Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kehittyykö maksimivoima yhtä hyvin 3 toiston sarjoilla noin 80-90% kuin 1 toiston sarjoilla 90%-100% ?

Kannattaako noita yli 90% ykkösiä ottaa useinkin vai voiko 80-90% toistoilla kehittyä yhtä hyvin?

Eli yksinkertaisesti kysyttynä, voinko kehittyä tällä tavalla: Pääliikkeissä 1. viikko 5x5x70% 2. viikko 5x5x70-80% ja 3 viikko 6x3x80-90%

Ei taida ykkösillä kehittyä

Kehittyykö maksimivoima yhtä hyvin 3 toiston sarjoilla noin 80-90% kuin 1 toiston sarjoilla 90%-100% ?

Kannattaako noita yli 90% ykkösiä ottaa useinkin vai voiko 80-90% toistoilla kehittyä yhtä hyvin?

Eli yksinkertaisesti kysyttynä, voinko kehittyä tällä tavalla: Pääliikkeissä 1. viikko 5x5x70% 2. viikko 5x5x70-80% ja 3 viikko 6x3x80-90%

Jos jonkinlaista voimakautta haet niin ota ennemmin kaavaksi 3x4->6x6 kiinteällä prosentilla 80-90% väliltä. 5-6 toiston maksimipaino on hyvä. Aloitat sillä painolla siis ekalla kerralla sarjat 3x4, josta sitten etenet lisäten treeneihin joko sarjoja, toistoja tai painoja, mieluiten tuossa järjestyksessä. esim 4x4 -> 5x4 -> 6x4 -> 3x5 -> 4x5 etc
Sitten kun saat painolla 6x6 sarjat läpi, voit nostaa painoa hieman ja aloittaa uudestaan 3x4 sarjoista.

Eli korvaisin tuon kolmannen viikon treenin tuolla 3x4 -> 6x6 tyylillä?

Vai pitäisikö minun laittaa noiden kevyempienkin 5x5x70 tilalle tuo sama 3x4->6x6 systeemi?

Eli; 5x2 tai 3? Kumpi kehittää sitten paremmin, myötä vai vastaote? Ja tosta ylätaljasta, kannattaako se vetää eteen vai niskan taakse, että auttais paremmin?

Otteita kannattaa vaihdella. Vastaote kehittää tietysti vastaotetta, myötäote myötäotetta jne. Ylätaljaa ehkä mielummin eteen. Lähe tekemään leuoissa vaikka noita kakkosia. Tee niin monta sarjaa että selvästi menee treeni perille, mutta jätä selvästi varaa kuitenkin. Tuo 5 on ainakin tarpeeksi jos saat 5 tehtyä. Seuraavalla kerralla koeta vaikka tehdä, 3,2,2,2,2, sitä seuraavalla 3,3,2,2,2 jne. Tapoja on monia.

Noniin eli sivustoa on tullu seurattua ja luettua jonkin aikaa ja nyt päätin rekistyröityä.
Eli tässä on reilu 3 viikkoa tullu vedettyä salilla ja tarkoitushan on hankkia lisää massaa ja voimaahan siinä tulee väistämättä mukana.
Lasken kalorini tuolla kalorilaskuri.fi ja joka päivä yritän olla semmoiset +500. Kannattaisko vetää vielä enemmän plussaa vai antaa olla tuossa vai vähän vähemmän. Se ei haittaa jos vähän sivussa tulee läskiä, koska tällä hetkellä olen aika hoikka, vaikkakin lääkärin mukaan juuri ja juuri normaalipainoinen. Tulee myös vedettyä palkkari ja kreat hommaan tossa ensiviikon alussa
Nyt vaihdoin sitten tohon elaston 2 jakoiseen, koska tähän asti vedetty vähän omalla ohjelmalla tuo 4 kertaa viikossa. Tämä 2-jakoinen sopii varmaan hyvin tähän massanhankintaan. Vai olisko tuo starting strength parempi?
Tekniikoita on katseltu videolta ja harjoitellut kotona niitä ihan pienien painojen kanssa ja jopa kuvannut sen oman suorituksen ja verrannut sitä noihin opetusvideoihin mitä netissä on.
Ja kannattaisko tuolla salilla käyttää sisäpelikenkiä tai ihan salikenkiä? Nyt on menty lenkkareilla..

Morjesta, elikkäs.. Tässä on tullut mieleen alottaa salilla käynti tollasen 1 vuoden kunnollisen hiki liikunnan lopetuksen jälkeen. Yksi kysymys olisi, liittyen omiin tavoitteisiin; Onko mitään realismia, että pystyisin nostamaan 100kg penkistä ennen varusmiespalvelukseen lähtöä, lähtö olis tossa tammikuun alussa, että siihen asti olis aikaa. Penkki on ollut, ehkä juuri se oma inhokkiliike mitä on tullut tehtyä vaikka se kuullostaakin tyhmälle. Se ns. hyvä peruskunto löytyy ja motivaatiota on harjoitteluun taas tauon jälkeen Tos olis meikäläisen raamit:
195 cm, 90kg'ish paino

- - - Updated - - -

Kävin tossa iltapäivällä salilla, niin kannattaako enään illalla mennä lenkille? :/
Oma keho sen tietää parhaiten, vaikea on muitten sanoa sun puolesta.

Eli olen siis 17-vuotias tyttö 156/54. Ihan nollasta lähdetään liikkeelle, satunnaisesti olen lenkkeillyt ja harrastanut jotain liikuntaa mutta lähinnä ihan hyötyliikuntaa. Aloitin maanantaina 10 km:n juoksuohjelman, jossa kaksi vapaapäivää viikossa (ke & la) Motivaatio kunnossa ja salille on päästävä! Oon tässä selaillut sivustoa ja joitain ohjeita olen laittanut merkille.Haaveena on terveellisempi ruokavalio, lihaksikkaampi ja näyttävä kroppa ja yleiskunnon parantaminen.

Olen aloittanut kesätyöt pikaruokalassa ja päivät ovat yleensä 10:30-19:30. Joskus alkaa myöhemmin ja joskus pääsee aikaisemmin yms... Töissä on kotiruokatyyppinen lounas 12-14 aikoihin, ennen kiireisintä aikaa ja ruokaraha menee palkasta. Hiki virtaa yleensä 24/7 ja muutenkin työ on melko raskasta.

Lisäksi joudun käyttää prednisolon kortisonivalmistetta pitkäaikaissairauteeni. Nyt on menossa 40mg/joka toinen päivä. (Lääkettä ollaan purkamassa vähitellen pois, n. -10mg/viikko.) Lääke on nostanut painoani noin kolme kiloa, mutta nyt paino laskusuunnassa. Ajattelin aloittaa treenaamisen salilla Starting Strength - 1-jakoisella perusohjelmalla.

Elikkäs nyt kysymyksiin...

Ensinäkin, miten olisi järkevää syödä? Millainen aamupala? Miten töissä? Entä töiden jälkeen? Miten huolehdin proteiinin, hiilareiden ja rasvan saannista, kun niitä on aika vaikea töissä laskea.

Tuleeko liikuntaa päivän aikana ”liikaa” jos ensin töissä seitsemän tuntia, sieltä salille ja mahdollisesti illalla vielä kävelylenkki tai pieni juoksulenkki?
Haittaako lääkehoito lihasten kasvua? Kannattaako minun aloittaa vielä salilla käyntiä, kun lääkeannos on noin korkea, vai odottaa vielä muutama viikko ja lenkkeillä ensin kevyesti?

Aloitan tosiaan aivan nollasta joten kaipailisin paljon tietoa ja neuvoja. Anteeksi jos kuulostaa täysin idioottimaiselta, mutta paljon kiitoksia jokaiselle neuvojalle! :D

Eli olen siis 17-vuotias tyttö 156/54. Ihan nollasta lähdetään liikkeelle, satunnaisesti olen lenkkeillyt ja harrastanut jotain liikuntaa mutta lähinnä ihan hyötyliikuntaa. Aloitin maanantaina 10 km:n juoksuohjelman, jossa kaksi vapaapäivää viikossa (ke & la) Motivaatio kunnossa ja salille on päästävä! Oon tässä selaillut sivustoa ja joitain ohjeita olen laittanut merkille.Haaveena on terveellisempi ruokavalio, lihaksikkaampi ja näyttävä kroppa ja yleiskunnon parantaminen.

Olen aloittanut kesätyöt pikaruokalassa ja päivät ovat yleensä 10:30-19:30. Joskus alkaa myöhemmin ja joskus pääsee aikaisemmin yms... Töissä on kotiruokatyyppinen lounas 12-14 aikoihin, ennen kiireisintä aikaa ja ruokaraha menee palkasta. Hiki virtaa yleensä 24/7 ja muutenkin työ on melko raskasta.

Lisäksi joudun käyttää prednisolon kortisonivalmistetta pitkäaikaissairauteeni. Nyt on menossa 40mg/joka toinen päivä. (Lääkettä ollaan purkamassa vähitellen pois, n. -10mg/viikko.) Lääke on nostanut painoani noin kolme kiloa, mutta nyt paino laskusuunnassa. Ajattelin aloittaa treenaamisen salilla Starting Strength - 1-jakoisella perusohjelmalla.

Ensinäkin, miten olisi järkevää syödä? Millainen aamupala? Miten töissä? Entä töiden jälkeen? Miten huolehdin proteiinin, hiilareiden ja rasvan saannista, kun niitä on aika vaikea töissä laskea.

Tuleeko liikuntaa päivän aikana ”liikaa” jos ensin töissä seitsemän tuntia, sieltä salille ja mahdollisesti illalla vielä kävelylenkki tai pieni juoksulenkki?
Haittaako lääkehoito lihasten kasvua? Kannattaako minun aloittaa vielä salilla käyntiä, kun lääkeannos on noin korkea, vai odottaa vielä muutama viikko ja lenkkeillä ensin kevyesti?

Aloitan tosiaan aivan nollasta joten kaipailisin paljon tietoa ja neuvoja. Anteeksi jos kuulostaa täysin idioottimaiselta, mutta paljon kiitoksia jokaiselle neuvojalle! :D

Yleisesti ottaen syö puhdasta ja mahdollisimman tuoreita ruoka-aineita. Lihatuotteita jollekkin aterialle ja palautusjuomaan 40g proteiinia niin hyvä tulee. Itse jättäisin lenkkeilyt niille päiville kun et salilla ole, mutta siinäkin sinä teet päätöksen. Äläkä laskea kaikkea ruokaa vaa'an kautta. Jätä se hamaan tulevaisuuteen.

Lääkitys tuskin haittaa jos sitä lääkäri ei erikseen ole kieltänyt(liikuntaa siis) mitä epäilen suuresti.

Eli korvaisin tuon kolmannen viikon treenin tuolla 3x4 -> 6x6 tyylillä?

Vai pitäisikö minun laittaa noiden kevyempienkin 5x5x70 tilalle tuo sama 3x4->6x6 systeemi?

Laitat tuon saman systeemin jokaiseen pääliikkeeseen. Riippuen toki hieman jaosta, mutta pääosin siis yksi iso liike per treenikerta menee tuolla.

Jiarra, etköhän sä puolessa vuodessa satkun saa, eihän se oo sun painoselle ees iso rauta. Jos vaan treenaat oikein, esim 5x5 tai Miken 2x6 systeemit on toimivia penkkailuun. Mä aloin 6kk sit tekemään penkkiä, lähtötaso 55kg, nyt 100kg @ 72kg.

Jiarra, etköhän sä puolessa vuodessa satkun saa, eihän se oo sun painoselle ees iso rauta. Jos vaan treenaat oikein, esim 5x5 tai Miken 2x6 systeemit on toimivia penkkailuun. Mä aloin 6kk sit tekemään penkkiä, lähtötaso 55kg, nyt 100kg @ 72kg.
Niin no minun mittoihinhan katsottuna tuo rauta ei ole mitään, mutta kunto päässyt vähän rappeutumaan nyt.. Saapi nähdä mitä reenit tuo tullessaan :)

Jos leuanvetoon on mahdollisuus useasti päivässä, niin otat tavoitteeksi vaikka 50 toistoa päivässä, jonka teet aluksi vaikka kakkosina ja kolmosina, sitten nostat toistomääriä kun siltä tuntuu (eli nelosiin ja vitosiin jne.), kunnes menee vaikka 7x7 tai 5x10. Ihan pitkin päivää vaan vetelet, ei ole väliä sarjataukojen kanssa. Sarjat ei saa tuntua raskaalta. Aion itsekkin kokeilla tuota tulevaisuudessa. Ohjelma on jton, lisää tietoa löytyy muistaakseni leuanveto-ketjun alkuosasta.

Tai voit kokeilla twenty pull upps, tai perinteisiä, esim. 3x max.

Voi olla, että muistan tuon volyymiohjelman osittain väärin, mutta lisätietoa tosiaan löytyy jostain täältä pakkikselta :).

Vaihtoehtoja löytyy kyllä, ei muuta kuin kokeilemaan!

Edit. Olikin edellisellä sivulla tämä viesti.

Miten saisin kehitettyä itteäni leuanvedossa? Menee se 2-4 toistoa, vastaotteella 1-2 enemmän. Tuntuu ettei millään onnistu kasvattamaan toistomääriä. Lopuksi se keho ei vaan nouse ylös vaikka kuinka yrittää taistella. Pitäiskö tehdä puol vetoja, ettei laske ihteään ihan alas asti?
Ja negatiivisia en suosittele jos jaksaa tehdä sen 4 toistoa.

Noniin eli sivustoa on tullu seurattua ja luettua jonkin aikaa ja nyt päätin rekistyröityä.
Eli tässä on reilu 3 viikkoa tullu vedettyä salilla ja tarkoitushan on hankkia lisää massaa ja voimaahan siinä tulee väistämättä mukana.
Lasken kalorini tuolla kalorilaskuri.fi ja joka päivä yritän olla semmoiset +500. Kannattaisko vetää vielä enemmän plussaa vai antaa olla tuossa vai vähän vähemmän. Se ei haittaa jos vähän sivussa tulee läskiä, koska tällä hetkellä olen aika hoikka, vaikkakin lääkärin mukaan juuri ja juuri normaalipainoinen. Tulee myös vedettyä palkkari ja kreat hommaan tossa ensiviikon alussa
Nyt vaihdoin sitten tohon elaston 2 jakoiseen, koska tähän asti vedetty vähän omalla ohjelmalla tuo 4 kertaa viikossa. Tämä 2-jakoinen sopii varmaan hyvin tähän massanhankintaan. Vai olisko tuo starting strength parempi?
Tekniikoita on katseltu videolta ja harjoitellut kotona niitä ihan pienien painojen kanssa ja jopa kuvannut sen oman suorituksen ja verrannut sitä noihin opetusvideoihin mitä netissä on.
Ja kannattaisko tuolla salilla käyttää sisäpelikenkiä tai ihan salikenkiä? Nyt on menty lenkkareilla..

- Elasto on hyvä ohjelma
- Ei kannata olla tuota enempää plussilla, koska siitä ei ole oikeastaan hyötyä
- Sisäpelikengät ja lenkkarit on vähän huonoja noihin nostopuuhiin. Suosittelen ostamaan kunnon kengät jos on rahaa. Ilman kenkiä pärjää vallan mainiosti myös, silloin nostot voi tehdä vaikka avojaloin. Mulla esimerkiksi ei ole, ja tuskin tulee olemaan kenkiä ja hyvin toimii.

- - - Updated - - -

Morjesta, elikkäs.. Tässä on tullut mieleen alottaa salilla käynti tollasen 1 vuoden kunnollisen hiki liikunnan lopetuksen jälkeen. Yksi kysymys olisi, liittyen omiin tavoitteisiin; Onko mitään realismia, että pystyisin nostamaan 100kg penkistä ennen varusmiespalvelukseen lähtöä, lähtö olis tossa tammikuun alussa, että siihen asti olis aikaa. Penkki on ollut, ehkä juuri se oma inhokkiliike mitä on tullut tehtyä vaikka se kuullostaakin tyhmälle. Se ns. hyvä peruskunto löytyy ja motivaatiota on harjoitteluun taas tauon jälkeen Tos olis meikäläisen raamit:
195 cm, 90kg'ish paino
On. Ja hyvätkin mahikset jos treeni on kunnossa alusta asti. Ei pitäisi olla todellakaan mikään ongelma.

- - - Updated - - -

Prodee väh 2g/painokilo, hyviä rasvoja väh 1g/painokilo. Tolla pääsee jo pitkälle, eikä vaadi paljoa laskemista. Muista syödä tarpeeksi. Eli siis oikeesti paljon. Ja terveellistä ruokaa, ei mitään karkkia ja mäkkiä.

Eli pitää siis ostella kengät jossain vaiheessa. Niistäkin vois laitella jotain aloittelijalle sopivaa? Ei varmaan yli 100€ kumminkaan hinnoissa mennä vai? Mutta vedetään siihen asti ilman kenkiä.

Prodee väh 2g/painokilo, hyviä rasvoja väh 1g/painokilo. Tolla pääsee jo pitkälle, eikä vaadi paljoa laskemista. Muista syödä tarpeeksi. Eli siis oikeesti paljon. Ja terveellistä ruokaa, ei mitään karkkia ja mäkkiä.

Naiselle toi 2g ampuu jo vähän yli, rapiat 50 kiloselle naiselle 100g päivässä on jo paljon, yli ei tarvi mennä.

Naiselle toi 2g ampuu jo vähän yli, rapiat 50 kiloselle naiselle 100g päivässä on jo paljon, yli ei tarvi mennä.

Tuskinpa mitään haittaakaan. Parempi pelata varman päälle kun ei myrkyistä ole kyse. Hiilaria jää noin isolla kulutuksella ruokavalioon kyllä ihan tarpeeksi, joten kaloreita on varaa ottaa myös prodesta ja rasvoista.

kuinka monta toistoa jotain liikettä voi tehdä ennenkun ei saa enää maximi voimaa vaan pelkkää lihaskestävyyttä? vai vaihteleeko se liikkeittäen? esim jos saa 18 punnerusta niin kannattaako jo laittaa reppua selkään tai jotain? ja miten leuan-vedossa ja painojen kanssa on?

Back
Ylös Bottom