Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mappana sanoi:Heh. :D B-miesten määrä lisääntyisi huikeasti. En esim näe niinkään järkeä laittaa miestä b-mieheksi jos ei irtoa kuin 13 leukaa kun 14 on se kiitettävän raja :D

mappana sanoi:Että itse ainakin pidän sitä ihan hyvänä (tai siis loistavana) peruskunnon mittarina että tempasee kaikista kiitettävän rajat.

Pertti 123 sanoi:Pyranha: Miksi rajoja pitäs koventaa? Jos puollustutvoimat on todennut, että erinomaiseen pystyvällä on niin hyvä lihas ja muu kunto, kuin tarttee olla, niin sehän riittää.
Pertti 123 sanoi:Muista, ett sillä mitataan varusmiehen palveluskelpoisuutta. Kyseessä ei ole mikään "kilpailu", jossa halutaan erotella paras 1,5 % saapumiserästä johonkin super luokkaan.
Pertti 123 sanoi:Aika turha olisi sellainen asteikko, jonka yläpäässä olisi vain muutama prosentti janttereista.
Pertti 123 sanoi:Eiköhän noille rajoille ole joku "hyvä" perustelu.
Pertti 123 sanoi:Voimaa en itse ainakaan tarttenu intissä mihinkään, joten se siitä. Tasitelukentällä haavoittuneen tai omien kamojen raahaaminen matalana vaatii vähän voimia, mutta kunto siinäkin loppuu ennen voimia.
Vastaotteella tehdään. Käsien pitää periaatteessa käydä suorana mutta tämä on niin paljon kiinni testiä valvovasta henkilöstä että kaikenlaisia "kädet reilu ysikympin kulmaan ja potkimalla ylös"-suorituksia on nähty myös.lmk sanoi:Tuota kun Säkylään meinasin pyrkiä ja sielläkin on nuo testit, niin minkälainen ote pitää olla leuanvedossa vai saako itse päättää? Kun tuolla vastaotteella vetää vaikka kuinka paljon, muttei myötäotteella. Joten kumpaa ne niissä yleensä vaatii. Ja mikä on se kulma, missä käsi pitää käydä?
Vois alkaa treenaan :whip:
Viikinki 86 sanoi:Perseestähän tuo tuo kuntotesti on parempi olisi vaikkapa:
- cooper
- max. määrä toistoja penkissä 60 kilolla
- max. toistomäärä mavessa 100 kilolla
- max. toistomäärä kyykyssä 90 kilolla
- leuanveto
- vauhditon pituushyppy
Pyranha sanoi:Sinä siis toteat samassa lauseessa erinomaisen yhtäläiseksi "riittävän" kanssa ? Vaihdettakoon siis käytettävät adjektiivit tulosten sijaan..... :D
Älä ihmettä, sitäkö siinä mitataan? :lol2:
Minun mielestäni sana "erinomainen" on nimenomaan tarkoitettu kuvaamaan lähes huippusuoritusta, eli niitä muutamaa prosenttia sieltä yläpäästä.
Jep, keskivertokansalainen on aika huonokuntoinen, ja asteikot säädetään perinteisesti gaussin käyrän mukaan. Tuskin siinä sen salaisempaa perustelua![]()
Tämä on varsin totta, testiliikkeet on siinä mielessä hyvin valittu kestovoimaa mittamaan. Tuo haavoittuneen vieminen kaulan alla itse kontaten on kyllä kurko touhua, pistää kenet vain huohottamaan muutamankymmenen metrin jälkeen. :kippis1:

kalle2 sanoi:Jos ei ole koskaan treenannut, ei tavallinen jamppa saa noilla painoilla yhtään toistoa.
naruranne sanoi:oikeesti toi vauhditon pituus on minusta ihan perseestä...helpostihan siinä pitkät kaverit pitkillä koivilla hyppää kaikki sen kiitettävän mutta jos on lyhkäsempi kaveri nii ei tuu onnistuun. jaloille pitäisi saada joku järkevämpi tapa testata..vaikka ponnari ylöspäinkin olisi ollut järkevämpi mielestäni.
Pyranha sanoi:Ihan pätevä testi on nykyisellään. Mitkään mavet ja penkkitulokset eivät liity tähän mitenkään, tekniikka ja kokemus ratkaisee liian paljon niissä. Oma ruho kaikissa liikkeissä on hyvä vastus, sitä ruhoa siellä taistelukentällä kuitenkin viedään eestaas. Tämmöinen testi suosii rasvattomia yksilöitä, mutta juuri niitähän siellä kaivataankin.
Huomattavasti saisi kyllä asteikkoa kiristää yläpäästään. Esim. punnerruksissa riitti jotain nelisenkymmentä erinomaiseen tulokseen.. Ainakin 60 pitäisi olla rajana tuohon.
Leuanvedossa erinomainen saisi olla 20 nykyisen 12 (vai 14) sijaan. Vauhdittomasta pituudestakin mä pomppasin kirkkaasti yli erinomaisen rajan, vaikken ollut koskaan erityisesti jalkojani harjoittanut.
Tai miksei laiteta samantien niitä nykyisiä "erinomainen" tasoja pääsyvaatimukseksi A-palvelusluokkaan.![]()
Viikinki 86 sanoi:Minun mielestäni omalla painolla tehtävät eivät ole hyvä mittari, koska onhan se nyt TÄYSIN eri asia, jos joku 45-kiloinen ukko vetää 20 leukaa kun taas minun kokoisena 111 kiloinen äijä, eli puhutaan ihan eri voimatasoista
D.Yates sanoi:Tuo cooperi on jokseenkin perseestä, ainakaan mulla se ei tuntuisi korreloivan aerobisen kunnon kanssa kuinkaan päin. Ihan kylmiltään juoksin yläasteella aikoinaan 2800m. Lukioaikana hiihdin ja lenkkeilin, sekä kesäisin pyöräilin 100km päivälenkkejä ja mikä olikaan cooperin testin tulos armeijassa?
2800m :kippis1:
naruranne sanoi:oikeesti toi vauhditon pituus on minusta ihan perseestä...helpostihan siinä pitkät kaverit pitkillä koivilla hyppää kaikki sen kiitettävän mutta jos on lyhkäsempi kaveri nii ei tuu onnistuun. jaloille pitäisi saada joku järkevämpi tapa testata..vaikka ponnari ylöspäinkin olisi ollut järkevämpi mielestäni.
Pertti 123 sanoi:EDIT: ihanne sotilas on 175 cm pitkä, painaa 70kg, kantaa rinkkaa 100km päivässä ja on vielä tasitelukykyinen.
Pieni jantteri maastoutuu paremmin, siihen on vaikeampi osua ja lämpöä haihtuu vähemmän, kuin 2 metrisestä jannusta.
Voimaa en itse ainakaan tarttenu intissä mihinkään, joten se siitä. Tasitelukentällä haavoittuneen tai omien kamojen raahaaminen matalana vaatii vähän voimia, mutta kunto siinäkin loppuu ennen voimia.
Pertti 123 sanoi:Ei se ihan noin ole. Pitkä pystyy kurottamaan vähän pidemmälle, mutta lyhyellä on välitysten puolesta räjähtävämpi ponnistus.
Kyllä se on paljon enemmän kyse ponnistusvoimasta ja tekniikasta.