Varmaan tuo painon/kunnon muuttuminen palveluksen aikana riippuu tosi paljon aloituskunnosta ja tehtävistä mihin sijoittuu.
Itse ennen inttiin menoa treenasin jotenkin seuraavasti puolen vuoden ajan (sitä ennen vähän vähemän kun oli koulut): 5-6x viikossa kamppailulajitreenit, 3x viikossa salilla ja uimassa, joka aamu ja usein ilta n. 1-2 h lenkki. Eli käytännössä päiväohjelma oli treeniä ja lepoa.
Alun kuntotesteissä sain flunssasta juostussa Cooperissa 2900 m (juoksukestävyys ei itselläni muutenkaan kyllä ollut mikään erinomainen), lihaskuntotestin kaikista osioista kiitettävät, ja uimatesti meni myös hyvin. Näiden testien perusteella olin oman yksikköni toiseksi kovakuntoisin ukko (intin laskukaavojen mukaan).
Luonnollinen sijoituspaikka oli siis kirjurin hommat. Siinä sitten menikin seuraavat 5 kk, tietokoneen edessä istuen ja munkkikahveilla useamman kerran päivässä käyden. Salilla yritin käydä aina silloin tällöin ja lomilla treeneissä, mutta motivaatio puuttui käytännössä kokonaan ja tuntui että väsytti ja laiskotti ja mitään ylimääräistä ei halunnut puurtaa.
Sitten intin lopussa minulla olikin käsi paketissa, joten en voinut osallistua lihaskutotesteihin, mikä lie oli ihan hyvä juttu. Cooperissa juoksin 2700 m, ilman flunssaa. Tämän juoksun jälkeen selkä oli ihan paskana, en meinannut pystyä liikkumaan muutamaan tuntiin yhtään. Paino oli noussut 10 kg, en uskalla arvioida montako kiloa lihasta lähti, mutta läskiä tuli varmasti reilusti yli tuon 10 kg lisää.
Nojoo, mutta sitten taas yksikössäni oli myös henkilöitä joille intti teki todella hyvää, vaikka yksikkömme toiminta ei ollut mistään fyysisemmästä päästä, monet tyypit jotka eivät ennen inttiä olleet tod.näk. harrastaneet mitään liikuntaa, saivat ihan uutta energiaa ja intoa.
Muistan kun ensimmäisenä päivänä haimme varusteemme varustevarastolta. Siis käytännössä kaikki vaatteet ja muut tarvikkeet lukuunottamatta asetta ja jotain, eli valtavan kokoinen säkki. Yksi tyyppi ei jaksanut kantaa omaa säkkiänsä takaisin yksikköön, joten kannoin sitten hänenkin säkkinsä. Kyseinen henkilö laihtui palveluksen aikana 15 kiloa (ei ollut mikään valtava läski tosin alunperinkään) ja oli todella kireässä ja lihaksikkaassa kunnossa.
Nojoo, eli paljon on kiinni tehtävistä mihin sijoittuu, sekä tietenkin omasta motivaatiosta.