Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon miettiny tällaista: tahtoisin kaventaa lantiota rasvasta ja tiiän että juuri sieltä se on vaikeiten on lähössä. Kannattaako minun tehdä takareisille ja pakaroille maksimipainoilla vai olisiko kevyemmät paremmat? Muokkautuvatko alaraajat nopeasti?Pelkään, että lihakseni (jotka ovat aika näkyvät alavartalossa, vaikkakin rasvaa on päällä reilusti) kasvavat vielä ja alavartalo näyttäisi entistä suuremmalta... Aerobinen liikunta kuuluu liikuntarutiiniin ja salireeniä 3-4krt viikossa.

Sillä mitä lihasta treenaat ei ole mitään merkitystä siihen mistä rasva lähtee. Rasva- ja lihaskudoksella ei ole mitän yhteyttä niin että jos treenaat ojentajia niin ojentajista palaa rasvaa tms.

- - - Updated - - -

Antakaas neuvoja, kun jalat on yläkertaa SELKEÄSTI edellä ja olen tuosta aika monesti salillakin kuullut. Kiertoon tulee 4reeniä yläkerralle ja jaloille vain 1, mutta yläkerran ja jalkojen suhde ei tahdo tasoittua niin millään :face: Treenikierto:
1.Olkapäät
2.Selkä
3.Rinta
4.Jalat
5.Kädet
+vatsoja pari sarjaa joka reenin perään.
Eli millä saisi kompensoitua tuota eroa vai pitääkö vain toivoa, että jossain vaiheessa ero pienenee? Niin ja ikääkin on vasta 16 :D

Kokeiles tällaista:
5 treeniä viikossa: yläkropan työntävät, yläkropan vetävät, jalat, yk:n työntävät, yk:n vetävät ja alusta.

Onko normaalia jos penkki ei vittu vaan nouse?

Kyykky 75kg x 3
Penkki 40kg x 5
Mave, viimeks kun kokeilin niin tuli 75kg 3x5

Olen jonkinmoisella cutilla, ts. en laske kaloreita mutta niitä tulee alle kulutuksen aika varmasti. Mutta aika outoa että penkki on noussut vain 20kg salin aloituksesta, josta n. 5-6kk.

Onko normaalia jos penkki ei vittu vaan nouse?

Kyykky 75kg x 3
Penkki 40kg x 5
Mave, viimeks kun kokeilin niin tuli 75kg 3x5

Olen jonkinmoisella cutilla, ts. en laske kaloreita mutta niitä tulee alle kulutuksen aika varmasti. Mutta aika outoa että penkki on noussut vain 20kg salin aloituksesta, josta n. 5-6kk.

Ihan hyvässä suhteessahan toi penkki on muihin liikkeisiin ja treenitaustaasikin verrattuna, olettaen ettet mikään kauheen iso tyyppi ole. Penkissä nyt ei missään nimessä voi olettaa yhtä nopeaa kehitystä kuin mavessa ja kyykyssä. Jos kehitys ei ole pysähtynyt missään liikkeessä, en olisi huolissani mistään. Jos taas on, suosittelisin kevyen/lepoviikon pitämistä, jos sellasia ei oo tullu erityisemmin pidettyä.

Moi, tässä on tullut jo päälle kuukausi käytyä salilla ja olen huomannut erikoisen ongelman/vaivan. Joskus esimerkiksi nimenomaan selkää treenatessa alaselkäni alkaa vapista/täristä niin rajusti että esim. paikallaan seistessä näyttää että sairastaisin jotain parkinssonintautia eikä nostelu enää oikein treenin aikana onnistu. Kipua tästä ei aiheudu. Tätä on tapahtunut kuitenkin vasta pari kertaa, treenikavereilta tullut asiasta kysyttyä niin ei muuta heillekkään tule mieleen kun että mahdollisesti heikot alaselän lihakset-->lisätreeniä niille. Onko tämä nyt ihan normaalia? Kokemuksia/neuvoja?

Hei. Tarkoitus olisi saada askelkyykkyä parannettua. Kyse on siis, kun tulevien pääsykokeiden kuntotesteissä askelkyykyn kiitettävään arvosanaan tarvitaan muistaakseni 35 kyykkäystä 16+16kg käsipainoilla. Mikä olisi hyvä treenitapa päästä tähän tavoitteeseen?

Antakaas neuvoja, kun jalat on yläkertaa SELKEÄSTI edellä ja olen tuosta aika monesti salillakin kuullut. Kiertoon tulee 4reeniä yläkerralle ja jaloille vain 1, mutta yläkerran ja jalkojen suhde ei tahdo tasoittua niin millään :face: Treenikierto:
1.Olkapäät
2.Selkä
3.Rinta
4.Jalat
5.Kädet
+vatsoja pari sarjaa joka reenin perään.
Eli millä saisi kompensoitua tuota eroa vai pitääkö vain toivoa, että jossain vaiheessa ero pienenee? Niin ja ikääkin on vasta 16 :D

Tuossahan on yksi treeni viikossa per lihasryhmä. Voisi olla kokeilemisen arvoista ottaa pienemmällä jaolla siten, että yläkropan lihakset saisivat viikossa useamman kerran rasitusta verrattuna jalkoihin.

Jaahas, The Monkey tuosta jo sanoikin.

Tässä olisi tämän aloittelijan ongelma:

Olen 21-vuotias nainen ja nyt on 3 kk takana lihasmassan lisäämistä. Syömisen ja treenin avulla on jo nyt näkyvissä selkeä muutos. Ongelmana on noiden jalkojen muoto. Suhteessa muihin lihaksiin on tuo sisäreiden alue(varisnkin yläosa eli onko se nyt se lähentäjälihas?) kasvanut ihan järjettömästi. Minulla on aina ollut jaloissa ilman mitään laihduttamisia se reisirako(mistä jokin aika sitten uutisoitiinkin kun se on nyt tullut nuorilla tytöillä muotiin) ja olen siihen kovin tykästynyt. Nyt on tullut suhteessa muihin lihaksiin ihan tajuttomasti lisää kokoa tuolle alueelle ja tuntuu käveleminenkin vieraalle kun jalat hinkkaavat yhteen.
Kysymys siis on: onko mahdollista lisätä jalkojen lihasmassaa siten että jalkojen muotoon kuuluisi se rako jalkojen välillä? Jos näin on, mitäköhän olen tehnyt väärin? Kuntosaliharjoittelu ei ole minulle yhtä sopiva kuin ryhmäliikunta eli lihaskunto on tehty bodypumpilla.
Pakko lisätä, että muuten olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen jo näihin lyhyen pätkän tuloksiin! Joskus olen lukenut keskusteluja siitä riittääkö pumppi lihasmassan kasvattamiseen, niin ainakin minulla on suurentuneet jalkojen lihakset ja hauikset ja keskivartalo on paljon kiinteämmän näköinen! Muutenkin olo paljon terveempi ja onnistuu arkipuuhatkin ilman suuria ponnisteluja :) harmi vain että tuo ylempi sisäreiden alue nyt kirjaimellisesti hankkaa vastaan

Moi, tässä on tullut jo päälle kuukausi käytyä salilla ja olen huomannut erikoisen ongelman/vaivan. Joskus esimerkiksi nimenomaan selkää treenatessa alaselkäni alkaa vapista/täristä niin rajusti että esim. paikallaan seistessä näyttää että sairastaisin jotain parkinssonintautia eikä nostelu enää oikein treenin aikana onnistu. Kipua tästä ei aiheudu. Tätä on tapahtunut kuitenkin vasta pari kertaa, treenikavereilta tullut asiasta kysyttyä niin ei muuta heillekkään tule mieleen kun että mahdollisesti heikot alaselän lihakset-->lisätreeniä niille. Onko tämä nyt ihan normaalia? Kokemuksia/neuvoja?

Tuo keskivartalon seudun tärinä johtuu kai useimmiten siitä, että syvät vatsalihakset ja keskivartalon "paketti" on liian heikko. Vatsat pitää myös selkätreenissä tuon keskivartalon tiukkana ja tukevat lähes kaikissa liikkeissä. Missään nimessä ei kannata alkaa vahvistaa keskittyneesti edelleen selkäpuolen lihaksia, ennenkuin olet varmistanut että tuo vatsapaketti on myös hyvässä alussa -> muuten ongelmat tulee taas jossain kohin, pahimmillaan painojen kasvaessa ja reenin koventuessa alkaa mennä rikki välilevyistä lähtien eri osia tuolla selässä.

Googlella löytyy tuhannen harjoitusta, millä pääsee alkuun, itselläni ei riitä rapula-aivoissa potku alkaa etsiä tai selitellä tarkemmin :)

Vinkkejä treeniin?

Olen vasta aloittelija ja teen kyykkyjä 8kg kahvakuulan kanssa. Saan kipeäksi etureidet, mutten muuta. Salilla davidin laitteet, siellä teen etureisiä ja takareisiä niihin tarkoitetuissa laitteissa sekä jalkaprässiä. Sama juttu. Ei käy takapuolelle ollenkaan. Mitä teen väärin? Etureidet tulee todella kipeiksi. Mulla on iso perä ja löllöt reidet. Ja jenkkikset. Muutoin olen ihan tällainen normivartaloinen 162/58. Laiha läski kai lähinnä. Haluan kasvattaa lihasmassaa ja lisätä lihaserottuvuutta/pienentää rasvaprosenttia. Syön vähähiilarisesti. Millainen treeni olisi hyvä? Kaipaan ihan konkreettisia ohjeita. Haluan tuloksia nopeasti tai motivaatio menee:/

Haluan tuloksia nopeasti tai motivaatio menee:/

En halua ampua sua alas, mutta niitten tulosten saaminen vie aikaa. Ei kannata alkaa heti sillä asenteella ''mullehetikaikkinyt'', koska siitä ei jää yhtään mitää käteen.

Lihasmassan ja rasvaprosentin pienentäminen ei onnistu yhtä aikaa, eli sun pitää valita kumpaa teet ensin.

Syöt tarpeeksi , taloakaan ei rakenneta ilman rakennustarpeita ja treenaat kovaa. Kun lihakset kasvavat ,vähenee myös rasvan suhteellinen määrä elimistössä (kehonkoostumus muuttuu). Jos haluat tuloksia "nopeasti" niin valitettavasti kuntosali harrastus sitten tuskin on sun juttu. Pelkästään ulkonäkö keskeisellä harjoittelulla motivaatio katoaa usein nopeasti kun huomataan että lihaksen kasvatus on saatanan hidasta hommaa.

Ei käy takapuolelle ollenkaan. Mitä teen väärin? Etureidet tulee todella kipeiksi.
Ihan tyypillinen tilanne ettei pakara-aktivaatio ole kovin kummoisella tasolla. Sitä voi opetella tietoisesti esim. erilaisilla eristävillä liikkeillä ennen kyykkyä. Lantion nostoja, taljapotkuja jne. Niiden avulla sitä on helppo tietoisesti opetella, jotta pystyy sitten käyttämään sitä samaa tuntemusta kyykyissä yms.

Back
Ylös Bottom