🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Olen nyt kuudetta päivää tuolla Markku Tikan ketoosioppaalla mennyt,kaikki on ookoo,mutta en nuku enää,viitenä yönä olen mennyt nukkumaan 01 aikaan ja herään klo 04-05 täysin pirteänä ilman kelloa,menen salille noin klo 8 eikä väsytä koko päivänä millään tavalla,treeneissä painot on nousseet mutta ainoa on että sarjat jämähtää kyllä siihen kasiin kuin seinään joten teenkin vain 4-6 toiston sarjoja,eikä mitään päänsärkyä,hengityksen mätänemistä tms ole ollut,itse asiassa en ole huomannut mitään eroa paitsi tuon vähä unisuuden ja pitkien sarjojen toivottomuuden..Onko muilla ollut samanlaista vähä unisuutta?
Hillarit 20-30g/vrk,proteiinit 175g ja rasvat 175g=kcal n. 2400/vrk,oma lähtöpaino oli 87kg,nyt on noin 86kg ja kävikin jo 85.4kg asti.

Mitä porukka sanoo tästä suhtkot uudesta tutkimuksesta, jossa verrattiin hyvin vähähiilihydraattista ruokavaliota korkeahiilihydraattiseen? Bloggaaja ja ravitsemustutkija Stephan Guyenet näppärästi ruotii tutkimuksen läpi http://wholehealthsource.blogspot.fi/2016/07/nusi-funded-study-serves-up_6.html. Tutkimuksessa siis huomattiin, että ketoosidieetti vähensi rasvan palamista ja lisäsi lihaksen palamista verrattuna korkeahiilihydraattiseen dieettiin. Nykyisen todistusaineiston valossa näyttää aika lailla siltä, että vhh-dieetit suurin toimintamekanismi on dieetistä aiheutuva spontaani kaloreiden vähentyminen, eikä esimerkiksi aineenvaihdunnan vilkastuminen tai makroravinnejakaumasta johtuva rasvanpolton vilkastuminen.

Samassa blogissa on käyty myös asiaan liittyvä toinen erittäin laadukas viime vuonna julkaistu tutkimus, jossa ruokavalion energiatasapainoa muutettiin joko vähentämällä hiilihydraatista tai rasvasta saatavaa energiamäärää. Tulos oli selvä: korkeahiilihydraattisempi ruokavalio poltti enemmän rasvaa. http://wholehealthsource.blogspot.fi/2015/08/a-new-human-trial-seriously-undermines.html

Ketoosidietiillä saa nopeasti sokeriarvot alas ja kun viettää loppuelämänsä VHH:lla niin diapetes ei pitäisi iskeä. Allekirjoittaneelle jojoilu sokeriarvojen kanssa (4-6) on v**tun raivostuttavaa, ei tarvi paljoakaan lisätä hiilareita kun sokerit jo nousee. Ja lisäksi mulla turpoo maha tosta pallean kohdalta, tai siis hieman palleasta alaspäin.

Olen nyt kuudetta päivää tuolla Markku Tikan ketoosioppaalla mennyt,kaikki on ookoo,mutta en nuku enää,viitenä yönä olen mennyt nukkumaan 01 aikaan ja herään klo 04-05 täysin pirteänä ilman kelloa,menen salille noin klo 8 eikä väsytä koko päivänä millään tavalla,treeneissä painot on nousseet mutta ainoa on että sarjat jämähtää kyllä siihen kasiin kuin seinään joten teenkin vain 4-6 toiston sarjoja,eikä mitään päänsärkyä,hengityksen mätänemistä tms ole ollut,itse asiassa en ole huomannut mitään eroa paitsi tuon vähä unisuuden ja pitkien sarjojen toivottomuuden..Onko muilla ollut samanlaista vähä unisuutta?
Hillarit 20-30g/vrk,proteiinit 175g ja rasvat 175g=kcal n. 2400/vrk,oma lähtöpaino oli 87kg,nyt on noin 86kg ja kävikin jo 85.4kg asti.
Tasan viikko takana ja tulos -1.3kg,olo on hyvä mutta taas eilen illala kauhea väsymys ja meninki nukkumaan klo 23,nukahdin iskusta ja heräsin klo 03 täysin pirteänä :D Hohhoijaa :D

Montako ateriaa teillä menee päivän aikana? Itsellä menee se 3 joskus neljä.. ei vaan ole nälkä. Ruokailuvälit venyy aika pitkiksi.. Yleensä aamupala, lounas, töiden jälkeen heraa ja salille, salin jälkeen päivällinen n. 19-20 aikoihin ja sen jälkeen ei saa enää syötyä. Jonain päivinä vaikea saada edes se 2000kcal syötyä.

Minkälaisia kokemuksia porukalla on vhh ruokavaliosta plussa kaloreilla? Tarkoitus ei siis ole laihtua. Hiilihydraatit aiheuttaa helposti turvotusta ja muita vatsavaivoja, joten sen takia kiinnostaisi koittaa. Käy varmaan aika kalliiksi pidemmän päälle kun ei saa halpoja kaloreita hiilareista...

Montako ateriaa teillä menee päivän aikana? Itsellä menee se 3 joskus neljä.. ei vaan ole nälkä. Ruokailuvälit venyy aika pitkiksi.. Yleensä aamupala, lounas, töiden jälkeen heraa ja salille, salin jälkeen päivällinen n. 19-20 aikoihin ja sen jälkeen ei saa enää syötyä. Jonain päivinä vaikea saada edes se 2000kcal syötyä.

Olen taas nyt hetken ketolla, kun toimi viimeksi niin hyvin. Nälkä ei tosiaan ole. Mulla kans aamupala, lounas, välipala ja päivällinen aikalailla riittää. Välillä lisäksi protskut treenin jälkeen. Kaloreita en ole ollenkaan laskenut. Rasvaa koittanut syödä reippaasti monesta eri lähteestä, ja proteiinia tulee varmasti tapeeksi :)

En ole koskaan "varmistanut" ketoosia, mutta aika varma olen siitä että se on käynnissä, kun poskissa maistuu koko ajan makealle. Kuin olisi hedelmäkarkki sulamassa kummassakin poskessa :D

Kuulostaa hyvinkin tutuilta oireilta, mutta enpä noista oikein haittapuoliakaan ole löytänyt. Kohta tässä on vuosi painettu syklisellä ketoosilla menemään ja hyvin on kulkenut, kun on tyytynyt tiputtamaan painoa keskimäärin kilon kuussa. Alussa toki lähti painoa vauhdikkaammin, mutta sen jälkeen on menty tasaisella sahausliikkeellä alaspäin.

Yhdisteleekö porukka täällä vhh:ta ja if:ää? Itse pääasiassa olen vetänyt if:llä, laitoin eilen ketoosi tason hiilarit syömisikkunaan. Ollu jatkuvaa päänsärkyä koko tämän päivän. Vähän kuin olisi krapula päällä. Joskus muinoin kun alotin ketoosidietin, niin pari ensimmäistä päivää oli silloinkin melko tuskaisia.

Pari viikkoa dieettiä takana, nyt iski flunssa/kuume. Tarviiko ruokavaliossa huomioida jotain? Enemmän kaloreita? Äkkiä pois tämä tauti.

Ollu jatkuvaa päänsärkyä koko tämän päivän. Vähän kuin olisi krapula päällä. Joskus muinoin kun alotin ketoosidietin, niin pari ensimmäistä päivää oli silloinkin melko tuskaisia.

Sama juttu itsellä, pari ensimmäistä päivää päänsärkyä ja sitten meni ohi. Samoin kuin väsymys.

Yhdisteleekö porukka täällä vhh:ta ja if:ää? Itse pääasiassa olen vetänyt if:llä, laitoin eilen ketoosi tason hiilarit syömisikkunaan. Ollu jatkuvaa päänsärkyä koko tämän päivän. Vähän kuin olisi krapula päällä. Joskus muinoin kun alotin ketoosidietin, niin pari ensimmäistä päivää oli silloinkin melko tuskaisia.

Sama juttu itsellä, pari ensimmäistä päivää päänsärkyä ja sitten meni ohi. Samoin kuin väsymys.

Päänsärky, väsymys sun muut ihan sumussa olemiset johtuu siitä kun ei ole pariin - muutamaan päivään aivoille oikein mitään energialähdettä tarjolla. Aivot kun käyttää vain hiilihydraatteja (glukoosi) ja ketoaineita. Rasvan käyttö energiaksi ei aivoilta onnistu, vaikka tähän sitkeään myyttiin usein törmääkin. Hiilarit kun tiputtaa pois niin ne meni siinä eikä ketoaineiden tuotto kasva riittävästi välittömästi. Muutamassa päivässä kylläkin ja sitten riittää energiaa taas aivoillekin.

Nyt ketoosidieetillä (en ole mitannut) eli alle 20hh/pv menty yli kuukauden ajan, mutta kaksi kertaa ollut herkkupäivä.

Nyt pari päivää sitten huomasin että kehonliikkeet ovat vähän nykiviä. Esim. kädet eivät tärise jos ovat paikallaan, mutta jos käännän käsiä sisään- tai ulospäin niin liike on nykivää/tärisevää, eli ei sulavaa. Saman huomasin jos istahdan alas, niin alaselkä tärisee alas mentäessä. Tietenkin yksi syy voi olla että olen taas aloittanut vähän kovempaa salitreenaamisen, mutta tämmöistä en ole aikaisemmin yli 10v "uran" aikana huomannut, vaikka pausseja on ollut.

Mikähän voisi olla kyseessä? Liian vähäinen veden juonti?

Tuli itsekkin hypättyä tähän ketoosi kelkkaan mukaan, ikinä ennen ei ole tullut kokeiltua. Aina olen kiristellyt "normaali" dieetillä. Lueskelin Tikan kirjan tästä aiheesta ja sieltä saikin hyviä tipsejä.
Ongelmaksi on tullut yleinen huonovointisuus, viikko takana ketoilua. Makrot on siellä missä kuuluukin, kuituja tulee tarpeeksi, vettä tulee juotua jne.
Onko muut törmänny samaan vaivaan, menikö myöhemmässä vaihees ohi?
Jos tää ei helpota nii alkaa pudotteleen rasvan määrää ja nostella hiilarit sinne 40-100g tienoille ja palata tuttuun tapaan :)

Tuli itsekkin hypättyä tähän ketoosi kelkkaan mukaan, ikinä ennen ei ole tullut kokeiltua. Aina olen kiristellyt "normaali" dieetillä. Lueskelin Tikan kirjan tästä aiheesta ja sieltä saikin hyviä tipsejä.
Ongelmaksi on tullut yleinen huonovointisuus, viikko takana ketoilua. Makrot on siellä missä kuuluukin, kuituja tulee tarpeeksi, vettä tulee juotua jne.
Onko muut törmänny samaan vaivaan, menikö myöhemmässä vaihees ohi?
Jos tää ei helpota nii alkaa pudotteleen rasvan määrää ja nostella hiilarit sinne 40-100g tienoille ja palata tuttuun tapaan :)

Voi mennä vielä ihan sen normaalin "aivosumun" piikkiin eli hiilarit on loppu mutta ketoaineita ei vielä kunnolla käytössä. Keho kuitenkin käy ketoosin alussa aika isoja energia-aineenvaihdunnalisia muutoksia läpi ja ne ottaa oman aikansa. Pitäisi kyllä sitten toisen viikon aikana mennä ohitse... jos ei niin sitten on kyse jostain muusta. Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos ruokavalion rasvamäärä nousi niin ehkä vatsasi ei ole [ainakaan vielä] tottunut niin isoon määrään rasvaa. Yleensä tarkoitaa liiallista kovaa rasvaa.

Voi mennä vielä ihan sen normaalin "aivosumun" piikkiin eli hiilarit on loppu mutta ketoaineita ei vielä kunnolla käytössä. Keho kuitenkin käy ketoosin alussa aika isoja energia-aineenvaihdunnalisia muutoksia läpi ja ne ottaa oman aikansa. Pitäisi kyllä sitten toisen viikon aikana mennä ohitse... jos ei niin sitten on kyse jostain muusta. Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos ruokavalion rasvamäärä nousi niin ehkä vatsasi ei ole [ainakaan vielä] tottunut niin isoon määrään rasvaa. Yleensä tarkoitaa liiallista kovaa rasvaa.
Selvä homma, kiitoksia :)
Välillä todella kipeäksi menee tuo alavatsa, tsekkailen oloja viel ja teen päätökseni myöhemmin. Jos ei muuta niin tulipa vielä tämäkin ovi avattua, kokemusta rikkaampana taas!
Positiivisiäkin puolia huomasi melkein heti, jatkuva väsymys loisti poissaolollaan kun sokerit ei heitelleet :)

No niin, ekaa kertaa ketoosidieetillä sitten kuntosaliharrastuksen aloittamisen jälkeen ja homma onkin aika erilaista nyt, kuin sillon (kun nykyään kiinnostaa mistä se paino lähtee). Ostin Ketostixejä, koska sillon aikanaan karppaajat vannoivat niiden nimeen ja nyt luinkin, että ne eivät olekkaan niin luotettavia. Ketoilua takana 6 pv, hiilarit pyörineet siinä 15-40 g, rasva 100-170 g ja prode 150-200 g paikkeilla näemmä aika tehokkaasti vaihdellen (tähän auttais ehkä jos suunnittelis etukäteen syömiset). Olo ensimmäiset pari päivää kuoleman kielissä, sen jälkeen muuten ok mutta ellottava ja voimaton olo. Pari salitreenia ekoina päivinä tein, sujui mallikkaasti, nyt en ole kokeillut kun tuntuu jo pelkkä töistä selviäminen tuskaisalta.

Joten kysymys on; Ketostixit näyttivät tänään negatiivista, tähän asti joko lievää tai kohtalaista? Meneekö vikaan vai eikö vaan enää riitä näyttämään tikkuihin asti mitään? Koitin selailla tätä threadia läpi, mutta ei nyt ihan vastaavaa kokemusta ollut kellään ja alkupää olikin sitten jonkun syömishäiriöisen mimmin mentorointia... :D

Itsellä kanssa ensimmäistä ketoosidieettiä takana 6pv ja energiat melko vähissä tässä vaiheessa.
Missä vaiheessa kannattaa siirtyä kohdennettuun ketoosidieettiin?
2 viikon jälkeen vai 4 viikon jälkeen, jotta on varmasti kunnolla ketoosissa vai voiko sillä jopa aloittaa dieetin?

Itsellä kanssa ensimmäistä ketoosidieettiä takana 6pv ja energiat melko vähissä tässä vaiheessa.
Missä vaiheessa kannattaa siirtyä kohdennettuun ketoosidieettiin?
2 viikon jälkeen vai 4 viikon jälkeen, jotta on varmasti kunnolla ketoosissa vai voiko sillä jopa aloittaa dieetin?

http://www.protrainer.fi/Ketoosidieetti.pdf tuolta löydät paljon tietoa ketoosidieetistä. Mutta vastaus kysymykseen niin se tais olla se ekat 4 viikkoa

Back
Ylös Bottom