100 m tuloksia ja millä treenillä

Kyllä noi juoksuajat on jonkin verran geenilöistä kiinni. Kaveri, joka ollut muuta harrastanut kuin epäsäännöllisesti fudista juoksi 100m jotai alle 11s. Se oli vielä ainaki sillon sellanen luikku, että painoindeksi varmaan alle 20.
Sitten yks tyttö juoksi perkeleen kovan ajan 1500 metrillä vaikka ei koskaan mitään liikuntaa ollut harrastanut ja poltti vielä tupakkaa. Teki meidän koulun ennätyksen tolla matkalla ja niitä tuloksia on kirjattu joku 30 vuotta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
winnie the poo sanoi:
Kyllä noi juoksuajat on jonkin verran geenilöistä kiinni.
Jep,muistuupa kouluajoilta yks kaveri kuka teki melkein kaikkiin yleisurheilulajeihin kunnan ennätykset vaikka poltti tupakkaa ja veti viinaa.
Kesällä kävi muutaman kerran kentäl ja aina parani tulokset.Mitään muuta urheilua ei oikeen harrastanut.Aivan järkyttävät geenit.Luonnostaan nopea,kimmoisa ja suht riski.Isä tosin SM kolmiloikas....

Kenenisa Bekele muuten juoksi Lausannessa 2003 5000m kisassa 52.63 viimeisen kierroksen, josta nopein 200m pätkä oli 24 sekuntia ja 100m alle 12s. :)

winnie the poo sanoi:
Kyllä noi juoksuajat on jonkin verran geenilöistä kiinni. Kaveri, joka ollut muuta harrastanut kuin epäsäännöllisesti fudista juoksi 100m jotai alle 11s. Se oli vielä ainaki sillon sellanen luikku, että painoindeksi varmaan alle 20.
Sitten yks tyttö juoksi perkeleen kovan ajan 1500 metrillä vaikka ei koskaan mitään liikuntaa ollut harrastanut ja poltti vielä tupakkaa. Teki meidän koulun ennätyksen tolla matkalla ja niitä tuloksia on kirjattu joku 30 vuotta.

Tällasiin tredeihin tulee aina näitä käsiaikoja. Jos tyyppi laitettas juoksemaan kisoihin, niin tulos voisi hyvinkin olla 11,50, eikä suinkaan 10,XX.

Pertti 123 sanoi:
Tällasiin tredeihin tulee aina näitä käsiaikoja. Jos tyyppi laitettas juoksemaan kisoihin, niin tulos voisi hyvinkin olla 11,50, eikä suinkaan 10,XX.

Tai jopa +12s.

jarska sanoi:
Tai jopa +12s.

Joo, toi mun "arvio" ei ollut läheskään pessimistisin mahdollinen.

Suomeksi sanottuna noi ajat on aivan yhdentekeviä julkisesti esitettynä.

Kyseinen henkilö voisi oikeasti juosta mitä vaan 11,00 - 12,50 välillä. Kun täällä päässä ei voi tietää olosuhteista ja ajanottajasta mitään.

Tiedän itse tapauksia, joissa juoksija itse lähti 120 viivalta ja luuli vetävänsä 150m. Toki hänkin ihmetteli, että tulipa se kevyesti. On myös nähty niin onnettomia ajanottajia, että piiritason juoksijalle on kellotettu 200m ME. Älkää kysykö, että miten se on mahdollista.

Itelle kävi joskus kymmenen ikäsenä kans aika hassusti ku keihään palkintojen jaossa kuuluttaja kuulutti voitto tulokseksi 63 ja jotaki.. Olin vähän että mitä vittua ja kävin kattoon sitte isukin kanssa pöytäkirjasta. Kaikki muut heitot 40metrin pintaan ja tosian yhteen heittoon oli merkattu numerot väärinpäin :thumbs:

Parhaista hetkistä

Pertti 123 sanoi:
Yksi elämäni parhaista hetkistä oli selvä oman ennätyksen parantaminen ja samalla "täkeän" kisan voitto.

Näin veteraani-iässä haikeana muistelee aikaa jolloin saattoi juosta täysillä. Sitä aikaa olen jäänyt kaipaamaan menneisyydestä. Juosta täysillä ja tuntea, että lihakset toimivat ja keho siirtyy eteenpäin. Nykyään ajatuskin kovaa juoksemisesta saa takareidet kramppiin. On se vaan historiaa sekin!:wanha:

mannala sanoi:
Näin veteraani-iässä haikeana muistelee aikaa jolloin saattoi juosta täysillä. Sitä aikaa olen jäänyt kaipaamaan menneisyydestä. Juosta täysillä ja tuntea, että lihakset toimivat ja keho siirtyy eteenpäin. Nykyään ajatuskin kovaa juoksemisesta saa takareidet kramppiin. On se vaan historiaa sekin!:wanha:
Näin se menee.Ennen sitä saattoi ilman kummempia lämmittelyitä spurtata täyteen juoksuun.Nyt kun kesäisin olen käynyt urheilukentällä saa ensin hölkätä,sit ottaa vähän kovemmin ja venytellä vähän ja ottaa viel 75 % ja vasta sit uskaltaa ottaa täydet vauhdit.Ehkä sitä saa kropasta enemmän tehoa ulos kuin nuorempana.Toiveajattelua...
:)

Wyldeclone sanoi:
Näin se menee.Ennen sitä saattoi ilman kummempia lämmittelyitä spurtata täyteen juoksuun.Nyt kun kesäisin olen käynyt urheilukentällä saa ensin hölkätä,sit ottaa vähän kovemmin ja venytellä vähän ja ottaa viel 75 % ja vasta sit uskaltaa ottaa täydet vauhdit.Ehkä sitä saa kropasta enemmän tehoa ulos kuin nuorempana.Toiveajattelua...
:)

En olisi uskonut pari vuotta sitten kuinka nopeasti elimistö menee tuohon kuntoon, että täytyy verytellä todella pitkään, jotta pystyisi tekemään mitään räjähtävämpää. Muutaman vuoden sisällä revennyt oikea reisi useita kertoja eri kohdista, vaikka kuinka koittanut huoltaa ja tehdä kunnon veryttelyjä.

Harmittaa tuollainen muutos elimistössä, kun tuntee, että tehoja olisi, mutta mitään ei voi tehdä. Useampaan vuoteen ei ole uskaltanut edes harkita yli 40 metrin juoksua täysillä tehoilla. Viime kesänä kerran uskalsin tehdä kovatehoisia kiihdytyksiä ja silloinkin tuli pieni revähdys pohkeeseen.

Olisi pitänyt tajuta jo ennen loukkaantumiskierteen alkua huoltamaan aktiivisemmin elimistöä. Ei auttanut pelkkä hieronta ja veryttelyt. Ilmeisesti olisi täytynyt tehdä lihastasapainokartoituksia tai vastaavia. Hieman ihmettelen, ettei liiton taholtakaan tuollaisiin panostettua ja ohjeistettu.

Muutama aivain asia siihen, että voi juosta kovaa (tulevaisuudessakin)

-lihastasapaino
-riittävä liikkuvuus
-taito tehdä oikeanlaiset verryttely
-kyky kuunnella kehoa (kireetä / paikat auki + toimenpiteet)
-lihaskuntoharjoittelua laji-lihaksistolle
-jalkojen totuttaminen juoksemiseen, eli pohjat ensin. Pitäs juosta reippaita vetoja paljon, pikajuoksu askeleella ja näin totuttaa jalat juoksemiseen. Vasta sitten siirtyä kovempii vauhteihin

esim. treenejä kuten 10-15 x 60m 75-85 % tai 10 x 100m 75-85 % tai 5-10 x 200m 70-80%

Oma ennätykset viime kesältä 100 metriltä on vajaan metrin vastatuuleen 11.80 pintaan sähköllä satanen 16-vuotiaana. Olis voinu olla siinä ihanneolois (+2m/s siihen 11.60 mutta se on jossittelua.) Harmittaa vaan ku ei saanu juosta kertaakaan kunnon myötäiseen. Siihen tulokseen pääsin ilman punttitreeniä ollenkaan. Nyt on lähdetty tota voimaa ottamaan mukaan(penkki 50-55kg->80-85kg ja puolikyykky 2x85-90kg->2x6x130-150 kg enempää en oo viittinyt selän takia laittaa) ja tulokset on parantunut jonki verran: nyt hallissa meni 60 metriä 7.38 mukavalla alkukompuroinnilla ja lentävä 20 metriä on mennyt 2.07(noi vastaa varmaan ~11.40-11.50 satasella hyvissä oloissa). Kaikki coutsit, jotka on juoksuani kattonut on sanonut, että etenkin lantion liikkuvuus on huono. Kankeudetani esimerkki että saan hädin tuskin sormen päät varpaiden päihin, kun jalat on suorana. Joo pitäis venytellä. Miten tota liikkuvuutta sais parhaiten kehityttyä? Oon todella laiska venyttelemään niin haluaisin tietää olisko siihen muuta tapaa. Tietäiskö Pertti123 jotain tai joku muu? Aitakävelyä oon tehnyt nyt jonkin verran. Ku sais tuohon juoksuun rentouden ja rullaavuuden sekä lantion liikkuvuuden kuntoon niin vois alkaa tossa päälajissa pituushypyssä 7:lla tulokset. :hyper: Tämän hetken ennätys piirun alle 660. Sori jos meni :offtopic: mut mun eka viesti täällä :D

PS. Onks täällä muita jotka harrastaa/on harrastanut pituushyppyä ja minkälaisia tuloksia porukalla on siinä on?

Jumper sanoi:
PS. Onks täällä muita jotka harrastaa/on harrastanut pituushyppyä ja minkälaisia tuloksia porukalla on siinä on?
Pituushyppyä on tullut harrastettua. Enkka 20-vuotiaana n. 7,4 m (tarkkaa tulosta en viitti mainita) ja urheilu on tällä hetkellä katkolla opiskelukiireiden ja jatkuvien vammojen takia. Sulla kuulostais olevan ihan hyvät mahdollisuudet 7 m tuloksiin. Voimaa siihen ei tarvita oikeastaan, vaan kuntopiirit ja monipuoliset treenit riittää. Kannattaa pistää perusasiat kuntoon, ettet hajota paikkojasi niin kuin itse on tullut tehtyä. Jos tekniikka ei ole kunnossa, niin vauhdin ja voimatasojen kasvaessa tulee pahaa jälkeä... Venyttely ei varmastikaan kuulosta mukavalta, mutta jos haluat joskus päästä pidemmälle, niin kannattaa aloittaa vaikka siitä. :)

Jumper

Venyttelyä, ei siihen muu auta.

Itelläni meni vuosi sitten just seisaaltaan sormenpäät lattiaan. Nyt menee koko kämmen.

Ei muuta kuin takareisille, lonkankoukistajille, etureisille, lähentäjille ja pakaroille kunnon venytyksiä.

Säännöllisesti ja riittävän pitkiä. Vaikka 30-60 sekkaa.

Shape, tekniikassa itsessään ei ole kuulemma paljon korjattavaa paitsi tuo lantion liikkuvuus. Just katto yks valmentaja , että mulla oli toi tekniikka muuten tosi hyvässä kunnossa, jota todellakin ihmettelen koska olen hypännyt vain muutaman kerran talvella täysvauhtisia. Onks teillä tietoa auttaako noi pituushyppypiikkarit tossa hypyssä, koska hyppäsin ton tuloksen pikajuoksupiikkarilla :hyper: Valmentajan mukaan sillä ei saa sitä tukea ponnistukseen niin hyvin ku ei oo kantaa.Onks teidän mielestä sama mitä tekniikkaa käyttää ku aattelin että vois opetella Powell maisen tekniikan ku itte käytän sitä normitekniikkaa eli venytän vaan eteenpäin vai sotkeeko se vaan hyppyä jos rupee sitä muuttamaan(Tossa olis linkki siihen tekniikkaan http://rapidshare.de/files/17252967/powell_8_95.mpg.html). Mitä mieltä te ootte ton massan suhteen? Kannattaako välttää sitä vai miten sais parhaiten optimaalisen voiman? Pelkällä 5 kuukauden puntillaki parani tulokset sen 30-40 senttiä nii aattelin kannattaa jatkaa voiman hankkimista vai vähentää. Mun paino nousi siinä viides kuukaudes semmonen 6 kiloa niin mietin saako se nousta niin paljon). Ja vielä loppuun että tiedättekö noita pituushyppääjien voima-arvoja ku kiinnoistais tietää onko jäljessä esim. pikajuoksijoille? Tuli taas niin sekava viesti, mutta kun "asiaa" on. :D

Jumper sanoi:
Shape, tekniikassa itsessään ei ole kuulemma paljon korjattavaa paitsi tuo lantion liikkuvuus.
Jotain rajaa kuvitelmiin! ;) Pituushypyn tekniikka on erittäin vaikea nopean liikenopeuden takia, ja monila huipuillakin on sen kanssa ongelmia. En ole nähnyt yhtään 17-vuotiasta hyvällä tekniikalla hyppäävää tyyppiä, ja tuskin olet poikkeus. Massaa ei kannata kerätä, eikä voiman kanssa ole mikään kiire. Tekniikan lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota nopeuteen ja myös siihen, että osaat hyödyntää sen mahdollisimman hyvin.

Ehkä liioittelin joo :D Onhan siinä vielä esimerkiksi ilmalennossa ja alastulossa korjattavaa, mutta suurin ongelma luultavasti tuo lantio. Minkälaista treeniä suosittelisit tuohon puntin tilalle, koska olen ruvennut tekemään ehkä jo liikaa :D Taitavat olla nämä penkit ja hauiskäännöt ihan turhaa. Eli puntillla jos ottais rinnallevedon ja kyykyn ja penkillenousun mukaan niin se voisi auttaa? Olisiko pelkkä hyppely ja kuntopallo vaikka hyvää treeniä? Eli ei kai tässä mitään muuta voi ku aloittaa venyttelyn, joka kuullostaa vastenmieliseltä. :jahas: Mitä olet siitä mieltä kannattaako sitä tekniikkaa vaihtaa esim. tuohon saksaustekniikaan vai onko siitä mitään eroa?

:offtopic: Ps. Olen vielä 16-vuotta :D

Mistäköhän löytäs parempilaatusena ton hypyn. On aika hullun näkönen vauhti ainakin ton perusteella. Olis kiva kattoa tota juoksutekniikkaa vähän laadukkaammalta videolta.

Jumper sanoi:
Ehkä liioittelin joo :D Onhan siinä vielä esimerkiksi ilmalennossa ja alastulossa korjattavaa, mutta suurin ongelma luultavasti tuo lantio. Minkälaista treeniä suosittelisit tuohon puntin tilalle, koska olen ruvennut tekemään ehkä jo liikaa :D Taitavat olla nämä penkit ja hauiskäännöt ihan turhaa. Eli puntillla jos ottais rinnallevedon ja kyykyn ja penkillenousun mukaan niin se voisi auttaa? Olisiko pelkkä hyppely ja kuntopallo vaikka hyvää treeniä? Eli ei kai tässä mitään muuta voi ku aloittaa venyttelyn, joka kuullostaa vastenmieliseltä. :jahas: Mitä olet siitä mieltä kannattaako sitä tekniikkaa vaihtaa esim. tuohon saksaustekniikaan vai onko siitä mitään eroa?

:offtopic: Ps. Olen vielä 16-vuotta :D

Lihaskuntoa ja liikkuvuutta kehittävät harjoitukset voit aloittaa nyt tai sitten kun sulla on joku paikka paskana. Valinta on vapaa :)

Ketä nyt venyttely kiinnostas, eteenkään 16 vuotiaana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom