Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Perkele! Koko illan miettinyt millä ohjelmalla lähtisi uuteen viikkoon, kun tuo ensimmäinen treeniviikko oli vähän tuollaista lihasten verryttelemistä ja saliin tutustumista. Tulin loppujen lopuksi siihen päätökseen, että koko kesän vedän Arnoldin kultaisella kuusikolla, koska se on 1.tarpeeksi simppeli kaltaiselleni aloittelijalle 2. monipuolinen ja 3. koska arska. Katsoin ulkomaalaisiltakin foorumeilta ja siellä sanottiin että ainakin aloittelijoille todella hyvä, mutta kokeneemmille vähän turhan suppea ehkä. Eli juuri minulle sopiva.
Eli ilmeisesti joka toinen päivä treeniä. Ajttelin, että treenaan neljä kertaa viikossa(ma,ti,to,la), pakko treenata maanantaina ja tiistaina kun sali ei ole auki sunnuntaina. Jos saan sen ovikortin niin sitten pääsen treenaamaan siten että joka toinen päivä on lepo.
Kuitenkin ajattelin, että onko missään elävää esimerkkiä henkilöstä joka on tällä hankkinut lihasta, kun jengi ei ainakaan itse usko että arska olisi tällä treenannut?

Youtube -> Gymlog
Noilla pääsin itse heti asiaan!

- - - Updated - - -

Kertokaas joku viisaampi miten saan olkaseudulle lisää lihasta? Kai siellä jotkut lihakset jossain on, mut tuntuu et käsivarret kehittyy mut olkapäät ei kasva. Minkälaisia liikkeitä suosittelette? Oon nyt ihan perus vipareita tehny, ja jotain muuta räpeltänyt. Mut haluis kokoa ja muotoa tuohon olkaan.

http://www.exrx.net/Lists/MMale.html
Klikkaile kohtia mihin haluat lihasta, sieltätulee movements ja klikkaile niitä.
Ps. Se ei ole lihas *släps*

Perkele! Koko illan miettinyt millä ohjelmalla lähtisi uuteen viikkoon, kun tuo ensimmäinen treeniviikko oli vähän tuollaista lihasten verryttelemistä ja saliin tutustumista. Tulin loppujen lopuksi siihen päätökseen, että koko kesän vedän Arnoldin kultaisella kuusikolla, koska se on 1.tarpeeksi simppeli kaltaiselleni aloittelijalle 2. monipuolinen ja 3. koska arska. Katsoin ulkomaalaisiltakin foorumeilta ja siellä sanottiin että ainakin aloittelijoille todella hyvä, mutta kokeneemmille vähän turhan suppea ehkä. Eli juuri minulle sopiva.
Eli ilmeisesti joka toinen päivä treeniä. Ajttelin, että treenaan neljä kertaa viikossa(ma,ti,to,la), pakko treenata maanantaina ja tiistaina kun sali ei ole auki sunnuntaina. Jos saan sen ovikortin niin sitten pääsen treenaamaan siten että joka toinen päivä on lepo.
Kuitenkin ajattelin, että onko missään elävää esimerkkiä henkilöstä joka on tällä hankkinut lihasta, kun jengi ei ainakaan itse usko että arska olisi tällä treenannut?

Lihasta tulee varmasti, usko pois. Älä kuitenkaan reenaa peräkkäisinä päivinä 1-jakosella ohjelmalla(Arskakin on tuon sanonut) Lihas ei ehdi palautuun ja hermostokin menee tukkoon->Homma menee ihan vituiks. 1-jakosella reenataan korkeintaan joka toinen päivä. 3x/vko on hyvä. Jos on pakko päästä salille peräkkäisinä päivinä ja käyt 4x/vko vois 2-jakonen olla parempi ohjelma.

Äläkääpä tuomitko heti, vaan harkitkaa vastaustanne ja miettikää hetki. Tapout XT, monelle varmasti tuttu juttu. Kaverini aloitti kaksi viikkoa sitten ja sanoi että 3-4 kiloa lähtenyt painoa ja hyvältä on tuntunut. Jos joku oikeasti jaksaa tai on jaksanut tuohon ohjelmaan tutustua, luuletteko että tuolla aloitteleva kuntosalilla kävijä korvaisi tässä tapauksessa arnoldin kultaisen kuusikon.

Mittani on kuintenkin 168/80, eli painoa on reilut kymmenen kiloa liikaa jonka tilalle haluaisin vähän lihasta. Luuletteko että on ihan huuhaata hommaa vai voisiko oikeasti olla jopa tuollaisen 90 päivän treenin tehokkuus esim. juuri minulle tehokkaampi vaihtoehto kuin G6?

Mietippä Shekki vähän, mitä vastailet...

"Lihas kasvaa max 6 kertaa viikossa"
Kysymys: Mihin vipuvarsi(vino)penkki ottaa? "Ainaki ojentajiin, rintaan ja selkään" ???
Toisessa ketjussa joku kyseli voimanostosta, niin ehdotat kolme-, neljä- ja viisijakoisia ohjelmia, jotka oli vielä kaiken lisäksi huonoja. :D

Sen haluaisin tietää, että mitä tarkotat tuolla "Ei se ei ole lihas" -jutulla, jonka oot pistäny tänne pari kertaa viime yönä.

On sulla silti ihan asiallisiaki ohjeita esim. ravinnosta, mutta jos et oo ihan varma, niin kannattaa jättää vastaamatta. :)

Mites nuo toistomäärät vaikuttavat asioihin? Mulla on treeniohjelma, jossa kaikkiin sarjoihin on merkitty 10-15 toistoa. Täällä kumminkin useimmissa postatuissa ohjelmissa näkyy olevan paljon vähemmän toistoja. :wtf:

Taustatietona, että läskiä tässä yritetään poistaa ja päästä kaikin puolin parempaan kuntoon. Ja jos se jotenkin vaikuttaa asiaan niin olen nainen. Mutta tarkoitus olisi myös hiljalleen saada jotain kunnon lihaksiakin sinne läskin alle eikä vaan "kiinteytyä". Siks alkoi huolestuttaa, että ei kai toi PT ole nyt fokusoinut liikaa siihen painonpudotukseen ja tehnyt mulle jotain aeroobista heilutteluohjelmaa? Muutenkin tossa on välillä sellaisia liikepareja, että syke nousisi.

Oho pieniä puuteitta kirjotuksissa siis, max 6 kertaa viikossa treenäi siis, ja kerran päivässä treeni
Joo painonostossa meni tosi vituiks, taidan jättää painonostot niille jotka harrastaa sitä tai tietää siittä jotain. Kuitenkin ite keskityn vain massan saantiin ja bodaukseen.
"Tuo taitaa olla hammer-kone en ole ihan varma mihin tuo ottaa, ainakin ojentajiin, rintaan ja selkään." <- tossa puhun tosta laitteesta eikä sen funktio ole mulle ihan selvillä kun ei ole sellasta salilla.

Kyl sen tietää mitä kaikki klikkaa ekana kun aukasee tuon sivun ekaa kertaa =D

Ainakin ravinnossa en oo mennyt ihan metsään =D kiitos tästä.
Ei mun ohjelmat muutenkaa ole mitään hyviä, tehty vähän sillei ettei sama lihas rasita peräkkäisin päivinä, ja ettei aikaa menis 3 tuntia aina.
Taidan tästä mennä lukemaan mitä eri jako-ohjelmia jengi on tehnyt ja millä perustein.

Forumeilla on hyvä muistaa että yksi kommennti on vain yhden ihmisen tieto ja näkökulma asiasta, mitä useempi sitä korjaa tai kommentoi niin sit siittö tulee aina parempi.
Kyl silti sali kysymyksiin vastailen, varovaisemmin kyl tästä lähin.

Mites nuo toistomäärät vaikuttavat asioihin? Mulla on treeniohjelma, jossa kaikkiin sarjoihin on merkitty 10-15 toistoa. Täällä kumminkin useimmissa postatuissa ohjelmissa näkyy olevan paljon vähemmän toistoja. :wtf:

Taustatietona, että läskiä tässä yritetään poistaa ja päästä kaikin puolin parempaan kuntoon. Ja jos se jotenkin vaikuttaa asiaan niin olen nainen. Mutta tarkoitus olisi myös hiljalleen saada jotain kunnon lihaksiakin sinne läskin alle eikä vaan "kiinteytyä". Siks alkoi huolestuttaa, että ei kai toi PT ole nyt fokusoinut liikaa siihen painonpudotukseen ja tehnyt mulle jotain aeroobista heilutteluohjelmaa? Muutenkin tossa on välillä sellaisia liikepareja, että syke nousisi.

10-15 toistoa on ihan perus toistoalue lihaskasvua ajatellen, vaikkakin noi on ihan sieltä yläpäästä. Yleensä lihaskasvuun tehdään lähinnä 8-15 (tai 8-12) toistoa. Lyhkäsempääkin sarjaa voi ja kannattaakin välillä tehdä. Jos noita liikepareja (supersarjoja) on paljon, voisin veikata, et kyseessä on aika huono ohjelma. Voi se hyväkin olla.

Ohjelman voit laittaa tuonne treeniohjelma arvosteluun -ketjuun, jos haluat jotain kommenttia siitä.

Itse treenaan niin, että joka toinen treenikerta pitkiä toistomääriä ja joka toinen lyhyitä. Lyhyillä sarjoilla painot ovat tietysti huomattavasti isommat kuin pitkillä.

Jos rupean pienelle dietille ja kulutan vähäiset rasvani pois niin haittaako se pittuuskasvuani jos en syö tarpeeksi, koska olen vasta 16-vuotias? Jos söisin päivässä joku 2300 kcal.eks se olis iha hyvä määrä ja sit kävisin lenkillä 1-2 kertaa viikossa ja salilla sen 5 kertaa.

Jos rupean pienelle dietille ja kulutan vähäiset rasvani pois niin haittaako se pittuuskasvuani jos en syö tarpeeksi, koska olen vasta 16-vuotias? Jos söisin päivässä joku 2300 kcal.eks se olis iha hyvä määrä ja sit kävisin lenkillä 1-2 kertaa viikossa ja salilla sen 5 kertaa.

En tiedä jaosta, mutta aloittelija saa parhaat tulokset 1-2 jakosilla ohjelmilla eli 3-4krt viikossa. Enkä tiedä mitoista niin vaikea ryhtyä arvioimaan. Nuoren ei kannattaisi lähteä erityisen pitkälle dieetille IMO. Luulen, että sulla ei rasvaa eikä painoa vielä edes ole, joten en suosittele.

Ohjelman voit laittaa tuonne treeniohjelma arvosteluun -ketjuun, jos haluat jotain kommenttia siitä.

Itse treenaan niin, että joka toinen treenikerta pitkiä toistomääriä ja joka toinen lyhyitä. Lyhyillä sarjoilla painot ovat tietysti huomattavasti isommat kuin pitkillä.

Ohjelma on tällä hetkellä vähän hassu koska mulla on toisessa polvessa vähän rusto-ongelmaa joten ollaan mukautettu sitä fysioterapeutin kuntoutusohjeiden mukaisesti. Mutta voisi ollakin ihan mielenkiintoista saada siihen muitakin näkökulmia, koska kyllähän tuossa piti tehdä kaikenlaisia kompromisseja.

Mutta voisin siis varioida tuota treeniä niin, että välillä tekisin lyhyempää sarjaa, ja katsoa miten se vaikuttaa tuntumaan. Lähinnä kylläkin vaan yläkropan osalta tuon polvihomman takia.

Usein mainitaan just että aloittelijalle sopii parhaiten nämä 1- tai 2-jakoiset ohjelmat. Mut kuinka pitkä aika toi "aloittelija-vaihe" on? 3kk, puol vuotta, vai jopa vuosi?

Usein mainitaan just että aloittelijalle sopii parhaiten nämä 1- tai 2-jakoiset ohjelmat. Mut kuinka pitkä aika toi "aloittelija-vaihe" on? 3kk, puol vuotta, vai jopa vuosi?

4 kuukautta, kaksi viikkoa, kolme päivää ja seitsemän tuntia. Tai sitten jotain ihan muuta, enemmän tai vähemmän. Eiköhän sen itse huomaa, kun joko ohjelma ei enää tuo tulosta, palautuminen alkaa tökkimään tai saman ohjelman jauhaminen muuten vaan vituttamaan.

En luokittelisi itseäni enään aloittelijaksi, vaikka tekniikat on vieläkin hakusessa.

Aloitin treenaamisen 4-jakoisella ohjelmalla. Huomasin, että vaatii ihan älyttömästi energiaa sarjoihin. 12-15 toistoa.
Pystyisikö tuota 4-jakoista muuttamaan sillain, että lisäilisi omia liikkeittä sinne sun tänne ja samalla pienentäisi toistojen määrää? Esim tuonne 6-8?

En luokittelisi itseäni enään aloittelijaksi, vaikka tekniikat on vieläkin hakusessa.

Aloitin treenaamisen 4-jakoisella ohjelmalla. Huomasin, että vaatii ihan älyttömästi energiaa sarjoihin. 12-15 toistoa.
Pystyisikö tuota 4-jakoista muuttamaan sillain, että lisäilisi omia liikkeittä sinne sun tänne ja samalla pienentäisi toistojen määrää? Esim tuonne 6-8?

Mä teen ainaki nelijakosessa isot pääliikkeet toistoilla 4-8, max ehkä 10. Apuliikkeissä sitten enemmän toistoja kun haetaan tuntumaa ja punpppia. :puntti:

Aloittelin viime viikolla salityöskentelyn ja tutustutin kroppaani pari kertaa viikon aikana. Nyt viikolla 24 oli aika aloittaa kunnon treenit. Valikoin itselleni tuon arnoldin kultaisen kuusikon. (Takakyykky, leuanveto, penkki, istumaannousu, hauiskääntö, niskantakaa punnerrus). Näille melkein olisi mukava löytää vaihtoehtoisia treenejä. Leukoja en saanut vedettyä, joten tein ylätaljalla rinnalle vetoja, kädet niin päin kun leukoja vetäisi.

Huomasin tänään kuinka rapakunnossa oikeasti olen ja kuinka paskat rehellisesti sanottuna ovat vatsalihakseni. Maksimeja tehdessä kolme kertaa sain tulokset 20, 11 ja 8. Huh, nekin tein vielä jalat puolapuiden välissä. Voisiko tuon korvata jollain muulla, helpommalla mutta yhtä tehokkaalla treenillä. Vastaisiko esimerkiksi kuntosalilla oleva vatsarutistuslaite samaa? Sillä kuitenkin jaksoin 50 kilon painoilla tehdä (oma paino 81 kg).

Tarkoitukseni on käydä joka toinen päivä salilla, joten joku palautusjuoma olisi varmaan tarpeen. Whey80 kenties? Ja ottaisinko aina treenien jälkeen heti vai muulloinkin?

Back
Ylös Bottom