100 m tuloksia ja millä treenillä

60 m 8,27
100 m 12,92
200 m 26 (?)
300 m 42,86
400 m 58,23
800 m 1.28
Neloselle harjoittelin silloin kun nämä tulokset tehtiin.. Laitoin nuo kaikki vaikka kysyttiinkin vain satasen tuloksia--

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
300 m 17, 100 m olisko 18, 200 m 400 m 19
Päämatka oli nelosen aidat ja niillä enkka on 63,93. Tosin en ehtinyt niitä juosta kauaa ennen kuin lihasrepeämä lopetti aktiiviuran siltä erää. Nyt olis mielessä aloittelu uudelleen. Kilpailin siis ihan puolivakavissani..

Harrastan palloilulajeja ja tarvitsisin nopeutta,miten sitä oikeen harjoitetaan?aluksi ajattelin, että se on pelkästä voimasta kiinni,mutta oma vauhditon pituushyppy tulos on 2.4m ja kaveri hyppää 5cm vähemmän, mutta pinkoo satasen monen monta sekunttia nopeammin?millä tää vois selittyä?onko kaikki tekemäni työ mennyt nopeuden saamikseksi hukkaan?nopeus on kyllä kehittyynyt pikkusen,mutta hyppytuloksen perusteella pitäis päästä paljon nopeammin?

Harrastan palloilulajeja ja tarvitsisin nopeutta,miten sitä oikeen harjoitetaan?aluksi ajattelin, että se on pelkästä voimasta kiinni,mutta oma vauhditon pituushyppy tulos on 2.4m ja kaveri hyppää 5cm vähemmän, mutta pinkoo satasen monen monta sekunttia nopeammin?millä tää vois selittyä?onko kaikki tekemäni työ mennyt nopeuden saamikseksi hukkaan?nopeus on kyllä kehittyynyt pikkusen,mutta hyppytuloksen perusteella pitäis päästä paljon nopeammin?

Oiskohan kyse juoksutekniikasta?

60m 7.27
100m 11.49
200m 23.0h
400m 55.5?
vauhditon pituus 324cm
vauhditon korkeus 176cm

Olen armottoman huono juoksemaan verrattuna ominaisuuksiin!

60m 7.27
100m 11.49
200m 23.0h
400m 55.5?
vauhditon pituus 324cm
vauhditon korkeus 176cm

Olen armottoman huono juoksemaan verrattuna ominaisuuksiin!

Hmm mitäs muita tuloksia pystyt nakkaa tähän? Nyt näyttäs että oot pikkasen kimmosampi ku mitä nopiampi. Vaikuttaako vauhditon pituus tulos kuinka paljon 100metrin aikaan?

Hmm mitäs muita tuloksia pystyt nakkaa tähän? Nyt näyttäs että oot pikkasen kimmosampi ku mitä nopiampi. Vaikuttaako vauhditon pituus tulos kuinka paljon 100metrin aikaan?

Paikaltaan tehtävät hypyt on sun mielestä kimmoisuutta? Kimmoisuutta mitataan hypyissä, joissa tullaan alas vauhdista ja ponnistetaan, eli isku.

Vauhdittomat mittaa enemmänkin räjähtävää voimaa.

Eipä toi vauhditon ole mitenkään verrannollinen 100m tulokseen, jos ei osaa juosta, eikä ole muutenkaan lahjakas sen suhteen. Joku voi hypätä 320, eikä satanen kulje välttämättä mihinkään.

Se mikä tässä vääristää käsitystä helposti on se, että kun pikajuoksijat vertaavat vauhdittomiaan, niin sehän on selvä, että se otanta on sellaisista ihmisistä, jota osaa juosta melko hyvin. Yleensä ne on juuri yleisurheiljoita, jotka noista vauhdittomista puhuu.

Mitkä testit kuvaa juoksunopeustestin lisäksi parhaiten 100m juoksun vaatimuksia. Olisiko joku pohjehyppely jatkuvana ja nopealla (<150ms) kontaktilla hyvä?

Olen muuten kohtalaisen kimmoisa, vaikka tiedän, että vauhdittomat ei hyvin kimmoisuutta kuvaakaan..

Mitkä testit kuvaa juoksunopeustestin lisäksi parhaiten 100m juoksun vaatimuksia. Olisiko joku pohjehyppely jatkuvana ja nopealla (<150ms) kontaktilla hyvä?

Olen muuten kohtalaisen kimmoisa, vaikka tiedän, että vauhdittomat ei hyvin kimmoisuutta kuvaakaan..

Vauhdilliset, eli lentävällä lähdöllä tehtävät vuoro- ja juoksuloikat, sekä kinkat, kellotettuna esim. lentävä 20m.

Tietysti noiden suorittaminen kovalla teholla ja nopeudella vaatii sen, että noi kyseiset liikkeet pitää osata niin hyvin, että mahdollinen hyvä juoksu kyky voidaan saada näkymään noissa loikissa ja kinkoissa.

Kimmoisuutta voi testata erikseenkin vähemmän vaativalla menetelmällä, esim. vaikka aitahypyillä (päkiältä).

Minkähänlaisia tuloksia vauhdillisissa 5-loikissa pikajuoksijat ovat tehneet. Olen kuullut niiden puhuneen ainoastaan vauhdittomista loikista ja kinkoista.

Viitsisikö joku selittää, mitä nämä tarkoittavat?

Vuoroloikka = ns. tavallista loikkaa. Eli vuorojaloin loikitaan.

Juoksuloikka = Juoksun ja loikan välimuoto.

Kinkat = yhdellä jalalla hyppyjä eteenpäin

Itsen en tekisi loikkia ellei ole ketään osaavaa ihmistä opettamassa. Itellä tekee niin kipeää katsoa kun esim. lentopallo- tai jalkapallo joukkueet loikkii :urjo:

Tyson Gay

Osakan MM finaali

Tulos:
9,85

Max nopeus:
11,83 m/s

Kiihdytys matka:
65m (käytännössä näyttää maksimivauhti olevan jo jossain 40m kohdalla, koska 10m väliajat ei enää kovene välin 40-50m jälkeen (1/100" tarkkuudella) )

Reaktioaika n. 0,14 sekuntia

0-10m 1,9", 0-20m 2,94", 0-30m 3,86"... ...60m 6,44"...

Suurin hetkellinen nopeus välillä 60-70m.

10m väliajat on 40-50m metristä eteenpäin 0,85 sekuntia, paitsi vikat 20m on 0,86"/10m.

PS: siinä oli dataa, harjoittelusta en tiedä :D

Keksikää joku viisas mulle kunnon reeni että sais nopeutta. Käyn puntilla nyt 3 krt/vko mutta kohta se vähenee jonkun verran. Perusvoimaa/räjähtävyyttä haettu. Että saisin 60m mahd. nopeeks

Kysyttävää kuten 'täsmälläkin'? Sen verran tietoa olevinaan harjoittelusta nimenomaan juoksemalla, että:
esim. määräintervallit kehittää kestävyyttä, 60-80 m vedot nopeuskestävyyttä, lentävät 20m maksiminopeutta jne. Olen lienee oikeilla jäljillä????? Olen 'ihastunut' rappujen juoksuun kun tuntuu niin nastalta kun kotiin tullessa polvet lyö loukkua ja olo on muutenkin treenanneen oloinen. Vedän esim. 3 * 3 vetoa elikkäs yhdeksän vetoa yhteensä. Kesto yhdelle vedolle on n. 1 min. Vedot kävelypalautuksella ja sarjojen väissä 5 min palautus. Mitähän tuollainen vetoharjoittelu kehittää hyvän olon lisäksi???? Puntti, liikkuvuus yms. harjoittelu on sitten jo toinen asia....

Kysyttävää kuten 'täsmälläkin'? Sen verran tietoa olevinaan harjoittelusta nimenomaan juoksemalla, että:
esim. määräintervallit kehittää kestävyyttä, 60-80 m vedot nopeuskestävyyttä, lentävät 20m maksiminopeutta jne. Olen lienee oikeilla jäljillä????? Olen 'ihastunut' rappujen juoksuun kun tuntuu niin nastalta kun kotiin tullessa polvet lyö loukkua ja olo on muutenkin treenanneen oloinen. Vedän esim. 3 * 3 vetoa elikkäs yhdeksän vetoa yhteensä. Kesto yhdelle vedolle on n. 1 min. Vedot kävelypalautuksella ja sarjojen väissä 5 min palautus. Mitähän tuollainen vetoharjoittelu kehittää hyvän olon lisäksi???? Puntti, liikkuvuus yms. harjoittelu on sitten jo toinen asia....

Vähän turhan tiukat määritelmät. Nopeutta voi kehittää ainakin vedoilla, jotka on 30-150m (ja tietysti lentävillä). Palautuksista ja tehoistahan se on kiinni, että onko esim. 80 tai 120m vedot nopeutta tai nopeuskestävyyttä.

Tuo 3x3x1min/5min harjoitusvaikutukset riippuu siitä, että kuinka hapoille se vedetään ja millä sykkeillä.

Mutta voisin arvata, että maitohapollista nopeuskestävyyttä sillä harjoitetaan.

Tuo 3x3x1min/5min harjoitusvaikutukset riippuu siitä, että kuinka hapoille se vedetään ja millä sykkeillä.

Mutta voisin arvata, että maitohapollista nopeuskestävyyttä sillä harjoitetaan.

Ainakin oman mittapuun tehot on suhteellisen korkealla ja maitohapollisen nopeuskestävyyden puolellehan tuo siten taitaa mennä. Ajatus on juosta matkoja 60m-200m, joten onko tuo maitohapollisen nopeuskestävyyden kehittäminen sitten turhaa? Elikkäs pitäiskö tiputtaa tehoja alemmas ja pitää kestävyysharjoituksena nuo rapputouhut?

Ja kun kyselemääni innostuin niin mitä esim pertti 123 on mieltä kelkan vetämisestä esim. 60m vedoissa? Meneekö enemmän voimaharjoittelun puolelle vai kehittää kokonaisvaltaisemminkin ukkoa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom