Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen lueskellut nyt paljon lihastohtorin kirjoituksia, mutta heräsi kysymys onko perustreenaajan mahdollista kasvattaa massaa 10kg(7kg lihasta) kolmessa kuukaudessa? Nyt mitat ovat 184/80 ja olen vuoden verran treenannut salilla.. Ajattelin kokeilla +500 kilokaloreilla ja 2-jakoisella treenillä :puntti:

Koehenkilön paino nousi kolmen kuukauden harjoitusjakson aikana 9,9 kg (79,7 kilosta 89,6 kiloon) ja rasvaprosentti pihtimittauksen mukaan nousi 14,7 prosentista 16,8 prosenttiin. Näiden mittausten mukaan koehenkilön rasvattoman massan määrä kasvoi n. 7 kg harjoitusjakson aikana ja rasvamassan määrä vain n. 3 kg.

http://lihastohtori.wordpress.com/2...kuntosalilla-osa-ii-rytkonen-ja-silvennoinen/

Olen lueskellut nyt paljon lihastohtorin kirjoituksia, mutta heräsi kysymys onko perustreenaajan mahdollista kasvattaa massaa 10kg(7kg lihasta) kolmessa kuukaudessa? Nyt mitat ovat 184/80 ja olen vuoden verran treenannut salilla.. Ajattelin kokeilla +500 kilokaloreilla ja 2-jakoisella treenillä :puntti:

Kai se teoriassa jollain ihmisellä vois olla mahdollista, mut hyvinkin epätodennäköistä. Suosittelen kokeilemaan just tolla reseptillä, mutta varaudu siihen, että seittemää kiloa lihasta kolmessa kuukaudessa ei kyllä tuu varmasti.

Oon 17v poika, joka on nyt 3,5kk salilla käyny. Oon noin 181cm pitkä ja painan joku 70+kg.Hoikka siis oon.Mun kysymys ois se että kuinka kauan menee että alkaa tuloksia tuleen salilta? Itse olen aina ollu yläkropasta hoikka, jaloissa sensijaan on lihasta koska pelaan fudista. Tarkotus olis käsiin saada lihasta ja myös keskivartaloon. Käyn salilla about 2-4 kertaa viikossa ja olen siellä noin 1h-1.40min. Mitä kannattais salilla tehdä ja kertokaa myös milloin alkaa tuloksia tuleen :D ? Saa myös ravintopuolelle antaa vinkkejä, vaikka sen jo aika hyvin tiedänkin fudiksen kautta.

Oon 17v poika, joka on nyt 3,5kk salilla käyny. Oon noin 181cm pitkä ja painan joku 70+kg.Hoikka siis oon.Mun kysymys ois se että kuinka kauan menee että alkaa tuloksia tuleen salilta? Itse olen aina ollu yläkropasta hoikka, jaloissa sensijaan on lihasta koska pelaan fudista. Tarkotus olis käsiin saada lihasta ja myös keskivartaloon. Käyn salilla about 2-4 kertaa viikossa ja olen siellä noin 1h-1.40min. Mitä kannattais salilla tehdä ja kertokaa myös milloin alkaa tuloksia tuleen :D ? Saa myös ravintopuolelle antaa vinkkejä, vaikka sen jo aika hyvin tiedänkin fudiksen kautta.

Lue nuo stickyt. Ei tuollaisella kaikki tänne heti -asenteella tule minkäänlaisia tuloksia.

Miltä näyttää tämä mun tämänhetkinen reenijako?

Ma: Lepo
Ti: Olkapää, ojentaja
Ke: Selkä
To: Jalat, hauis
Pe: Lepo
La: Rinta
Su: Lepo

Liikkeitä en nyt erikseen erittele, mutta lähinnä sitä että onko tuossa järjen hiventäkään jaotella noita tollain?

Edit: Ja puuttuuko tuosta vielä joku lihasryhmä mikä kannattais myös tehdä?

Miltä näyttää tämä mun tämänhetkinen reenijako?

Ma: Lepo
Ti: Olkapää, ojentaja
Ke: Selkä
To: Jalat, hauis
Pe: Lepo
La: Rinta
Su: Lepo

Muuten näyttää ihan järkevältä, mut ton hauiksen (tai peräti molemmat hauikset heh heh) siirtäisin jollekin muulle päivälle. Itseasiassa mille tahansa päivälle voit laittaa, koska tiistain treenissä voisit tehä kivasti käsiä supersarjoina, jos tykkäät, selkäpäivänä hauikset saa rasitusta muutenkin ja rintapäivänäki onnistuis ihan kivasti.

Kiitoksia vastauksesta. Täytyykin siirtää hauikset lauantaille rintareenin yhteyteen. On sit se yks päivä kun keskittyy vaan jalkoihin. Tiistaille ei oikeen viitti, kun tulis sit varmaan vähän liian tiukka päivä.

http://lihastohtori.wordpress.com/2...kuntosalilla-osa-ii-rytkonen-ja-silvennoinen/

Jos oot alottelija niin aika mahdollista. Alotin salilla käynnin Heinäkuun lopussa 68kg painosena ja noin 10% rasvoissa. Vedin siitä sit bulkkia joulukuun loppuun asti jolloin paino nousi 68--> 86. Dieettasin sitten joulukuusta samoihin rasvoihin jolloin paino oli 75kg. Eli 5kk aikana 7-8kg lihasta. (Dieetillä sitä paloi luonnollisesti jonkinverran)

Jos oot alottelija niin aika mahdollista. Alotin salilla käynnin Heinäkuun lopussa 68kg painosena ja noin 10% rasvoissa. Vedin siitä sit bulkkia joulukuun loppuun asti jolloin paino nousi 68--> 86. Dieettasin sitten joulukuusta samoihin rasvoihin jolloin paino oli 75kg. Eli 5kk aikana 7-8kg lihasta. (Dieetillä sitä paloi luonnollisesti jonkinverran)

Teitkö myös 2-jakoista ohjelmaa ja söitkö 500kcal yli kulutuksen?

Moro. Olen käynyt nytten 5kk salilla olen 17v 175cm ja 75kg. Alku aikoina kun treenasi nii lihas oli seuraavana päivänä kipeä, mutta nykyään kun koittaa tehdä vaikka kuinka kovaa sarjaa niin seuraavana päivänä tuntuu siltä kun ei olisi salilla edes käynyt. Ainoastaan rinta on semmonen paikka mikä kipeytyy tai tuntuu semmoiselta että salilla on käyty (ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan) Treenaanko väärin vai onko lihas jotenkin vain tottunut?

Treenaan kolme kertaa viikossa yksijakoisella hieman modatulla G6:lla. Ihan vasta-alkaja olen, takana vasta noin 2 viikon treenit. Parina edellisenä kertana olkapää on vihoitellut tavallista penkkipunnerrusta tehdessä. Viimeksi lämmittelysarjojen jälkeen päätin tehdä sen penkkipunnerruskoneessa. Olen kyllä yrittänyt lämmittellä ja kiertäjäkalvosimiakin treenata.

Mietin, että jos vaihtaisin penkkpunnerruksen ainakin väliaikaisesti joko Smithissä tai koneessa tehtävään versioon. Josko saisin vahvistettua olkapäitä muulla treenillä sen verran, että jossain vaiheessa voisin palata ihan perinteiseen tyyliin. Uskoisin kuitenkin, että tekniikan hioutuessa olkapää ottaisi vähemmän hittiä.

Pari kysymystä:
-Onko väliä tekeekö penkkiä Smithissä vai koneessa? Kuinka huonoja vaihtoehtoja nuo on vapaalla liikeradalla tehtävään versioon verrattuna?
-Onko antaa eritysiä vinkkejä olkapäävammaiselle penkkipunnerrukseen? Lavat vedän taakse ja se kyllä auttoi jonkun verran..

Treenaan kolme kertaa viikossa yksijakoisella hieman modatulla G6:lla. Ihan vasta-alkaja olen, takana vasta noin 2 viikon treenit. Parina edellisenä kertana olkapää on vihoitellut tavallista penkkipunnerrusta tehdessä. Viimeksi lämmittelysarjojen jälkeen päätin tehdä sen penkkipunnerruskoneessa. Olen kyllä yrittänyt lämmittellä ja kiertäjäkalvosimiakin treenata.

Mietin, että jos vaihtaisin penkkpunnerruksen ainakin väliaikaisesti joko Smithissä tai koneessa tehtävään versioon. Josko saisin vahvistettua olkapäitä muulla treenillä sen verran, että jossain vaiheessa voisin palata ihan perinteiseen tyyliin. Uskoisin kuitenkin, että tekniikan hioutuessa olkapää ottaisi vähemmän hittiä.

Pari kysymystä:
-Onko väliä tekeekö penkkiä Smithissä vai koneessa? Kuinka huonoja vaihtoehtoja nuo on vapaalla liikeradalla tehtävään versioon verrattuna?
-Onko antaa eritysiä vinkkejä olkapäävammaiselle penkkipunnerrukseen? Lavat vedän taakse ja se kyllä auttoi jonkun verran..

Penkkaa kapeammalla otteella. Mun penkkioteleveys on noin kämmenen leveyden leveämpi kuin "normaali kapea" ote. Keskisormet tai etusormet sivumerkeillä olisi ihan tappoleveä mun olkapäille.
Tosin jos ihan aloittelija kerran olet niin noita vaivoja tulee ja menee ekan parin kk aikana.

onko olemassa hauisen sisempään osaan (kyljen puoli) mitään liikettä? hauishan on kaksipäinen lihas? eli mikä liike eristäisi sisemmän osan treenauksen? itse olen miettinyt auttaisko scotti leveällä otteella mutta kyynärpäät lähellä toisiaan.

onko olemassa hauisen sisempään osaan (kyljen puoli) mitään liikettä? hauishan on kaksipäinen lihas? eli mikä liike eristäisi sisemmän osan treenauksen? itse olen miettinyt auttaisko scotti leveällä otteella mutta kyynärpäät lähellä toisiaan.

Juurikin tuo jos joku. Tosin sitten voidaan miettiä että mitä järkeä on lähteä edes yrittämään eristää hauiksen sisempää osaa..

Kuulkaas, mitä teen väärin kun on alkanut kyynärpäiden sivut kipeytymään. Tuntuu että se olis noissa (joidenkin) lihasten kiinnityskohdissa. Molemmissa käsissä tuntuu, ei nyt varsinainen kipu, mutta sellainen ikävä vihlonnanoloinen tunne kun käsiä liikuttelee. Ei tule esiin minkään tietyn liikkeen yhteydessä, vaan kipeytyy kohti treenin loppua enemmän ja on hiukan kipeä ollut nyt muutaman viikon ihan jatkuvasti.

JJRL: kuulostaa, että lekuri osaisi vastata ongelmaasi paremmin kuin ruudun takana lymyävät pakkislaiset, jotka eivät edes tilannettasi näe. Oletko aloittanut salilla käynnin vasta? Entä teetkö jotain muuta käsiä rasittavaa duunia? Oletko flunssassa? Paha mennä näin sanomaan mitään muuta kuin ympäripyöreitä mutu-arvioita.

JJRL: kuulostaa, että lekuri osaisi vastata ongelmaasi paremmin kuin ruudun takana lymyävät pakkislaiset, jotka eivät edes tilannettasi näe. Oletko aloittanut salilla käynnin vasta? Entä teetkö jotain muuta käsiä rasittavaa duunia? Oletko flunssassa? Paha mennä näin sanomaan mitään muuta kuin ympäripyöreitä mutu-arvioita.

Yli vuoden olen käynyt enkä kyllä tee mitään muuta käsiä rasittavaa enkä ole flunssassakaan.

Yli vuoden olen käynyt enkä kyllä tee mitään muuta käsiä rasittavaa enkä ole flunssassakaan.

Sitä suuremmalla syyllä, lekurille mars! Jos oireet ovat ilmaantuneet yhtäkkiä ja ilman näkyvää syytä, niin kannattaa tutkia ennen kuin hutkia. Pidä tarpeen tullen taukoa ainakin käsitreeneistä?

Back
Ylös Bottom