Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla on neljät adidaksen kengät, kaikki tasan samaa kokoa. Samoin esim. Chuck Tayloreille tiedän oikean koon sovittamatta. Sitten on vielä se mahdollisuus että sovittaa kaupassa ja sitten tilaa netistä jos saa halvemmalla tai esim. värissä jota ei kaupassa ollut.

Ei huono idea tuo jälkimmäinen.

Ainakin itellä on kestänyt konepesua ihan hyvin ja käyttänyt ihan samoin kuin tukun sheikkereitä. Nakkaa se sheikkerisi täyteen vettä ja paikallista tuo vuoto.

Btw. Olenko ainut, jota vituttaa Fitnesstukun sheikkereiden korkit? Ikinä ne ei mene oikeille kierteille ja toisinaan itsestään löytää sisäisen markoboy87:n, kun kiroaa saatanan korkkeja.
Mulla vanhempi pullo (vuoden vanha) toimii kuin unelma, mutta vähän aikaa sitten tuli uusi ja tuo ongelma on tosi.

- - - Updated - - -

Lisätään vielä että tukun sheikkerissä ärsyttää tuo, että se on tuollainen lähes umpi musta. Eli vaikea nähdä paljonko sitä jauhetta tulee laitettua. Pitää aina kirkasta valoa vasten tihrustaa.

Jos ajattelet asiaa vähänkään loogisesti niin ymmärrät ettei ole mitään estettä :)
Eli kestävät siis kuumia lämpötiloja/kuumentamista? Puuro voi olla hyvinkin kuumaa, jos vaikka sekoitetaan heti valmistumisen jälkeen. Proteiinijauheita olen kyllä kokkaillut liedelläkin esim. munakkaan seassa.

Kumpi olisi parempi bodymielessä selkäjumppaan?

Mave 5x5 + Kulmasoutu tanko 5x8 vai Kulmasoutu kp 5x8 + Kulmasoutu tanko 5x8.

Näiden lisäksi sitten hieman leukoja ja taljaa.

Eli kestävät siis kuumia lämpötiloja/kuumentamista? Puuro voi olla hyvinkin kuumaa, jos vaikka sekoitetaan heti valmistumisen jälkeen. Proteiinijauheita olen kyllä kokkaillut liedelläkin esim. munakkaan seassa.

No siis joo, ajattelin lähinnä että syötävänlämpimiin ruokiin ei ole ongelmaa. Toki kiehuvaan veteen en glutamiinia sekoittaisi enkä kreatiinia. Kuumissa juomissa kreatiini taitaa hajota kreatiniiniksi helpommin.
Korostan siis vielä että sellaisiin lämpötiloihin joita voit ongelmitta nauttia suun kautta niin ei mitään väliä, mutta ei mihinkään överikuumaan kannata kumpaakaan sekoittaa.

Kumpi olisi parempi bodymielessä selkäjumppaan?

Mave 5x5 + Kulmasoutu tanko 5x8 vai Kulmasoutu kp 5x8 + Kulmasoutu tanko 5x8.

Näiden lisäksi sitten hieman leukoja ja taljaa.

Itse valitsisin tuon ensimmäisen, koska treenaaminen mahdollisimman monipuolisesti on aina paras vaihtoehto. (ja Mave on kuningasliike :haart: )

Jos ajattelet asiaa vähänkään loogisesti niin ymmärrät ettei ole mitään estettä :)

Näin ajattelinkin, mutta en yhtään ihmettelisi, jos ois mennyt ohi joku tutkimus, jossa gluta ja krea hajoaa totaalisen vaarallisen haitalliseksi ihmeaineeksi, kun sen nakkaa puuron sekaan. Tosin olen pidemmän aikaa heittänyt puuron sekaan Valion aspartaamimehukeittoa, jonka pitäisi hajota supervaaralliseksi lämpimän puuron seassa, joten tuskinpa tuo krean ja glutan lisääminen paljon tätä konkurssia pahentaa.

Koska näkemyksiä ja mielipiteitä tuntuu olevan sekä puolesta että vastaan, niin kysytään, että onko jotain tutkimusta aiheesta - aerobinen ja venyttely salitreenin jälkeen?

Eli kannattaako aerobista treeniä tehdä heti salitreenin jälkeen? Esim. pyöräillä/kävellä/juosta poistaakseen esim. maitohappoja lihaksista tai normalisoidakseen verenkiertoa tms.? Vai onko aerobisesta vaan haittaa?

Entä miten ja milloin kannattaa venytellä? Heti treenin jälkeenkö, vai onko silloin suurempi riski rikkoa lihas venyttämällä sitä liikaa? Lyhyitä vai pitkiä venytyksiä? Vai parin tunnin jälkeen ottamalla uuden lämmön ja venyttelemällä pitkään? Vai kannattaako venytellä välipäivinä täysin erikseen?

Salitreenin jälkeen ei välttämättä juoksemaan kannata lähteä, korkeintaan kevyttä hölkkää, mutta kävely/pyöräily on oikein hyviä.

Ennen treeniä lämmittelyjen jälkeen kevyeitä lyhyitä(5s) venytyksiä ja sarjojen välillä kevyeitä lyhyitä venytyksiä. Treenin jälkeen kevyitä kohtuu pitkiä venytyksiä ja n.4 tunnin jälkeen lihas on lyhimmillään, joten silloin olisi optimaalista venytellä uudestaan. Toki sitä voi venytellä 2 tai 6 tuntiakin sen jälkeen. Muistaa vaan ottaa hyvät lämmöt ennen venyttelyä.

E: En tutkimuksista tiedä, mutta saat aika kattavaa infoa tosta http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/108173-pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012-a/

Miten "fat to fit" -tyylinen ohjelma kannattaa toteuttaa? Netistä on tullut luettua kaikenlaista kaloreiden syklittämisestä ja siitä, että lihaksen kerääminen samalla laihduttaessa on aika lailla mahdotonta. Nyt on viikko vedetty miinuskaloreilla (1000-1500 miinusta) samalla treenaten ja painohan tosiaan nousi 100 grammaa :D liekö parasta mielummin punnita vaikka kuukauden välein, sillä aikamoista jojoamista varmaan odotettavissa.

Eli miten tämä käytännössä kannattaisi lähteä toteuttamaan? Tällä hetkellä ruho 109 kg, jotain lihasta alla pari vuotta sitten ~8kk ajan salilla käymisestä, että ei ihan pelkkää läskiä kuitenkaan. Millä lähtisin pudottamaan painoa, jos haluaisin että lihakset eivät ainakaan surkastuisi pois?

Olen saanut fysioterapeutilta treeniohjelman, jota mun olisi määrä tehdä kolmesti viikossa. Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä, että saman lihasryhmän treenaaminen (varsinkin aina samalla liikkeellä) kolme kertaa viikossa on liikaa. Tähän ohjelmaan kuuluu mm. ala- ja ylätaljaa ihan kunnon painoilla tehtynä, mutta onko oikeasti mitään järkeä tehdä vaikkapa tuota ylätaljaa kolmesti viikossa? o_O

Olen saanut fysioterapeutilta treeniohjelman, jota mun olisi määrä tehdä kolmesti viikossa. Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä, että saman lihasryhmän treenaaminen (varsinkin aina samalla liikkeellä) kolme kertaa viikossa on liikaa. Tähän ohjelmaan kuuluu mm. ala- ja ylätaljaa ihan kunnon painoilla tehtynä, mutta onko oikeasti mitään järkeä tehdä vaikkapa tuota ylätaljaa kolmesti viikossa? o_O
Kyllähän golden sixiäkin vedetään 3x viikossa, kyykky,penkki, leuat, pystäri. Tekee perusvoimille pirun hyvää, pitemmän päälle voi käydä rankaksi, yleensä näitä yks jakosia väännetään harjoittelua aloiteltaessa(Golden six, Starting Strength).

Ihan hyvin voi tehdä ylätaljaa 3x viikkoon. Tosin ala ja ylätaljan ei pitäisi kuulua 1-jakoiseen IMO.

Jos syö riittävän hyvin, toimiiko alle 1v treenanneella kolmijakoinen 6 kertaa viikkoon? Voisin kuvitella että hurjat gainssit on mahdollista saada.

Jos syö riittävän hyvin, toimiiko alle 1v treenanneella kolmijakoinen 6 kertaa viikkoon? Voisin kuvitella että hurjat gainssit on mahdollista saada.

Vähän saa treenin tiukkuuttakin säännöstellä, että toisaalta palautuu ja toisaalta kehittyy, mutta niillä eväillä tyhmemminkin voisi treenata jos kerran on aikaa käytettäväksi noin paljon. Ota perinteinen Rinta, ojentaja, olkapäät / Selkä, hauis / Jalat-jako, koska tuolla tyylillä epäsuora rasitus kannattaa minimoida.

Myin sieluni ja siirryin 1-jakoisesta 3-jakoiseen. Mites tuo progressio kannattaa 3-jakoisessa toteuttaa? Samalla tavalla kuin 1-jakoisessa eli kun vikassa setissä tulee muutama toisto yli niin lisää painoa vai?

Myin sieluni ja siirryin 1-jakoisesta 3-jakoiseen. Mites tuo progressio kannattaa 3-jakoisessa toteuttaa? Samalla tavalla kuin 1-jakoisessa eli kun vikassa setissä tulee muutama toisto yli niin lisää painoa vai?

Riippuu vähän jaosta ja siitä teetkö kierron kerran viikkoon vai enemmän, mutta kerran viikkoon tehdessä nyrkkisääntönä rautaa lisää tankoon aina kun pystyy ja varoja ei tarvitse jättää läheskään siihen malliin kuin yksijakoisessa.

Riippuu vähän jaosta ja siitä teetkö kierron kerran viikkoon vai enemmän, mutta kerran viikkoon tehdessä nyrkkisääntönä rautaa lisää tankoon aina kun pystyy ja varoja ei tarvitse jättää läheskään siihen malliin kuin yksijakoisessa.

Jako: Rinta/Selkä, Jalat / Kädet

Ajattelin näin aluksi kokeilla kiertoa neljään kertaan viikossa. Oli kyllä melkoinen shokki tehä tänää reisille 16 sarjaa+ pohkeet sen normi 4x10 kyykky/sjmv setin sijaan.

Oisko muuten ideaa jos tuon 3-jakoisen treenin toteuttaisi siten, että 3 treeniä ihan suunnitelman mukaisesti ja neljäntenä jos vaikka vuorossa olisi jalat niin heittää jotain ihan tyystin toisenlaista settiä kun viikon aiemassa kinttutreenissä esim. Pyramidi kyykyssä ja siihen kaveriksi etu- ja takareiskat supereina tjsp vai sitten normaalin kierron mukainen ohjelma.

Back
Ylös Bottom