Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla ei sinäsä maha mennyt sekasin, mut ekoja kertojakun veteli heraa niin röyhtäilin melkein kokoajan, mut ei nykään mitään ole. Ja bodarin ruokavalioon tottuminen kans, kyl maha vähä meni sekasin. Star Nutrion on sitä kuuluisaa pieruheraa, et olisko sit Fast se joka ei pistä mahaa niin paljoo sekasin?

Taas sheikki täällä laukoo totuuksia :D

Onko muilla ollut vastaavaa? Proteiinijuomasta menee vasta sekaisin. Itsellä maha menee sekaisin välillä kun juon proteiinijuomaa. Laktoosi-intoleranssia ei ole, eikä muutenkaan maidon juonti tai mikään muukaan normaali maitotuotteiden käyttö aiheuta ongelmia. Voisiko tämä johtua siitä että juon sen proteiinijuoman liian nopeasti? Tänäänkin meni treenin jälkeen muutama minuutti vetää se satsi? Olen nimittäin huomannut että jos juon sen nopeasti niin maha menee sekaisin helpommin kuin että rauhassa litkin sitä samalla kun katson kun muut treenaavat.

Voisko olla joku makeutusaine mikä saa sen vatsan sekaisin?

oon uus täällä foorumil ja moni on saanut täältä paljon jeesii, joten miltä näyttäs tämmönen nopeesti väsätty nelijakoinen, mikä lähtee kokeiluun? urheilu taustaa on itellä paljon muttei kauhiasti salitreeniä (reilu vuos ja kaksjakoisella reenailtu kokoaika) ja jalat on yläkroppaa edellä eli jaloille ei varsinaisesti tule epäsuoraa treeniä tässä mutta muille ryhmille kyllä.
Tarviis vaa muitten mielipiteitä ja korjauksia ennen kuin mennään pers'eellä puuhun :D

Rinta,hauis

Penkki 3x6
Vinopenkki 3x8
Flyes 3x10,12,14
Leuat vastaote 2x8
Hauiskääntö tangolla/scott/kp 3x8
Hauiskääntö taljassa 2x10,12
(viparit sivuille 3x10)

Jalat

Kyykky 3x6
Prässi 3x8,10,12
SJMV 2x8
Reiden ojennus 3x8,10,12
Reiden koukistus 3x8,10,12
Pohkeet istuen 4x8-15

Olkapäät,ojentaja

Pystypunnerrus 3x6
Viparit sivuille 3x8,10,12
Facepull/takaolkapääsoutu 3x12,15,15
Dippi 3x8
Kapea penkki/lattiapenkki 2x8
Ojentajat taljassa/ranskis 2x12,14

Selkä

Maastaveto 3x6
Ylätalja/leuat myötäote 3x8,10,12
Alatalja/kulmasoutu 3x8,10,12
Pullover 1x15
Olankohautukset 3x8-15

Suosittelen aloittamaan ihan jollain 1-tai 2-jakosella ohjelmalla. Ohjelmana tuo on hyvä, ei vaan sovi aloittelijalle IMO.

Varmaan tyhmä kysymys, mutta aloittelijoiden osiohan tämä on.
Eli, onko ihan ok, että teen pääliikkeet (penkki, mave, kyykky) voimatyylillä, eli toistot siellä 2-5, mutta sitten apuliikkeitä otan esim. rinnalle 2-3 liikettä, ja jokaista 3 sarjaa ja yleensä 10-12 toistoa, joskus teen 15. Eli apuliikkeet ns. bodaustyylillä, ja pääliikkeet voimalla. Tarkoitus siis saada pääliikkeiden tulos nousemaan, mutta myös kehoon ois hyvä saada jotain tulosta : )

e: niin ja punttitaustaa 3-4vuotta, eli aloittelijan asemassa ei kuiteskaan olla

Suosittelen aloittamaan ihan jollain 1-tai 2-jakosella ohjelmalla. Ohjelmana tuo on hyvä, ei vaan sovi aloittelijalle IMO.

Joo 2-jakosella tahkonnu jo reilun vuoden ja ei oikei oo mua varten ja 3-jakoista kokeilin kans mut en digannu. Mikä luokitellaan vielä aloittelijaks?! Meinaatko että monijakoisilla ei aloittelijat voisi saada tulosta aikaan?

Joo 2-jakosella tahkonnu jo reilun vuoden ja ei oikei oo mua varten ja 3-jakoista kokeilin kans mut en digannu. Mikä luokitellaan vielä aloittelijaks?! Meinaatko että monijakoisilla ei aloittelijat voisi saada tulosta aikaan?

Siitä vaan kokeileen nelijakosta, jos huvittaa. Parhaiten kehityt sillä ohjelmalla, mistä ite pidät eniten. Joillekki se on yks-, toisille kuusjakonen.

joo o... polvi on paskana todettu joku osgood schlatter joten kyykkääminen ja kaikki jaloille kohdistuva rasitus pois... :down:

Olisiko kellään antaa hyviä vinkkejä jalkalihasten kehittämiseen ilmanpainoja esim. hölkkä ? :confused:

vähän pahoin pelkään että alussa saatto olla liikaa miinuksilla?:/ Mikähä ratkasu löytys tähä pulmaan :rolleyes:

...olelllisempaa on, että vieläkö se paino ja rasvaprosentti on laskusuunnassa tällä hetkellä? Olettaen myös, että tavoitteesi ovat realistiset ja järkevät.

- - - Updated - - -

mul on flunssa koska salille voi mennä parantumisen jälkeen ?

...kun on parantunut, kuten itsekin sanot. Itse odottaisin rauhassa yhden terveen päivän ja ottaisin ensimmäisen treenin vähän rauhallisemmin, koska ainakana omat voimatasot eivät pysy flunssassa yllä. Jos menet liian aikaisin salille ja paraneminen viivästyy, niin teet itsellesi enemmän hallaa.

- - - Updated - - -

onko ihan ok syödä tota fast puddingia joka päivä, esim iltapalana... olen hurahtanut nam :D

Jos kokonaiskaloritilanne muuten antaa myöden, niin varmasti huonompaakin ravintoa löytyy...

Onkos järkevää reenata niin että samat lihakset rasittuvat parissa liikkessä peräkkäin vai kannattaisiko niin että aina rasittuisi jokin muu lihasryhmä välissä?
Esimerkiksi Penkki-pystypunnerrus-leuat vai Penkki-leuat-pystypunnerrus.

Aloitan viikon päästä taas treenaamisen Uttia varten, testit tammikuussa. Ajattelin käydä kilme kertaa viikossa juoksemassa, kerran uimassa ja kaksi kertaa salilla. Tavoiteena olisi saada kova maitohapon sietokyky (viime testit LJK:hon kaatui hiihdossa, kun loppui puhti + pohkeet kramppasivat), yli kolme tonnia coopperissa (tällä hetkellä menee ehkä 2700-2800) ja paljon voimaa. Lihasmassasta en ole niin paljon nyt kiinnostunut, mutta sitäkin kaiketi tarvitaan jonkin verran.
Mitat ovat 181/80.
Voisiko joku suositella jotain ohjelmaa ja myöskin jotain perus periaatteita, joita treenissä tulisi noudattaa? Salitreeniin haluan ainakin dipit, leuanvedot, maven ja penkin mukaan.
Kiitos sille joka vaivautuu vastaamaan.

Onkos järkevää reenata niin että samat lihakset rasittuvat parissa liikkessä peräkkäin vai kannattaisiko niin että aina rasittuisi jokin muu lihasryhmä välissä?
Esimerkiksi Penkki-pystypunnerrus-leuat vai Penkki-leuat-pystypunnerrus.
Tarkennan Nipan vastausta, joka oli kyllä ihan oikein tässä tapauksessa. Mutta riippuu vähän tilateesta. Jos välissä on just joku ihan muu lihasryhmä niin voi olla hyvä tehdä se juuri siinä välissä. Mutta jos sulla on vaikka penkin jälkeen vielä pystäri ja sivuolkapäät tai ojentajat, niin kannattanee tehdä pystypunnerrus heti penkin perään. Jos veivaat ojentajia siihen väliin niin pystypunnerruksen tehot meni siinä ja koko liike meni ojentajille. Sama voi käydä sivuolkapäiden kanssa ja ne puutuu ekana.

Olisiko jollain ohjeita pohkeisiin, kun tuntuu etteivät kasva ollenkaa. 2-jakosta ohjelmaa teen, eli treeni kertoja viikossa noin 4, ja pohkeita tulee siis tehtyä kahesti viikossa, ja pitkään olen tehnyt mutta ei kasva ei. Kannattaisiko pohkeita treenata pitkiä vai lyhyitä sarjoja?

Olisiko jollain ohjeita pohkeisiin, kun tuntuu etteivät kasva ollenkaa. 2-jakosta ohjelmaa teen, eli treeni kertoja viikossa noin 4, ja pohkeita tulee siis tehtyä kahesti viikossa, ja pitkään olen tehnyt mutta ei kasva ei. Kannattaisiko pohkeita treenata pitkiä vai lyhyitä sarjoja?

Usein sanotaan, että pohjenousut istuen (eli jalka koukussa) pitäis tehdä pidemmillä sarjoilla, koska soleus on enemmän hidas lihas ja seisten (jalka suorana) pitäis tehä lyhyempää sarjaa, koska gastrocnemius on nopeampi lihas. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, et jotkut tekee pohkeita jopa 50 toiston sarjoja. Kuka treenais penkkiä 50 toiston sarjoja bodailumielessä? Luurankolihaksia ne pohkeetkin ovat, joten mun mielestä sellanen 8-20 on hyvä toistoalue kaikkiin pohjeliikkeisiin. Toki joskus voi mennä vähän yli tai alle. Mä ite teen ja oon hyvin pitkään tehnyt jo pohkeille aika paljon sarjoja vaikka ois pienempijakonen ohjelmakin. Nykyään pohjetreeni vois näyttää esim. tältä: pohjenousut seisten smithissä 4x8-12, pohkeet istuen 3x8-16. Usein teen noi myös supersarjana, esim. seisten+istuen 5x8+8. Kyllä ne on kans jonkun verran kasvanukki. Lisäks suosittelen käyttämään myös ihan rohkeesti painoja. Monesti näkee pohkeita treenattavan jollain naurettavilla 10kg painoilla, joista ei oo iloa ku ehkä halvaantuneelle. Mä teen (en koita mitenkään kehuskella, siis oikeestikkaan) pohkeita istuen parhaimmillaan jollain 70+ kilolla ja seisten tangolla painoa voi olla 150+ kiloa.

Back
Ylös Bottom