Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos syö riittävän hyvin, toimiiko alle 1v treenanneella kolmijakoinen 6 kertaa viikkoon? Voisin kuvitella että hurjat gainssit on mahdollista saada.

Toimii. Jos väkisin haluat tehdä 6x/vk, niin Työntävät/Vetävät/Jalat on se ainoa oikea. Mutta jos teet esim. 3on1off, niin toimii myös Rinta/Kädet, Jalat, Selkä/Olkapää tai Rinta/Selkä, Jalat, Olkapää/Kädet.

Kummalla kannattaa aloittaa Starting strenght vai Arnoldin kuusikolla? Paikallinen sali mies sanoi, että kannattaa treenata alkuun vähän kaikkea mikä puoltaa paljon Arskan ohjeita.

Olen 19-vuotias, 81-kiloinen jässikkä ja tällä hetkellä on tavoitteena lihasmassan hankkiminen. Säännöllistä treenausta takana nelisen kuukautta, epäsäännölistä pari vuotta. Luin nyt tuon Massaa! Voimaa! -kirjan läpi ja sovelsin sen tietojen pohjalta tällaisen ohjelman:

1. vaihe: 3 viikkoa kovaa treeniä, 4-6 kertaa viikkoon. Plussakalorit.
2-vaihe: 1 viikko kevyempää, palauttelevaa treeniä. Plussalla, mutta ei niin suuresti.
3-vaihe: 2-3 viikkoa "perustreeniä" miinuskaloreilla.

Ja sitten sykli toistuu.

Tiedän, että tässä on jotain perää, mutta voisiko tämän tehdä jotenkin tehokkaammin? Ja ohjelmista sen verran, että. Mitä harjoitusohjelmia kussakin vaiheessa kannattaisi käyttää, ja missä välissä olisi hyvä vaihtaa liikkeitä erilaisen ärsykkeen takaamiseksi?

Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan.

Tää syklitys kiinostaa mua kans.

Hmm.. Mikä noissa star nutritionin kreatiineissä on. 3 pussia nyt itellä ollu 1 se oli sellasta sokerin näköstä tavaraa, mautonta. 2 pussia taas ihanku jotain jauhoa, älyttömän paksua ja vatta menee ihan sekaisin? Millaista muilla ollut? Ollut myös fastin ja universaalin kreaa ja ne oli nimeomaa tollasta sokerista, erittäin hienoa tavaraa.

Hmm.. Mikä noissa star nutritionin kreatiineissä on. 3 pussia nyt itellä ollu 1 se oli sellasta sokerin näköstä tavaraa, mautonta. 2 pussia taas ihanku jotain jauhoa, älyttömän paksua ja vatta menee ihan sekaisin? Millaista muilla ollut? Ollut myös fastin ja universaalin kreaa ja ne oli nimeomaa tollasta sokerista, erittäin hienoa tavaraa.

Jos vatsa menee sekaisin, niin pienennä hiukan tuota annostusta. Itse olen käyttänyt vain SN:n kreatiinia ja on ollut ns. sokerinnäköistä, joka narskuu hampaissa.

Millä voisin korvata kouluruuan? Täällä päin kouluruoka on tyyliin: perunat ja jotai lettuja, eli todella vähän proteini pitoista ruokaa tarjolla. Oma lämminruoka ei oikein onnistu koska mikroa ei ole tarjolla ja kotiin koulusta 40 kilsaa joten ei sielläkää voi syödä :D käyn syömässä koulu ruokaa ja vejän jonkun proteini juoman päälle?

Osta ruokatermari ja kuljeta siinä. Pysyy semmoisen syömälämpöisenä sen 10 tuntia. Itsellä oli turvesuo hommissa ja on muuten helkkarin kätevä kapistus. 5 tunnin jälkeen ruoka ei enää kuumaa ole, mutta mielellään syö kuitenkin. 1-1.5 litrasia taitaa suurin osa olla. Hae googlesta ruokatermos nimellä.

Elikkäs, voisiko joku kertoa jonkun hyvän ohjelman ihan noviisi aloittelijalle, kun olen päättänyt aloittaa salilla käymisen tänä syksynä? Aika ruipelomitoissa liikutaan 185cm ja reilu 70kg, joten tarvetta lihaksille on. Olen sentään suht sporttinen urheilua tullut harrastettua koko lyhyt ikä ja motivaatiota löytyy. Tavoitteena siis kasvattaa lihasmassaa sekä kestävyyttä. Ja eipähän tuo parempi ulkonäkö pahitteeksi olisi:) Ihan ruohonjuuritasolta lähden liikkeelle ja luultavasti kysymyksiä herää jatkossakin lisää. Toivottavasti löytyy vinkkejä!

Millä voisin korvata kouluruuan? Täällä päin kouluruoka on tyyliin: perunat ja jotai lettuja, eli todella vähän proteini pitoista ruokaa tarjolla. Oma lämminruoka ei oikein onnistu koska mikroa ei ole tarjolla ja kotiin koulusta 40 kilsaa joten ei sielläkää voi syödä :D käyn syömässä koulu ruokaa ja vejän jonkun proteini juoman päälle?

Perunasta ja letuista ne hiilarit, proteiinit maidosta. Litra maitoa on jo reilu 30g proteiinia.

Elikkäs, voisiko joku kertoa jonkun hyvän ohjelman ihan noviisi aloittelijalle, kun olen päättänyt aloittaa salilla käymisen tänä syksynä? Aika ruipelomitoissa liikutaan 185cm ja reilu 70kg, joten tarvetta lihaksille on. Olen sentään suht sporttinen urheilua tullut harrastettua koko lyhyt ikä ja motivaatiota löytyy. Tavoitteena siis kasvattaa lihasmassaa sekä kestävyyttä. Ja eipähän tuo parempi ulkonäkö pahitteeksi olisi:) Ihan ruohonjuuritasolta lähden liikkeelle ja luultavasti kysymyksiä herää jatkossakin lisää. Toivottavasti löytyy vinkkejä!

Pisteet siitä, että tulis täältä kysymäään, etkä alottanu uutta keskustelua :thumbs:
-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
tahi -arnoldin-kultainen-kuusikko/

lueskele ihmeessä Ravinto-osiostakin ketjuja :) muista pyhä kolminaisuus: reeni-lepo-ruoka

Alottelen sali harrastusta G6:lla. Mutta olen vaihtanut kyykyt jalkaprässiin tms. (semmonen missä istutaan penkillä ja työnnetään vaakasuunnassa painoa itsestä pois päin) ja ottanut lisäksi sen perus selkä-liikkeen mukaan. Ei osaa termejä ei. Joka treenin alkuun 20 min crosstraineria, ja treenin jälkeen uintia 20 min. Välipäivinä olen säännöllisen epäsäännöllisesti ajatellut vetäistä 30min crosstrainer + 30 min uintia, tai sulkapalloa tunnin verran. Normaalisti sykemittarin mukaan kulutus salilla on ~800 kcal.

Syön aamulla kaurapuuron voinokaarella/kolme paistettua munaa ja n. 6 viipaletta pekonia. Lounaaksi reiluhkoja annoksia kouluruokaa. Iltapäivällä treeni, jonka jälkeen ~0,5 litraa maitoa ja noin 250g rahkaa mustikoilla/viinimarjoilla/sopalla. Siitä 0,5-2h perusruokaa (lihaa+perunoita/tortilloja/pizzaa/makaronilaatikko jne.), illalla/iltapäivällä joku hedelmä ja illalla yleensä loppurahka ja joskus joku leipä tms.

Miltäpä se kuulostaa? Onko ravinto/treeni suunnilleen tasapainossa? Tarkoitus on pitää kalorit hieman negatiivisena vielä jonkin aikaa.

Edit: ärsyttävä hymiö delete

Miksi et tee kyykkyä? Onko jokin erityinen syy?

Niskassa/selässä lihas tai hermo jumissa, joka aiheuttaa kyykätessä, eli todennäköisesti tangon painosta siihen lihakseen, pääkipua ja huonoa-oloa. Yritän venytellä selkää nyt tavallista aktiivisemmin, ja pitää taukoa kyykkäyksestä, ehkä kk taikka kaksi.

Niskassa/selässä lihas tai hermo jumissa, joka aiheuttaa kyykätessä, eli todennäköisesti tangon painosta siihen lihakseen, pääkipua ja huonoa-oloa. Yritän venytellä selkää nyt tavallista aktiivisemmin, ja pitää taukoa kyykkäyksestä, ehkä kk taikka kaksi.

Miksi et vaihtoehtoisesti tee etukyykkyä?

Miksi et vaihtoehtoisesti tee etukyykkyä?

Koska salilla jossa käyn on ainoastaan sellainen kyykkyhäkkyrä missä on ohjaustangot. Siis oletin että koska sitä tankoa ei tarvi itse pidellä balancessa, niin jää siinä kyykyn hyvät puolet (vaikutus tukilihaksiin tjsp.) joka tapauksessa kokematta ja kirsikkana kakun päällä siinä on ärsyttävä kyykätä. Näinpä ajattelin että teen jalkoja jollakin muulla ja lisäksi selkää, jotta sekin saa jotain rasitusta.

Kaksi vastausta ja molemmissa kysytään miksen tee kyykkyä. Ilmeisestikkin tärkeä liike, joka on vaikea korvata? Saa toki myös ohimennen vastata alkuperäiseen kysymykseenkin. :)

No se on peruspakkisvastaus. Jos et kyykkää, turha käydä salilla ollenkaan. Tai ainakin päällesi saa syljeskellä julkisesti.

Totuus nyt ei ihan noin tietty ole. Kyykky on kuningasliike, mutta voi sitä kasvaa vaikka Viikingiksi ilman kyykkäämistä.

Teen nyt kolmijakosella rinta ja käsi päivänä rintaan 4 liikettä ja jokaisessa 4 sarjaa ja kymmenen toistoa. Olisiko kannattavaa vaihtaa penkkiin vaikka se paljon puhuttu 2x6, mutta tehden ne muut apuliikkeet silti 4x10? Vai jatkanko vaan samalla 4x10 vemputtelulla?

Back
Ylös Bottom