Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tää voi kyl olla aika tyhmä kysymys mut en tiiä koska alotin vasta tiistaina salilla käymisen. elikkäs, ku joku sanoo et sen penkki maximi ois vaikka esim 6x80kg, nii sisältyykö siihen painoon se tangon paino? ailko vaa mietityttää ku tänää yks alipainonen rinnakkais luokkalainen sano et sen penkki maximi on 6x70kg (tunetusti se on kyllä melko kusihattu ja kusettaa kaikessa mahollisessa asiassa)

Kyllä jos puhtaasti bodausmielessä haluaa tehdä, niin istualteen on oikea vaihtoehto. Ei kaikkia mahdollisia liikkeitä kannata perustella aina samalla vanhalla keskivartalon vahvistamisella, siihen on parempiakin keinoja...

Tavallaan hyvä pointti, tavallaan ei. Tiedä häntä. Itse olen eri mieltä.
Kaikki mahdollinen vapailla painoilla ja ilman mitään tukia.
Päädyin tähän tulokseen viimeistään silloin kun ammatikseni heilutin lekaa, siirtelin satojen kilojen betonimöhkäleitä ja tallasin edestakaisin kuramontuissa helvetillinen moottorisaha kädessä.
Tuli toiminnalista voimaa ihan eri tavalla kuin salilla ikinä. Siis todellakin brutaalia voimaa ja kropan hallintaa.

Okei, jos haluaa niitä eristettyjä liikkeitä nimenomaan bodausmielessä tehdä niin eihän se väärin ole missään nimessä.

Seisten voi myös yksin treenaava tehdä pakkotoistoja polvia apuna käyttäen...

Saattaa kuulostaa hullulta, mutta kertoisitteko hyvän jalkatreenin ilman kyykkyä, meinaan vaan että pituuskasvu ei kärsisi näin murrosiässä.

Saattaa kuulostaa hullulta, mutta kertoisitteko hyvän jalkatreenin ilman kyykkyä, meinaan vaan että pituuskasvu ei kärsisi näin murrosiässä.

No jos huolestuttaa niin askelkyykkyä ja pistoolikyykkä, ojennuksia ja takareisikonetta.
Mutta totta puhuen jos maltilla teet niin ei varmasti vaikuta.
Lähtökohdat arvasin kysymyksesi perusteella.
Kyykky ja sjmv + koukistuksia nyt vaikka alkuun. On täällä triidejäkin kyllä, kokeile haulla ;)

Tavallaan hyvä pointti, tavallaan ei. Tiedä häntä. Itse olen eri mieltä.
Kaikki mahdollinen vapailla painoilla ja ilman mitään tukia.
Päädyin tähän tulokseen viimeistään silloin kun ammatikseni heilutin lekaa, siirtelin satojen kilojen betonimöhkäleitä ja tallasin edestakaisin kuramontuissa helvetillinen moottorisaha kädessä.
Tuli toiminnalista voimaa ihan eri tavalla kuin salilla ikinä. Siis todellakin brutaalia voimaa ja kropan hallintaa.

Okei, jos haluaa niitä eristettyjä liikkeitä nimenomaan bodausmielessä tehdä niin eihän se väärin ole missään nimessä.

Seisten voi myös yksin treenaava tehdä pakkotoistoja polvia apuna käyttäen...

En nyt jaksa alkaa väittelemään ja kantani pysyy, istualtaan on paras jos haluaa juuri puhtaasti olkapäihin kohdistaa rasituksen joka mun pointti alkujaankin oli. Seisaalteen ei toki ole huono vaihtoehto, en sitä meinaa.

- - - Updated - - -

Jalkoja voi treenata tehokkaasti ilman tankokyykkyäkin, eli hack kyykkyä vaikka sen sijaan ja toteutustapoja on lukuisia. Tuokin on urbaania ledengaa, että pituuskaasvu häiriintyisi. Jos liikkeet tekee oikealla tekniikalla ja jättää pää punasena tehdyt maksimikokeilut myöhempään ikään, niin ei ole mitään pelkoa pituuskasvun häiriintymisestä.

Pituuskasvu voi kärsiä ilman sairaalahoitoa selkävammasta jossa epifyysilevyt vaurioituu. Saat ko. vamman todennäköisemmin esim. kaatumalla fillarilla tai fudista pelatessa kuin hyvällä tekniikalla kyykätessä.

Eikö natulle ole treenissä olennaista kasvattaa sarjapainoja ja sitä kautta saada lihaa? Onko hyvä jos pidän toistomäärät aina 6-8 isoissa liikkeissä ja eristävissä sitte tietenkii pidemmät? Ainakin näin olisi helpompi käyttää isompia painoja ku että esim tekisi 10 toistoa.

Treenivaatteiden erot

Olen vasta aloittelemassa ja hankkimassa treenihousuja. Katselin alkuun vain halpoja, kandeeko ottaa sellaiset joissa on puuvillaa, polyesteriä ja elastaania vai pelkkää polyesteriä ja elastaania? Katsoin ett kalliimmissa on myös puuvillaa joten ne ovat paremmat......?

Olen vasta aloittelemassa ja hankkimassa treenihousuja. Katselin alkuun vain halpoja, kandeeko ottaa sellaiset joissa on puuvillaa, polyesteriä ja elastaania vai pelkkää polyesteriä ja elastaania? Katsoin ett kalliimmissa on myös puuvillaa joten ne ovat paremmat......?

Ei noilla ole mitään merkitystä itse treenin kanssa. Ihan sama millaset verkkarit on jalassa.

Ota vaan semmoset jotka joustaa, niin ei ainakaan ratkea haarovälistä kriittisellä hetkellä. ;)

Ja kalliimmat = paremmat ei ole nykyisen vaatebrändimaailman markkinoilla minkäänlainen pätevä perussääntö. Monesti merkkivaatteissa on hurja määrä merkkilisää, mutta ne voi silti olla ommellut ihan samalla tai vielä huonommalla bangladeshin tehtaalla kuin ne toiset.

Joustavat vaan kehiin. Ehdit todellakin ihmetellä optimaalisempaa varustusta sitten, kun olet käynyt salilla vaikka pari vuotta ja sitten tiedät, mitä just sinä haluat treenihousuiltasi.

Mene nyt vaan sinne salille.. :)

Osta ohuimmat mistä ei näy pikkarit läpi. Materiaalilla ei ole niin olennaista väliä, itse olen mennyt sekä Monkin kuviolegginsseissä, Reebookin "oikeissa" jumppahousuissa että jossain lähinnä jalkapalloshortsin tapasissa housuissa. Älä osta liikan pieniä tai kiristäviä, älä sellasia mitkä tippuu jalasta. Muulla ei ole väliä.
Jos haluut säästää, katkase vanhoista trikoopyjamahousuista lahkeet polven yläpuolelta ja mene niissä. Vaatteilla ei ole mitään muuta merkitystä, kun että ne ei häiritse treeniä ja peittää olennaiset osat. ;)

Edit. Mutta JOS nyt halutaan hifistellä, niin keinokuituisissa (esim. ne reebookit) on se hyvä puoli, että hiki lähtee paremmin tuulettamalla. Peruslegginssit joutuu pesemään joka kerta.

Miten treenata rinnan alaosaa jos käytössä ei ole alaviistopenkkiä? Tai millä variaatiolla/viritelmällä pystyisi jäljentämään alaviistopenkkiä normisalilla?

Back
Ylös Bottom