🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

No sit voit kokeilla 5 mg nappia esim. joka toinen päivä.

Taidan ite alottaa 5 mg päivä + ezetimibi 10 mg päivä. Jos saisi LDL 3 --> 1,5 ja varsinkin ApoB 0,97 --> alle 0,5.
Myös ruokavalioon sen verran että kookoskerman lähes päivittäisen käytön jätän pois. 15 % maitokermaa kanan kanssa.

Jeps, itsellä LDL puolittui 1 kk aikana 20 mg rosua. Pitäs vielä kokeilla vaikkapa 5 mg tai 10 mg esim. 3 kk.

Lähipäivinä kuunnellu paljon juttuja tästä. Peter Attia esimerkiksi sanoo että nykyään oikeastaan kenenkään ei tarvi käyttää korkean dosen statiinia. Ja esim. Rosuvastatiinilla pieni annos 5 mg saavuttaa jo 85 % hyödystä paljon pienemmillä sivareilla.

Attia ite vetää PCSK9 inhibiittori + bembedoiinihappo + ezemitibe. Ei käytä statiinia siis.
Rupes itseäkin kiinnostaa jos ezemitiben lisäksi laittaisi bembedoiinihapon. Tolla kombolla saisi todennäköisesti LDL ja ApoB tiputettua 35-40 %.

Viimeksi muokattu:
Tuosta on tullut päivittynyttä dataa ja korjauksia sosiaalisessa mediassa esitettyy kritiikkiin, Norttonikin väitteitä korjataan tuossa. Kaikki data huomioiden yhteys LDL ja plakkeuman kanssa oli heikko, sama apoB ja plakkeunan kohdalla.

View: https://youtu.be/aJobOSRdIOM

Katoin koko videon.
Samat CT kuvat ajettiin ensin Cleerly ohjelman kanssa ja se antoi keskimääräinen plakin kehitys 18,8 mm3. Mikä on todella korkea. Sitten julkaistiin tuo paperi. Sen jälkeen ajettiin Heartflow ja QAnqio mitkä antoi 5,5 ja 5,6 mm3 kasvu vuodessa.

Cleerly 18,8 (9,3 - 46,6)
Heartflow 5,5 (-7,8 - 27,2)
QAngio 5,6 (1 - 16,6)

Aika erilaiset tulokset varsinkin kun katsoo rangeja pienin ja suurin arvo. Näiden mittausten herkkyys ei ilmeisesti oikein riitä yhden vuoden muutoksen havaitsemiseen kovin tarkasti ja kohina vaikuttaa liikaa. Ois hyvä jos saisivat massia ja nämä samat ihmiset useamman vuoden päästä kuvauksiin.

Tollanen keskiarvo kasvu 5,5 mm3 on jo paljon parempi jos vertaa muihin tutkimuksiin. Mutta suoraan vertaaminen on näköjään aika turhaa jos mittausmenetelmät tolla aikavälillä heittää noin paljon. Pitäs olla täsmälleen samassa tutkimuksessa oleva kontrolliryhmä. Esim. yksi Cleerly tutkimus missä keskiarvo 4,9 mm3 ja sitä verrattiin tähän Keto CTA Cleerlyn 18,8 tulokseen.

Tolle LDL ja ApoB korrelaatio tässä tutkimuksessa ei niin paljoa kiinnosta kun ei ollut kontrolliryhmää vaan kaikilla oli korkea yli 5 LDL. Tässä enemmän kiinnostaa vastaus kysymykseen johtaako ketoosin aiheuttama erittäin korkea LDL/ApoB plakin kehitykseen muuten metabolisesti terveillä. Näyttäs siltä että kyllä plakkia kertyy mutta että minkä verran on erittäin epäselvää. Ja aika saatanasti se vaihtelee ihmisestä toiseen. Noi nopeimman plakin kehityksen tyypit Heartflow ja QAngionkin mukaan kehittää ihan liian nopeasti plakkia ja siitä tulee ongelmia kun vuosikymmeniä jatkuu. Sitten taas toisilla voi olla korkea LDL ja ei tule ongelmia. Sama kuin joku voi vetää paketin röökiä päivässä koko elämän ja elää yli 100v. Kuka uskaltaa ottaa LDL:n kohdalla riskin ilman asian tutkimista mikä on oma tilanne, mihin kohtaa janaa sijoittuu.

Viimeksi muokattu:
Hmm.. jaa'a. Vuosia ja taas vuosia ollu mun kolesteroliarvot optimissa. "Kuin suoraan oppikirjasta" olen kuullut lääkärin sanovan. No nyt oon vedellyt muutaman viikon mallikkaasti ketoruokavaliolla menemään ja olo on ollut loistava. Maha voi vitun hyvin ja ei tuu kaasua eikä turvota. Ei tarvi paskalla istua useasti päivässä...

Mutta.. kävin jokavuotisessa labrassa testo korvaushoitojuttujen takia niin sielläpä oli kaks kolesteroliarvoa viitteiden yli 🫤 p-kolesteroli 5.2 (viite alle 5) ja ldl-kolesteroli 3.2 (viite alle 3).
Joo eipä nuo nyt pahalta näytä mutta kylläpä tuo keto nyt sit nostaa kolea vaikka vointi on selkeästi parempi :/

Ei oo kokemusta tällasesta. Auta mua Tohtori Eki! Mitä mun pitäis tehdä?!

Hmm.. jaa'a. Vuosia ja taas vuosia ollu mun kolesteroliarvot optimissa. "Kuin suoraan oppikirjasta" olen kuullut lääkärin sanovan. No nyt oon vedellyt muutaman viikon mallikkaasti ketoruokavaliolla menemään ja olo on ollut loistava. Maha voi vitun hyvin ja ei tuu kaasua eikä turvota. Ei tarvi paskalla istua useasti päivässä...

Mutta.. kävin jokavuotisessa labrassa testo korvaushoitojuttujen takia niin sielläpä oli kaks kolesteroliarvoa viitteiden yli 🫤 p-kolesteroli 5.2 (viite alle 5) ja ldl-kolesteroli 3.2 (viite alle 3).
Joo eipä nuo nyt pahalta näytä mutta kylläpä tuo keto nyt sit nostaa kolea vaikka vointi on selkeästi parempi :/

Ei oo kokemusta tällasesta. Auta mua Tohtori Eki! Mitä mun pitäis tehdä?!
Päätät kumpaanko koulukuntaan liityt. Niihin, jotka uskovat kolesterolin tukkivan suonet vaikka keho olisi tulehdusvapaa ja metabolisesti huippukunnossa, etkä omaisi sukurasitetta sydän- ja verisuonitauteihin. Vai niihin, jotka uskovat korkean kolesterolin olevan merkityksetön asia niin pitkään kun kehosi on metabolisesti hyvässä kunnossa sekä tulehdusvapaa.

Päätät kumpaanko koulukuntaan liityt. Niihin, jotka uskovat kolesterolin tukkivan suonet vaikka keho olisi tulehdusvapaa ja metabolisesti huippukunnossa, etkä omaisi sukurasitetta sydän- ja verisuonitauteihin. Vai niihin, jotka uskovat korkean kolesterolin olevan merkityksetön asia niin pitkään kun kehosi on metabolisesti hyvässä kunnossa sekä tulehdusvapaa.
Uskon asiako tämäkin on?

Sitten vielä sellainen variaatio missä keho metabolisesti huippukunnossa, tulehdusvapaa, ja omaa sukurasitteen sydän- ja verisuonitauteihin. Esim. korkea Lp(a) tms. variaatio. Ja siihen suhtautuminen onko koleilla merkitystä.

View: https://youtu.be/VbGSM3gOIBI?si=D2kBDjkjA_Yjx8XK

Norwitzilta keskustelua Attian kommenteista ApoB:n kausaalisuudesta ascvd:n. On samaa mieltä että ApoB on kausaalinen tekijä, mutta sitten yksilöllisesti harkittava tuleeko sen alentamisesta lääkkeillä enemmän muuta haittaa kuin hyötyä verisuonille.

Itse aika samoilla linjoilla että jos on riskitekijöitä ja suvussa cvd, niin todennäköisesti kannattaa pitää ApoB alhaalla. Mutta jos ei ole mitään riskitekijöitä eikä lähisuvussa kellään esiinny tautia, niin voi olla parempi olla puuttumatta lääkkeellisesti ja välttää mahdolliset lääkkeiden negatiivisuudet. Ei mikään selkeä homma kenen kannattaa lääkitä ja kenen ei.

"Australialaisen Queenslandin yliopiston ja Helsingin yliopiston tutkijat tekivät vakiintuneen tiedon vastaisen havainnon, jonka mukaan hermosolut eivät saa kaikkea energiaansa sokerista, vaan ne voivat polttaa myös rasvaa. Kaiken lisäksi hermosolut muodostavat itse rasvoja kierrättämällä omia osiaan, kun energiantarve on suuri. Tämä on mahdollista DDHD2-nimisen proteiinin ansiosta."

Mä kysyn nyt kun täällä on niin paljon sivuja että on vaikeeta kahlata läpi. Mulla oli eilen lupaava kokemus kun jätin suurimman osan viljasta pois.
Eli tavoitteena vvh/keto/carnivore. Osittain tuo on itsestään selviä asioita mutta mä lähinnä etin että mitä kasvikunnan tuotteita voi pikkasen ottaa ja esim miten maitotuotteet sopii kuvaan. En oikeen käytä fb että jos jossain olis joku lista tai tietopaketti asiasta että vois opiskella. Tässä kun näkyy loputtomasti keskustelu mutta ei sellasta nopeasti omaksuttavaa tietoa. No siis löysin tuolta kyllä jotain mutta täällä on varmaan kokemusta enemmän erottaa ne huonot neuvot hyvistä.

Back
Ylös Bottom