Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllähän se yleisesti ottaen ihan hyvä määrä on. Itellä tällä hetkellä n.103/183 ja tavoite olisi alle 90kg. Jouluun mennessä viimeistään pitäisi olla, mutta tavoite on joulukuun alkuun. Asiaa hankaloittaa se että olen aivan helvetin perso makealle ja porukoilla kun asuu niin ruokapuoli menee välillä vähän miten sattuu.

Itelläkin rasva% varmaan 30 lähellä. En ole mittauksissa käynyt. Voi olla hiukan enemmänkin. Parina aikasempana vuonna olen 90kg pintaan käynyt ja sieltä tullut pikku hiljaa takaisin. Intissä 2012 tippui kivasti 90kg pintaan, mutta intistä päästyä kerkesin treenaata muutama viikkoa niin sit tuliki 4kk tauko selkävaivojen takia ja sillä aikaa paino nousi takaisin 100kg, joten puhdasta läskiä oli se.

Morjens!
Kuinka montakertaa viikossa yläkroppaa voi käydä treenaamassa, kun jalkatreenit ovat hetkellisesti poissa kuvioista? Ja minkälaisella jaolla? Mulla on siis oikean jalan pakaran ja takareiden kiinnityskohdassa revähdys tai siellä on joku hermo ihan jumissa. Oikeaa takareittä ei pysty yhtään venyttämään. Urheiluhierojalla olen käynyt hierotuttamassa auki, kuitenkin tuloksetta. Pienen keskustelun jälkeen anto ymmärtää et jotain ton tyyppistä siellä saattaisi olla. Ens viikolla oon menossa lekuriin. Ois kuitenkin tarkotus rummuttaa yläkroppaa kunnolla, kun oire ei sen treenaamista estä. Ja jalan kuntoon saamisessa saattaa hetki vierähtää... saatana :itku:

Okei, nytten tulee jo todella outo kysymys :D Oonko siis vaan jotenki tyhmä vai enkö osaa käyttää fastin sheikkeriä oikein :D Valsaako se teillä jostain välistä? ainakun juo niin jostakin pulahtaa tippa. äsken tein sheikkiä niin se valskas ihan kunnolla läpi ja yllättäen puolet oli käsillä. ja kumminkin 2 sheikkii ja kumpiki vuotaa. Kestääkö ne kone pesua? Ja kyllä, laitan oikeille kierteille. ainakin se helposti menee kiinni eikä jää mistään kohin näkösälle niitä kierteitä.

Okei, nytten tulee jo todella outo kysymys :D Oonko siis vaan jotenki tyhmä vai enkö osaa käyttää fastin sheikkeriä oikein :D Valsaako se teillä jostain välistä? ainakun juo niin jostakin pulahtaa tippa. äsken tein sheikkiä niin se valskas ihan kunnolla läpi ja yllättäen puolet oli käsillä. ja kumminkin 2 sheikkii ja kumpiki vuotaa. Kestääkö ne kone pesua? Ja kyllä, laitan oikeille kierteille. ainakin se helposti menee kiinni eikä jää mistään kohin näkösälle niitä kierteitä.

Ainakin itellä on kestänyt konepesua ihan hyvin ja käyttänyt ihan samoin kuin tukun sheikkereitä. Nakkaa se sheikkerisi täyteen vettä ja paikallista tuo vuoto.

Btw. Olenko ainut, jota vituttaa Fitnesstukun sheikkereiden korkit? Ikinä ne ei mene oikeille kierteille ja toisinaan itsestään löytää sisäisen markoboy87:n, kun kiroaa saatanan korkkeja.

Morjens!
Kuinka montakertaa viikossa yläkroppaa voi käydä treenaamassa, kun jalkatreenit ovat hetkellisesti poissa kuvioista? Ja minkälaisella jaolla? Mulla on siis oikean jalan pakaran ja takareiden kiinnityskohdassa revähdys tai siellä on joku hermo ihan jumissa. Oikeaa takareittä ei pysty yhtään venyttämään. Urheiluhierojalla olen käynyt hierotuttamassa auki, kuitenkin tuloksetta. Pienen keskustelun jälkeen anto ymmärtää et jotain ton tyyppistä siellä saattaisi olla. Ens viikolla oon menossa lekuriin. Ois kuitenkin tarkotus rummuttaa yläkroppaa kunnolla, kun oire ei sen treenaamista estä. Ja jalan kuntoon saamisessa saattaa hetki vierähtää... saatana :itku:

Ei varmaan 4 kertaa enempää kannata. Jos 4 kertaa käy niin varmaan 4-jakoinen ois paras tai miksei tietty 2-jakoinenki kävisi.

4-jakoinen vaikka
Selkä
Rinta
Olkapäät
Kädet

2-jakoinen vaikka
Vetävät
Työntävät

Kysyn vielä täälläkin, jos saisi paremmin vastauksen. Ajatuksena siis alkaa vetämään Arnoldin kultaista kuusikkoa (1-jakoinen ohjelma), mutta seuraavanlainen ongelma:

Taloyhtiön kämäsellä (joskin ilmaisella) kuntosalilla ei pääse vetämään leukoja, muut liikkeet siellä pystyy kuusikosta tekemään. Leuat saa tehtyä kotona, mutta kannattaako ne tehdä heti treenin jälkeen, vai esimerkiksi välipäivinä? Leuat hauiksen jälkeen taitaa olla huono idea, mutta sotkeeko välipäivinä vetäminen palautumisen?

hyvä perusmäärä hiilareille kevyellä dieetillä? tarkotus pudottaa muutama kilo vaan. paino 74kg, proteiini 194g, hh 216, r 60g. onko ok? (yleensä rasvat on siinä 1g/kg mut nyt oli vähän poikkeus)

Hei jalkatreenissä lämmittelyjen ja nopeiden venytyksenkin jälkeen kun teen kyykkyjä ihan Ass To the Grass tyylillä niin polveni naksuu ikävän kuuloisesti mutta ei tuota muutakuin henkistä kipua. Onko mitään tapaa saada naksuminen loppumaan se tuppaa häiritsemään treeneissä

Kaivelenpa foliohattuni kaapista pölyttymästä ja kysyn hiukan typerän kysymyksen: Onko mitään estettä kreatiinin ja glutamiinin toimivuudelle, jos ne sekoittaa esim. puuroon? Ihan vain sillä kyselen, kun tuli tuota glutaa ostettua ja ajattelin vedellä sitä 5g aamulla ja 5g palkkariin sekä kreatiinilatauskin täytynee aloitella taas hetkisen kuluttua. Laiskana miehenä en jaksa tiskailla sheikkereitä noiden liemien takia ja saisi noiden maustamattomien jauheiden maut hukutettua kaurapuuron lempeään makuun sekä säästettyä aikaa ainakin muutaman sekunnin.

Olen 19-vuotias, 81-kiloinen jässikkä ja tällä hetkellä on tavoitteena lihasmassan hankkiminen. Säännöllistä treenausta takana nelisen kuukautta, epäsäännölistä pari vuotta. Luin nyt tuon Massaa! Voimaa! -kirjan läpi ja sovelsin sen tietojen pohjalta tällaisen ohjelman:

1. vaihe: 3 viikkoa kovaa treeniä, 4-6 kertaa viikkoon. Plussakalorit.
2-vaihe: 1 viikko kevyempää, palauttelevaa treeniä. Plussalla, mutta ei niin suuresti.
3-vaihe: 2-3 viikkoa "perustreeniä" miinuskaloreilla.

Ja sitten sykli toistuu.

Tiedän, että tässä on jotain perää, mutta voisiko tämän tehdä jotenkin tehokkaammin? Ja ohjelmista sen verran, että. Mitä harjoitusohjelmia kussakin vaiheessa kannattaisi käyttää, ja missä välissä olisi hyvä vaihtaa liikkeitä erilaisen ärsykkeen takaamiseksi?

Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan.

Kaivelenpa foliohattuni kaapista pölyttymästä ja kysyn hiukan typerän kysymyksen: Onko mitään estettä kreatiinin ja glutamiinin toimivuudelle, jos ne sekoittaa esim. puuroon? Ihan vain sillä kyselen, kun tuli tuota glutaa ostettua ja ajattelin vedellä sitä 5g aamulla ja 5g palkkariin sekä kreatiinilatauskin täytynee aloitella taas hetkisen kuluttua. Laiskana miehenä en jaksa tiskailla sheikkereitä noiden liemien takia ja saisi noiden maustamattomien jauheiden maut hukutettua kaurapuuron lempeään makuun sekä säästettyä aikaa ainakin muutaman sekunnin.

Jos ajattelet asiaa vähänkään loogisesti niin ymmärrät ettei ole mitään estettä :)

Selkätreeni

Kenellekäkään vinkkejä hyvään selkätreeniin kun käytössä ei ole muutakuin tanko ja 6kg käsipainot? Kulmasoutu on ainoa liike jolla oikeastaan saan tuntumaa selkään mutta kaipaisin jotain muutakin liikettä, kiitos =)

Kenellekäkään vinkkejä hyvään selkätreeniin kun käytössä ei ole muutakuin tanko ja 6kg käsipainot? Kulmasoutu on ainoa liike jolla oikeastaan saan tuntumaa selkään mutta kaipaisin jotain muutakin liikettä, kiitos =)

Googletapa Pendlay row. Tuohon soutuliikkeeseen olen itse tykästynyt ja ainakin minä saan hyvän tuntuman lähes koko selkään.

Leuanveto. Jos ei kotona onnistu ni jossain pururadan tms. puiston reunalla leuanvetotangossa ainakin. Tai vaikka puunoksassa. Tangolla voi tehdä myös T-kulmasoutua. Googlaa t-bar row.

Back
Ylös Bottom