Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moro, olen 17vuotias pian 18vuotias nuori mies joka haluaa alkaa keräämään itselleen lihaksia. Pitutteni on n 173 ja paino 53 eli laihassa kunnossa ollaan. Harrastan jalkapallo ja lenkkeilen satunnaisesti ja kotona vedän leukoja. Haluaisin siis alkaa käymään salilla ja hankkimaan itselleni lihaksia ihan oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi.

Millaista treeniohjelmaa suosittelette ? Olen itse käynyt ylä-asteen vapaavalintaisella punttisalikurssilla, eli osaan joitakin perus asioita. Sitten ruokavalio, millaista ruokaa kannattaisi alkaa syömään että tulisi sitten vähän sitä massaa ja kannattaako alkaa juomaan proteiinijuomia, rahkoja tms. ja jos kannatta niin millaisia ? Ja jos joku osaa Turun suunnalta suositella jotakin tiettyä salia niin ehdotuksia otetaan vastaan :) Kiitos kaikille jo etukäteen teille jotka jaksatte vastata. :puntti:

mikähän hauiksessa mahtaa olla ku parina reenikertana menee eka sarjan jälkee hurjaan kramppiin. plussana tullut toi et ottaa reeniä vastaa paremmin kuin ennen ja sarjapainot nousee pikkuhiljaa hyvin mut joutuu jättää muutaman toiston tai sarjan pois ku menee "tukkoon" nii helposti? ohjelmana käytössä arskan G6 kolmesti viikossa eli haupitsille tulee 2-3 sarjaa per reeni

mikähän hauiksessa mahtaa olla ku parina reenikertana menee eka sarjan jälkee hurjaan kramppiin. plussana tullut toi et ottaa reeniä vastaa paremmin kuin ennen ja sarjapainot nousee pikkuhiljaa hyvin mut joutuu jättää muutaman toiston tai sarjan pois ku menee "tukkoon" nii helposti? ohjelmana käytössä arskan G6 kolmesti viikossa eli haupitsille tulee 2-3 sarjaa per reeni

Kyllä se taitaa ihan pumppi olla. Itelläki just hauiksissa tuntuu siltä että ne jotenki kramppais, ku niitä yrittää parin ekan sarjan jälkeen jännittää.

Moro, olen 17vuotias pian 18vuotias nuori mies joka haluaa alkaa keräämään itselleen lihaksia. Pitutteni on n 173 ja paino 53 eli laihassa kunnossa ollaan. Harrastan jalkapallo ja lenkkeilen satunnaisesti ja kotona vedän leukoja. Haluaisin siis alkaa käymään salilla ja hankkimaan itselleni lihaksia ihan oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi.

Millaista treeniohjelmaa suosittelette ? Olen itse käynyt ylä-asteen vapaavalintaisella punttisalikurssilla, eli osaan joitakin perus asioita. Sitten ruokavalio, millaista ruokaa kannattaisi alkaa syömään että tulisi sitten vähän sitä massaa ja kannattaako alkaa juomaan proteiinijuomia, rahkoja tms. ja jos kannatta niin millaisia ? Ja jos joku osaa Turun suunnalta suositella jotakin tiettyä salia niin ehdotuksia otetaan vastaan :) Kiitos kaikille jo etukäteen teille jotka jaksatte vastata. :puntti:

Yleisesti suositellut treniohjelmat aloittelijoille on Arnoldin golden six ja Starting Strength (kroppa treenataan noin kolmesti viikkoon ja liikkeet pysyvät samoina joka treenissä, joten tulevat ne perusliikkeet hyvin tutuiksi). Ruokavaliosta sen verran, että kunhan tulee proteiinia tarpeeksi ja kaloreita yli kulutuksen, niin siinä on jo alku (lue ravinto-osiosta ruokavaliosta enemmän). Se, että useat syövät rahkaa, tonnikalaa, raejuustoa, proteiinilisiä yms. ei tarkoita niiden olevan välttämättömiä ja jollain tavalla erityisen kannattavia suhteessa muuhun ruokaan. Noistahan saa vain helposti ja halvalla paljon proteiinia, minkä vuoksi niitä syödään. Kunhan suunnittelet ruokavalion ravinto-osioon pohjautuvan tiedon mukaan, ei sillä ole väliä syötkö välipalaksi rahkaa tai jotain vastaavaa.

Mitäs mieltä olette; Tekisin Elaston 2-jakoista ohjelmaa. Ma,Ti ja To,Pe. Aerobista liikuntaa tekisin Keskiviikkoisin sekä Lauantaina, mutta Sunnuntai olisi lepopäivä? Meneeköhän kroppa miten juntturaan. Ideana olisi parantaa aerobista kuntoa sen verran, että cooperissa sais vedettyä 2900-3000m. Sekä yrittäisin hieman pudottaa painoa = n.10kg. Nykyinen taso on 2500-2700m. Vai kannattaisiko muokata jokin parempi ohjelma ja keskittyä enemmän lenkkeilyyn?
Vai olisiko joku 2-jakoinen ''joka toinen päivä'' periaatteella parempi? Välipäivinä olisi aerobista liikuntaa. Yrittäen kuitenkin muistaa vähintään yhden lepopäivän viikkoon?
Vai siirtyminen kokonaan takaisin 1-jakoisen ohjelmaan. Tein 1-jakoisella ennen elaston aloittamista, tekisi 1-jakoisella Ma,Ke,Pe välipäivinä aerobista ja La/Su lepo?

Tässä nyt tämmöinen ehkä hieman tyhmäkin kysymys:
Kuinka koville treenin pitäisi ottaa? Itse aloitin juuri vetämään kolmijakoisella ohjelmalla, ja eka varsinainen treeni nyt takana. Pitäisikö treenin jälkeen olla aivan piipussa vai ei, kun tällä hetkellä olo suht hyvä, pientä lihaskipua ehkä esiintyy. Saliohjauksen jälkeen olin aika piipussa pari päivää, mutta nyt tuntui jollain tasolla kevyemmältä. Itellä kokemusta enimmäkseen lenkkeilystä, joten ei oikein tiedä miltä "kunnon" salitreeni tuntuu.
Kiitän jo etukäteen!

Olisiko tähän kokeneemmalta mitään vinkkejä/neuvoja? Olisin erittäin kiitollinen:)

Sama vika! Jos joku osais jotain hyviä vinkkejä tähän treenien ryhmittelyyn sanoa, niin myös minä olisin kiitollinen. Erityisesti juuri nuo jalat mietityttää: kun yrittää sovittaa viikkoon sekä aerobisia että salitreeneja useita viikossa, niin tuntuu tosi hankalalta tää sälin jalkapäivä - vetojen/spinun yhdistäminen.

- - - Updated - - -

"Selittäkää minulle salin ja aerobisen suhden. Siis jos on jalkapäivä niin voiko seuraavana päivänä tai samana päivänä myöhemmin mennä lenkkeilemään ja haittaako se jalkojen kasvua Katabolistahan se juoksukin on? Jos kahtena peräkkäisenä päivänä tekisi jalkakyykkyä niin siinä ei mitään järkeä varmaan olisi mutta miten lenkkeily tai jotkut intervalli vedot, sprintit yms. Miten teette aerobiset dieetilllä? Monta tulee viikossa ja mihinkään aikaan?"

heh, ja tätä viestiä yritin siis lainata.

Kirjoitin toiseen topiciin, mutta ei tullut vastausta niin pistän tälle. Eli penkissä koko vasenpuoli on selvästi oikeata heikompi, rinta, ojentaja sekä olkapää. Tästä syystä ei penkki kulje kunnolla vaikka oikealla puolella voimaa riittäisi enempään. Voiko harjoitella erikseen, vai tuleeko vaan ajan mittaan?

Kirjoitin toiseen topiciin, mutta ei tullut vastausta niin pistän tälle. Eli penkissä koko vasenpuoli on selvästi oikeata heikompi, rinta, ojentaja sekä olkapää. Tästä syystä ei penkki kulje kunnolla vaikka oikealla puolella voimaa riittäisi enempään. Voiko harjoitella erikseen, vai tuleeko vaan ajan mittaan?

Tee vaikka tueksi käsipainoilla penkkiä siten että teet yhdellä kädellä kerrallaan. Tällä tavalla voit tasailla voimatasoja aika hyvin.

- - - Updated - - -

Sama vika! Jos joku osais jotain hyviä vinkkejä tähän treenien ryhmittelyyn sanoa, niin myös minä olisin kiitollinen. Erityisesti juuri nuo jalat mietityttää: kun yrittää sovittaa viikkoon sekä aerobisia että salitreeneja useita viikossa, niin tuntuu tosi hankalalta tää sälin jalkapäivä - vetojen/spinun yhdistäminen.

Vastasin tähän kun alkuperäinen kysyjä kysyi tätä yksityisesti, laitan tähän nyt saman vastauksen vielä:

Moi,

Yleisesti kovan jalkapäivän jälkeen ei kauheasti mieli edes tee lähteä juoksemaan. Juoksu on katabolista kuten tietysti kaikki lihasharjoitus kovasti tehtynä, mutta se onko siitä haittaa jalkojen kasvusi kannalta on vaikea näillä tiedoilla sanoa. Merkityksellistä on miten paljon jalkatreenin jälkeen on aikaa ennen juoksua, miten on syöty ja levätty jne ja tietysti miltä itsestä paikat tuntuu. Jos juokseminen on kuitenkin vain dieetin takia niin vaihtaisin sen itse intervalliin pyörällä.

Aamulla painotreenit, perään palkkari ja lounasaikaan kohtuullisen kevyt lounas jossa ei ole mitenkään älyttömästi tärkkelyspitoisia hiilareita ja sitten 16-17 paikkeilla intervallina pyörää esim. 30sec polkua kovaa ja 60sec rauhassa niin että kokonaiskesto harjoitukselle on 20-25minsaa. Suosittelen yleisesti että näitä treenejä olisi maksimissaan kolme viikkoon koska muuten se alkaa syömään aika nopeasti muualta sitten tehoja.

Toivottavasti tämä jotenkin avasi asiaa.

Jos tarkoituksena on siis puntin lisäksi treenata juoksua samana päivänä niin suosittelen tekemään noin päin, eli aamulla puntti ja sitten myöhään iltapäivästä juoksu siten että treenien välillä on ainakin 6h.

Toisaalta parhaiten sen negatiivisen vaikutuksen palautumiseen välttää jos aerobisen tekee suoraan puntin päälle. Ainakin itse ennemmin tekisin noin kun lähtisin vielä samana päivänä uudestaan. Varsinkin jos ideana on tehdä aerobista ihan vaan paremman kunnon ja rasvanpolton kannalta.

Pistin tänne kun en muutakaan paikkaa keksinyt.

Eli tietääkö joku, näkiskö jostain muutaman vuoden takaisen muscleforumin keskusteluja? Siellä oli paljon hyvää tietoa, mutta hävis yhtäkkiä sillon johkin. Nyt ohjaa fitfarmin sivuille kun koittaa sinne päästä...

Ei ainakaan waybackmachinellä löytynyt, onkohan vaan poistettu kokonaan netin syövereistä :p

Jos tekee vaikkapa käsitreenin, niin onko sillä väliä tekeekö toisen lihaksen ensin vai voiko yhtähyvin tehdä vuoroperään ojentaja- ja hausliikkeitä?

Ei ole väliä. Tsekkailes vaikka gymlogit youtubesta, Mikellä ja Mikalla siellä on joku supersarjat käsille tms, oli aika asiallinen rutistus, niin saat jotain ideoita poimittua.
Team M&M Gymlog 45 Supersarjat - Kädet - YouTube

Toisaalta parhaiten sen negatiivisen vaikutuksen palautumiseen välttää jos aerobisen tekee suoraan puntin päälle. Ainakin itse ennemmin tekisin noin kun lähtisin vielä samana päivänä uudestaan. Varsinkin jos ideana on tehdä aerobista ihan vaan paremman kunnon ja rasvanpolton kannalta.

Riippuu paljon siitä mitä tekee. Toisaalta tuolla kombolla yhtreen treenikerran pituus kasvaa aika paljon ja näin esim. juuri testosteronin tuotanto ja kortisoli kärsivät jonkin verran. Parhaiten omissa kokemuksissa toiminut tuo aamu-ilta -kombo. Olettaen että tehdään nimenomaan 20-25 minsan intervalli.

Tapoja tietysti on monia kuten varmasti tekijöitä eikä tämä tietenkään ole mikään absoluuttinen totuus. Jotkut tekevät aeroobisen aamulla ja puntin illalla.

Kannattaako näin nuorena 18~ ottaa käyttöön esim. sitrulliinimalaatti, beeta-alaniini ja BCAA ennen treeniä erillisinä jauheina, kun nyt pelkällä heralla ja välillä ilman melkein vuosi menty (ja itselle mieluista muutosta tapahtunut jo)? Vai onko joku valmis tehonlisääjä parempi?

Kannattaako näin nuorena 18~ ottaa käyttöön esim. sitrulliinimalaatti, beeta-alaniini ja BCAA ennen treeniä erillisinä jauheina, kun nyt pelkällä heralla ja välillä ilman melkein vuosi menty (ja itselle mieluista muutosta tapahtunut jo)? Vai onko joku valmis tehonlisääjä parempi?

Siinä mielessä vastasit jo itelles, että ei kannata, koska et selkeesti itekkään tiiä mitä tarvisit/haluaisit. Toki voit kokeilla jotain mielenkiintoiselta vaikuttavaa (ja kenties toimivaksi todettua), jos ylimääräistä rahaa on, mutta tuo on mun mielestä vähän huono lähtökohta, et "tarviin jotain lisäravinnetta". Kreatiinia voit kokeilla, jos jotain haluut. Se on ihan tutkitustikin toimivaa eikä maksa paljoa mitään.

Back
Ylös Bottom