Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Alotin salilla käymisen vuoden alussa, jolloin sain penkistä juuri ja juuri tangon. Teen 10x10 sarjoja. Nyt olen kuukauden pysynyt 5 kilossa. Ja vieläkin tuntuu että juuri ja juuri saan tuon 10x10x5kg vedettyä. Penkissä muutenkin tuntuu erillaiselta vetää "yli omien rajojen" kun kädet vaan ei mene enään ylös kun voimat ihan loppu. Pitäiskö tässä nyt nostaa 10kiloon ja koittaa vetää se 10 sarjaa pidemmillä tauoilla. Vai jatkaa tuota 5kilon nostoa? Onko ihan normaalia että painoa ei hirveen nopeesti voi lisätä? pitäiskö mun saada enemmän nostettua?

Starttin strenttiä tehny melkein 4kk ja kelasin vielä kuukauden tai 2 sitä jatkavani. SS jälkeen haluan vaihtaa tän voimatreenaamisen "bodyreenaamiseen", koska se on alunperinki ollut tähtäimessä, mut SS:llä hain pienen pohjan. Mitä helvkuttia pitäisi sit alkaa tehdä, ja miten? Safkaa vähemmän, kalorit laskentaan ja treeniin muutos, miten se muuttuis?
Ohan täällä pakkotoistossa noita ohjelmia, mut eihän niissä mainita onko voima vai mitä treeniä, eikä ruokavaliosta juuri puhuta.

En nyt heti mitään ultratimmiä lähe hakemaan, eli varmaan 2-jakosella(?) mut minkälaisella ohjelmalla? No, millä hakusanalla lähen edes metsästämään jotain posteja tästä?
Pitäiskö alottaa crosfit, vaikka ryhmäliikuntatunnit ei oikeen nappaa?

Itse suosittelisin aloittelijalle vielä tuossa vaiheessa ennemminkin semmoista voimapainotteista bodytreeniä. Elaston 2-jakoinen on todettu hyväksi ohjelmaksi monen toimesta.

http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/ Tuosta tuo avauspostin ohjelma. Kannattaa myös etsiä kovasti tietoa itse, jotta myöhemmin on vähän tietoa, että minkä takia jotain ei kannata tehdä ja miksi jotain kannattaa.

Yksi mistä itse olen jotakin tietoa ammentanut on youtubesta semmoinen kaveri kuin Elliot Hulse. Yleisesti ottaen IMO hyvää asiaa treenamiseen ja ravintoon liittyen.

Nyt kun olen jauhanut 5x5 periaatetta pääliikkeissä n.5vk ajan, niin miten tuota olisi fiksuinta lähtä muuttamaan? 5x3? 3x5?

Tuot elastoa joskus urkkinu sillä silmällä mutta jääny sekin kun oon ollu siinä uskos ettei se ole mitä haen. Muttajoo, hyvältä se ny näyttää, tänks ;)

En tota tiedon keruuta vielä jaksa oikeen harjottaa muutakun just näitä safkapuolen juttuja. Noita muita tietoja tulee sitten vasta etittyä kun joku alkaa oikeesti mietityttämään tai ei vaan toimi. Lähen näin aluks aika pitkälti tekemisen kautta oppimaan, ja jos ja kun ei onnistu, niin sitten sitä infoa imemään.

Yksi mistä itse olen jotakin tietoa ammentanut on youtubesta semmoinen kaveri kuin Elliot Hulse. Yleisesti ottaen IMO hyvää asiaa treenamiseen ja ravintoon liittyen.
Yo Elliot on kyllä parasta youtuben antia salitreenaamisesta. Katoin joululomalla yhen viikon aikana varmaan 4-5 tuntia joka päivä sen videoita. Jätkä puhuu niin hyvin ja mielenkiintoisista asioista, että koukuttaa kattomaan lisää. Ja on myös perkeleen kova äijä voimapuolelta.

Alotin salilla käymisen vuoden alussa, jolloin sain penkistä juuri ja juuri tangon. Teen 10x10 sarjoja. Nyt olen kuukauden pysynyt 5 kilossa. Ja vieläkin tuntuu että juuri ja juuri saan tuon 10x10x5kg vedettyä. Penkissä muutenkin tuntuu erillaiselta vetää "yli omien rajojen" kun kädet vaan ei mene enään ylös kun voimat ihan loppu. Pitäiskö tässä nyt nostaa 10kiloon ja koittaa vetää se 10 sarjaa pidemmillä tauoilla. Vai jatkaa tuota 5kilon nostoa? Onko ihan normaalia että painoa ei hirveen nopeesti voi lisätä? pitäiskö mun saada enemmän nostettua?

Veikkaanpa, että suurin ongelma on tekniikka. Oletko mies vai nainen?

10x10 on ihan helvetisti liikaa sekä sarjoja että toistoja. Rupeat tekemään 3x5 ja aina kun onnistuu niin lisää malmia tankoon seuraavalla kerralla. Oletko edes kokeillut esim. 27,5 kilolla tekemistä (tanko=20kg)? Ei ole normaalia, että painot junnaavat tuolla tavalla aloittelijalla, vaan eipä ne kiekot itsestään sinne tankoon päädy. Jonkun ne sinne on laitettava.

Jos olet mies niin jotain menee pieleen, varmaankin tekniikka. Jos olet nainen niin luultavasti vaan huonosti suunniteltu progressio.

Joo eli oon vissii onnistunu ylirasittamaan olkapään kiertäjäkalvoisimen penkissä, aamulla kun herään niin ei tunnu sitä rasitusta olkapäässä mutta heti töissä jos vaikka vitkuttelen jotain isoa virtakaapelia irti niin tulee se rasitus takaisin mutta sitten kun otan kepistä kiinni molemmista päistä ja vedän pään yli taakse jumppaa jne tuo rasitus häviää. Eli kannattaisko pitää viikon tauko? Jos vedän vaikka pelkkiä haukkareita tämän viikon? starting strenght käytössä. Mitä muita liikkeitä voisin tehdä niin ettei olkapää rasitu? Voi kyllä olla osittain kyykkyjen vika tämä koska kun laitan tangon takaisin telineeseen niin tuntui aina kipua siinä olkapäässä, varmaan huono teline?

Joo eli oon vissii onnistunu ylirasittamaan olkapään kiertäjäkalvoisimen penkissä, aamulla kun herään niin ei tunnu sitä rasitusta olkapäässä mutta heti töissä jos vaikka vitkuttelen jotain isoa virtakaapelia irti niin tulee se rasitus takaisin mutta sitten kun otan kepistä kiinni molemmista päistä ja vedän pään yli taakse jumppaa jne tuo rasitus häviää. Eli kannattaisko pitää viikon tauko? Jos vedän vaikka pelkkiä haukkareita tämän viikon? starting strenght käytössä. Mitä muita liikkeitä voisin tehdä niin ettei olkapää rasitu? Voi kyllä olla osittain kyykkyjen vika tämä koska kun laitan tangon takaisin telineeseen niin tuntui aina kipua siinä olkapäässä, varmaan huono teline?

Kuminauhajumppaa ja jatkossa kiertäjille hyvät lämpät. Ei netin välityksellä paremmin osaa neuvoa. Ja tietenkin kipua aiheuttavat liikkeet pannaan toistaiseksi.

Pitääkö tota glutamiinia ottaa aterioiden kanssa vai niiden välissä? Onko yhtä suurta merkitystä jos ottaa aterian yhteydessä?

Katoin kalorilaskurista ja suunnilleen tällästä on:

196, 248, 100 ( P, HH, R ) ja kaloreita 2700 - 2900kcal

Pituus 178cm ja paino se 71kg. Onko tuossa jotain muutettavaa? Bulkkaan siis.

Katoin kalorilaskurista ja suunnilleen tällästä on:

196, 248, 100 ( P, HH, R ) ja kaloreita 2700 - 2900kcal

Pituus 178cm ja paino se 71kg. Onko tuossa jotain muutettavaa? Bulkkaan siis.

Vastaisin jos tietäisin mitä kysyt. Näyttää ihan hyvältä toi makrojakauma.

Mikä olisi hyvä ohjelma voiman kasvattamiseen, kun salilla voisi käydä kaksi kertaa viikossa? Taustasta sen verran, että suunnilleen vuosi on salitreenejä takana.

Back
Ylös Bottom