Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko mitään järkeä lähteä ostamaan noita kalliimpia proteiinejä? Katsoin ton kai greenin ja farahin seminaarin jossa kovasti jankutettiin optiumin platium hydro wheyn ylivoimaisuutta verrattuna muihin. Purkkihan maksaa puoltoista kiloa 70e :D

Aiemmin käyttäny tota whey 80 mutta mietin että tekis vähän isomman tilauksen massille tai tukkuun, nii mitäs tästä lähtis tilaamaan? omia kokemuksia optiumin, star nutririonin ja mass wheyn laadusta kiitos

16kg mass whey, 1kg creatine, 8-16kg malto, omega-3, c-vitamiinia, d-vitamiinia ja joku monimineraali. Jos ton jälkeen haluaa vielä rahaa laittaa niin BCAA.

Tommosta suunnilleen ajattelinkin mutta ei vielä ihan noin suurta tilausta :D Mitä BCAA:ta kannattais lähteä tilaamaan kun ei oo aiemmin käyttäny nii paha sanoa...

Boldasin noita tärkeitä kohtia. Eli jos haluat rasvattomamman kropan, mutta et lihaksia, niin lopputuloshan on "laihaläski" mikä voi siis olla jollekulle ihan ok, mutta laihduttamisen jatkamistahan se toki vaatii. Jos olisit sanonut, että haluat lihaksia ja olet valmis treenaamaan kovaa salilla, niin olisin ehkä voinut sanoa, että syö +-0 ja treenaa kovaa esim. 2-jakoisella ohjelmalla, mutta jos sitä et halua tehdä, niin pidä maltilliset miinukset eli ala syömään vihdoin järkevästi ja lisää aerobista liikuntaa. Siihen on helpommin aikaa. Noi sun kuvailemat syömistavat on kyllä enemmän ja vähemmän huonoja, etkä varmaan ole vielä saanut perstuntumaan saakka menevää sisäistystä järkevista syömistavoista. Eli syö 5 kertaa päivässä joka aterialla proteiinia (n. 200 g), rasvaa n. 100 g ja loput hiilareita (tod näk kokonaiskalorit saa olla siellä 2500 hujakoilla vähän liikunnoista riippuen) eli normaalia ruokaa niin varmasti alkaa ulkonäkö mielyttämään enemmän jo ennen kesää. Hieno saavutus tähän saakka!

Eihän toki lihakset ole koskaan liian isot, eikä niitä ole liikaa, mutta käsittääkseni lihasten kasvatus ja laihtuminen on samanaikaisesti vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Järkeilin itse asian siten, että ensin paskat pois vyötäröltä ja sitten voi nostaa kalorit plussalle ja aloittaa hillityn lihasten kasvattamisen. Noita aamuaerobisia olen viime aikoina vetänyt 5krt viikossa ja aina 40min kuntopyörällä n. 30km/h vauhdilla, sen lisäksi tulee muutoin käveltyä noin 3km päivässä ja aina mahdollisimman ripeästi. Keskivauhdin arvioisin 7km/h. Ennen varsinaista punttien heiluttelua soudan/poljen 10min lämmittelyksi. Mikä olisi "järkevä määrä" suorittaa noita aerobisia viikkoon ja mikä olisi hyvä kesto aerobiselle treenille? Jaloissani ei ole sinällään voimaa juurikaan (kyykkään 4x10x70kg), mutta jos cooperia voidaan pitää yhtään minkäänlaisena mittarina mihinkään, niin tuossa joulukuun alussa juoksin 12minuuttiin hiukan yli 2800metriä, enkä usko että tulos on ainakaan laskenut.

Todellakin olen valmis treenaamaan kovaa, koska en näe suurta syytä vetää puolivaloilla, kun odotukset ja tavoitteet ovat kovat. Toki kuuntelen kroppaa, mutta pyrin jättämään "kaiken" salille.

Noista syömistavoista. Olen nyt ajatellut lisätä hiilareita ihan siitä syystä, että saisin kuitua, koska tuo pelkkö proteiini on alkanut jumittamaan mahaa aikas tehokkaasti. Tänään aloitin aamun siivulla fazerin puikula tms. ruisleipää ja pehmeällä maitorahkalla. Välipalaksi 0,5dl whey-80, "lounaaksi" pari siivua em. fazeria, prk vesitonnikalaa, puolikas tomaatti ja kurkkua. Tähän väliin jalkatreeni(koska ke en ehtinyt). Sen päälle reilu 0,5dl reco-prota ja nyt päivällinen, jossa 200g jauhelihaa (~10%rasvaa), ruokalusikallinen rypsiöljyä, 300g tomaattimurskaa, 1tomaatti, tuorekurkkua ehkä 30g ja 7lehteä jääsalaattia. Salaattia oli siis reilusti puolet lautasesta. Illemmalla nappaan vielä yhden 0,5dl proteiinijauhesatsin ja tunti ennen nukkumista yhden maitorahkan. 0,6dl rasvattomalla maidolla olen nuo huuhtonut alas. Proteiinia siis kaiketi tulee ainakin se 2g/rasvaton massa, mutta hh:ta ja r:tä en osaa sanoa. Jääkaapissa olisi purkki CLA:ta tuomaan rasvoja, mutta olen vähän heikko napsimaan noita pillereitä, enkä tiedä, auttavatko nuo mitään asiaa. Vitamiineja olen täydentänyt abcd-poretabulla aamuisin.

Taas sekavahko viesti, mutta toivottavasti siitä jotain ymmärtää, vaikkei tahtoisikaan.

Tommosta suunnilleen ajattelinkin mutta ei vielä ihan noin suurta tilausta :D Mitä BCAA:ta kannattais lähteä tilaamaan kun ei oo aiemmin käyttäny nii paha sanoa...

Star Nutritionin, Hardcore BCAA on ihan hyvän makuista ja hintakaan ei oo kovin suolanen.

Star Nutritionin, Hardcore BCAA on ihan hyvän makuista ja hintakaan ei oo kovin suolanen.

No pitää varmaa noille tolle perus heralle tehä isompi tilaus jonnekki massille ja käydä sitte tukusta ite hommaa noi BCAA:t... Mites ton malton laita, suositellaanko että tungetaan palkkariin vai ei? Aiemmin en oo käyttäny muuta kun proteiiniä...

E: ja kreaa

Kuinkas pitkiä massakausia porukka pitää?
Alkaako dieetti siinä kohtaa ku oma peilikuva ei miellytä ja läskiä näyttää olevan melko runsaasti vai mitenkä?

No pitää varmaa noille tolle perus heralle tehä isompi tilaus jonnekki massille ja käydä sitte tukusta ite hommaa noi BCAA:t... Mites ton malton laita, suositellaanko että tungetaan palkkariin vai ei? Aiemmin en oo käyttäny muuta kun proteiiniä...

E: ja kreaa

Sanotaanko näin että kunhan pysyy yleisesti laadukkaissa isoissa merkeissä, niin proteiineilla ei niin suurta eroa ole etteikö kannata ottaa parasta hintamääräsuhdetta.
Starnutritionin whey 80 on hyvää kamaa. Ihan samanlaatuista kun massinkin. Paitsi että saat satasella 8kg. Tuossa on myös bcaa.ta senverran että jos muutenkin syöt normaalisti ja vedät tuota wheytä palkkarina edes, niin et tarvi lisä bcaa.ta

Sitten suosittelen että tilaat vitamiinit omegat sun muut rapakon takaa. Hinta on erittäin miellyttävä ja aineet potenssiin kymmenen vahvempia kuin härmälässä.

Mietin tässä vaan, että kuinka paljon suurinpiirtein painoni ehtisi nousta Heinäkuuhun mennessä? Tällä hetkellä paino pyörii 59-60 kilon tienoilla.

Päivisin ateriani ovat suurinpiirtein tätä luokkaa:
Aamupala: Rahka ja pari leipää
Kouluruoka, niin paljon kuin jaksaa.
Lounas: 200-300g jauhelihaa ja 4-6 perunaa välillä' myös rahka ruoan jälkeen n.150g
Ennen salia vielä sama satsi
Salin jälkeen sama satsi ja tohon väliin tungen vielä massan lisääjän. Kaloreita kertyy sen vähän yli 3000. Menee aika pakko syömiseksi aina tuo, mutta siihen on jo totuttu.
Tiedän, että pitäisi välillä vaihdella tuosta jauhelihasta vaikka kanaan, mutta en ole paras kokki, joten tuo on helpoin ja maukkain vaihtoehto.
Joku asiasta enemmän tietävä voisikin vastata kuinka paljon näillä sapuskoilla saisi suurinpiirtein massaa kertymään. Lisätään tähän vielä kulutukset:
Ma: Sali
Ti: Sali
Ke: lepo
To: Sali
Pe: Sali
La: lepo
Su: lepo

Pakko kysyä eräs pitkään henkilökohtaisesti minua ihmetyttänyt asia.

Asia koskee penkkiä ja treenipainoja. Itse kävin olen nyt siis vuoden vähän satunnaisemmin puntilla käynyt ja penkkitreenin aloittaminen kesti omalla kohdalla kauan, mutta kun treenaamisen sitten aloitti niin painot nousivat melko kovaa tahtia ylöspäin, kun mitään pidempiä taukoja ei tullut. Sarjapainot tuntuvat silti näin vertaillet melko pieniltä ja nyt pääsen itse asiaan. Ovatko henkilökohtaiset erot todella niin isoja, että se paino minkä minä saan penkissä ylös vaatii kuukauden säännöllistä treeniä, nousee pienempikokoisilla ensikertailaisilla ihan heittäen?

Eihän tämä treeniä oikeastaan häiritse, mutta jotenkin vaikea ymmärtää, että miten 50kg omaan silmään aivan kukkakepin näköinen ihminen, joka tekee penkkiä niin väärin kuin vain voi, kiskaisee penkistä paljon kovempia tuloksia kuin minä. Tämähän kuulostaa aivan täysin minun narsistisuudeltani ja siltä kuinka en voi käsittää, miten joku voisi olla minua parempi. Ei kyse ei ole siitä. Ihan vain siis ääneen ihmettelen, että mikä se ero on. Geenitkö ne sielä vaikuttavat vai mikä on? En siis väitä, että itse olisin siis mitenkään lihaksikas. Ennemminkin heikko kokoisekseen.

Jokuhan varmasti minut kohta lyttää, että mistäs minä tiedän, että kuka on ensikertalainen ja ei minunlaisen aloittelijan kannata tuollaista miettiä, kun ei treenitaustaa vielä oikein ole. Totta, ei sitä treenistaustaa kauheasti olekaan, mutta olen kuitenkin käynyt salilla säännöllisesti ja ihan treeniohjelman kanssa. Kyse ei ole myöskään siitä, että olisin jotenkin huolissani omasta progressiosta, koska kuten sanottua se oli treenatessa omasta mielestä loistava (joka treeniin 2,5kg lisää tankoon ja seinä ei tullut vastaan)
Haluaisin vain tietää mikä on se ero, joka mahdollistaa, että treenaamaton pienempi henkilö nostaa enemmän rautaa penkistä, kuin jo jonkinaikaa treenannut jamppa?

Olenko siis vain huono penkkaamaan luonnostaan? En etsi mitään syypäätä tai selitystä omille tuloksilleni vaan ihan ihmettelen ääneen.

kuinka nopeasti lihas oikein kasvaa (etenkin aloittelijalla)? keväällä kun alotin salilla käymään oli paino +-65kg, ja nyt jo tämän viikon punnitusten keskiarvona n. 70.5kg. rasvaa olen pyrkinyt pudottamaan salilla käynnin aikana, mutta tuskin toi ~5 kiloa voi täyttä lihasta olla?

Riippuu ihan syömisistä, sitä lihaa tulee kun syö, ja läskin määrä riippuu siitä mitä syö ja kuinka paljon. Kyllä sä sen huomaat onko se lihasta vai läskiä, vatsassa ja perseessä näkyy. Jos oot yrittänyt läskiä poltella ja painoa on tullut 5 kiloa lisää niin olet luultavasti epäonnistunut siinä, sillä aloittelijankin on todella hankala kasvattaa lihasta miinuskaloreilla.

E. olet siis väkisinkin syönyt enemmän kuin kulutat jos paino on noussut, joka tarkoittaa sitä että myös läskiä on tullut lisää. Tuo 5 kiloa on siis sekä läskiä että lihasta, pelkkää lihasta se ei voi olla. Pahoittelut sekavasta ja ympäripyöreestä vastauksesta, toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan :D

On vähän aikaa mietityttänyt että pitääkö lihaksissa olla kipeyttä treenin jälkeen seuraava päivänä tai päivinä? Itselläni ei enää viime aikoina ole kipua tullut, mutta silti on ainakin jonkinlaista kehittymistä ollut. Kasvaisiko lihas kuitenkin paremmin jos se olisi arka seuraavana päivänä? Luulisi tämän kertovat siitä, että lihaksessa on niitä mikrovaiurioita, jotka se korjaa sitten ajan kanssa.

En venyttele juuripa lainkaan.

Ei ne lihaskivut meinaa mitään, joskus tulee joskus ei ja kehitystä voi hyvin tulla vaikka niitä ei olisi. Itsellä ainoat paikat johon lihaskipua tulee on selkä, rintalihakset ja reidet.

kuinka nopeasti lihas oikein kasvaa (etenkin aloittelijalla)? keväällä kun alotin salilla käymään oli paino +-65kg, ja nyt jo tämän viikon punnitusten keskiarvona n. 70.5kg. rasvaa olen pyrkinyt pudottamaan salilla käynnin aikana, mutta tuskin toi ~5 kiloa voi täyttä lihasta olla?

Nestettä, nestettä.

Otetaan nyt esimerkiksi penkkipunnerrus. Tulos nousee 90->95kg. Kuinka monta grammaa rintalihas on kasvanut tässä prosessissa jos oletetetaan että tulos on noussut vain rintalihaksen kehityksen vuoksi.

Penkki nyt on vähän huono esimerkki koska siinä on moni muukin lihas käytössä. Parempana esimerkkinä jos käytetään hauiskääntöä. Tulos nousee 40->45kg, kuinka monta grammaa hauislihas on kasvanut? Onko heittää minkäänlaista arvioita? Puhutaanko tässä grammoista, kymmenistä vai sadoista grammoista?

Otetaan nyt esimerkiksi penkkipunnerrus. Tulos nousee 90->95kg. Kuinka monta grammaa rintalihas on kasvanut tässä prosessissa jos oletetetaan että tulos on noussut vain rintalihaksen kehityksen vuoksi.

Penkki nyt on vähän huono esimerkki koska siinä on moni muukin lihas käytössä. Parempana esimerkkinä jos käytetään hauiskääntöä. Tulos nousee 40->45kg, kuinka monta grammaa hauislihas on kasvanut? Onko heittää minkäänlaista arvioita? Puhutaanko tässä grammoista, kymmenistä vai sadoista grammoista?

Ei ne kilot ole suoraan verrannollisia lihaskasvuun, joten ei tuohon nyt oikein voi vastata.

Laiton tän kyllä jo toiseen topicciin mutta anteeksi kun laitan vielä tänne kun kiinnostaa vaan mitä mieltä ollaan...

Yritän tässä saada rasvoja alas ja ekalla dietillä siis ollaan. Vaikka olen vähentäny ruoan määrää tuntuu että on liikaa kun ei tapahdu mitään.

Teen 3x viikkoon HIIT treeniä ja pyöräilen päivässä vähintään 4km
En voi todellakaan uskoa että painoa on 88kg kun vaaka näyttää, alotin bulkkauksen 72kg painosena.
Pituus 179cm

Ongelma on se että kun koulu alkaa ei voi kaikkea tunkee sinne kalori laskuriin yms. ja kun asuu vielä kotona niin ei kaikkea ruokaa voi ite tehä, mutta näyttää suunnilleen tältä lepopäivänä...

Aamu: 2dl kaurahiutaleita ja 4dl rasvaton maito, 250g ehermann ja omegat
Lounas: esim reilu 100g riisiä kuivana eli noin desi kaiketi ja noin 200-300g kananrintafileet... salaattia lautasellinen, porkkanaraastetta ja n. 150g raejuusto
Välipala: Maitorahka 250g ja vähän raejuustoa
Treenipäivinä palkkari whey 80 ja krea
Päivällinen: Esim. sama kuin lounas
välipala: 200g raejuusto ja 2rkl rypsiöljy
iltapala: 2 keltuaista ja 1 valkuainen paistettuna ja 250g maitorahka

Onko tossa nyt liikaa ruokaa vieläkin? Mistä lähteä karsimaan?

Onko tossa nyt liikaa ruokaa vieläkin? Mistä lähteä karsimaan?
Tossa on semmoset n. 2600 kcal + palkkari, joten ei nyt ihan hirveesti. Tietysti pitäs tietää paljonko kulutat noin keskimäärin? Ja jos ei mitään tapahdu, niin kyllähän se merkki on että liikaa tulee kaloreita. Rasvaa mun mielestä liian vähän ja proteiinia tulee tosi paljon n. 300 g, siitä olis vara vähän vähentääkin.

Käytkö salilla siis ollenkaan?

Riippuu ihan syömisistä, sitä lihaa tulee kun syö, ja läskin määrä riippuu siitä mitä syö ja kuinka paljon. Kyllä sä sen huomaat onko se lihasta vai läskiä, vatsassa ja perseessä näkyy. Jos oot yrittänyt läskiä poltella ja painoa on tullut 5 kiloa lisää niin olet luultavasti epäonnistunut siinä, sillä aloittelijankin on todella hankala kasvattaa lihasta miinuskaloreilla.

E. olet siis väkisinkin syönyt enemmän kuin kulutat jos paino on noussut, joka tarkoittaa sitä että myös läskiä on tullut lisää. Tuo 5 kiloa on siis sekä läskiä että lihasta, pelkkää lihasta se ei voi olla. Pahoittelut sekavasta ja ympäripyöreestä vastauksesta, toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan :D
Aloittelija voi kasvattaa ihan helposti lihasta miinuskaloreillakin. Niin että rasvaprosentti putoaa ja kehon paino lisääntyy. Ei kannata sanoa "todella hankalaa kasvattaa lihasta miinuskaloreilla", koska aloittelija juuri pystyy noin tekemään poikkeuksellisesti.

http://users.jyu.fi/~jjhulmi/www/The effects of strenght training on body composition Hulmi 2005.pdf
"In conclusion: heavy hypertrophic strength training regimens reviewed in this study increased lean body mass averagely ~0.5 kg and decreased percent fat ~0.6% per one month training. In practice, the changes in lean body mass and percent fat were same in men and in women. The research clearly shows that significant increase in muscle mass is possible in both women and men without simultaneous increase in body fat even without a help of pharmacological substances!"

Helposti on nesteitä pari kiloa tuossa viidessä kilossa kuitenkin, mutta kyllä se lihas kasvaa aloittelijalla todella helposti ilman että tulis ees paljon läskiä.

Back
Ylös Bottom