100 m tuloksia ja millä treenillä

Nyt puhutaan asiaa.

Oma juoksentelu alkoi, kun ilman mitään liikunta taustaa juoksin 15 vuotiaana 100m 12,6 ja nimenomaan paljain jaloin.

Sillä on jotain tekemistä sen kanssa, että askel ei toimi, kuten pitäs. Nyt juoksisin varmasti kovempaa lenkkareilla, mutta tuolloin havaitsin saman, kuin AEOM89.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
18 vuotiaana juoksin jääkiekkojoukkeen testeissä 11,89 paljain jaloin,kun olin a-junnuissa.Olin joukkueemme nopein satasella ja kahdellasadalla ja huonoimpia neljälläsadalla ja cooperissa.

18 vuotiaana juoksin jääkiekkojoukkeen testeissä 11,89 paljain jaloin,kun olin a-junnuissa.Olin joukkueemme nopein satasella ja kahdellasadalla ja huonoimpia neljälläsadalla ja cooperissa.

Paljonko oli 200m,400m ja cooper?

Noita en muista,mut ton satasen muistan hyvin ,kun mua pyydettiin sen jälkeen yleisurheilujoukkueeseen juoksen viestiä.
Tuli muuten asian tiimoilta mieleeni että voimatesteissä kärkipäässä olivat samat miehet kuin nopeustesteissä.Itse olen tullut siihen päätelmään,että ihmiset joilla on nopeita soluja saavat helpommin voimaa ja lihasta kuin ihmiset joilla on hitaita soluja.

Niin no ei noi nopeet kaverit olleet joukkueen isoimpia kavereita.
Mäkin painoin 80 kg ja nostin 125 penkistä ja kyykkäsin 200. Sitten kun lopetin kiekkoilun aloitin voimailun tulostasoni kasvoi reippaasti ilman vippas konsteja.

Pötyä, syvyys ei vaikuta negatiivisesti polvien kestävyyteen, sen sijaan huono tekniikka voi hyvinkin rikkoa polvet. Tuo on ihan yleinen legenda että mitä syvemmäs menee, sitä enemmän polvet kärsivät. Asia on päinvastoin, pikkusievät pyllistykset syväkyykkyä huomattavasti isommilla raudoilla rasittavat polvia reilusti enemmän.

Enemmän on-topickia:

Tänään liikkatunnin päätteeksi kellotin opettajan ystävällisellä avustuksella 100 metrin sprintin. Aika oli 13,27 s (käsiaika). Olin vähän pettynyt suoritukseen, ensimmäiset 50-60 m meni hyvin, mutta sitten alkoivat jalat pettämään alta ja vauhti tyssäsi kuin seinään. Horjahtelin sen verran pahasti että meinasin kaatua. Alla oli pyöräilyä ja 2000 m kävelytesti, joten etureidet ja pohkeet olivat hapoilla, mikä saattoi olla huonoon suoritukseen syyllisenä.

Olen viimeksi varhaisteininä treenannut pikajuoksua. Mites tuota vauhdin ylläpitoa voisi parhaiten treenata? Onko tuo edellämainittu "tulos" nyt edes sellainen että olisi mitään järkeä lähteä systemaattisesti parantamaan? Varmaan jos juoksisin paljain jaloin/piikkarein ja telineistä lähtien niin pystyisin parempaankin kuin tuo 13,27 s...

Takana on reilu 1,5 vuotta punttitreeniä ja mitat 184/107. Varmaan tuo painokin hieman menoa hidastaa.

Suhteellisesti ylivoimaisempia pikajuoksijat ovat juuri tuossa lentävässä juoksussa, kuin lähdössä, tosin kyllä he siinäkin aika kovia ovat :D

Mutta itse asiaan :D

Joskus yläasteella/lukiossa (saatto olla kyllä lukiossa) oli matematiikan kokeessa tällänen tehtävä:

"Suomalainen pikajuoksija juoksee 100m 11.0s, ja jenkki sprintteri 10.0s ..
Tasoittaakseen kilpailua, jenkki laitetaan juoksemaan 110m ja suomalainen normaalit 100m . Kumpi on uusilla säännöillä ensin maalissa"

Kokeen oikea vastaus oli että jenkki, koska suomalainen on juossut 90m on jenkki juossut 100m, eli he ovat tasoissa, ja jenkki voittaa suuremman nopeutensa ansiosta ..

Mutta onko asia näin yksiselitteistä :D Mitä jos jekki onkin aivan hirveä lähtijä, oikea tykin kuula, mutta suhteellisen huono rullaaja :D Voika olla mahdollista että juoksijoiden 100m ero on jopa noinkin suuri, mutta hitaamman juoksijan maksimaalinen nopeus on suurempi?

Ei missään tapauksessa ? Mikäs tää juoksija oli 30-luvulla, Ralph Metcalfe, jolla oli helvetin kova maksimi vauhti, mutta todella, todella huono lähtö ..

Oli kuulemma monesti 50metrin kohdalla monta metriä häviöllä, mutta voitti maalissa taas monella metrillä

Ite oon tehnyt tässä syssymmällä hieman pikajuoksutreeniä puntin ohessa, tänään kulki 60m pystylähdöllä piikkarit jalassa 7,65 ja 7,59. Ajan otin itse kännykkä oikeassa kätösessä :D Ajattelin vaan että eikö noilla 60m ajoilla pitäisi pystyä juoksemaan satku jo sinne nippanappa 12 sekunnin alle?

Ite oon tehnyt tässä syssymmällä hieman pikajuoksutreeniä puntin ohessa, tänään kulki 60m pystylähdöllä piikkarit jalassa 7,65 ja 7,59. Ajan otin itse kännykkä oikeassa kätösessä :D Ajattelin vaan että eikö noilla 60m ajoilla pitäisi pystyä juoksemaan satku jo sinne nippanappa 12 sekunnin alle?

Näin vois kuvitella... ainakin vastaavalla ajanotolla.

Näin vois kuvitella... ainakin vastaavalla ajanotolla.

Meinaatko ettei ollut kovin luotettava ajanotto :) No varmaan tuohon saa sen normi 2-3 kymmenystä lisätä kuten käsiajoissa yleensäkin, ajanotossa pyrin kyllä mahd. objektiiviseen suoritukseen.

Täytyy myös huomioida se, että pienellä treenillä saisi telinelähdöllä tuon saman 2-3 kymmenystä kiinni. Eikä se känny kädessä ainakaan nopeuta juoksusuoritusta.

Nuo omalla lähdöllä kellotetut ajat ovat yleensä väh. 0,4 s. sähköajanottoa nopeampia. Optimitilanteessa (juoksua harjoiteltu ja tekniikka melko hyvä) voisi tuollaisella 7,6 omalla lähdöllä päästä 100m sinne lähelle 12 s. tosin vastaavalla ajanotolla, kuten pertti mainitsi. Mikäli on kyse lajia hieman vähemmän treenanneesta, on loppu yleensä suhteellisesti heikompi, joten 100m sähköaika 7,6 oman lähdön ajalla olisi useimmissa tapauksissa tod.näk. lähempänä 13 kuin 12 sekuntia.

Oli puhetta tuloksen kehittymisestä. Nopeus kehittyy kyllä treenatessa, milloin sitten kannattaa treenata ja milloin ei on vähän "filosofinen" kysymys.. Tähtääkö omaksi iloksi treenailuun, piirikunnallisiin vai ylemmäs.. Hienosta lajista on joka tapauksessa kyse. Jos pikajuoksu kiinnostaa, kannattaa laji ehdottomasti aloittaa valmentajan ohjauksessa. Säästyy hyvin monelta virheeltä. Lisäksi oman juoksun ongelmakohtien hahmottaminen itse on alussa erittäin hankalaa.

Tuota "matkavauhtia" ja sen ylläpitoa on usein parasta treenata rennon kovilla vedoilla vaikkapa 3 vedon sarjoina aloittaen 50-60m matkasta. Sitten voin hieman pidentääkin, mutta kova hapottelu ei välttämättä ole kovin hyvä juttu varsinkaan alussa. Tomppa85, jos pyrit tosissasi juoksunopeuttasi maksimoimaan, suosittelisin melko runsastakin painonpudotusta. Telinelähdöistä sen verran, että mikäli niitä ei ole juuri tehnyt, telineiden käyttö vaan hidastaa suoritusta.

Omaan lähtöön pitää lisätä 0.5-0.7s.

Jep, usein jopa tuolla yläkantissa.. Varsinkin lyhyimmissä pystylähtö vs. telinelähtökiihdytyksissä. Siksi joskus epämiellyttäväkin totuus usein paljastuu, kun lopulta asetutaan viivalle pikajuoksukilpailussa..

Oli puhetta tuloksen kehittymisestä. Nopeus kehittyy kyllä treenatessa, milloin sitten kannattaa treenata ja milloin ei on vähän "filosofinen" kysymys.. Tähtääkö omaksi iloksi treenailuun, piirikunnallisiin vai ylemmäs.. Hienosta lajista on joka tapauksessa kyse. Jos pikajuoksu kiinnostaa, kannattaa laji ehdottomasti aloittaa valmentajan ohjauksessa. Säästyy hyvin monelta virheeltä. Lisäksi oman juoksun ongelmakohtien hahmottaminen itse on alussa erittäin hankalaa.

Tuota "matkavauhtia" ja sen ylläpitoa on usein parasta treenata rennon kovilla vedoilla vaikkapa 3 vedon sarjoina aloittaen 50-60m matkasta. Sitten voin hieman pidentääkin, mutta kova hapottelu ei välttämättä ole kovin hyvä juttu varsinkaan alussa. Tomppa85, jos pyrit tosissasi juoksunopeuttasi maksimoimaan, suosittelisin melko runsastakin painonpudotusta. Telinelähdöistä sen verran, että mikäli niitä ei ole juuri tehnyt, telineiden käyttö vaan hidastaa suoritusta.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Itse olen kyllä varhaisteininä joku 7-8 vuotta sitten treenannut aika paljonkin pikajuoksua. Telinelähtö on siten aika tuttu. Luulen että tuossa 13,27 sekunnissa on reilusti parantamisen varaa, sillä lihakset olivat jo valmiiksi hapoilla ennen suoritusta. Oli kyllä aika hölmö olo, kun kuulin tuloksen, sillä olen keskenkasvuisena juossut reilusti nopeammin. Pelkällä kyykkytreenillä ei näemmä pidetä huippunopeutta yllä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom