Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

onko mitään järkee tehdä kapeeta penkkia vastaotteella eli rystyset jalkoihin päin, vai pitäskö leventää reilusti otetta vai tehdä normi kapeeta penkkiä myötäotteella?

Pohkeet on kyllä siitä jännä, että vaikka on melko pieni lihasryhmä, niin sarjapainot kasvaa yli kaksi kertaa nopeammin kuin missään muussa, ainakin itsellä. No, kai sekin kehitys pikkuhiljaa hidastuu...

Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla ja mietin, tuleeko hauiksille ja ojentajille liikaa rasitusta, kun on penkki, pystyp. käsipainoilla ja dipit ojentajille sekä kulmasoutu, ylätalja ja hauiskääntö tangolla. Teen liikkeet niin, että hauiksille ja ojentajille tulee vuorotellen rasitusta.
Jalkapäivänä taas huolta aiheuttaa se, että teen takakyykkyä, SJMV:tä ja selän ojennuksia. Tuleeko liikaa selälle?

Ks. lihasryhmät eivät yleensä tunnu treenin jälkeisinä päivinä erityisen kipeiltä, mutta eihän se sitä tarkoita, etteikö ne voisi olla ylirasittuneet --> lihas ei kasva. Eihän?

onko mitään järkee tehdä kapeeta penkkia vastaotteella eli rystyset jalkoihin päin, vai pitäskö leventää reilusti otetta vai tehdä normi kapeeta penkkiä myötäotteella?

Vastaotepenkki on hyvä ojentajien massaliike. Oteleveydestä sen verran että noin nyrkin verran kapeempi kuin tavallisessa penkkipunneruksessa.

Onko lisäravinteeni kondiksessa? 14v/172cm/n.72kg
Sali ma, ke ja pe.

Kaikkina päivinä otan parikymmentä milligrammaa D-vitaminia tabletteina, sinkkiä ja monivitamiinitabletin.
Treenin jälkeen otan aina heraa 1dl, mutta maltoa tilaan ja laitan sitä saman määrän sekaan, ja olisi tarkoitus kreatiiniakin kokeilla.
Mites kun mulla on tollasia ns. rasvanpolttajapillereitä, jotka tuota aineenvaihduntaa nopeuttaa, niin mites tuo kreatiini noiden kanssa kun kreatiini kuulemma varastoi sitä nestettä soluihin? Noita ns. rasvanpolttopillereitä siis lähinnä käytän piristykseen jos esim. vklp aikainen herätys, myös kyykkypäivinä tulee joskus noita otettua niin johan alkaa treeni menemään ihan toisiin strääfeihin :D (näissä siis kofeiinia 300mg/tabu) En nyt tiedä miten järkevää tämä on mutta itseä ainakin auttanut.

Eli kannattaisiko ostaa jotain muuta? C-vitamiinia luultavasti ostan ja magnesiumia jos siitä jotain hyötyä on?

Sali ma, ke ja pe.

Kaikkina päivinä otan parikymmentä milligrammaa D-vitaminia tabletteina, sinkkiä ja monivitamiinitabletin.
Treenin jälkeen otan aina heraa 1dl, mutta maltoa tilaan ja laitan sitä saman määrän sekaan, ja olisi tarkoitus kreatiiniakin kokeilla.
Mites kun mulla on tollasia ns. rasvanpolttajapillereitä, jotka tuota aineenvaihduntaa nopeuttaa, niin mites tuo kreatiini noiden kanssa kun kreatiini kuulemma varastoi sitä nestettä soluihin? Noita ns. rasvanpolttopillereitä siis lähinnä käytän piristykseen jos esim. vklp aikainen herätys, myös kyykkypäivinä tulee joskus noita otettua niin johan alkaa treeni menemään ihan toisiin strääfeihin :D (näissä siis kofeiinia 300mg/tabu) En nyt tiedä miten järkevää tämä on mutta itseä ainakin auttanut.

Eli kannattaisiko ostaa jotain muuta? C-vitamiinia luultavasti ostan ja magnesiumia jos siitä jotain hyötyä on?

Et sä tartte mitään lisäravinteita. D-vitamiinia ja ehkä heraa salin jälkeen, jos haluat. Panosta fiksuun ruokailuun ennemmin. En usko, että 300mg kofeiinia on 14-vuotiaalle kovinkaan fiksu idea.

Sali ma, ke ja pe.

No jos noita vitskuja ja heroja on jo niin syö vaan mutta ei sun nyt tarvii noihin panostaa. Oot 14-v ja saat huikeita tuloksia kun keskityt syömään OIKEETA RUOKAA ja PALJON.

Et sä tartte mitään lisäravinteita. D-vitamiinia ja ehkä heraa salin jälkeen, jos haluat. Panosta fiksuun ruokailuun ennemmin. En usko, että 300mg kofeiinia on 14-vuotiaalle kovinkaan fiksu idea.

Ruokailu on oikeastaan aika hyvin kondiksessa, kaloreita tulee tarpeeksi ja proteiinia se n. 140g/päivä, ajattelin vain jos voisin vain jotenkin boostata vielä tätä alkua noilla lisäravinteilla. Tuota kofeiinimäärää itsekkin olen miettinyt, mutta enpä siitä ole sen enempää jaksanut huolehtia.

No jos noita vitskuja ja heroja on jo niin syö vaan mutta ei sun nyt tarvii noihin panostaa. Oot 14-v ja saat huikeita tuloksia kun keskityt syömään OIKEETA RUOKAA ja PALJON.

Jep, näin vähän arvelinkin. Tulokset ovat kyllä nousseet aivan saatanasti vaikka en mitään lisäravinteita ottanut. Oikeata ruokaa tulee kyllä mätettyä, ja paljon. Aamulla suurinpiirtein oksentaa, mutta vähän kyllä helpottaa ajan myötä.
Taidanpas vain säästää nuo kaikki härpäkkeet hieman myöhemmäksi. Koskas noita sitten kannattaisi alkaa vetämään?

Voikohan dieetillä tehdä voimatyylinen ohjelma lyhyemmillä sarjoilla? Vai tarttuuko voima miinuskaloreilla ollenkaan ja meneekö hermosto pahasti jumiin? Tähän asti olen tehnyt pidempää 10-15 toiston sarjaa että säilyttäisin lihasmassan sen mitä on.

Voikohan dieetillä tehdä voimatyylinen ohjelma lyhyemmillä sarjoilla? Vai tarttuuko voima miinuskaloreilla ollenkaan ja meneekö hermosto pahasti jumiin? Tähän asti olen tehnyt pidempää 10-15 toiston sarjaa että säilyttäisin lihasmassan sen mitä on.

Ehdottomasti voi tehdä ja se saattaa olla jopa suositeltavaakin. Miinuskaloreiden ei missään nimessä pitäisi tarkoittaa voimatasojen putoamista (no ehkä poikkeuksena jos laihduttaa tosi paljon). Lihakset säilyvät ihan varmasti varsin hyvin, jos nyt fiksua salitreeniä tekee oli toistot sitten 10+ tai 5+.

Hienoa että voi voimailla dieetilläkin:) Voimatasoihin tarvitsen parannusta, mutta silti laihduttavaa vielä löytyy.

Juu antaa palaa vaan. Nopeita hiilareita pois, prodea lisää ja treeniin intensiteettiä lisää niin hyvä tulee väistämättä :)

Mitä mun kannattas ottaa evääks lätkämatseihin(pelaan itse), tulee 4-5h ruokien välille, jos syö just ennen ku lähtee ja pääsee himaan.
Ehkä jotain nopeita hiilareita ja ehkä protskuu erätauoille?

Morjensta pöytään!

Elikkäs alkuun hieman itsestäni. 18v poika mitat 180/75, kehonrakenne mallia laihaläski. Futsalia käyn pari kertaa viikossa pelaamassa. Salilla olen reilut parisen viikkoa käynyt nyt pyörimässä tekemässä milloin mitäkin, ilman minkäänlaista ohjelmaa, mutta motivaatiota kyllä löytyy!

Itse olen ajatellut aloittavani tuon arnoldin G6 ohjelman, elikkäs tavoitteenaani olisi kiinteyttää tuota kehoa ja saada luonnollisesti lihasta. Osaisitteko arvioida kiinteytyykö myös keho tuossa ohjelmassa hyvin, ja kuinka kauan siinä kestäisi?

Morjensta pöytään!

Elikkäs alkuun hieman itsestäni. 18v poika mitat 180/75, kehonrakenne mallia laihaläski. Futsalia käyn pari kertaa viikossa pelaamassa. Salilla olen reilut parisen viikkoa käynyt nyt pyörimässä tekemässä milloin mitäkin, ilman minkäänlaista ohjelmaa, mutta motivaatiota kyllä löytyy!

Itse olen ajatellut aloittavani tuon arnoldin G6 ohjelman, elikkäs tavoitteenaani olisi kiinteyttää tuota kehoa ja saada luonnollisesti lihasta. Osaisitteko arvioida kiinteytyykö myös keho tuossa ohjelmassa hyvin, ja kuinka kauan siinä kestäisi?

Itse 4kk sitten aika samasta tilanteesta lähdin liikkeelle ja valitsin G6. Kuusikkohan jakaa mielipiteet, mutta itse voisin suositella. Vaikka ohjelmaa suositellaan 3kk mittaiseksi itse jatkan sitä edelleen. Henkilökohtaisesti itseä ei niinkään kiinnosta ulkonäössä muutokset, vaan luotan siihen että sarjapainojen kasvaessa myös lihakset kasvavat reippaasti. Myöskin motivaatio pysyy hyvin yllä kun sarjapainot nousevat. Mikäli joka treenin jälkeen miettii että oonkohan kasvanut yhtään, niin motivaatio helposti valahtaa.

Mikäli valitset G6, suosittelisin että safkaat rohkeesti. Itselle tullut kiloja vähän turhankin nopeasti (?) ja tietenkin läskiäkin on tarttunut. 68kg -> 75kg neljässä kuukaudessa. Mutta kun lihakset kasvavat niin ei se läski näytäkään niin pahalle enää.

Kyllä se kiinteytyy, se että kuinka kauan siinä menee riippuu täysin itsestäs. Mikään ohjelma ei sulle tee mitään, ellei muut osa-alueet ole kunnossa (ravinto, uni.)
Ja niinkuin tos ylempänä jo mainittiin niin aluksi kannattaa panostaa tohon syömiseen, että tulle tarpeeksi kaloreita ja proteiinia.

Minkälaista ohjelmaa kannattaa käyttää dietillä? Oon vetänyt viisi kuukautta kultaista kuusikkoa ja hakenut massaa, mutta pitkään oon miettinyt 2-jakoiseen siirtymistä. Kannattaako lähteä voimapainotteisesti nyt, koska lihasmassa ei kasva miinuksilla? 8kg olisi tarkotus pudottaa (ainakin), sen jälkeen jatkaa suhteellisen varovaisilla pluskaloreilla syklitellen taas kasvattamaan lihasmassaa (ei nää ylimääräset läskit sovi mun vartaloon :D). Eli minkälainen ohjelma ois paras jatkumo tolle G6:lle, 1-jakoinen vai 2-jakoinen?

Back
Ylös Bottom