20 metrin juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Eli mikä on aikasi 20 metrin juoksussa? Tämä on kyllä aika harvinainen matka, mutta mittaa hyvin räjähtävyyttä ja lähtönopeutta. Mun aika oli 3,23. Luistimilla kaikki jääkiekkovarusteet päällä aika oli 3,32.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko kyl sanoa ettei oo minkään tason perspektiiviä tähän lajiin :D Mikä on kova aika? Mitä maailman huiput juoksee? Ja eiks 30m oo se ""virallinen"" lähtövoiman mittari?

Paikaltaan vai lentävä?
Paikaltaan, kun oli lähtönopeudesta kyse.

Ja eiks 30m oo se ""virallinen"" lähtövoiman mittari?
Käytettävät testit vaihtelevat lajeittain, pesispelaajat taitavat juosta 30 m testejä pystystä ja pikajuoksijoilla paljon käytetty testi on 30 m telineistä lähetyksellä. 20-30 m lentävän testi on myös yleinen pikajuoksijoilla ja hyppääjillä. Intissä urheilukoulussa pakotettiin juoksemaan myös 20 m paikaltaan.

Tuo pystylähtötesti on lähinnä palloilijoilla käytössä. Ikäisellesi jääkiekkoilijalla voisi olla hyvä tavoite alkuun esim. hilata tuota aikaa sinne 3.0-3.10 s väliin.

Kiihdytyskyvyltään nopeat palloilijat ja ok kansallisen tason pikajuoksijat vetävät tuon yleensä sinne 2.70-2.80 kieppeille. Nopeimmat kyllä alle 2.70. Myös esim. mäkimiehistä löytyy alle 2.70 vetäviä kavereita.

Heh tuli mieleen kummallinen asia jonka näin tuolla kisakalliossa liikunnanojaahan peruskurssilla jonka aloitin tuossa viikko sitten :D

Eli siellä juoksuradalla lätkäjengi (noin 14-16v poikia) kellottelee 30m aikoja, MUTTA mitäs hiivattia, ajat ovatkin valmentaja ottamia käsiaikoja :D

Hieman nauratti kun eka siinä vetäsee sellanen perus laiha kaveri, jolla ei räjähtävyydestä oo tietookaan 4.0s valmentaja mukaan. Sitten heti perään sellanen hieman hiskimpi toveri vetäsee musta aika napakan näköisesti, ja aika on valmentajan mielestä 4.6s :D

Miten tollanen epäpätevyys on edes mahdollista?

Miksei laiteta poikia cap-luontoiseen skabaan, kun ei niillä ajoilla käytänössä mitään merkitystä oo, vaan se kuka on nopein?

Kummastuttaa

Saadaanpa taas väittely pikajuoksijat vs. palloilijat taas käyntii;)

Esim. nopeimmat pesäpalloilijat varmasti ovat kohtuu hyvin kansallisen keskitason matkassa pystylähtötestissä. Kansallisen kärjen mukana tuskin pysyvät. Tuossa pystylähtötestissä on muistettava spesifisyys ja myös oppimisvaikutuksen etu sitä jatkuvasti tekevillä palloilijoilla.

esim. jonkun hyväkuntoisen Pöyhösen kanssa kyyti olisi kylmää, sillä kaveri vetää 30m lähetyksellä telineistä samaan, mikä on palloilijalle omalla pystylähdöllä varsin kelpo aika (n 3.80).

Painonnostajista ja heittäjistä voitte jatkaa kiistelyä;)

Mut suomalaisten pikajuoksijoiden lähtöä ei kandee mun mielestä hirveesti dumata. Ite uskon että äsken mainitut kaiffarit pysyvät maailman huippujen tahdissa, välillä jopa edellä, juuri tuon 20-30m, mutta vikat 50m satkulla onkin sit täyttä tuskaa ja hävitään se 5-7m maalissa.

Esim viime Em-skaboissa Pöyhkä johti reilusti (noin metrillä) Champersin poikaa alkuerissä sekä finaalissa (ei tosin noin paljon) vielä 30m kohdalla, mutta kuitenkin hävisi maalissa.

Eli uskon että suomen huiput on paikaltaan 20m yhtä kovia kuin maailman huiput, eli ovatko nopeat palloilijat yhtä kovia kuin maailman huippu sprintterit?

Olen pitkä ja heikko 400m juoksija ja 20m taittu pystylähdöllä 2,88 (talvella 1,5 vuotta sitten).

Tohon pitäs pystyä melkeen kenen tahansa...

Oon aina ihmetelly miksi yleisurheilijat juoksee niin lujaa :D

Tai siis esim Carolina Glyft, vai miten se nyt kirjotetaakaan, näyttää aivan perus laihalta naiselta, mut heittää keihästä esim 50m wtf :D Millä lihaksilla?

Eiks se niin ollu että 20m lentävällä ennustaa 100m loppuaikaa todella paljon paremmin kuin 30m telineistä?

Näin oli ainakin silloin, kun itse vielä juoksin kilpaa. Käytettiin juuri 20m juoksua lentävällä lähdöllä, valokennot mittasi ajan. Aikaa en muista sitten millään...

Näin oli ainakin silloin, kun itse vielä juoksin kilpaa. Käytettiin juuri 20m juoksua lentävällä lähdöllä, valokennot mittasi ajan. Aikaa en muista sitten millään...
Nii siis mulla oli kans just noi kennot :D En vaan muistanu mikä sen nimi oli... Joo ja aika oli siis 3,23. Mahtaako olla hyvä vai huono aika? Ikä 16, paino 72kg ja pituus 175cm. Kyllä vähän parempaan pitäis pystyä :down:

Nii siis mulla oli kans just noi kennot :D En vaan muistanu mikä sen nimi oli... Joo ja aika oli siis 3,23. Mahtaako olla hyvä vai huono aika? Ikä 16, paino 72kg ja pituus 175cm. Kyllä vähän parempaan pitäis pystyä :down:

Varmaan aikalailla keskitasoa..

Tää on aika mutuilua mutta olikohan Atlantassa kun Suomen maajoukkue kellotteli hupimielellä 20m aikoja. Muisti kertois että painonnostaja voitti.
En muista kuka,en ole varma kisoista enkä vittu mistään muustakaan mutta painonnostaja voitti anyway.

Kysykääs joku,jos tunnette,Pöyhöseltä et miten kävi HelsinkiKlubin edessä 2/3 vuotta sitten. 10m kisa...

Oliskohan Pöyhösen lentävä 20m ollut 1,79 sekuntia?!? Lukee liikuntamyllyssä siinä yhdessä betoni pylväässä, jossa on halliennätyksiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom