Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Usein sanotaan, että pohjenousut istuen (eli jalka koukussa) pitäis tehdä pidemmillä sarjoilla, koska soleus on enemmän hidas lihas ja seisten (jalka suorana) pitäis tehä lyhyempää sarjaa, koska gastrocnemius on nopeampi lihas. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, et jotkut tekee pohkeita jopa 50 toiston sarjoja. Kuka treenais penkkiä 50 toiston sarjoja bodailumielessä? Luurankolihaksia ne pohkeetkin ovat, joten mun mielestä sellanen 8-20 on hyvä toistoalue kaikkiin pohjeliikkeisiin. Toki joskus voi mennä vähän yli tai alle. Mä ite teen ja oon hyvin pitkään tehnyt jo pohkeille aika paljon sarjoja vaikka ois pienempijakonen ohjelmakin. Nykyään pohjetreeni vois näyttää esim. tältä: pohjenousut seisten smithissä 4x8-12, pohkeet istuen 3x8-16. Usein teen noi myös supersarjana, esim. seisten+istuen 5x8+8. Kyllä ne on kans jonkun verran kasvanukki. Lisäks suosittelen käyttämään myös ihan rohkeesti painoja. Monesti näkee pohkeita treenattavan jollain naurettavilla 10kg painoilla, joista ei oo iloa ku ehkä halvaantuneelle. Mä teen (en koita mitenkään kehuskella, siis oikeestikkaan) pohkeita istuen parhaimmillaan jollain 70+ kilolla ja seisten tangolla painoa voi olla 150+ kiloa.
Samat sanat täältä. Mulla on tapana tehdä pohkeet kaksi kertaa viikossa, toinen kerta seisten ja toinen istuen. Seisten tehdyt teen kyllä prässissä heti perään kun olen siinä reisiä rääkännyt. Toistot on aina jotain 8 ja 20 väliltä ja menee aina nousevasti. Eka sarja isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla ja sieltä painoja tiputtaen ja sarjoja pidentäen kohti maalia. Ja tosiaan täytyy käyttää kunnon painoja. Liian moni näyttää tekevän liian pienillä, tai sit niillä vain on ihan onnettomat voimat pohkeissa. Mullakin on prässissä pohkeita tehdessä perkele enemmän painoa kuin reisiä tehdessä.

^Olen kuullut, että kiinnityskohdat vaikuttavat aika paljon pohkeiden treenaamiseen. Korkealle kiinnittyvät ("lyhyet pohkeet") vaativat pitkäkestoisempaa rasitusta, jota ei salilla juuri saa ellei varaa pohjekonetta tunniksi. Paljain jaloin päkiä mahdollisimman edellä juokseminen, hyppynaru yms. mahdollisesti painotettuina ovat paljon kätevämpiä tapoja. Alhaalle kiinnittyvät taas kasvavat hyvin normaalilla salitreenillä, ja keskivälin pohkeet ovat näiden väliltä.

^Olen kuullut, että kiinnityskohdat vaikuttavat aika paljon pohkeiden treenaamiseen. Korkealle kiinnittyvät ("lyhyet pohkeet") vaativat pitkäkestoisempaa rasitusta, jota ei salilla juuri saa ellei varaa pohjekonetta tunniksi. Paljain jaloin päkiä mahdollisimman edellä juokseminen, hyppynaru yms. mahdollisesti painotettuina ovat paljon kätevämpiä tapoja. Alhaalle kiinnittyvät taas kasvavat hyvin normaalilla salitreenillä, ja keskivälin pohkeet ovat näiden väliltä.

Mistähän toi johtuu, jos se on noin?

Usein niitä pohkeiden pitkiä sarjoja perustellaan myös sillä, että kyseessä on hyvin lyhyt liikerata. Ei tuu paljoa timer under tensonia jos nyljyttää pari toistoa ja jättää siihen. Voimaa ehkä.

Usein niitä pohkeiden pitkiä sarjoja perustellaan myös sillä, että kyseessä on hyvin lyhyt liikerata. Ei tuu paljoa timer under tensonia jos nyljyttää pari toistoa ja jättää siihen. Voimaa ehkä.

Aivan, totta tämäkin. Siitä päästäänki taas siihen, et niitä liikkeitä ei kannata tehä kauheesti hosuen vaan hyvällä kontrollilla ja suht hitaasti ainakin alaspäin. Silleen, ettei TUT pääse liian pieneks. Ite tykkään vielä (etenki viimesessä toistossa) pitää pikkusen aikaa siellä supistuksessa.

onko toi mave nyt niin välttämätön liike selkäpäivänä jos treenailee ihan vaa bodaus tyylisesti? Jostai kuullu et mave leventää vyötäröä ja eix komeen selän voi kehittää ilman mavea?

Kun teette takaolkapääsoutua, niin miten pysytte pystyssä siinä? :nolo: Kun alan vetää sitä taljaa itteeni päin, niin alan kaatua eteenpäin. Toki jos on ihan kevyet painot niin näin ei tapahdu. Talja oli säädetty pään kohdalle tai vähän alle.

onko toi mave nyt niin välttämätön liike selkäpäivänä jos treenailee ihan vaa bodaus tyylisesti? Jostai kuullu et mave leventää vyötäröä ja eix komeen selän voi kehittää ilman mavea?

Ei se oo mikään välttämättömyys tosiaankaan. Ilman sitäkin voi pärjätä, vaikka erinomainen liike se onkin. Vyötärön leventäminen on nyt jonkun verran huuhaata.

- - - Updated - - -

Kun teette takaolkapääsoutua, niin miten pysytte pystyssä siinä? :nolo: Kun alan vetää sitä taljaa itteeni päin, niin alan kaatua eteenpäin. Toki jos on ihan kevyet painot niin näin ei tapahdu. Talja oli säädetty pään kohdalle tai vähän alle.

Mulla on itseasiassa ihan samaa ongelmaa. Reilusti vaan toinen jalka toista taaemmas ja takakenoon. Ei kai siinä muu auta. Tai sitte oon vaan liian kevyt.

Mitäs liikkeitä sitä selkäpäivälle sit tunkis et sais korvattua tuon maven? :D Ainii ja nelijakoisella teen.

Leukoja, kulmasoutuja, ylätaljaa, alataljaa, räkkivetoa ja pulloveria.... Kyllähän noita riittä vaikka kuinka.

- - - Updated - - -

Olisiko jollain ohjeita pohkeisiin, kun tuntuu etteivät kasva ollenkaa. 2-jakosta ohjelmaa teen, eli treeni kertoja viikossa noin 4, ja pohkeita tulee siis tehtyä kahesti viikossa, ja pitkään olen tehnyt mutta ei kasva ei. Kannattaisiko pohkeita treenata pitkiä vai lyhyitä sarjoja?

Tee toinen treeni volyymina (esim. supersarjana ensin istuen ja sitten seisten 3x toistojen ollessa istuen tehtävässä 15-20 ja seisten tehtäessä 8-12) tuon jälkeen sitten vielä prässissä 10 x 10 palautusten ollessa 10sek. Toisessa treenissä sitten intensiteetillä (esim. istuen 3 x 10+10+10 pudotussarja eli kahdella pudotuksella ja kaikissa sarjoissa 10 toistoa).

Mistähän toi johtuu, jos se on noin?
Jänteet varastoivat energiaa kun niitä venytetään, eli niihin kiinnittyvän lihaksen vastalihas supistuu. Pitemmät jänteet varastoivat enemmän energiaa, jolloin lihaksen tekemä työ tavallaan vähenee tjsp.

Periaate pätee muillekin lihaksille, mutta erot eivät ehkä ole niin helposti huomattavissa kuin pohkeissa. Tällainen löytyi googlella.

Ei kukaan. Kaikki ei vain näe siinä mitään järkeä, että jätetään yksi parhaista koko selän ja kehon liikkeistä pois. "Minä olen bodari, minä en tee mavea". Veikkaan, että tuo vammaan viittaaminen oli puhdasta vittuilua.

:D nyt vaa tässä ei vastata olennaiseen. asennavamma tai ei, liike on erinomainen selälle (itse käytän myös), mutta knowlegde varmaa tarkoittaa tässä, että voiko näyttävän selän rakentaa ilman mavea? Vastaan että voi. Kehonrakennusmielessä mave ei ole välttämätön. Liikkeessä on kuitenkin etunsa sen monipuolisuutensa vuoksi, mutta ilmankin siis tulee toimeen. Kattokaa nyt vaikka nyyssiksen selkää ja on sanonu blogissaan monasti et selkä on rakenneltu ilman maveja (satunnaisia treenejä mavea ollut vaa mukana).

Mistä johtuu, että ylimmät vatsapalikat ns. pullottavat eli korostuvat enemmän kuin alemmat? Työntyvät/jäävät siis eteen jos vetää vatsaa sisään. Johtuuko vaan yksinkertaisesti kehon rakenteesta, vai voiko jollain liikkeellä tähän vaikuttaa? Syviä on tehty ja teen edelleen.

Just olin ekana sanomassa että syviä, syviä ja vielä kerran syviä, mut jos kerran oot niitä tehny niin rakenteelliselta hommalta kuulostas.

Mitä tarkoittaa ananaspaloja mehussa? Oon katsellu ananaspurkkeja kaupassa ja ne on kaikki mehussa. Onko se mehu ananaksen omaa mehua vai jotain lisättyä sokerilitkua? Tuoteselosteessa lukee vain että ananasmehu.

Mistä johtuu, että ylimmät vatsapalikat ns. pullottavat eli korostuvat enemmän kuin alemmat? Työntyvät/jäävät siis eteen jos vetää vatsaa sisään. Johtuuko vaan yksinkertaisesti kehon rakenteesta, vai voiko jollain liikkeellä tähän vaikuttaa? Syviä on tehty ja teen edelleen.

Ylemmät vatsalihakset on isommat kuin alemmat vatsalihakset.. melko selkeää eikö? Pelkät syvät vatsat ja erilaiset rutistukset korostavat ylävatsoja enemmän. Alavatsoille tarvitsee mielellään jonkinlaisia jalkojennostoja/käänteisiä rutistuksia.

Back
Ylös Bottom