Reenaus
Olen jo jonkun aikaa "yrittänyt" aloittaa treenaamisen ja kiinteytymisen. Ongelmana kuitenkin on oikean tekniikan ja oikean ruokavalion puute. En viitsisi lähteä etsimään ympäri sivustoa tietoa kaikesta, vaan jos joku asiasta jotain tietävä osaisi antaa kultaisia neuvoja niin olisin erittäin kiitollinen!
Eli olen 18v sälli, jolla pituutta n. 170cm ja painoa 75kg. Tavoitteena ylimääräisen rasvan hävittäminen, peruskunnon kehittäminen sekä erityisesti lihaskunnon kasvattaminen. Ensi talvena lähdettävä inttiin, joka myös osaltaan motivoi treenaamaan.
Treenaaminen on rajoittunut pääasiassa käsipainoihin ja punnerruksiin, koska pitäisi ensiksi saada ylimääräiset pois lihasten tieltä. Noin 2kk ajan olen treenannut hauiksia käsipainoilla 12kg 3x10-15, ojentajia samalla määrillä mutta 10kg painoilla. Toisinaan olen myös sisältänyt mukaan hammerkääntöjä 12kg painoilla 3x15. Etunojapunnerruksia 3x20 ja usein ojentajapunnerruksia 3x15 käsipainoliikkeen sijaan. Nämä kaikki siis 2-3 kertaa viikossa viimeisen 2kk ajan, jolloin voimat kasvaneet marginaalisesti. 2kk sitten aloitin 8kg painoilla, joista olen päässyt siirtymään nuihin 12kg painoihin. Käsivoimia tarvitsen erityisesti töissäni, missä tarvitsee nostella suuriakin painoja toisinaan.
Ennen todellista koko kropan treenaamista pitäisi tosiaan saada läskit lentoon. Olisiko hölkkääminen 2-3 kertaa viikossa 120-160 pulssilla vähintään 30 minuutin ajan hyvä menetelmä? Viime syksynä cooperissa juoksin noin 2400m, josta taso varmaan vähän laskenut talven aikana, koska harrastukset painottuvat kesälle. Ruokavalion muutos olisi tietysti tärkeää, eli kaikki sokerinen ja rasvainen ruoka minimiin? Vähemmän kaloreita, enemmän liikuntaa, eikö vain? Tietäisi vaan mitä, milloin ja kuinka paljon kannattaisi syödä. Kiirehän tässä ei ole, enkä odotakkaan mitään parin kuukauden ihmettä, mutta paras aloittaa ennen kuin karkaa mopo käsistä.
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen kaikille vastaajille!