Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko mitään taikakeinoa domsien hävittämiseen? Pohkeet kipeänä jo toista päivää ja tänään pitäisi mennä mavettelemaan.

Auttaako jos laittaa kapulan suuhun ja foam rollaa + venyttelee noita? Vai paheneeko vaan?

Syklittelee pienillä miinuksilla/plussilla päivittäin, eihän nyt kukaan voi syödä tasan +-0 kokoajan;)

Samaa mieltä, +-0 kaloreissa on päivätasolla käytännössä melkein mahdotonta. Eikä mun mielestä tarvitse edes tietoisesti syklitellä, pienet päivittäiset muutokset ruokailuissa/kulutuksessa hoitaa homman.

Niin kaverilla olis mahdollista käydä salilla maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin niin mietin, että olisko tuossa järkevintä tehdä 2+1 jakoista eli ma ja ti tehdä kasksjakoisella vetävät ja työntävät ja sitten torstaisin vaikka 1-jakoisella arskan kultainen kuusikko. Jotta viikossa saisi kuitenkin käytyä koko kropan läpi kahdesti toisin kuin vaikkapa kolmijakoisessa.

Niin kaverilla olis mahdollista käydä salilla maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin niin mietin, että olisko tuossa järkevintä tehdä 2+1 jakoista eli ma ja ti tehdä kasksjakoisella vetävät ja työntävät ja sitten torstaisin vaikka 1-jakoisella arskan kultainen kuusikko. Jotta viikossa saisi kuitenkin käytyä koko kropan läpi kahdesti toisin kuin vaikkapa kolmijakoisessa.

Ihan yhtä järkevää kuin 3-, 2- ja 1-jakonen 3krt viikkoon. Kannattaa tehä sillä mikä tuntuu hyvältä.

Joo itsekin ajattelin 1-jakoista alkuun mutta kun siinä olisi kaksi perättäistä treenipäivää niin en tiä ehtiskö siinä sitten palautua. :)

Onko mitään taikakeinoa domsien hävittämiseen? Pohkeet kipeänä jo toista päivää ja tänään pitäisi mennä mavettelemaan.

Auttaako jos laittaa kapulan suuhun ja foam rollaa + venyttelee noita? Vai paheneeko vaan?

Kylmä-kuuma hoidot treenien jälkeen, venyttely, saunominen yms.

Ei oo. Kun lihaskivut on kerran tullu, ei niistä eroon pääse kuin odottamalla. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että ne kivut katoaa hetkeks aikaa, jos tekee jotain niillä lihaksilla. Todennäkösesti hyvien lämmittelyjen jälkeen kovissa mavesarjoissa pohkeet ei enää ookkaan ihan niin kipeät. Jostain pienestä venyttelystä voi olla myös apua, mutta vaan hetkellisesti. Illalla ne todennäkösesti on taas yhtä kipeät.

Ei oo. Kun lihaskivut on kerran tullu, ei niistä eroon pääse kuin odottamalla. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että ne kivut katoaa hetkeks aikaa, jos tekee jotain niillä lihaksilla. Todennäkösesti hyvien lämmittelyjen jälkeen kovissa mavesarjoissa pohkeet ei enää ookkaan ihan niin kipeät. Jostain pienestä venyttelystä voi olla myös apua, mutta vaan hetkellisesti. Illalla ne todennäkösesti on taas yhtä kipeät.

Toivottavasti ne nyt salilla sitten lämpiäis :)

Mites tämä hauiskääntö käsipainoilla seisten, kun yleensä en ole vienyt käsiä lähtö kohtiin vaan olen painoilla koskettanut vähäsen reittä ja taas nostanut ylös ja välillä en aivan siihenkään saakka laske. Olen kattelut muiden tekemisiä salilla ja suurin osa laskee kädet asentoon mistä lähtee tekemään ensimmäistä toistoa siihen lantion vierelle, eli onko tämä parempi laskea painomäärää ja tehdä tuollain miten suurin osa tekee liikkeen?

Toivottavasti ymmärsitte.

Onko kellään mitään tieteellistä tietoa?

Ottaako sumomave ja mave samoihin lihaksiin?
Onko se sama kumpaa tekee? :arvi:

Sumomave menee vähän enempi pakaroille noin karkeasti sanoen. Mikä on sulla tavotteena? Jos haluat kasvattaa lihaksia, voi molempien vuorotteleminen olla ihan fiksua. Jos taas kova mavetulos on tähtäimessä, kannattaa kokeilla kumpi tekniikka tuntuu itelle paremmalta.

Mulla on tämmönen ongelma, että penkkitulos ei nouse(tosi omaperäistä :) ) mutta massaa rintalihaksissa on kuitenkin enemmän verrattuna muuhun kroppaan niin kävisikö tämmöinen että tekisi voimatreeniä penkissä mutta muulle kropalle jatkaisin body-tyyppistä treeniä? ja ajattelin että olisiko tässä threadissa (3.posti) http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/5718-penkkitulos-nousuun/ ohjelma hyvä vai olisiko parempia ehdotuksia?

Ja penkki on siis kehittyny tämän puolen vuoden treenin aikana 50kgx1 ---> 70kgx1 :face: ( ja tämäkin kehitys tuli kun aloin tekemään 2x6) mutta nyt ei ole kuukauteen tullut kehitystä (siihen kyllä kuuluu muutaman päivän sairastelu ja dietin aloittaminen) ja tästä tuleekin jatko-kysymys eli kannattaako nuita voimaohjelmia tehdä dietillä ?

Joo mie olenki nyt alkanu enemmän panostaan ojentajiin tekemällä dippiä, kapeaa penkkiä ja ranskalaista punnerrusta eli siis jatkan samaan rataan :puntti: Tekniikasta en sitten tiä onko kuinka hyvä mutta ainakin yritän tehdä kunnon kaaren selällä. Ruokaa kyllä tuli reippaasti (ehkä vähän liikaakin) silloin kun olin bulkilla useamman kuukauden, mutta nyt on dietti päällä kuten aiemmin mainitsin, joten ruuan lisäys on mahdollista vasta kun dietti loputtuu jouluna.

edit. ja nyt dietillä onkin mukava kun joutuu tätä rahkaa nälkään mussuttaan ja mieleen tulee joulukinkut ja muut herkut :kuola: :(

Viimeksi muokattu:
Mulla on tämmönen ongelma, että penkkitulos ei nouse(tosi omaperäistä :) ) mutta massaa rintalihaksissa on kuitenkin enemmän verrattuna muuhun kroppaan niin kävisikö tämmöinen että tekisi voimatreeniä penkissä mutta muulle kropalle jatkaisin body-tyyppistä treeniä? ja ajattelin että olisiko tässä threadissa (3.posti) http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/5718-penkkitulos-nousuun/ ohjelma hyvä vai olisiko parempia ehdotuksia?

Imo ei mitään prosenteilla leikkimistä, tässä vaiheessa vielä ainakaan.
Ihan hyvin voit tehdä penkin voimatreenillä. Itsekin teen samalla lailla ja sitten perään pumppaavampaa liikettä vinopenkissä ja ristikkäistaljaa.

En tiedä sopisko tää paremmin tyhmien kysymysten kerhoon, mutta semmosta kysyisin että mikä on hyvä suhde voiman näkökannalta maveen, penkkiin, kyykkyn jne.

Elikäs. Jorma nostaa penkistä 80 kiloa, millä painolla Jorman kuuluisi saada mave ja kyykky tehtyä?

En tiedä sopisko tää paremmin tyhmien kysymysten kerhoon, mutta semmosta kysyisin että mikä on hyvä suhde voiman näkökannalta maveen, penkkiin, kyykkyn jne.

Elikäs. Jorma nostaa penkistä 80 kiloa, millä painolla Jorman kuuluisi saada mave ja kyykky tehtyä?

Ei tohon voi sanoa mitään tarkkoja arvoja. Riippuu niin paljon ihmisestä. Pitkäkätinen saa etua maastavedossa, kun ei tartte nostaa niin pitkää matkaa, mutta penkissä nostomatka onkin pitkä. Itellä oli muistaakseni kyykky jotain vähän vajaa 140kg ja mave noin 160kg, ku penkistä nous 80kg. Mun mielestä noi on aika "tavalliset" tulokset.

On se kumma kun tulee alaselkä kipeäksi reenistä. Käytössä 3 jakoinen (rinta, jalat, selkä) jonka käyn läpi siten että 3 päivää treeniä ja yleensä 1 päivä taukoa eli viikossa kierros kahdesti läpi. Teen käytännössä kaikki liikkeet 10 toistoina siten että rasitus ja väsytys tärkeintä, siis tuntumalla. Ei ykkösiä, koska ovat turhia.

Ongelmana on siis alaselän kipu. Olen huomannut, että jalkaprässistä tulee alaselkä, tarkkaan ottaen ristiselkä, ja sen kohoumat kipeäksi. Onko tällaista tapahtunut kenellekään? Oletan että kyseessä on yksinkertaisesti ruhje/painevamma eikä mikään välilevyihin ja hermopinteisiin liittyvä kipu. En käsitä miten tämä on mahdollista. Istun laitteessa selkä pehmusteihin kiinni, ei kai siihen väärinkään voi istua. Tämän saman olen huomannut 2. eri merkkisellä jalkaprässillä. Pitääkö prässissä istua löysänä vai jännittää selkää suoraksi?

Ongelmana on siis alaselän kipu. Olen huomannut, että jalkaprässistä tulee alaselkä, tarkkaan ottaen ristiselkä, ja sen kohoumat kipeäksi. Onko tällaista tapahtunut kenellekään? Oletan että kyseessä on yksinkertaisesti ruhje/painevamma eikä mikään välilevyihin ja hermopinteisiin liittyvä kipu. En käsitä miten tämä on mahdollista. Istun laitteessa selkä pehmusteihin kiinni, ei kai siihen väärinkään voi istua. Tämän saman olen huomannut 2. eri merkkisellä jalkaprässillä. Pitääkö prässissä istua löysänä vai jännittää selkää suoraksi?

Et kai tee liian syvään niin, että selkä pääsee pyöristymään?

Back
Ylös Bottom