🔥 HEAVY DUTY – YKSI SARJA, MAKSIMITULOS 🔥

Meta title: 🔥 HEAVY DUTY – YKSI SARJA, MAKSIMITULOS 🔥

Meta description: HIT-metodin rautainen treenifilosofia: äärimmäinen intensiteetti, lyhyt määrä, maksimaalinen kasvu.

Hieno päätös ja onnea!

Itsellänikin on armeija edessä tossa puolen vuoden päästä, ja tällä hetkellä treeni on vaan punttailua neljästi viikossa. :)

Syksyllä ois tarkotus alotella lenkkeily ja ajattelin että sitä tekisin kolmesti viikossa ja salikerrat pitäsin tossa 4krt/vko.

Kannattaa varmasti salilla käydä, perusvoima tulee kuitenkin varmasti tarpeen armeijan harjotuksissa ja lihasmassa voi estää nivelvammoja, kun lihakset tukevat luustoa ja niveliä.

Lenkillä käynti taas varmistaa että tulee olemaan helpommat ajat marsseilla. ;)

iivili sanoi:
Lisäksi olisi hyvä uida, hiihtää ja pyöräillä paljon....
--
Jumpat ovat varmasti myös hyvästä, mutteivat sama asia, kuin juoksu, suunnistaminen, uinti, pyöräily ja hiihto. Jos haluat urakalla särmätä ja pyrkiä ihan sotilasuralle, niin lykkää inttiä parilla vuodella, opiskele ja kehitä itteesi sinä aikana, harrasta aktiivisesti mainitsemiani lajeja ja mieti vielä kunnolla, haluatko sittenkin sotilasuralle vai johonkin ihan muuhun ammattiin. Kiirettä ei ole. Parempi toimia rauhassa ja ajatuksella.

Arvaappa vaan huviksesi onko tämän kaupungin ainoa uimahalli rempassa..tosin niin kuuluu olevan Öbiksenkin halli :(

Intiin oli tarkoitus lähteä jo nyt heinäkuussa,mutta talvierän edut veivät voiton.Tällä hetkellä intti sopii elämäntilanteeseen parhaiten,joten lykkääminen ei ole mielessä käynyt.Opiskelunkin kannalta on myöhäistä jo.Haut ovat olleet enkä papereita mihinkään täyttänyt.Sotilasura-halukkuus selviää varmasti vasta kun pääsen palvelukseen ja tiedän onko se paikka minua varten.Tätä on pähkäilty jo pitkään..

nyt olen muotoillut tuota viikkolistaa seuraavanlaiseksi:
1-2x pump,core,combat,balance
3x lenkki
1x lepo päivä,jolloin kevyt lenkki
2-3x saliharjoittelu

parempi?

Aika paljon treeniä tossa on (monipuolista kylläkin). Muista sitten syödä ja venytellä kunnolla. Mun mielestä yksi ehkä kaikkein paras treeni olis reipas kävely kumisaappaat/maiharit jalassa metsässä ja rinkka selässä. Näitä marsseja voisi sitten tehdä vaikka maksimissaan kerran viikossa ja kävellä vaikka 2-6 tuntia kerrallaan (voi pitää lyhyitä taukoja) ja kannattaa tosiaan mennä sinne metsään pois teiltä ja hoidetuilta lenkkipuluilta. Tää tosin syö aika paljon palautumiselta noista muista treeneistä eli silloin pitäis muuta treenaamista keventää. Ja talvella sama juttu suksilla...

Meillä oli intissä jotain taisteluharjoituksia melkein joka päivä ja välillä pidempiä marsseja. Kuitenkin siellä metsässä ryynättiin tosi paljon ja mulla tuli molempiin jalkoihin marssimurtumat. Olin kyllä juossut paljon ennen inttia (coopper 3200) mutta ei olleet jalat tottuneet niihin maihareihin. Jalat parani sitten vasta paljon alokasajan jälkeen mutta intin loppuessa täyspakkauksen kanssa marssiminen oli tullut uskomattoman helpoksi. Ainakin itselleni olisi ollut hyödyllistä harjoitella eniten marssimista. Ja kyllä muuten marssien aikana eniten kuuli sitä napinaa eli taisi se olla muillekin se raskain juttu. Pyöräily oli intissä tosi helppoa samoin hiihtäminen (jos sitä osaa edes jotenkin).

Hyvä lihaskunto sekä kovat tulokset esim. coopperin testissä tuovat kyllä lisäpisteitä ja voivat määrätä alussa paljon tuota sijoittautumista intissä ja mikäs sen hienompaa kun hakata muut kundit niissä testeissä :) Eli treenaa punnerruksia, vatsoja ja selkiä sekä leuanvetoa. Ja mitäs muita juttuja siellä oli? Oliskohan ollut vielä vauhditon pituushyppy? Emmä muista enää. Ja tietenkin hyvä lihaskunto helpottaa sitä repun kantamista ja loukkaantumisriskiä.

Ei muuta kun tervemenoa inttiin!

Juu piti lisätä toi jkp78:n vinkki, mutten muistanut/kerennyt. :nolo: Eli eikun taakkaa selkään semmonen 10-15kg ainakin (intissä sitä on joskus noin 15kg, eli tst-varustus, joskus noin 30kg, eli täyspakkaus, tetsarilla pitää pystyä singahtamaan, täpöllä ei) ja kävelemään rauhallista tahtia metsään. Matkaa saa olla reilustikin, jos pitää juomataukoja riittävästi (juoda pitää PALJON tuommoisessa reenissä), mutta vauhdin ei tarvitse olla kova. Pistä marssiminen juoksulenkin tai parin tilalle esim. kerran viikossa, ei lisäksi. Just tommonen 2-6 tuntia kerrallaan, mitä jkp78 ehdottaa, voisi olla passeli.

Syödä kannattaa tosiaan runsaasti noilla reenimäärillä. Joku 2500kcal/vrk ei ole missään nimessä liikaa, protua noin 1,5-2g/painokilo/vrk, rasvaa noin 1g/painokilo/vrk ja loput laatuhiilareista (ruisleipä, tumma riisi, kaurahiutaleet, kasvikset ym.). Olin keväällä rajasissien mukana kertaamassa. Olimme yhtä mieltä siitä, että sissin tulee syödä aina, kun kerkeää ja niin paljon kuin napa vetää. :D En toimisi noin moottoroiduissa normaalijoukoissa (olin siis intin korohorossa), mutta paljon marssivissa sisseissä toi on ainoa pätevä syömätapa.

Eli olen parasta aikaa armeijassa ja p-kausi alkaa olla ohi. Ensi viikolla alkaa sotilaspoliisikoulutus ja olen ajatellut, että josko rupeaisi käymään salilla vapaa-aikana.

Kysymys kuuluukin, että millaista treeniä olisi hyvä tehdä. Varsinkin alkuaikana jo itse koulutukseenkiin sisältyy paljon liikuntaa ja olen ajatellut vapaa-aikana myös juosta/kävellä VMTK:n lenkkiä (kuntsareita hakien :) ), joka on noin 5,5 km pitkä. Näin ollen salitreeniä ei tulisi montakaan kertaa viikossa, kun palautuakin pitäisi.

Miten olisi siis hyvä treenata, kun salilla käy vain kerran pari viikossa ja ohessa tulee niin aerobista kuin muutakin liikuntaa paitsi vapaa-ajalla myös ihan viikko-ohjelmassa? Olisiko parempi tehdä kuntopiiriä oman kehon painolla vai muuta yksinkertaista treeniä perusliikkeillä vai mitä?

Toivottavasti osaatte auttaa tai ainakin neuvoa suuntaa. Käytössä on käsittääkseni aika hyvä sali Rovaniemellä, jossa palvelen. Onko kellään kenties kokemusta ko. salista?

Eipä tässä muuta tällä kertaa. :)

Riippuu ihan mitä haluat saavutta treenilläsi, jos lihaskuntotestissä kuntsareita metsästät, suosittelen punnerruksia, leukoja jne.. eli niitä mitä siinä testissä on. Palveluksen kannalta on varmaan hyvä kehittää myös lihaskestävyyttä, eli pitkiä sarjoja ja semmosta.

En tiiä saiko tekstistäni sen kuvan, että metsästän köllejä kaikilla treeneillä vai mitä. Korjaan kuitenkin: kuntsareita haen nimenomaan VMTK:n lenkeistä (12 lenkkiä=1 kl, 22 lenkkiä=2 kl ja 30 lenkkiä=3 kl tjsp).

Juurikin tuo lihaskestävyys ois varmaan ihan hyvä juttu intissä. :)

Jos tahtoo jonkinlaista kehitystä intissä niin suosittelen lämpimästi perusliikkeitä, penkkiä, kyykkyä, leukoja, mavea, pystypunnerrusta, tankohauista, dippiä, kapeaa penkkiä jne. :)
Muistaakseni täältä pakkikselta löytyy kokonainen aihe koskien inttiä (mitä käy lihaksille, miten niitä treenataan ja miten lisätä massaa) eli laitan linkin jos löydän.

Heh ite oon päässy intissä reenaamaan ihan hullun hyvin :D Joku 1-3 punttia viikolla + la ja su lomilla... Ihan semihyvä sali se Santiksen paja viel on :)

number_one sanoi:
Heh ite oon päässy intissä reenaamaan ihan hullun hyvin :D Joku 1-3 punttia viikolla + la ja su lomilla... Ihan semihyvä sali se Santiksen paja viel on :)

:offtopic: Minkälainen sali se oikeastaan on? Itsekin menossa kesällä santikseen. :)

Originally Posted by niklas86
Minkälainen sali se oikeastaan on? Itsekin menossa kesällä santikseen.

Aika perus sali: penkki, kyykky, leuanvetotanko, dippiteline, ylä- ala- ja ristitalja löytyvät, hack-kyykky teline, mattoja, scott-haukkari hässäkkä, käsipainoja oisko ollu 1-40kg, lukkoja ehkä liian vähän, mut muuten kokonaisuus skulaa

number_one sanoi:
Aika perus sali: penkki, kyykky, leuanvetotanko, dippiteline, ylä- ala- ja ristitalja löytyvät, hack-kyykky teline, mattoja, scott-haukkari hässäkkä, käsipainoja oisko ollu 1-40kg, lukkoja ehkä liian vähän, mut muuten kokonaisuus skulaa

Okei, kiitos tiedosta. :)
Kuulostaa itseasiassa vähintäänkin toimivalta kompleiksilta.

Jotenki vituttaa vaan reenaa intissä kun viime safkasta on aina aikaa joku 2h ja jotenki vaikee "rentoutuu" reenaamaan kun jotenki päivän askareet painaa vielä :(

En ole oikein varma mihin osioon tämä kuuluu, mutta ravintoa käsittelevä aihe kuitenkin, niin lykkäsin tänne :)

Eli, lihoaako siellä intissä jos sinne mennessä kunto on tiukka? Esimerkiksi minulla on tällä hetkellä 8% rasvat ja tarkoitus olisi alkaa kiristää puhtaalla liha-kasvis-rasva dieetillä (ei saarnoja, tiedän kyllä mitä teen ja haluan, ainakin suunnilleen :) ). Tulin kuitenkin miettineeksi että kannattaako tässä alkaa pahemmin kiristelemään kun inttikin on edessä ja käsittääkseni siellä saa ruoaksi vaan jotain hiilarimättöjä :rolleyes: . Lihoamistahan ei pitäisi tapahtua jos kalorit pysyvät kulutuksen alapuolella, mutta homma epäilyttää silti.

Toki tähän liittyy varmaan aika paljon sekin mitä siellä tekee, oletko tykkimies vai kirjuri :)

Mutta te intin käyneet voisitte kertoa kokemuksistanne. Onko kireät jampat lihonneet, lihavat laihtuneet?

Itse lihosin heti intin alussa 5 kiloa. Mikään määrä rasitusta ei auta, jos syö isoja annoksia intin ruokaa, eikä varsinkaan, jos sortuu sotkun houkutuksiin :D

itselläni on ainakin tarkoitus vetää hirvee massakausi ennen inttiä ja dietata siellä. jauhojahan sinne on kannettava ihan mukavasti mut ei voi mitään... ennen inttiin lähtöä on paino varmaan 110-120kg paikkeilla nyt on massakausi menossa tarkotus ois jouluna painaa 110kg ja sitten dietti keväällä sinne 90kg paikkeille... ja sitten taas syksyllä massakausi ja painoa ja inttiin (8.1.2007 inttiin)

Kyllä siellä tuli itelle ainakin painoo lisää.Ei ehkä niinkään alokasaikana,mut sitten myöhemmin,kun ei kulutuskaan ollut enää mitään hirveetä...
Mutta kyllä siellä tiukkanakin pysyy,ittehän siellä safkat lautaselle mätetään...
Ja tosiaan,sotkun sijasta vaikka salille :D

haba78 sanoi:
Mutta kyllä siellä tiukkanakin pysyy,ittehän siellä safkat lautaselle mätetään...
Ja tosiaan,sotkun sijasta vaikka salille :D

Ei vaan saa valita sitä mitä siihen lautaselle mättää :(

Back
Ylös Bottom