1500m mahd. kovaa!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
3 110
Nyt on iso ongelma.

Noin neljän viikon kuluttua pitäisi juosta 1500m - mahdollisimman kovaa. Maksimiaika on seitsemän minuuttia.

Erinäisistä syistä (mm. juoksulenkkareiden puute...) olen hiukan uudelleenmuotoillut harjoitusohjelmaa. Suunnitelmissa oli juosta vapun jälkeen aluksi 2 x vko, ja kesäkuusta 3 x vko. Todellisuudessa kävin eilen ensimmäisellä lenkillä.
Lahjattomat harjoittelee :cool:

Tuskaa oli koko matka, ja muistin elävästi kuinka vihasin kaikkea juoksuun liittyvää peruskoulussa. Vihaan edelleen. :mad:

Kovaa pitäisi kuitenkin juosta, joten onko kellään vinkkiä.. ajattelin juosta 3 x vko 1500m niin kovaa kuin jaksan + 1500m reipasta kävelyä/lenkkivauhtia. Punttiharjoittelu jätetään minimiin - 2 x vko saa riittää, mutta mitäs muuta?

Entä kannattaisiko hiilaritankkaus testipäivää edeltävinä päivinä. Ohjelmassa on muutakin kuntoilua, mm. leuanvetoa, penkkaamista ja uintia. Miten palautusjuomat lajien välillä? Vähän jotain aminojuomaa väleissä ja lopuksi esim. Reco2? Ajatuksen pitäisi nimittäin toimia vielä kevyen sporttailun päätteeksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tee kahenlaista juoksureeniä:

1) Pikajuoksureeniä, eli intervalleja, eli vetoja. Mä tein joskus semmosta reeniä läheisellä hiekkakentällä siten, että pitkät sivut (kait vähän päälle 100m) tosi rauhallisesti ja lyhyet sivut niin kovaa kuin pääsin. Kierros tolleen, 1min paussia ja uusiks. Kuusi kiesiä kerrallaan. Ja ne lyhyet pätkät kans täysillä! Ton alkuun tai loppuun voi laittaa hyppyreeniäkin ja parempi tietty toteuttaa tartanilla kuin hiekalla. Intervallireeniä voi toteuttaa monella muullakin tavalla, toi on vaan yksi yksinkertainen tapa.

2) Juokse pikkusen ylipitkää matkaa, esim. n. 1600-2000m kestävyysreeninä. Sitten se 1500m ei tunnu niin pahalta.

Coopperi kerran viikossa vois kans olla hyvä. Ei varmaan kande ainakaan mitään 10km lönkyttelyjä tehdä. Reidet (erit. taka) ja pakarat kandee tietty tuommosten jälkeen venytellä huolella. Ennen h-hetkeä kunnolla lepoo (pari/kolme päivää) ja rajusti hiilareita ja vettä, tosin ei ihan lähellä (ainakin pari tuntia väliä) sitä vars. juoksua.

Hommaa kunnon lenkkarit (maksaa ainakin 100 egee), jotka kans sopii sun lestille ja toteuta ehkä kans Mtmm:n vinkit ;)
 
Ei ole veto, vaan testit. Lenkkarit ostin (Asics - better than sex, 98€ :)) Astmapiippua saisin vissiin käyttää allergioiden takia, mutta ei kyllä ole lääkärin määräämänä. Pitää vissiin hommata jostain sellainen. Ventolinea olen impannut armeija-aikana, mutta ne on menny vanhaksi jo, ja tuskin niitä enää tallellakaan on.
 
Tuli vielä yksi helppo vinkki mieleen:

Juokse ajanotolla esim. 6min50sek, ja laske matka. Pyri pääsemään ainakin se 1500m tossa ajassa. Toi pitänee toteuttaa juoksuradalla, että onnistuu matkan laskenta helpommin.
 
Joops. Ongelmana on vaan se, että mitä vähemmän aikaa menee, sen enemmän pisteitä tulee.. eli kyllä mä alle sen 7 minuuttia pääsen, mutta kun pitäsi saada kiristettyä se tonne 5.30 - 6.15 välille.

Koitan tota intervallihommaa ja koitan kans vähän laskea että paljonko matkaa taittuu tietyssä ajassa.
 
Hola,

joo olen itsekkin ton intervalli-treenin kannalla. Tuli joskus itsekin reviteltyä, mutta pitkissä rappusissa, ai s**tana! Voin sanoa, että toimii! (30s kevyttä ja sit 30s täysillä..jne)
Lisäksi joo noi ca. 2000m juoksut voisivat olla hyviä.

+ meeduun se astmapiippu ja pirii.. :eek:
nojoo..
 
joo kymmenisen minsaa ennen juoksua imutat "pari" ylimääräistä ventoliini annosta,alkaa pumppu lörpöttelemään mukavasti ja vois sitä hengen juoksua..:lol1:
 
Kiitti vinkistä Subotai, mutta joudun huumetestiin vielä pari viikkoa testin jälkeen, joten voi olla että työpaikan kannalta kannattaisi ehkä jättää piri väliin.. vai kuinkas kauan se näkyy veritestissä..? No en ollut tosissani! :D
 
Jos ja kun olet poliisikoulun testeihin menossa, niin kyllä siellä kunto-osuudesta pääsee läpi ihan peruskunnolla, jos oot edes vähän aerobista vetänyt. Paljon menee leukoja? Sääli jos leuanvedossa putoaa joukosta :( Enempi porukkaa putoaa muissa testeissä.
 
joo intervalli on kuulemma aika hyvä keino nostaa kuntoo. mä oon oppinu sellasen version, et vaik minuutti kävelyy, minuutti hölkkää ja minuutti reippaampaa juoksuu, ei kuitenkaa ihan täysillä
 
Itse suosittelisin paljon kävelyä. Se kun ei vaadi hirveästi voimia ja sitä voi tehdä myös lepopäivinä. On toiminut ainakin minulla hyvin, etenkin silloin kun olen päästänyt kunnon repsahtamaan niin ettei juoksusta meinaa tulla mitään.

Muista myös että juoksulenkkien/osuuksien jälkeen kannattaa kävellä ainakin se 10-15min jäähdyttelyksi.. Hapotkin karisevat samalla pois niin tuntuu kaikin puolin mukavammalta.

Koska tähtäät juuri 1500m juoksuun, kannattaa treenata juuri tuota matkaa. Silloin tällöin kun otat kuitenkin pidemmän juoksulenkin, alkaa tuo 1500m tuntua mukavan lyhyeltä matkalta. Sama juttu maastojuoksun kanssa, kun juokset pidempiä matkoja joissa on myös nousuosuuksia, saat hapenottokyvyn ja jalkalihakset siihen kuntoon että 1500m:llä et jalkoja saa vielä hapoilla vaan voit pistää koko matkan täysillä.

Aikaahan sinulla ei ole hirveästi ja jos tosiaan meinaat treenata kovasti niin suosittelen sitä kävelyä, myös "lepopäivinä" ja iltaisin vaikka olisit aamulla/päivällä tehnyt rankankin juoksutreenin. Onnea testiin!
 
Eipäs Markku ruveta esittämään fiktiota faktana.. ;)

Kiitoksia vaan kaikille neuvoista. Eli taidan tehdä intervallia pari kertaa viikossa, kerran viikossa 1500m että saa vähän tuntumaa siihen matkaan. Ja välipäivinä sitä juuussin suosittelemaa kävelyä.

Laitoin viidakkorummun liikkeelle, ja saan Ventolinea kaverini äidiltä(!) lainaksi testipäivänä. Saa hapen kulkemaan.

EDIT: Markku, leukoja menee kymmenkunta (painoa 100kg).
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuosta ventolinesta mitään apua sellaiselle jonka keuhkoissa ei oo mitään vikaa? Itse kyllä imen sitä pienimmästäkin syystä ja usein ilman mitään syytä.
 
mitä toi Ventoline on?
astmalääkettä?
 
Jep, astmalääkettäpä hyvinkin. Laajentaa hengitysteitä.

Lääkelaitos:
"Akuutin astmakohtauksen ja bronkiaaliastman sekä muiden kroonisten obstruktiivisten keuhkosairauksien, kuten bronkiitin ja emfyseeman symptomaattinen hoito. Rasitusastman ehkäisy. Samanaikaista anti-inflammatorista hoitoa tulisi harkita."


Väittävät ettei siitä ole mainittavaa hyötyä terveelle henkilölle, mutta kyllähän kaikki norjalaishiihtäjätkin on astmaattisia... Minulle siitä on hyötyä koska on allergiaa yms. jonka takia hengitystiet ovat ahtaammat kuin normaalisti.


EDIT:typo
 
Viimeksi muokattu:
pistetään tämmönen ehdotus

juokse kevyitä juoksu lenkkejä pari viikkoa joka päivä ja silloin tällöin päälle lyhyitä vetoja (kevyesti ei hampaat irvessä siis jotain 5x100m (tiellä) viimeisen 2 viiikon aikana tee kolme treeniä esim 5x200m 5x300m 5x400m /2min (radalla) palautuksella (radalla)ja sillä vauhdilla millä haluut juosta tonnivitosen. jatka kevyttä hölköttelyä ja aukasuja kisaan asti.

4viikkoa on hieman lyhyt aika, mutta tsemmpiä

ps. unohda nuo astmapiiput niistä ei ole apua terveellä ihmisellä (tutkittua) jos jotain haluut ottaa ni pari efee ja kofuu tuntii enne
 
Väittävät ettei siitä ole mainittavaa hyötyä terveelle henkilölle, mutta kyllähän kaikki norjalaishiihtäjätkin
on astmaattisia... Minulle siitä on hyötyä koska on allergiaa yms. jonka takia hengitystiet ovat ahtaammat
kuin normaalisti.

-No treenaappa ja ja hiihdä kisoja pakkasella ni et enää ihmettele miks rasitusastmaa puskee
 
Originally posted by jarivaha
Väittävät ettei siitä ole mainittavaa hyötyä terveelle henkilölle, mutta kyllähän kaikki norjalaishiihtäjätkin
on astmaattisia... Minulle siitä on hyötyä koska on allergiaa yms. jonka takia hengitystiet ovat ahtaammat
kuin normaalisti.

-No treenaappa ja ja hiihdä kisoja pakkasella ni et enää ihmettele miks rasitusastmaa puskee
Kyllähän se auttaa terveelläkin henkilöllä,se laajentaa keukoputkea joten hapenottokyky kasvaa...;)
 
not

se palauttaa supistuneet hengitystiet normaali tilaan mutta hyödytön jos on terveet keuhkot.

Tosta oli justiinsa tutkimus, jossa terveille ihmisille annettiin piippua ja verrattiin hapenottoa ja suorituskykyä maksimaalisessa juoksusuorituksessa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom