Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kellään mitään vinkkiä että mihin leuanvetotangon saisi laitettua? Ongelmana siis se, että ovenkarmit ei sitä tankoa kestä, joten jonnekin muualle tarvis laittaa.

Kellään mitään vinkkiä että mihin leuanvetotangon saisi laitettua? Ongelmana siis se, että ovenkarmit ei sitä tankoa kestä, joten jonnekin muualle tarvis laittaa.

Kai se vähän riippuu minkälainen tanko kyseessä. Kokeile seinää, kattoa, toista ovenkarmia tai heitä se mäkeen ja osta semmonen minkä voi kiinnittää johonkin edellämainituista.

ymmärsinkö txt nyt oikein että kypsennettynä kananmunan proteiinit imeytyy paremmin mutta jotkut vitamiinit ja ravinteet ''kuolee''? kiitos linkistä!:)

Pakko nyt oikein kysyä, että kuinka vakavissasi sä olet tämän asian kanssa? Saa olla kyllä totaalisen optimoitu ruokavalio ja koko kehonrakennuselämä, jos tarvitsee miettiä imeytymisasioita raa'an ja kypsennetyn kananmunan välillä. Suomesta ei ihan montaa äijää ole nähty Olympialavalla, mutta ehkä sinä sinne kapuat, jos tämä asia mietityttää.

Toivon todella, että etsit tätä tietoa ihan "nice to know" -pohjalta.

Olenko ainoa joka ajattelee et kapea pena ei itse asiassa ees oo mitenkään kauheen kapea? XD Jos vertaa vaiks normaalia etunoja punnerrust ni ku siitä variaationa tehdää kädet kii toisissaa ni sitä sanoisin kapeek :D

Niin, jos ranteet kestää niin voi sen kapean penkinkin tehdä aika helvetin kapealla otteella eli yhtä kapealla kuin sun kapeat etunojapunnerrukset vai onko minulta mennyt ohi, että siihen kapeaan penkkiin olisi joku standardisoitu oteleveys?

Ps. Kukaan vakavasti otettava (aikuinen) ei viljele hymiöitä viesteissään noin helvetisti. Voit itse päätellä, jaksanko ottaa sinua vakavasti tässäkään asiassa.

Mut sen mä tiedän et se ei aja enää asiaansa IMO yhtä hyvin ku tekee ranskalaisesta moninivel liikkeen.

Mitä tarkoittaa sun mielestä "ajaa asiansa" ranskalaiselle tai muille vastaaville ojentajaliikkeille? Jos tarkoitus on saada käytännön voimaa ojentajiin, on liike joka hyödyntää ojentajan molempia funktioita varmasti paljon tarkoituksenmukaisempi, kun liike joka perustuu vain toiseen lihaksen suorittamista toiminnoista. Ojentajan pitkä pää menee olkanivelen yli ja osallistuu olkanivelen ojennukseen, joten ojentajatreeniin tulisi sisältyä myös liikkeitä joissa on olkanivelen ojennus mukana.

Ja vaikka liike jonkun tekemänä olisikin sun kuvaama "1/3 rinnalla 1/3 olkapäillä & 1/3 ojentajilla" niin kysymyshän on ihan vain siitä mitä liikkeellä haetaan, ei mun mielestä voi sanoa että ei aja asiaansa. Vai voiko samalla logiikalla sanoa että esim. etukyykyt ei "aja asiaansa" kun niissä on paljon "turhaa" rasitusta joten joku eristävä etureisiliike olisi parempi? Eri liikkeet eri tarkoituksiin.

^Itseasiassa ojentajan pitkän pään saa parhaiten mukaan liikkeillä joissa ojennus tapahtuu ns. pään takaa kroppa pystyasennossa. Olkanivelen ojennuksella ei tuossa isoa roolia ole vaikka niin voisi luulla pelkän anatomian kannalta. JA kyllä yleisesti eristävät 1 nivelen liikkeet kannattaa tehdä aina mahdollisimman hyvällä kontrollilla.. ei kannata alkaa niistä hakea moninivelliikkeiden "etuja".

Niin, jos ranteet kestää niin voi sen kapean penkinkin tehdä aika helvetin kapealla otteella eli yhtä kapealla kuin sun kapeat etunojapunnerrukset vai onko minulta mennyt ohi, että siihen kapeaan penkkiin olisi joku standardisoitu oteleveys?

Ps. Kukaan vakavasti otettava (aikuinen) ei viljele hymiöitä viesteissään noin helvetisti. Voit itse päätellä, jaksanko ottaa sinua vakavasti tässäkään asiassa.

No en itse yleensä tee kumpaakaa liiket säännöllisesti, mut aattelin vaa.. Jos teen penaa ni se on yleensä about otteel mikä tääl esiintyy nimeel kapea pena monie treeni videois, vaiks itse pidän sitä normi leveytenä :D Teen vissii leuatki aina ns. kapeel otteel. XD Ja sääli josset voi ottaa tosissaa mut mielestäni mun viesteist suurinosa on täyttä totta, vaiks kaikki ei välttämättä aina oo samaa mieltä, ni ikinä en kirjota sellast mikä ei jollai tasoo pitäis paikkaansa ja ps. oon kyl iha aikuinen herrasmies, et kyl ne vissii jokusen hymiön lykkää sinne tänne.. :dance2:

Ainakin pienellä youtube-otannalla huipputason voimanostajat näyttää kyllä enemmän suosivan tuota reilulla olkanivelen ojennuksella tehtyä lying tricep extensionia eikä mitään skullcrushereita. Samoin Rippetoe on aika vahvasti sitä mieltä että skullcrusherit on ainakin voimatreenin kannalta perseestä, tosin Rippetoe nyt välillä muutenkin julistaa ties mitä juttuja ehdottomina totuuksina.

Eikö tuossa sun "eristävät 1 nivelen liikkeet kannattaa tehdä aina mahdollisimman hyvällä kontrollilla" lauseessa ole jo aika vahva arvotus itsessään. Tarvitseeko sen olla eristävä 1-nivelen liike, vai voiko sen ajatella vain ojentajapainotteisena apuliikkeenä penkille ja/tai yleiseen ojentajien vahvistamiseen? Mulle ainakin ainoa asia mikä merkitsee on se, miten hyvin liike kehittää yleisesti voimaa, hypertrofiat sun muut on sinäänsä toissijaisia.

edit: En siis sano että olisit väärässä, en mä ole ikinä perehtynyt sen erikoisemmin näihin juttuihin. Kunhan ihmettelen.

^Mutta jos mä ajattelen voiman kannalta ojentajapainotteista apuliikettä penkille niin kapea penkki ja dippi & erilaiset loppuojennus variaatiot tulee ekana mieleen. Todella raskaat ranskalaiset(toistot 3-6) on myös melko loukkaantumisherkkiä liikkeitä, eikä ojentajien voimantuotto ei ihan parhaimmillaan kuitenkaan ole missään ranskalaisessa punnerruksessa. Vai tehdäänkö kyykylle voimapainotteisesti apuliikkeinä useinkin reidenojennusta?

Tiedän siis että monet tekevät myös juuri noin niinkuin sinä, ja ajattelevat samoin. Eikä siinä mitään, pakkohan senkin on jossain määrin toimia.

Rippetoella on tosiaan välillä vähän outojakin juttuja..

Ranskis kuuluu tehdä ns. rullaten eli alhaalla vähän joustetaan ja uutta toistoa. Eli ala-asennossa pieni pullovertyylinen liike ja sitten ylös puristus. Vaikka on kyse eristävästä liikkeestä ni sitä ei tartte tehdä kuitenkaan ku tikku paskassa.

Ranskis kuuluu tehdä ns. rullaten eli alhaalla vähän joustetaan ja uutta toistoa. Eli ala-asennossa pieni pullovertyylinen liike ja sitten ylös puristus. Vaikka on kyse eristävästä liikkeestä ni sitä ei tartte tehdä kuitenkaan ku tikku paskassa.

Aivan totta. Tai mun mielestä tota voi käyttää enemmänkin tuomaan pienen pientä vaihtelua ranskikseen. Joskus liikkeen voi tehdä olkavarsi aivan paikallaan otsalle laskien, kun joskus taas voi laittaa vähän reilummin painoa ja hakea vähän vauhtia sillä pullovermaisella liikkeellä pään takaa.

Miten toistomääriä kannattaisi vaihdella ja kuinka usein? EIkö 8-10 toiston sarjat kehitä enemmän kestävyyttä ja 4-6 toiston sarjat vahvuutta? Miten näitä kannattaisi ''syklitellä''? Esim. 3 viikkoa noilla pidemmillä sarjoilla ja sitten 3 viikkoa lyhyemmillä vaiko jopa viikottain vaihdellen?
Ylipäätään miten kannattaisi lähteä tekemään?

Hyvä perusrunko on se, että isoissa moninivel liikkeissä kuten kyykyssä pitäis toistot sielä 5-6 paikkeilla. Prässissä esim. 8-10 ja eristävässä reiden ojennuksessa 12-15. Kyllä niitä voi syklitellä, mutta en lähtis eristävissä pahemmin alle 8 toistoa tekemään tai kyykyssä yli 10. Poislukien kaikki erikoistekniikat tietenkin.

Elmox, voi vaihdella vaikka viikottain. Yksi tapa on vaikka Layne Nortonin PHAT:ssa tai elaston 2-jakoisessa ohjelmassa käytetty systeemi, jossa ensin vedetään treenikierto läpi lyhyillä sarjoilla, sitten pitkillä ja taas sama alusta.

Mutta toistomäärien lisäksi sä voit hakea sitä variaatiota muutenkin, esim. monilla voimanostajilla on yhdessä treenikierrossa sekä ME (max effort) että DE (dynamic effort) päivät, toisessa isoilla raudoilla, toisessa pienemmillä raudoilla mahdollisimman nopeasti/räjähtävästi tehtynä. Aloittelijalle tuollainen saattaa mennä turhan hifistelyn puolelle, joku yksinkertaisen lineaarisen progression ohjelma voi olla parempi, tai ainakin yhtä hyvä ja selkeämpi.

Quote sepposeView Post
Ongelmana on siis alaselän kipu. Olen huomannut, että jalkaprässistä tulee alaselkä, tarkkaan ottaen ristiselkä, ja sen kohoumat kipeäksi. Onko tällaista tapahtunut kenellekään? Oletan että kyseessä on yksinkertaisesti ruhje/painevamma eikä mikään välilevyihin ja hermopinteisiin liittyvä kipu. En käsitä miten tämä on mahdollista. Istun laitteessa selkä pehmusteihin kiinni, ei kai siihen väärinkään voi istua. Tämän saman olen huomannut 2. eri merkkisellä jalkaprässillä. Pitääkö prässissä istua löysänä vai jännittää selkää suoraksi?

Et kai tee liian syvään niin, että selkä pääsee pyöristymään?

Näin todennäköisesti käynyt.

Voi muuten sentään, kun ottaa päähän tämä asia. Kun vielä pyrkinyt siihen, että kaikki tapahtuisi turvallisesti, eikä tällaisen harrastuksen vuoksi teloisi itseään. No, mitään paukkumista ei ole sattunut. Selkä vaan vihotellut reenin jälkeen. Ohi mennyt. Todennäköisesti lihaskipuja ja ligamentit venenyneet, toisaalta ihan painevaikutusta "mustelmia". EI mitään säteilyoireita, joten eiköhän tässä selvitty säikähdyksellä ja diskukset ehjinä.

Varovaisemmalla 90 kulman prässillä ja alaselän liikkumista kuunnellen sai ihan hyvän tutuman reisiin, mutta painoa täytyy laittaa enemmän. Hulk kirjoitellut myös että saanut syvällä prässillä selän kipeäksi. Ja tuollaista tehdään nykyäänkin Artturi Kallio - Brutal leg press 580kg - YouTube.

En ole mikään aivan aloittelija, mutta silti näin paha moka tekniikaassa... Pitäisikö ihan varata asiantunteva fysioterapeutti salille mukaan esim. kolmeksi kerraksi. Maksaisi noin 200-300€, mutta auttaisi selvästi tekniikan varmistamiseen. Älkää ihmiset kyselkö miltään personal trainereilta tai saliäijiltä. Ne eivät tiedä usein yhtään mitään. Voivat tehdä itse liikkeet oikein, mutta eivät osaa katsoa toisen liikkeitä ja neuvoa.

Onko muilla tullut kreatiinin nappailun aloittamisen jälkeen omituisen kuumia pieruja?

On ollut vähän ongelmia voimapyörän tekniikan kanssa. Se ei tahdo tuntua vatsoissa, tai siis, en osaa tehdä sitä vatsoilla.
Pitäisikö keskittyä vetämään persettä taakse vai pyöristämään selkä vai mihin tuossa oikeastaan pitäisi keskittyä?

Jotenkin luulisin että tämä on niitä :david: kysymyksiä.

Back
Ylös Bottom