varsinkin lähtötasoihin nähden kun ajattelee millainen linnunluinen mies on kyseessä. Joten veikkaan kyllä, että maailmassa on paljonkin sellaisia ukkoja jotka ei ole eläessään käynyt salilla ja nostaisivat ekalla yrittämällään 200kg. Joillakin vaan on niin paljon voimaa ihan syntymälahjana siihen vielä päälle iso koko ja jokin fyysinen työ niin varmasti löytyy huima määrä maailmasta äijiä jotka 200kg nostavat edes ilman salitreeniä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom