Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon siirtymässä parin viikon päästä nelijakoiseen, ja mietityttää mihin tunkisin maastavedon. Jako on seuraava:
Etureidet+vatsa
Selkä+rinta
Takareidet+pohkeet
Olkapäät+kädet
(jako suora kopio Hulkin artikkelista Treenijaot: 4-jakoiset ohjelmat | Fast News)

Jos teen 2on1off, niin olisiko takareisi päivä paras ? Tällöin tulis hieman selälle ja etureisille epäsuoraa siinä treenissä ? Tosin jos laitan sille päivälle, ei varmaan kannata hinkata kyykkyjä ja kulmasoutuja paljon muina päivinä ? Eikö siitä tulis aika kova rasitus alaselälle ?

Kyllähän suurinosa 2 vuotta treenanneista on aivan täysiä alottelijoita vielä. Mutta tuo nyt on täysi trolli joka pitäisi potkia poies.

Se mua kiinnostais tietää, että miten määritellään salilla käyvä alottelija? Onko kaikki alle 300kg kyykkäävät, alle 120kg penkistä nostavat, alle 200kg mavettavat alottelijoita? Vai mitataanko alottelijan fysiikka mittanauhalla? Tietyn paksuinen hauis kertoo onko alottelija vai pro? Vai kenties kisamenestyksen perusteella? Kännipäissään voitettujen kädenvääntöjen perusteella?

Itse olen salilla käynyt reippaan vuoden ja väitän etten ole alottelija. Vuosi on vähän, mutta kyllä esim siinä ajassa kerkiää oppimaan liikeiden oikeaoppiset tekotavat. Lihaakin saa tarttumaan ja voiman karttumaan. Ei, mä en maveta 200kg, en kyykkää 300kg enkä ole mikään kalju sikaniskaportsari joka ottaa facebookiin ittestä kuvia suomileijona-paita päällä.

Kertokaa mulle miten te määrittelette alottelijan. Itse määrittelen sen niin että on käynyt salilla sen verran että on saanu liikeradat oikeiks ja tulokset nousuun. Tietää mitä tekee ja ymmärtää myös vaihdella ohjelmaa. Osaa puhua oikeilla termeillä. Se että tietääkö joka ikisen lihakset latinankielisen nimen ei ole oleellista :)

Se mua kiinnostais tietää, että miten määritellään salilla käyvä alottelija? Onko kaikki alle 300kg kyykkäävät, alle 120kg penkistä nostavat, alle 200kg mavettavat alottelijoita? Vai mitataanko alottelijan fysiikka mittanauhalla? Tietyn paksuinen hauis kertoo onko alottelija vai pro? Vai kenties kisamenestyksen perusteella? Kännipäissään voitettujen kädenvääntöjen perusteella?

Itse olen salilla käynyt reippaan vuoden ja väitän etten ole alottelija. Vuosi on vähän, mutta kyllä esim siinä ajassa kerkiää oppimaan liikeiden oikeaoppiset tekotavat. Lihaakin saa tarttumaan ja voiman karttumaan. Ei, mä en maveta 200kg, en kyykkää 300kg enkä ole mikään kalju sikaniskaportsari joka ottaa facebookiin ittestä kuvia suomileijona-paita päällä.

Kertokaa mulle miten te määrittelette alottelijan. Itse määrittelen sen niin että on käynyt salilla sen verran että on saanu liikeradat oikeiks ja tulokset nousuun. Tietää mitä tekee ja ymmärtää myös vaihdella ohjelmaa. Osaa puhua oikeilla termeillä. Se että tietääkö joka ikisen lihakset latinankielisen nimen ei ole oleellista :)

Mielenkiintoinen aihe, blogissani avauduin taannoin samasta. Yksi kommentteihin jätetyistä perusteluista oli että julkaisemistani kuvista päätelty lihasmassa + en tee kyykkyä/mavea/penkkiä oman painoni kertoimilla + en ole vetänyt läpi starting strenght/g6 ohjelmia = olen aloittelija.

Se riippuu ihan ihmisestä, jotkut on aloittelijoita vielä 2v jälkeenkin toiset taas kehittyy saman verran parissa kuukaudessa.

Jokainen varmaan omaa oman näkemyksensä aloittelijasta, mutta vaikka itselle hiljalleen alkaa pari vuotta tulemaan täyteen salielämää, niin en mä itseäni minään nestorina voi pitää. Koko ajan tässä oppii uutta ja ihan rehellisesti voin myöntää, etten mä todellakaan tiedä, mikä on mulle optimaalisin treenitapa. Enkä tiedä, onko mulla hyvät tai huonot geenit salitouhuun. Sen näkee peilistäkin, että tässä on vielä pitkä matka kuljettavana niin fysiikan kuin henkisen kasvun osalta, että päästään pois aloittelija-statuksesta. En häpeä yhtään myöntää olevani melko tietämätön treeni-, lepo- ja ravintoasioista, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö yritä koko ajan oppia tästä jutusta lisää ja kokeilla uusia juttuja.

mikä olisi paras jako jos pääsen kolmesti viikossa salille ja harrastaa aerobista kahdesti viikossa? tarkoituksena siis yrittää kiinteytyä. ja kannattaisiko tehdä lyhyttä vai pitkää sarjaa?

mikä olisi paras jako jos pääsen kolmesti viikossa salille ja harrastaa aerobista kahdesti viikossa? tarkoituksena siis yrittää kiinteytyä. ja kannattaisiko tehdä lyhyttä vai pitkää sarjaa?

1-jakoinen, 3-jakoinen tai 1+2-jakoinen voisi olla passeli. Jos teet yksijakoista, niin et paljon mene metsään, jos toistot ovat 6-10. Kolmijakoisessa tekisin pääliikkeet lyhyinä sarjoina eli vaikkapa 4-6toistoa ja apuliikkeet 8-12toistoa. Tuossa yhdistelmäjaossa tekisin 1-jakoisen lyhyillä sarjoilla ja 2-jakoisen pidemmillä. Jos olet aiemmin käynyt salilla, niin ei ole mitään syytä muutella jakoja tai toistomääriä. Yleinen virhe on alkaa pidentään sarjoja ja tiputtaa intensiteettiä, jolloin lihakset pääsevät vähemmällä ja jossain määrin alkavat katoamaan.

Mites oheisen käsitreeni kannattaisi toteuttaa siten, että kaikki liikkeet saisi tehtyä täysipainoisesti? Tuossa toisessa pystärissä loppu paukut ihan täysin kolmannessa setissä. Ohessa tekemäni setti. Myös parannusehdotuksia otetaan vastaan.

1. Pystäri seisten tanko 5x5
2. Kapea pena smith 5x6
3. Pystäri istuen kp 4x8
4. Ranskis 4x8
5. Hauis keskitetty kp 3x10
6. Viparit sivulle 3x10
7. Niskan takaa punnerrus ojentajille käsi kerrallaan :D 3x10
8. Hammerkääntö kp 3x10
9. Takaolat 3x15

Sivuhuomatuksena todettakoon et toi pystäri tangolla seisten on kyl vittu aivan toisesta maailmasta ku smithissä tehty istuen.

Se mua kiinnostais tietää, että miten määritellään salilla käyvä alottelija?
Mun mielestä se riippuu ihan kontekstista. Jos puhutaan että aloittelijalle on paras tehdä noin tai näin, niin olet aloittelija jos et ole jo käyttänyt aloittelijalle ominaista kovaa kehitysvaihetta loppuun. Siinä vaiheessa kun kehitys alkaa tasaantumaan, et ole enää aloittelija. Monessa muussa mielessä sitä säilyy aloittelijana paljon pidempäänkin.

Penkkireeni kysymys:
Jos viimeviikolla meni 85 x5 +5 +5 +5 +4 ja tällä viikolla meni 85x5x5 niin minkälaista sarjaa lähetään hakemaan ens viikolla, jos tavoitteena on ettei tulisi failurea? 87 tankoon mutta millaset sarjat?

Laitan tänne uudestaan kun ei tunnu irtoavan vastusta, joten jatketaan kalastelua. :)
Eli olisiko kenelläkään tietoa kertoa miten pääsen parhaiten "kestävään" kuntoon?
Tällä tarkoitan nyt esimerkiksi: 50-60kg penkistä 20-30 toistoa ja nopea toisto tahti.
Nykyään treenaan kolmi jakoisella n.3-4x6-10 toistoa riippuen liikkeestä.
Eli pääseekö tällä treenillä lopulta tuollaiseen jos, vaikka nostaa sitten aikanaan 150kg penkistä niin jaksaako kevyempää sitten "roiskia" nopeasti? Vai olisiko hyvä tässä vaiheessa vääntää jotain 3-4x10-1000 toistoa, jotta kroppa tottuisi tuohon tyyliin eikä lyhyisiin toistoihin?

sadannen kerran. en löytäny oikee kunnon vastausta muista ketjuista. elikkä suositus olisi vetää proteiinia 2g per painokilo. pussukassa lukee, 76g proteiinia per 100g ja 28g proteiinia per 1dl joten tyhmä kun olen niin voisiko joku laskea minulle että paljon sitä proteiinia pitäisi vetää. paino 94kg

Joo, 4x1000 kuulostaa just sopivalta.

Tässä nyt lähinnä hain sitä, että kannattaako jauhaa mielummin esimerkiksi 20-30 toistoa tuolla 50-60kg, jotta kroppa kehittyisi pitkiin vetoihin.
Vai antaa painojen kasvaa vapaasti lyhyemmillä toistoilla ja totuttaa sitten pidempiin kun painot on kasvaneet sen verran suuriksi, jotta tuo tuntuu ihan kuin tyhjää vain nostaisi.
Lyhyillä sarjoilla harjoitellessa kun kädet ei jaksa nopeasti useita toistoja tehdä. Jos esimerkiksi treenaa 6-10x3 niin väitän, että jos vaikka 30 sekunnin sisään tekee kohtalaisilla painoilla 20-25 toistoa alkaa kädet olla hapoilla.
Asiahan on aivan selvä ja sen voi jokainen itse todeta, joka lyhyemmillä sarjoilla treenaa, että hapoillehan pitkillä sarjoilla menee.
Miten siis kehittää parhaiten pitkäkestoinen lihas, ei pelkkä älytön toistomäärän tahkoaminen voi olla järkevin tapa..

Kannattaa ensin nostaa niitä treenipainoja ylöspäin ja sitten kun tuo 60kg on kevyttä kauraa niin alkaa jauhamaan vähän pidempiä. Minkä takia haluat pystyä tuolla painolla tekemään tuommoisia sarjoja?

Back
Ylös Bottom