Joillain kehonrakentajillahan (aika monella) tämä "lihaksen kasvua estävä" geeni kuulemma on...sitten kun ura loppuu niin ollaan 80 kilosia laihaläskejä...
Todista muuten että tälläinen geeni voi aktivoitua ihmisessä.
Tästä oli juttua jossain toisessakin ketjussa. Seuraava lainaus wikipediasta, kun en jaksanut nyt tutkimuksia alkaa kaivelemaan:
"The double-muscle mutation in humans
Myostatin is active in muscles used for movement (skeletal muscles) both before and after birth. This protein normally restrains muscle growth, ensuring that muscles do not grow too large. Mutations that reduce the production of functional myostatin lead to an overgrowth of muscle tissue. Myostatin-related muscle hypertrophy has a pattern of inheritance known as incomplete autosomal dominance. People with a mutation in both copies of the MSTN gene in each cell (homozygotes) have significantly increased muscle mass and strength. People with a mutation in one copy of the MSTN gene in each cell (heterozygotes) also have increased muscle bulk, but to a lesser degree.
In 2004, a German boy was diagnosed with a mutation in both copies of the myostatin-producing gene, making him considerably stronger than his peers. His mother, a former sprinter, has a mutation in one copy of the gene.[11][12][13][14][15][16]
An American boy born in 2005 (Liam Hoekstra) was diagnosed with a clinically similar condition but with a somewhat different cause:[17] his body produces a normal level of functional myostatin, but because he is stronger and more muscular than most others his age, his doctor believes that a defect in his myostatin receptors prevents his muscle cells from responding normally to myostatin. Liam appeared on the television show World's Strongest Toddler."
PS. Osallistun tämän ketjun keskusteluun sen verran, että olen aivan hölmöllä, joskin kovalla, treenilla nostanut 180 kiloa. Hölmöyksien lisäksi samaan soppaan voidaan lisätä rikkinäinen olkapää ja kyynerpää. Tuo kyseinen 180 kiloa ei tietenkään ollut kisanosto, mutta pomputon ja persaus pysyi penkissä kiinni. Mielestäni kaikin puolin siisti salipenkki. Jo tämä hyvin voimakas omakohtainen kokemusperäinen tieto saa minut uskomaan, että 200 on aivan täysin mahdollinen rauta ilman lisälääkitystä harrastavalle henkilölle, kuten itselleni. Ei välttämättä kaikille, mutta jos "lahjakkuutta" voidaan luokitella, niin kokisin itse olevani jonkinnäköistä keskikastia. Tiedän kuitenkin hyvin varmasti, että minun linnunluisella rakenteellani ei ikipäivänä tulla esimerkiksi 250 kiloa raakana nostamaan.
Ensimmäisen 180 noston aikaan olin 23-vuotias. Nyt olen vuotta vanhempi ja olkapääni alkaa olla taas hyvässä nostokunnossa. Fiksummalla treenillä uskon, että voin saavuttaa tuon 200 penkin korkeintaan muutamassa vuodessa, mahdollisesti paljon nopeamminkin. En koe, että olisin vielä minkäänlaisilla äärirajoilla käynyt.
Niin, enkä tosiaan ole koskaan mitään käyttänyt. Kuitenkin, jos minulla joskus todetaan terminaalisairaus, joka johtaa varmaan kuolemaan jonkinnäköisen ajan kuluessa, otan yhteyttä yliopistoihin ympäri maailman ja tiedustelen josko he haluaisivat tutkia hormonien ja muiden suorituskykyä parantavien lääkkeiden vaikutuksia ihmiseen ja pumppaan kroppani täyteen kaikkia mahdollisia kyseisiä myrkkyjä kyseisten yliopistojen kustannuksella! En sitä ennen.
Just my two cents...