Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Valakyykkyä ihan kevyesti kokeilin, pelkkää tankoa ja tankoa + lukkoja. Esim. 50 kg pystypunnerrus menee muutaman kerran, mutta tuossa kyykyssä kyynärpäätä pettävät. Onko tässä joku paikka liian jäykkä tai jotain kikkaviitosta jolla saada tanko pysymään ylhäällä?

Rupesi mietityttämään, kun iski räkätaudin päälle, niin otanko kreatiinia normi annoksen/vrk, vaikka taukoa reenoomisesta tulee tämä päivä ja EHKÄ huominenkin?

Itse otan kreatiinia normaalin annoksen joka päivä, mutta enpä ole huomannut suurta eroa, jos on jäänyt päiväksi väliinkin. Parantele nyt kuitenkin itsesi kunnolla, äläkä revi rautaa kipeänä. Siitä sä et hyödy mitään, vaikka reenaisit kipeänä ja vetäisit 5purkkia superhypergainerfatburnergreenteatestoboosterfullhd:ta.

Mitkä toistomäärät rasittaa nopeita ja mitkä hitaita lihassoluja?

Nopeille lyhyitä voimatreenityyppisiä ja pitkillä kestävyystyyppisiä käsitykseni mukaan. Mutta ei silti kannata unohtaa vaihdella niitä toistomääriä. Jos koko ajan hinkkaat jotain kyykkyä alle kutosen toistoilla, niin suosittelen joskus tekemään sitä vaikka 15-20toistolla. Saattaa reidet huutaa hoosiannaa ja daavidin poikaa seuraavina päivinä, kun tuon teet rehellisen kovaa. Siis jos boudailu on tarkoitus, eikä niinkään maksimaalinen kyykkytulos.

mutta tuossa kyykyssä kyynärpäätä pettävät ... jotain kikkaviitosta jolla saada tanko pysymään ylhäällä?

Tuo korjaantuu vain valakyykkyä ahkerasti tekemällä, oikoteitä ei ole. Leveän otteen niskantakaapunnerrus tosin voi auttaa hieman, jos jotain apuliikettä haluaa tehdä.

Otetaan esimerkiksi pystäri, kumpi on lihaksen kehityksen kannalta järkevämpää:

Tehdä vaikka 5x8 setti esim. 30kg kässäreillä vai tehdä 3x8 kässäreillä jolloin pystyy useammin lisäämään lisää painoa liikkeeseen? Ymmärrän kyllä, että myös muutkin olkapäihin kohdistuvat liikkeet jne vaikuttavat lopputulemaan, mutta noin teoriassa. Enemmän painoa vs enemmän sarjoja?

Otetaan esimerkiksi pystäri, kumpi on lihaksen kehityksen kannalta järkevämpää:

Tehdä vaikka 5x8 setti esim. 30kg kässäreillä vai tehdä 3x8 kässäreillä jolloin pystyy useammin lisäämään lisää painoa liikkeeseen? Ymmärrän kyllä, että myös muutkin olkapäihin kohdistuvat liikkeet jne vaikuttavat lopputulemaan, mutta noin teoriassa. Enemmän painoa vs enemmän sarjoja?

Voi jeesus, en kyllä ikinä uskoisi, että miettisin tälläisiä asioita puolestasi lauantaina, mutta menkööt, kun aloitinkin.

Jos teoreettisesti ajatellaan, niin oletetaan liikkeen pituudeksi 20cm ja putoamiskiihtyvyys on 10m/s^2. Työ = voima * siirtymä -> 30*10*0,2=60J. Edelleen, kun näitä tehdään 40kertaa, niin kulutetaan 2400J. Jos halutaan kuluttaa saman verran energiaa, niin tarvitaan 50kg:n kässärit, jotta energian kulutus olisi yhtä suuri (50kg*10m/s^2*0,2m*24toistoa=2400J).

Tässä tilanteessa otetaan otetaan huomioon vain tuo nosto. Käytännössähän tuo painojen ero olisi varmasti pienempi staattisten voimien ansiosta ja monet varmaan rakastaa olkapäitään sen verran, ettei tiputa niitä kässäreitä vapaalla pudotuksella yläasennosta alhaalle. Teoriatasolla tuohon on vaikea antaa vastausta, kumpi kasvattaa lihasta enemmän, koska onhan se luonnollisesti aika paljon henkilöstä kiinni, kuinka isoja hantteja pystyy käsittelemään, mutta uskaltaisin sanoa, että 5x8 olisi tuhoavampi kuin 3x8, vaikka painot ovat pienemmät. Perusteluna se, että lihas rasittuu enemmän, kun se joutuu tekemään duunia enemmän. Lisäksi pikkupainot ovat yleensä turvallisempia.
Käytännössä tekisin 3x8:n, koska kyllä se riittää pystäriin mielestäni.

Pahoittelut lopun politikoinneista ja siitä, etten ala laskemaan mitään potentiaalienergioita.

Miten kannattaa treenata 3-jakoista 4 kertaa viikossa voiko sen tehdä esim.

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
2. Jalat
3. Selkä, hauikset, forkut
ja sit 4. päivänä taas 1.???

Olen diettaillut kuukauden ja olen nyt lisäämässä aerobista koska niinhän yleensä suositellaan dietin alkuvaiheen jälkeen.

Kysymys: Olen juossut ennen treeniä (3 krt/vk) aina silloin tällöin 20-30min. juoksumatolla. Nyt aion alkaa juoksemaan 40-50min. ennen jokaista treeniä. Tällä tavalla treeneistä tulee aika pitkiä. Kannattaisiko tossa aerobisen jälkeen ottaa jotain "keskijuomaa"?

Harmi. Kannattaako tällaista tehdä joka treenin alussa, vaikka 2x5 pelkällä tangolla tjsp?

En tekisi treenin alussa vaan vasta liikkeen tai parin perään, että paikat ovat lämmenneet, mutta jos joku minua notkeampi taipuu liikkeeseen heti treenin kärkeenkin niin mikäs siinä. Pari sarjaa joka treenissä on opettelu- ja totutteluvaiheessa varmasti hyvä idea.

Olen diettaillut kuukauden ja olen nyt lisäämässä aerobista koska niinhän yleensä suositellaan dietin alkuvaiheen jälkeen.

Kysymys: Olen juossut ennen treeniä (3 krt/vk) aina silloin tällöin 20-30min. juoksumatolla. Nyt aion alkaa juoksemaan 40-50min. ennen jokaista treeniä. Tällä tavalla treeneistä tulee aika pitkiä. Kannattaisiko tossa aerobisen jälkeen ottaa jotain "keskijuomaa"?

Onko se pakko tehdä ennen treeniä? Voit tehdä vaikka eripäivinä tai treenin jälkeen.

Lisäksi, ei aeroninen pakollista ole mutta kulutusta nostaa hyvin.

Onko se pakko tehdä ennen treeniä? Voit tehdä vaikka eripäivinä tai treenin jälkeen.

Lisäksi, ei aeroninen pakollista ole mutta kulutusta nostaa hyvin.

Jotenkin tuntuu aika vaivattomalle vetää tossa samalla. Suunnittelin kyllä, että dietin loppua kohden lisäisin ihan oikeankin lenkin/lenkkejä tohon vielä omina päivinään.

Jalkatreenin jälkeen on aika turha yrittää tehdä mitään jaloilla, mutta vaikka tekisinkin sen toisinpäin niin edelleen kysymys olisi sama. Eli kannattaako siinä välissä juoda/syödä jotain?

Jos yhtään haluaa hifistellä niin ite tekisin ja teenkin niin, että puntin jälkeen otan BCAA:ta ja aerobisen jälkeen palkkarin ellen tee aerobista omana kertanaan.

Jotenkin tuntuu aika vaivattomalle vetää tossa samalla. Suunnittelin kyllä, että dietin loppua kohden lisäisin ihan oikeankin lenkin/lenkkejä tohon vielä omina päivinään.

Jalkatreenin jälkeen on aika turha yrittää tehdä mitään jaloilla, mutta vaikka tekisinkin sen toisinpäin niin edelleen kysymys olisi sama. Eli kannattaako siinä välissä juoda/syödä jotain?

Ihan oikeasti siirrä ne juoksut treenin jälkeen jos on pakko juosta. Tai no JOS sun pääpaino treeneissä on juoksulla niin sitte ymmärrän tonkin, mussa tapauksessa ei järkeä.

Miksi helvetissä lisäät sitä aerobista noin suunnattomasti? Tällä hetkellä teet sitä 60-90min viikossa, niin sinuna lisäisin ihan maksimissaan jonkun 10min viikkotasolla sitä ja senkin tekisin vasta äärimmäisen pakon edessä. Jos on pakottava tarve vääntää aerobista, niin itse tekisin niin ja olen paljon tehnytkin, että esim. aamulla lenkki ja illalla sali tai toisinpäin. Ihan vain siinä toivossa, että kroppa hyrrää koko päivän, kun kulutus ei ajoitu vain yhteen hetkeen päivässä. On varmasti turhaa hifistelyä, mutta olkoot.

Jou.

Kyselisin semmosta, kun ikuinen alottelija tän lajin suhteen oon, notta kannattaako pidemmän tauon (6kk) jälkeen alotella mielummin SS:llä vai esim jollain nelijakosella?
Voimatasothan tässä tauon aikana on pudonnu sinne tasolle mitä ne oli joskus kun treenaus tuli alotettua 5 v sitte. Tämä siis voisi puoltaa enemmän tuota SS:ää. Toisaalta taas esim nelijakosella sais lihat piestyä kerralla kunnolla, mutta tässä taas voi tulla voimatasot vastaan. Mitä mieltä, molempi parempi?

Jou.

Kyselisin semmosta, kun ikuinen alottelija tän lajin suhteen oon, notta kannattaako pidemmän tauon (6kk) jälkeen alotella mielummin SS:llä vai esim jollain nelijakosella?
Voimatasothan tässä tauon aikana on pudonnu sinne tasolle mitä ne oli joskus kun treenaus tuli alotettua 5 v sitte. Tämä siis voisi puoltaa enemmän tuota SS:ää. Toisaalta taas esim nelijakosella sais lihat piestyä kerralla kunnolla, mutta tässä taas voi tulla voimatasot vastaan. Mitä mieltä, molempi parempi?

SS:llä itse lähtisin. Oma filosofiani on se, että alkuun mahdollisimman pienijakoisella ja kun alkaa vituttaan/kehitys lopahtaa/palautuminen heikkenee rajusti, niin sitten aletaan miettimään isompijakoisia.

Back
Ylös Bottom