Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen 17-vuotias 185cm 84kg poika ja olen käynyt aktiivisesti salilla vuoden alusta asti, koska olin polvileikkauksessa syksyllä ja tämä on estänyt jalkapallon peluun. Olen aiemmin tehnyt kyllä punttitreeniä satunnaisesti kotona ja lihaskuntoa on tullut treeneissä tehtyä ja olen nyt tehnyt nykyistä ohjelmaani kohta 8 viikkoa. Olisiko syytä pysyä vielä tässä ohjelmassa, muuttaa tätä hieman, vaiko siirtyä johonkin muuhun ohjelmaan? En koulun takia ehdi käymään salilla kuin kaksi tai kolme kertaa viikossa. Kutstunnat odottavat syksyllä ja toivonkin pääseväni laskuvarjojääkärikoulutukseen ja takaisin myös jalkapallon pariin, joten ohjelman tulisi edesauttaa näitä tavoitteita. Tällä hetkellä käyn kaksi kertaa viikossa salilla:

Maanantai
5min soutua+5min juoksua
Vatsoja jumppapallon avulla 2 sarjaa
Leuat leveällä myötäotteella, ensin max ja pito, sitten 4x10 kuminauhalla (max on 5 hyvänä päivänä)
Takakyykky 4x10, joka sarjaan lisää painoa
Renkailla kroppa suorana kehon nosto 4x10
Alatalja kapealla kahvalla seisten polvet pienessä koukussa 4x10 35kg
Bosu kyykyt 50kpl lisäpainoilla
Vatsat 2x uudestaan
5min kuntopyörää
Venyttelyt

Torstai
Sama alkulämmittely
2x vatsat lankussa ja vinolankussa lonkan maahan vienneillä ja kierroilla pidon perään, ristikkäiset linkkarit
Penkki 4x10 45kg
Maastaveto 4x10, viimeksi tehnyt 97; 99,5; 102; 104,5
Vinopenkki 4x10 12kg, viimeksi helppo, ensi kerralla 14kg
Pohkeet smithissä korokkeen kanssa, 4x10 25-45kg, en ole varma tangon painosta
Dipit avustetusti etunojassa 4x10, avustusta 35kg
Uudestaan vatsat 2x
5min kuntopyörää
Venyttely

Yläkroppa, erityisesti hartiat ja rinta laahaavat alakroppaa koossa ja voimassa perässä. Kyykyssä en ole vielä paljoa uskaltanut polven takia nostaa.
Kaikki palaute on tervetullutta!:D

Ei kannata väsyttää vatsoja ennen moninivelliikkeitä (kyykky, mave) jotka vaativat paljon keskikropan hallintaa. Ohjelma muuten ihan hyvännäköinen, kun painottuu perusliikkeiden ympärille. Kannattaisi silti siirtyä tehokkaaseen yksijakoiseen ohjelmaan, kerta salitreenejä tulee vain 2-3x.

sukkapossu:

Tuosta sun hourailusta ei ota nyt kyllä selkoa persekarvan vertaa.

Kyllähän yksi waka wanha neuvo on ollut mennä 2 viikkoa +500kcal syömisillä ja viikko -500kcal, tätä kierrättäen. Treeni pysyy samanlaisena, periaatteessa painon pitäs nousta kahessa viikossa tyyliin 0,5kg ja sitte viikon aikana tulla alas 0,25kg. Kolmen viikon sykleissä lisättäs 0,25kg rasvatonta painoa fätimassaa keräämättä. En tiedä kuka tätä ois toteuttanut.

Mitään systemaattista toistuvaa reenin pois jättämistä en kyllä suosittele vaikka kuka tulisi kertomaan. Ellei sitten ole näyttää yhteneviä uskottavia tutkimustuloksia.

Yksilöitä tässä kaikki ollaan, kokeile ja etsi omia metodeja mutta pidä järki mukana. Tuolta hakemaan kylmiä faktoja ja opettelemaan omatoimista tiedonhakua, aloittelijapalstalla kyselemisen sijaan: http://scholar.google.com

Yksilöitä tässä kaikki ollaan, kokeile ja etsi omia metodeja mutta pidä järki mukana. Tuolta hakemaan kylmiä faktoja ja opettelemaan omatoimista tiedonhakua, aloittelijapalstalla kyselemisen sijaan: http://scholar.google.com
No, kyllä google on mulla aika kovassa käytössä, kaiken mitä tiedän puntista olen itse lukenut netistä, mutta yleensä kysyn täällä just sellasia kysymyksiä kun koen erittäin vaikeksi ellen mahdottomaksi keksiä niitä oikeita hakusanoja/ tai on erittäin epätodennäköistä, että aiheesta on edes mitään sen suuntaista tutkimusta tehty... Olenko usein kysynyt todella helposti googletettavaa asiaa muka? :D Ja miten niin ei saa selvää? minusta kirjoitan ihan hyvää, selkeää suomea.. :O Olen sentään asunut suomessa kohta 23 vuotta ja käynyt lukionkin. Voitko selventää mitä kohtaa et ymmärtänyt tekstistäni, niin voin ilomielin selittää sitä paremmin, jos pystyn?

Paljos tuossa bulkkaamisessa olisi tarkoitus vetää hiilareita (g) /kg/pva? 179cm pitkä ja 71kg ja käyn sen 3 kertaa viikossa salilla. Tähän asti olen vain kattonut, että syön tarpeeksi ja että protskua tulee se 140g.

Varmaan missattiin, mutta saiskos tuohon sen vastauksen? :D

Älä silti ota yksijakoiseen mallia noista 10 liikettä sisältävistä hirvityksistä. Rakenna 1-jakoisesi näin:

Alakropan työntävä liike: kyykky/etukyykky
Alakropan vetävä: Mave /suorinjaloin mave / reisikoukistus
Yläkropan työntävä: penkki/vinopenkki/pystäri
Yläkropan vetävä: leuanveto/kulmasoutu/rinnalleveto

Päälle sit jotain apuliikkeitä 0-2 tarpeen mukaan (pohkeet/vatsa/hauis jne)

Paljos tuossa bulkkaamisessa olisi tarkoitus vetää hiilareita (g) /kg/pva? 179cm pitkä ja 71kg ja käyn sen 3 kertaa viikossa salilla. Tähän asti olen vain kattonut, että syön tarpeeksi ja että protskua tulee se 140g.

Katot että protskua tulee 2g per painokg, rasvaa 1g per painokg ja loput hiilareista että pääset plussille.

Mitkä "loput"? En mittaa kaloreita tai mitään niin mistäs tämä loput tulee?
Kai sulla nyt on edes joku käry siitä, miten paljon kaloreita tulee koneeseen? Tuo "tarpeeksi" syöminen tarkoittaa usein sitä, että syödään liian vähän tai jos syödään tarpeeksi, niin silloin sisään tungetaan paskaa roskaruuan muodossa.

Kai sulla nyt on edes joku käry siitä, miten paljon kaloreita tulee koneeseen? Tuo "tarpeeksi" syöminen tarkoittaa usein sitä, että syödään liian vähän tai jos syödään tarpeeksi, niin silloin sisään tungetaan paskaa roskaruuan muodossa.

Ei oikeastaan. En katsele kaloreita ollenkaan. Ja kyllä tiedän että kaloreita tulee plussaa riittävästi eikä se tule mistää paskasta roskaruoasta.

käynyt lukionkin.

Ei uskoisi. Tuossa viestissä taisit skarpata, mutta katsopas http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40870-aloittelijan-peruskysymykset-tanne-1847/#post4517712. Kyllä tuosta tajunnanvirrasta jonkinlaisen idean saa ajatuksistasi, mutta onhan tuo aivan mielettömän hirveää luettavaa. Voisi olla kannattavaa opetella pilkun ja pisteen ero, vähentää sivulauserönsyilyä (ja nuo eivät oikeasti edes ole sivulauseita vaan pilkulla erotettuja virkkeitä ilman isoa alkukirjainta) ja lisätä kappalejakoa.

Kirjoittamasi teksti ei todellakaan ole hyvää tai selkeää. Ymmärrettävää useimmiten, mutta ei hyvää tai selkeää.

Ei uskoisi.
offtopikkii.. ^^Kuinni? No on mul yliopistostakin 53 opinto pistettä, et on sielläkin joku tykänny lukee mun juttuja tenttivastauksist, ne ei siel oo sellasii kielipoliisei ku pakkiksen äikän major-opiskelijat... :D yhest tentist jopa nelonen, aika ylpee.. :D Ja ne on vielä saatananmoisil harakanvarpail kirjotettu, mun käsiala on kyl aivan paska.

No, kyllä google on mulla aika kovassa käytössä, kaiken mitä tiedän puntista olen itse lukenut netistä, mutta yleensä kysyn täällä just sellasia kysymyksiä kun koen erittäin vaikeksi ellen mahdottomaksi keksiä niitä oikeita hakusanoja/ tai on erittäin epätodennäköistä, että aiheesta on edes mitään sen suuntaista tutkimusta tehty... Olenko usein kysynyt todella helposti googletettavaa asiaa muka? :D Ja miten niin ei saa selvää? minusta kirjoitan ihan hyvää, selkeää suomea.. :O Olen sentään asunut suomessa kohta 23 vuotta ja käynyt lukionkin. Voitko selventää mitä kohtaa et ymmärtänyt tekstistäni, niin voin ilomielin selittää sitä paremmin, jos pystyn?

Tiedän muutaman lukihäiröisen ihmisen ja ne kirjoittavat paljon selkeämpää tekstiä kuin sinä.

Alakropan työntävä liike: kyykky/etukyykky
Alakropan vetävä: Mave /suorinjaloin mave / reisikoukistus
Yläkropan työntävä: penkki/vinopenkki/pystäri
Yläkropan vetävä: leuanveto/kulmasoutu/rinnalleveto

Päälle sit jotain apuliikkeitä 0-2 tarpeen mukaan (pohkeet/vatsa/hauis jne)

Millä sarjoilla näitä liikkeitä sitten olisi paras tehdä kun haen massaa ja voimaa? Olkapäihinkin kaipaisin jotain vinkkiä, takaolkapäät ovat olemattomat ja leveyttä saisi tulla reilusti.

Ei oikeastaan. En katsele kaloreita ollenkaan. Ja kyllä tiedän että kaloreita tulee plussaa riittävästi eikä se tule mistää paskasta roskaruoasta.

Jos et laske kaloreita niin en usko, että olet todellisuudessa plussilla. Mutta joo eli miehillä proteiinit siinä 3-4g/painokilo ja rasvaa 1g/painokilo ja loput päivän kalorit hiilareista.

Laskeppa vaikka ajankuluks päivän safkat mitä yleensä syöt et ootko pakkasen puolella vai et? Ei vie paljoo aikaa ja varmistut asiasta.

Mutta joo eli miehillä proteiinit siinä 3-4g/painokilo ja rasvaa 1g/painokilo ja loput päivän kalorit hiilareista.

Tuommosella proteiinimäärällä ei tee yhtään, ehkä jos ollaan erittäin matalissa rasvoissa niin tuommoset määrät on järkevämpää ja dieetillä. Läski ei proteiinia tarvitse, bulkilla riittää aivan hyvin 2g/painokilo. Perus pertille, 2g-2,5g aivan riittävä, proteiinin ylensyömisellä ei saavuta mitään hyötyjä. Tuo 3g/painokilo nyt ei vielä aivan överiä ole, siitä enemmät taas alkaa olemaan.

Nyt kun hieman selaillut tuosta bulkkauksesta täälä niin näkyy, että se bulkkaaminen on sellasta että aivan sairaasti syödään ja lihotaan. Että siis ihan niitä 5-10k kaloreita hommataa päivässä. Olenko nyt ymmärtänyt jujun idean väärin, kun itse vedän paljon vähemmän. Minun bulkkaus on ehkä enemmän lähempänä sitä "normaalia" ruokavaliota. Painan sen 71kg ja rasvaprosentti n. 17%.

Mutta joo katson paljon kaloreita tulee päivässä, mutta aattelin sen 250g hiilareita vetää päivässä.. Tuntuu aika paljolta eli pitäisikö tätä olla vähemmän, kun en sillai "oikeasti" bulkkaa? Kulutuksesta en tiedä sitten yhtää mitään.

Nyt kun hieman selaillut tuosta bulkkauksesta täälä niin näkyy, että se bulkkaaminen on sellasta että aivan sairaasti syödään ja lihotaan. Että siis ihan niitä 5-10k kaloreita hommataa päivässä. Olenko nyt ymmärtänyt jujun idean väärin, kun itse vedän paljon vähemmän. Minun bulkkaus on ehkä enemmän lähempänä sitä "normaalia" ruokavaliota. Painan sen 71kg ja rasvaprosentti n. 17%.

Mutta joo katson paljon kaloreita tulee päivässä, mutta aattelin sen 250g hiilareita vetää päivässä.. Tuntuu aika paljolta eli pitäisikö tätä olla vähemmän, kun en sillai "oikeasti" bulkkaa? Kulutuksesta en tiedä sitten yhtää mitään.

Tollanen 5000 - 10 000 kalorimäärä nyt on ihan järjetön, jos ei satu olemaan lähemmäs 200 kiloinen sotanorsu. Eiköhän sunkin painolla järkevä bulkki ole noin 3000 kaloria päivään. Sen yli jos vedät, niin käytännössä kaikki ylimääräinen tulee läskinä.

Back
Ylös Bottom