🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

Meta description: Tehokkaimmat harjoitteet, tekniikat ja rutiinit, joilla pohkeet kasvavat ja räjähtävät eloon.

Millainen tuo T-Nationin ohjelma noin tiivistettynä on?
Aloitat 50 toistolla ja siitä nouset sataan. Teet kuukauden ajan joka päivä. Jalat noin hartioidenleveydellä, ilman kenkiä, jalkaterät hieman ulospäin. 2 sekuntia ylös, 2 sekuntia mahdollisimman kovaa supistusta niin ylhäällä kuin onnistuu, 2 sekuntia alas, ja ei taukoa alhaalla, muttei mitään ponnautustakaan. Älä ota tukea mistään, jotta myös pienet, tasapainottavat lihakset kehittyisivät. Ihan lattialla teet, sillä ohjelman mukaan supistus on tärkein.
Luvataan, että kuukaudessa saa tuuman pohkeisiin.

Aloitin itse tämän muutama päivä sitten. Joka päivä se satanen tulee helpommin. Katsotaan, jos kiinnostus riittää koko kuukauden.

Vedin tol T-nationin "100 toiston ohjelmalla" kuukauden putkee jokaikinen päivän. Ekalla kerralla meni 50, josta jatkoin niin, että joka päivä lisäsin sarjaan 2 toistoa kunnes pääsin 100 toistoon. Toistot tehtiin tosiaan tolla 2 sekuntia ylös (omasta mielestäni tämä konsentrinen on tosi vaikea tehdä hallitusti 2 sekunnissa), 2 sek pito ja 2 sek eksentrinen vaihde kuitenkaan päästämättä pohkeita jännityksestä.

Olen aika pitkä jannu (194cm) onnettomilla tikkaripohkeilla. Pohkeita olen treenannut todella monella eri tavalla, ja onnettomina pohkeet ovat pysyneet. Otin mitat ennen projektia ja projektin jälkeen. Vasen pohje oli alussa 37,5cm ympärysmitaltaa ja oikea 37,7cm. Projektin jälkeen vasen 37,7cm ja oikea 38,2cm eli todella marginaalinen parannus ja jäätii tosi paljon tosta "tuuman parannuksesta" jota luvattii tossa t-nationin artikkelissa. Projektin aikana paino pysyi suunnillee samana, joten bulkilla tulokset olisivat varmasti paljon paremmat, mutta en usko silti saavuttavani tota 1 tuuman parannusta.

Positiivista tosin tossa reenissä oli se, että esim. ponnistusvoima ja räjähtävyys paranivat (tulee koripalloa pelattua silloin tällöin ja pompussa muutoksen huomasi selkeästi (noin. 5-10cm parannus). Mutta se tärkein eli lihaksen kasvu jäi vähäiseksi.

Kokeillaas sitte seuraavaks tosta toisesta T-nationin artikkelista suositeltua pohjeohjelmaa (joku 6:sta).

Ketjua sen tarkemmin lukematta, esitän kysymyksen.

Mitä teen (vai teenkö edes) väärin, kun mulla tuntuu esimerkiksi istualtaan tehdyssä versiossa saatanallinen polte jalkaPOHJISSA? Pohkeissa myös, muttei läheskään niin hyvä polte. Seisoaltaan olen vasta tehnyt kerran, eikä siinä tuntunut niin pahalta. Mitenköhän kannattais tehdä? Jos saisin valita, niin heivaisin tuon istualteen tehdyn version pois ja kokeilisin tuota seisoalteen tehtävää versiota, mutta nehän vaikuttavat molemmat eri osiin pohkeita.

Itellä sama juttu.. Ihan sama mitä pohje liikettä tekee niin lähes aina pittää lopettaa sarja kesken sen takia ku kipu jalkapöydissä on iha mieletön.

Voiko lättäjalka olla millään tapaa osasyyllinen tähän?

Itellä sama juttu.. Ihan sama mitä pohje liikettä tekee niin lähes aina pittää lopettaa sarja kesken sen takia ku kipu jalkapöydissä on iha mieletön.

Voiko lättäjalka olla millään tapaa osasyyllinen tähän?

Veikkaan, että tekniikka kusee. Pidä liike rauhallisena ja paino päkiöillä.

Siinäpä se tulikin. Älä tee liikettä varpailla, vaan päkiöillä. Kaikista paras tehdä ilman kenkiä, varsinkin vaakaprässissä.

Mites The Monkeyllä kävi pohkeen koon kanssa, kasvoiko? Itsellä sama setti menossa. Katsotaan kuinka käy...

Mitannut en ole, mutta ihan niin kuin olisi kasvanut. Domsit oli ekat 4 kiertoa aivan kaamottavat mutta nyt vähentyneet mukavasti. Painoja on saanut lisätä myös.

Tämä t-nationin systeemi kuulostaa täsmälleen samalta ku nämä järjettömät penkkiohjelmat, joita ei vielä läpi juuri kukaan ilman kunnon droppeja. No tämän nyt kuitenki sais läpi menemään, mutta nuo lupaukset on taas jotain niin tv-shop paskaa. Kuulostaa täysin absurdilta joku tuuma lisää kinkkua vain kuukaudessa.

Ei sillä, että kyllähän tuollasen vois ihan huvikseen ajellakin läpi ilman sen kummempia odotuksia. Kieltämättä joku puoliki senttiä olis jo aikamoinen saavutus näihin kanankoipiin.

Mulla loppui tunnollisesti noudatettu ohjelma puoleenväliin, kun menin mittaamaan pohkeet. Ei milliäkään muutosta. En jaksa uskoa, että loppupuoliskollakaan sen kummempia tapahtuisi.
Aloitin heti sadasta toistosta. Pahalta se tuntui, ja en suosittele kenellekään. Jos ne pohkeet ovat kasvaakseen nopeasti, niin ne kasvavat varmasti vähemmän kivuliailla tavoillakin.

Hiukan taustatietoa.. n. 2 vuoden täysin liikunnattoman jakson jälkeen päätin ryhdistäytyä ja aloitin satunnaiset lenkkeilyt ja myöhemmin säännöllisen kuntosalilla käynnin lähinnä painonpudotus/lihasten herkistely mielessä. Muutaman kuukauden kuntosalilla käynnin jälkeen aloin sivussa käydä pelaamassa salibandyä. Lopulta jätin kuntosalin ja siirryin salibandyyn jota tuli pelailtua 2-3 krt viikossa(silloin alussa kun vielä pystyi).

Melko pian kuitenkin pohkeet alkoivat hangoittelemaan vastaan. Pohkeet menevät todella pahasti jumiin ja alkavat muodostaa ?penikkataudille? tyypillisiä oireita (sääriluun sisäpuolelle muodostuvaa kipua). Venyttelyistä olen pitänyt aina huolta ja netistä löytyneitä kotikonsteja kokeilemalla yrittänyt helpottaa tilannetta, mutta heikolla menestyksellä. Ainut oikeasti auttanut keino on ollut hierojalla käyminen, missä olenkin vieraillut muutaman kerran. Hierottaminenkaan ei ole antanut pidempiaikaista apua vaan muutama kerta säbää ja taas tilanne sama... ja eikun hierojalle.

Kellään antaa hyviä vinkkejä?

Varmistahan, että siun käyttämät kengät on hyvälaatuset (iskunvaimennus jne.). On nimittäin yksi isoimmista tekijöistä, jonka takia penikkatauti meinaa puskea päälle. Tämäkin vaiva vaatii melkeinpä viikottaisen hierontasession kk:n ajan ennen kuin voi sanoa, että alkaa oikeasti helpottamaan, joten randomilla aikavälillä hierottaminen ei tuota tulosta. Nimim. Kokemusta on.

Siinä välissä jatkat sitten niitä venytyksiä (päivittäin) ja paikallishoitoa kylmäpussilla, ni avot.

e.

Olen aloittamassa saliharrastusta ensimmäistä kertaa. Pikkulapsesta asti olen ollut laiha ja tavoitteena olisi saada sitä miehistä massaa. Kaveri suositteli, että vetäisin ensin kuukausi-pari kaksijakoista pitkien toistojen voimajaksoa. Mitä mieltä olette, kannattaako noin tehdä jos tähtää massan lisäykseen? Vai voiko vain suoraan alkaa työstämään tuolla nelijakoisella? Tältä foorumilta noukittu ohjelma.

*Rinta, Hauis*

Penkki 4x6
Vinopenkki 2x8
Flyes 3x10,12,14
Leuat kapealla vastaotteella 3x8
Scott-hauiskääntö kp 2x8
Hauis taljassa 2x12,14
Viparit sivulle (lisäliike) 3x10

*Etureidet,vatsat*

Kyykky 4x6
Prässi 3x8,10,12
Pohkeet prässissä 4x8-20
Reiden ojennus 3x8,10,12
vatsaliikkeitä

*Olkapäät, Ojentajat*

Pystypunnerrus 3x6
vipunostot sivulle 4x6,8,10,12
Pystysoutu 1x15
Ojentajadippi 3x8
Ranskalainen punnerrus 2x8
Ojentajat taljassa 2x12,14

*Selkä, Takareidet*

Maastaveto 4x6
SJMV 2x8
Reiden koukistus 4x8,10,12,14
Pohkeet istuen 4x8-20
Leveä ylätalja 2x8
Kapea ylätalja 2x10,12
Alatalja 3x8,10,12
Pullover taljassa 1x15

Syö tarpeeksi niin kyllä sitä massaa tulee tuollakin ohjelmalla. Itse valitsisin kuitenkin 1-2 jakoisen, että ei tuu lihakselle viikon taukoa treenistä.

Jos tavoite on lisätä vaan paljon massaa eikä hinkata mitään pieniä yksityiskohtia niin en näe mitään järkeä nelijakoisessa, ainakaan jos mukana ei ole mitään lääkkeitä. Starting strenght tai joku 5x5-yksijakoisena vaan peliin ja ruokaa naamariin niin rupeaa lihaa tarttumaan.

Starting Strenghtillä voimatasot nousevat nopeasti, mutta lihasta ei tule läheskään yhtä nopeaa. Jos mahdollisimman nopeasti haluat lihasta, niin alota suoraan vaikka G6-ohjelmasta, vaikka ei kovin hyvä ohjelma mielestäni olekaan. Itse kuitenkin kehittäisin eka voimatasoja SS:llä pari kuukautta ja sitten lähtisin veivaamaan body-painotteisesti jollain yksjakosella: G6 tai esim. seuraavalla:

Kyykky 4x
Penkkipunnerrus 3x
Leuanveto vastaote 3x
Vipunostot sivulle 4x
Pohkeet 3x

Jalkaprässi 4x
Vinopenkki 3x
T-kulmasoutu 3x
Facepull 3x
Voimapyörä 3x

Maastaveto 3x
Pystypunnerrus 3x
Kapea penkki/lattiapunnerrus 3x
Alatalja 3x
Hauiskääntö ja ranskalainen punnerrus supersarja 2-3x

Golden sixissä tulee lihasryhmälle yhdessä treenissä noin 30-40 toistoa kun jollain 5x5 ohjelmalla tulee 25 toistoa, tosin huomattavasti suuremmilla painoilla. Tällöin lihaksen saama rasitus on molemmilla samalla sopivalla tasolla kolme kertaa viikossa tehtynä. Golden sixillä säästyy aikaa kun ei tarvitse veivata viittä sarjaa joka liikettä mutta voimatasot eivät nouse vastaavasti yhtä nopeasti.

Syö tarpeeksi niin kyllä sitä massaa tulee tuollakin ohjelmalla. Itse valitsisin kuitenkin 1-2 jakoisen, että ei tuu lihakselle viikon taukoa treenistä.
Ei tuu tollakaan, kun siinä tulee epäsuoraa niin hyvin. Mutta kyllä mä suosittelen aina aloittelijoille 1- tai 2-jakoista, niin saa paremmin hyödynnettyä sen alun nopean kasvupyrähdyksen ja siihen vähän tiheämpi frekvenssi on paikallaan, kun treenitehot ei kuitenkaan riitä monijakoisiin. Otetaan ns. "löysät pois". :D

Back
Ylös Bottom