1-jakoisesta ohjelmasta asiaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JTS
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

JTS

Ikä
41
Eli olen nyt treennanut 3kk pitkän tauon jälkeen. Ensimmäisen kuukauden tein 4-jakoisella ohjelmalla ja sitten (kiitos pakkotoiston) vaihdoin 1-jakoiseen ohjelmaan.

Olen aiemmin aina treenannut 4-jakoisella ohjelmalla ja nyt päätin kokeilla 1-jakoista ja helvetin hyvin on potkinut!! Olen todella iloinen että päätin kokeilla sitä...pakko myöntää että alussa se ei kuulostanut hirveän hyvälle :nolo:

Mä ostan salikortin aina 3kk kerrallaan joten viikonloppuna oli vikat treenit. Kerkesin tekemään 1kk 15 toistolla ja 1kk 10 toistolla. Eli en tehnyt vielä noita 5 toisto sarjoja vielä ollenkaan, ne ajattelin tehdä tässä seuraavassa jaksossa :thumbs:

Kysymys olisikin se että tarviiko tämmösen treenin jälkeen pitää silti se 2 viikon tauko? Vituttaa jo nyt tää himassa istuminen kun on jo kerennyt rutinoitua tuo salilla käyminen :wall:

Ja sitten....pitäisikö ohjelman liikkeitä vaihtaa keskenään tai tehdä jotain muita muokkauksia.

Tässä tän hetkinen ohjelmani;

kyykky / prässi
reisiojennus / jalkojen koukistus
pohkeet seisten / pohkeet istuen

alatalja / Ylätalja laite (en tiedä nimeä)
ylätalja vedot / alaselkä koneessa (en tiedä nimeä, saman tyyppinen vehje kuin vatsakone :nolo: )

penkki / vinopenkki
hauiskääntö tangolla / hauskääntö punteilla

Olkapäät / olkpäät ->en tiedä kummankaan laitteen nimeä mutta joka tapauksessa näitä en tee ikinä vapailla painoilla.

ojentajat taljalla / ojentajat koneessa (en itedä nimeä)

Teen myös vatsoja ja forkkuja joka toinen kerta.

Treenit kestävät aina vähän alle tunnin tai max. 1 tunti

Todella hyvin on toiminut :evil:

eli tämmöstä...kommentteja ja neuvoja saa ja pitää antaa ;)

Vitut mitään taukoa, jos kroppa ja mieli haluaa salille, niin senkus.:thumbs: Korkeintaan kevyen viikon voit pitää, jos haluat.

Kyllä toi ohjelma minun silmään hyvältä vaikuttaa, jos sarjat on vielä järkevissä määrissä. Ilmeisesti on, jos tuon tuntiin saat puskettua läpi. Itse kyllä olisin vaihtanu toisto määriä viikoittain, tai ainakin useammin, kuin kuukauden välein.
Ja siihen taukoon vaikuttaa sekin, kuinka useasti viikossa olet salilla käynyt. Mutta minä en pitäisi, kuin kevyen viikon. Kui tarvitsisi pitää kahden viikon totaali tauko? Onko tämä jostain HST treenistä jokin sovellus? Sitten joku HST treenistä enenmän tietävä on parempi vastaamaan.
Kantsii joskus tulevaisuudessa kokeilla sitä 4-jakosta uudestaan, voi toimia 1-jakosen jälkeen todella hyvää tulosta antaen. Tämän osaan sanoa omasta kokemuksesta:thumbs:

Kannattaa harkita noiden olkapääkoneiden vaihtamista vaikkapa kässäreihin. Vapaiden painojen käytöstä paljon etua. Ainakin yksi perusliike vapailla painoilla(pystypunnerrus..) voisi olla fiksu idea.

Kyllä toi ohjelma minun silmään hyvältä vaikuttaa, jos sarjat on vielä järkevissä määrissä. Ilmeisesti on, jos tuon tuntiin saat puskettua läpi.

2 sarjaa per laite.

siihen taukoon vaikuttaa sekin, kuinka useasti viikossa olet salilla käynyt.

salilla käyn kolme kertaa viikossa.

Kantsii joskus tulevaisuudessa kokeilla sitä 4-jakosta uudestaan, voi toimia 1-jakosen jälkeen todella hyvää tulosta antaen. Tämän osaan sanoa omasta kokemuksesta

toi on varmasti hyvä idea mutta, mitä olen 1-jakoisesta lukenut niin aloittelijoille tämä on hyvä ohjelma alkuun esim 6-12kk tai pidempääkin. Ainakin seuraavat 3kk teen vielä yhden kierron tätä 1-jakoista...sen jälkeen pitää katsoa tilannetta uudestaan.

anticube sanoi:
Kannattaa harkita noiden olkapääkoneiden vaihtamista vaikkapa kässäreihin. Vapaiden painojen käytöstä paljon etua. Ainakin yksi perusliike vapailla painoilla(pystypunnerrus..) voisi olla fiksu idea.

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa ja tiedän sen hyvin itsekkin. Olkapäät mulla ovat kaikista heikoin osa-alue ja ne kipeytyvät helpoiten...en tiedä miksi? Väärä tekniikka voi tottakai olla yksi syy mutta epäilen että ne on mulla muuten vaan aika paskat.

Kevyillä painoilla lähdet hakemaan tekniikkaa niin siitä se lähtee. Kunhan ei satu.

Koita tehdä alkuun vaikka muutama kevyt sarja kässäreillä ja sen jälkeen kunnolla noilla koneilla.

anticube sanoi:
Kevyillä painoilla lähdet hakemaan tekniikkaa niin siitä se lähtee. Kunhan ei satu.

Koita tehdä alkuun vaikka muutama kevyt sarja kässäreillä ja sen jälkeen kunnolla noilla koneilla.

Hyvä vinkki :thumbs: kiitos!

rahvas sanoi:
Kyllä toi ohjelma minun silmään hyvältä vaikuttaa, jos sarjat on vielä järkevissä määrissä. Ilmeisesti on, jos tuon tuntiin saat puskettua läpi. Itse kyllä olisin vaihtanu toisto määriä viikoittain, tai ainakin useammin, kuin kuukauden välein.
Ja siihen taukoon vaikuttaa sekin, kuinka useasti viikossa olet salilla käynyt. Mutta minä en pitäisi, kuin kevyen viikon. Kui tarvitsisi pitää kahden viikon totaali tauko? Onko tämä jostain HST treenistä jokin sovellus? Sitten joku HST treenistä enenmän tietävä on parempi vastaamaan.
jos kyseessä on HST-treeni,pidetään 7-14 päivän tauko syklien välissä,eikä asiasta edes keskustella.jos kyseessä ei ole HST,niin oman harkinnan mukaan :D mä sain käsityksen että HST ei ole kyseessä..?
hyvähän se ois varmaan jokaisen pitää aina silloin tällöin kevyt/palauttava viikko.
mä tekisin sen muutoksen että reisiojennuksen tilalle takareisiliike,vaikka SJMaVe

Alec sanoi:
jos kyseessä on HST-treeni,pidetään 7-14 päivän tauko syklien välissä,eikä asiasta edes keskustella.jos kyseessä ei ole HST,niin oman harkinnan mukaan :D mä sain käsityksen että HST ei ole kyseessä..?

HST? Voisko joku selittää?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Stickynä tuolla osion ylälaidassa on tredi HST:n perusteista, lukase se.

Edit: hidas...

tossa hst "tietopaketissa" olis että kierto kestää 6 viikkoa?
Tuleeko aina 1-2 viikon tauko tämän 6 viikon jälkeen?

Itse olen tehnyt yhtä toisto määrää 2 viikon sijasta kuukauden..

JTS sanoi:

mähän sanoin että sä et ole tehnyt HST:tä :D

joo tulee.tai oikeastaan,se tulee aina ennen sykliä,koska se pidätään myös ennen ensimmäistä HST-sykliä.mutta tuo on tärkeä osa HST:tä

JTS sanoi:

HST:tä voidaan tehdä myös esim. 7-8 viikkoisella syklillä, siten, että viimeisellä viikolla tehdään negatiivisia tai vaihtoehtoisesti jatketaan viitosilla niin kauan kuin progressiivisuuden saa säilytettyä.

Joka tapauksessa, oli se kierron pituus sitten 6, 7 tai 8 viikkoa, ennen uutta sykliä on syytä pitää reilun viikon mittainen SD (strategic deconditioning), jonka aikana hermosto palautuu kovista vitosista ja kroppa on jälleen valmis reagoimaan alussa hyvinkin kevyellä kuormalla tehtäviin 15 toiston sarjoihin.

Olen itse järkeillyt, että HST:ssä tehdään yhtä toistomäärää vain kaksi viikkoa putkeen siksi, että progressiivisuus voidaan säilyttää helpommin. Jos tekee kuukauden yhtä toistomäärää, niin tuon kuukauden ensimmäiset treenit tulisi progression turvaamiseksi tehdä todella kevyillä painoilla. Niin kevyillä, että kasvuärsyke jäisi luultavasti hyvin pieneksi.

Shammer sanoi:
Olen itse järkeillyt, että HST:ssä tehdään yhtä toistomäärää vain kaksi viikkoa putkeen siksi, että progressiivisuus voidaan säilyttää helpommin. Jos tekee kuukauden yhtä toistomäärää, niin tuon kuukauden ensimmäiset treenit tulisi progression turvaamiseksi tehdä todella kevyillä painoilla. Niin kevyillä, että kasvuärsyke jäisi luultavasti hyvin pieneksi.

Selvä...taidan jatkossa alkaa tehdä tuota 2vk 15 sarjoja, 2vk 10 sarjoja, 2vk 5 sarjoja ja sitten 1-2vk lepoa. Kuulostaa hyvältä! :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom