Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Niin uskomattomalta luin tämä jännittävä kysymys kenties vaikuttaa niin kyllä, olen tosissani kysymässä tätä :) :

Ehdin ennen kohdalleni koitunutta synkkää elämänkriisiä treenailla n. 8-9 kk sikana ja kehitystä tuli ihanasti. Oon täältä lukenut, että n. vuosi on aloittelijalla aikaa hyödyntää tuota ihanaa kehityksen virtaa eli kohtuullisen pienelläkin panoksella kehitystä väkisinkin tulee - ja tulihan sitä. No, tuli sitten muutaman kuukauden tauko treenailuun ja kävin pyörimässä salilla n.3-4 kk harvakseen ja tein aivan alisuorituksena kaiken. Kysymys kuuluukin, onko mulla nyt ikäänkuin olemassa "uudelleen" sitä aloittelijan kehityskautta ikään kuin reservissä? Siis kun ei tullut vuotta treenailtua yhteensä niin oonko edelleen ns. aloittelija ja odotettavissa on käyttämättä jääneeltä ajalta yhtä huimaa kehitystä seuraavien kuukausien ajan? Vai meniks mun juna jo... :(

Saasta, saikohan tästä nyt kukaan selvää...

Ei ole olemassa semmoista 365 päivää jäljellä tehokasta treeniaikaa juttua. Ensimmäiset kuukaudet kaikilla tulee tulosta ihan sama miten treenaa, kunhan treenaa. Joillakin tuo vaihe kestää 3kk ja joillakin 9kk. Itsellä se kesti n.5kk, kunnes ei enää sama töhöily tehonnut. Sinun tapauksessa luultavasti ainakin alkuun saat lisätä painoa joka treeniin, koska oot treenannu ja sen jälkeen tullut taukoa, joten vanhat tulokset tulee äkkiä takaisin ja luultavasti menee ylikin suht. nopeasti.

Tiivistettynä:

Salille ottamaan selvää ja älä mieti "vieläköhän kehityn nopeesti". Jos kehitys hidastuu niin ota selvää miten kannattaisi mahdollisesti muuttaa treeniä.

Niin uskomattomalta luin tämä jännittävä kysymys kenties vaikuttaa niin kyllä, olen tosissani kysymässä tätä :) :

Ehdin ennen kohdalleni koitunutta synkkää elämänkriisiä treenailla n. 8-9 kk sikana ja kehitystä tuli ihanasti. Oon täältä lukenut, että n. vuosi on aloittelijalla aikaa hyödyntää tuota ihanaa kehityksen virtaa eli kohtuullisen pienelläkin panoksella kehitystä väkisinkin tulee - ja tulihan sitä. No, tuli sitten muutaman kuukauden tauko treenailuun ja kävin pyörimässä salilla n.3-4 kk harvakseen ja tein aivan alisuorituksena kaiken. Kysymys kuuluukin, onko mulla nyt ikäänkuin olemassa "uudelleen" sitä aloittelijan kehityskautta ikään kuin reservissä? Siis kun ei tullut vuotta treenailtua yhteensä niin oonko edelleen ns. aloittelija ja odotettavissa on käyttämättä jääneeltä ajalta yhtä huimaa kehitystä seuraavien kuukausien ajan? Vai meniks mun juna jo... :(

Saasta, saikohan tästä nyt kukaan selvää...

Ite reenasin vähän miten sattuu ja söin vähän miten sattuu ekan 1,5 vuotta, viimesen 6kk tullu vasta kunnon kehitystä kropassa kun on syönyt hyvin ja reenannu kovaa

- - - Updated - - -

Kertokaas huonoryhtiselle sopivia treenivinkkejä (linkkiä)?
Toimistotyön ja yleisen laiskottelun jälkeen ryhti päässyt vähän huonoksi. Olkapäät ovat kääntyneen eteen ja samoin lantio työntyy etenpäin.

Erityisesti mitä lihasryhmiä, liikkeitä sekä venyttelyitä kannattaisi tehdä?
Kiitoksia etukäteen.

Joku valmis 1-jakonen ohjelma käyttöön, pyydät kuntosaliohjaajalta apua ja mallia ja opiskelet netistä liikeitä. Venyttelet monipuolisesti ja voit käydä tekeen pari kävelylenkkiä viikossa. Kävele miehekkäästi rinta rottingilla:rock:

Kertokaas huonoryhtiselle sopivia treenivinkkejä (linkkiä)?
Toimistotyön ja yleisen laiskottelun jälkeen ryhti päässyt vähän huonoksi. Olkapäät ovat kääntyneen eteen ja samoin lantio työntyy etenpäin.

Erityisesti mitä lihasryhmiä, liikkeitä sekä venyttelyitä kannattaisi tehdä?
Kiitoksia etukäteen.
Lanio työntyy eteen, eli sulla on vähän niinkuin vaaleanpunainen pantteri -ryhti? Todennäköisesti siis kireät takareidet, pakarat ja selkä, venyttele niitä enemmän. Ehkä heikot etureidet? Treenaa niitä enemmän. Olkapäät kiertyy eteen, joten treenaa paljon yläselkää (trapseja, eli alataljaa, kulmasoutua) ja takaolkapäitä sekä venyttele rintaa. Muuten kannattaa lähteä treenaamaan ehkä jollain yksijakoisella, mutta voit painottaa noihin yllä oleviin. Kireisiin lihaksiin tehoaa myös hyvin putkirullaus. Jos käytät esim. tunnin joka päivä putkirullaus + venyttely -komboon ja treenaat samalla järkevästi ja syöt hyvin, niin puolen vuoden tai vuoden päästä tilanne on jo paljon parempi, nopeita tuloksia lienee turha odottaa. Ryhdin korjaus vie aikaa. Jos vielä luppoaikaa riittää, niin katso youtubekanava strengthcamp, jossa on todella paljon videoita liittyen juuri noihin ryhtikysymyksiin.

Vinkit alottelijalle!

Elikkä, kiinnostaisi saada massaa (yläkroppaa: hauis ja muutenkin käsiä, vatsalihakset.(rantakuntoon siis) nopeasti. Oon 15v poika (176/59) joka on just alottanu tän salilla käymisen! Tarkotus olis käydä joka toinen päivä salilla, niin haluisko joku kertoo hyvän ohjelman mitä noudattaa? Ja miten nää proteiinit ja kaikki tämmöset lisäravinteet (entiiä muuta nimeä) toimii että miten niitä kannattaa ottaa?

Elikkä, kiinnostaisi saada massaa (yläkroppaa: hauis ja muutenkin käsiä, vatsalihakset.(rantakuntoon siis) nopeasti. Oon 15v poika (176/59) joka on just alottanu tän salilla käymisen! Tarkotus olis käydä joka toinen päivä salilla, niin haluisko joku kertoo hyvän ohjelman mitä noudattaa? Ja miten nää proteiinit ja kaikki tämmöset lisäravinteet (entiiä muuta nimeä) toimii että miten niitä kannattaa ottaa?

Tuon ikäisenä paljon terveellistä kotiruokaa ja salilla koko kroppaa, ei pelkkiä hauiksia ja vatsoja. Lähtisin Arskan G6 liikkeelle, kolme kertaa viikossa. Lisäravinteita tuskin vielä kannattaa miettiä, ennen kun muuten alkaa oleen tiedot ja taidot kunnossa.

Ja tosiaan nopeasti on turha mitään isoja tuloksia odottaa. Pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä sekä toki ravinto-reeni-lepo kuntoon, niin alkaa kyllä tuloksia tulemaan.

Kyykky, penkki, leuanveto. 3*8-12. Painot silleen et vikan sarjan vikat toistot ei mee viimesillä voimilla. Pikkuhiljaa rautaa tankoon lisää. Luulis et pari ekaa kuukautta menis noin liikkeisiin tutustuessa ja tekniikkaa hakiessa. Sit pikkuhiljaa vaihtelee penkkiä pystypunnerrukseen ja leuanvetoa kulmasoutuun.

Ja syö niin et painoa tulee lisää.

jos treenit on perus 17-18 aikoihi nii onko järkevää syödä aamusta (klo 7.30) asti tohon ennen treeniä paljon hiilareita? Jos aamulla syö vaikka 70g, lounaalla 80g, ja 45 min ennen treeniä kans vähän sämpylän tai hiutaleiden muodossa? sitten tietysti treenin jälkeen normi päivällinen päälle?

jos treenit on perus 17-18 aikoihi nii onko järkevää syödä aamusta (klo 7.30) asti tohon ennen treeniä paljon hiilareita? Jos aamulla syö vaikka 70g, lounaalla 80g, ja 45 min ennen treeniä kans vähän sämpylän tai hiutaleiden muodossa? sitten tietysti treenin jälkeen normi päivällinen päälle?

Riippuu ihan ihmisestä.. Et mainitse ollenkaan painoasi tai mitään muutakaan. Eli mahdotonta vastata oikein mitään tuohon.

Olen aloittanut treenaamisen noin 4v tauon jälkeen ja kunto on huono. Voinko saada lihasta olemalla miinuksella alussa vai kannattaisiko alussa vetää vaikka 1kk plussakausi? Kerkeeäkö tuossa yhdessä kuukaudessa edes saada lihasmassaa, vai siirrynkö suoraan dieetille? Ennen taukoa tuli treenailtua n. 2,5v.

Painoa kuitenkin pitäisi pudottaa vähintään 5-7kg kesään mennessä, koska läskiä on imo vähän liikaa.
Paino 85kg ja pituus 180cm, vyötärönympärys n. 101cm.

Vai voisko joku syklittelysysteemi toimia? Treenipäivät plussalla ja muut miinuksella? Lihasmassaa hakusessa, joten plussalla haluttaisi olla, mutta tuo nykyinen rasvan määrä ei ainakaan houkuttele plussalla olemiseen.

paras oteleveys penkissä? leveä (etusormi merkin kohalla) vai kapeampi (pikkurilli merkin kohdalla)? Huomasin tänään että leveämpi otti paremmin rintaan ja painoa pysty heti laittaa 5kg kun taas aeiemmin penkki tuntunut vain ojentajissa? vaikuttaako tämä oteleveys muka noin paljon siihen nostoon ja rintalihakseen kohdistuvaan rasitukseen?:o

Olen aloittanut treenaamisen noin 4v tauon jälkeen ja kunto on huono. Voinko saada lihasta olemalla miinuksella alussa vai kannattaisiko alussa vetää vaikka 1kk plussakausi? Kerkeeäkö tuossa yhdessä kuukaudessa edes saada lihasmassaa, vai siirrynkö suoraan dieetille? Ennen taukoa tuli treenailtua n. 2,5v.

Painoa kuitenkin pitäisi pudottaa vähintään 5-7kg kesään mennessä, koska läskiä on imo vähän liikaa.
Paino 85kg ja pituus 180cm, vyötärönympärys n. 101cm.

Vai voisko joku syklittelysysteemi toimia? Treenipäivät plussalla ja muut miinuksella? Lihasmassaa hakusessa, joten plussalla haluttaisi olla, mutta tuo nykyinen rasvan määrä ei ainakaan houkuttele plussalla olemiseen.

Heti vaan miinuksilla, maltillinen -500kcal/vrk. Kyllä se rasva lähtee ja lihasta tulee kyllä näin alkuun tilalle.

Kärjistetysti aloittelijalle kyllä. Kysymyksen perusteella kuvittelisin että henkilö on aika alkuvaiheessa, jolloin isomman raudan tavoittelu on IMO järkevin tapa. Tietenkin kunhan muuten tekniikka on hallussa.
Eli, tarkoittaako tää että kannattaa rintatreenissä tehdä kapealla otteella niin et ojentajat ottaa eniten hittiä ja toivoa et rintalihas kasvaa :piis:

Back
Ylös Bottom