Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noniin vinkkiä tarvittais. Elikkäs samaa ohjelmaa veivattu päälle 3kk, tulokset nousee kyllä ja liikkeitä ollaan välillä vaihdeltu. Ainoa mikä ei kuitenkaan ole ollut vaihdossa kertaakaan on vinopenkki kp:illa, elikkäs kannattaisko tilalle ottaa jotain muutakin välillä, että sais vähä lisää muotoa tissiin ? Mitenkäs esim flyesien tai peck decin laita, kertokaapas faktoja ja mielipiteitä.

Rintareeni kotona ilman penkkiä?

otsikko kertoo jo kaiken. Minkälaista reeniä rinnalle kotona jos on käsipainot ja painoliivit 25kg. sali remontissa ja kuukaus pitäis kotona reenailla. rinnalle tarviis helppiä! :D

Miksi ei?

Oma mielipide, mutta mitä järkeä on mennä salille vähän heiluttelemaan painoja joilla ei saa mitään tuntumaa lihaksiin jos kaipaa hieman lepoa, tällöin on paljon parempi pitää totaalilepoa ja palata sitten taas virkeenä touhuun. Ymmärän kyllä jos välillä otetaan vähän kevyemmin, mutta useasti sellaiset henkilöt jotka mulle on kevyistä viikoista selitellyt, tekevät sen niin että aina tietyn ajan välein vetävät yhden viikon kevyillä painoilla heiluttelua ilman että se saa lihaksissa aikaan oikein mitään, ja ne tekevät niitä vaikka levolle ei olis tarvetta. Voihan nuo kevyetkin viikot ymmärtää jotenkin toisin ja tehdä suunnitelmallisesti ja järkevästi, mutta nuo joihin minä olen törmännyt on ihan järjetöntä käsien heiluttelua, kun ovat netistä lukeneet että niin pitää tehdä.

- - - Updated - - -

otsikko kertoo jo kaiken. Minkälaista reeniä rinnalle kotona jos on käsipainot ja painoliivit 25kg. sali remontissa ja kuukaus pitäis kotona reenailla. rinnalle tarviis helppiä! :D

Painoliiveillä erilaisia punnerruksia, ja jos käsipainot on tarpeeks painavat niin niillä flaisseja, kp penkkiä, vinopenkkiä jne.

kevyt viikko kannattaa nimenomaan pitää suunnitelmallisesti aina muutaman viikon välein, vaikka tuntuisi että vielä menee. Ainakin kun nyt aloittelijoiden osiossa ollaan, aina voi soveltaa jos osaa. Ja kevyellä viikollakin kannattaa käydä siellä salilla heilumassa jotta lihaspaineet pysyy, eikä seuraavalla viikolla paineettomana joudu lähteä treenaamaan

Hei, onko ihan hönö idea vetää aamulla ennen duunia 30min aerobista, kykky, penkki sekä kulmasoutu ja duunipäivän jälkeen uude aerobiset, pystäri, hauis ja vatsat?

kevyt viikko kannattaa nimenomaan pitää suunnitelmallisesti aina muutaman viikon välein, vaikka tuntuisi että vielä menee. Ainakin kun nyt aloittelijoiden osiossa ollaan, aina voi soveltaa jos osaa. Ja kevyellä viikollakin kannattaa käydä siellä salilla heilumassa jotta lihaspaineet pysyy, eikä seuraavalla viikolla paineettomana joudu lähteä treenaamaan

Noh, itseasiassa yhtä typerää on pitää kevyitä viikkoja vaikka tarvetta niille ei ole, kuin olla pitämättä silloin kun pitäisi. Aloittelija vielä voi perjaatteessa vääntää keskivertotreenaajaa pidempään ilman kevennyksiä, koska ei lihaksia osata treenata niin loppuun.
Ideaalitilanne kuitenkin on että kevennys tehdään vasta juuri ylikunnon rajoilla. Tietenkään aloittelija ei tällaiseenkaan omankehon tuntemiseen kykene vielä.

nojoo tietty kannattaa suunnitella ohjelma siten että viimisellä raskaalla viikolla tehdään oikeesti raskaasti, ihan siinä rajoilla. Mutta itsellä tän säännöllisen treenikierron omaksuminen on saanut vihdoin jumittavat sarjapainot kasvuun

IMO Tuommoisten kevyiden viikkojen pitäminen on täysin ajanhukkaa jos ei ole tietotaitoa tarpeeksi sitä järkevästi toteuttaa. Mielummin vaikka sitten se pari päivää huilia ja uudestaan rautaan kiinni kuin käydä yksi viikko höpöilemässä ihan hatusta heitetyillä pikkupainoilla.

Noh, itseasiassa yhtä typerää on pitää kevyitä viikkoja vaikka tarvetta niille ei ole, kuin olla pitämättä silloin kun pitäisi.
No eikös edeltävällä viikolla pidetä huolta siitä että jos ohjelmassa on seuraavaksi kevyt viikko niin treenataan niin kovaa että kevennys tulee tarpeeseen?
(Näin minä sen olen ajatellut, mutta voin olla ihan väärässäkin, kun aloittelija vielä olen)

Ideaalitilanne kuitenkin on että kevennys tehdään vasta juuri ylikunnon rajoilla. Tietenkään aloittelija ei tällaiseenkaan omankehon tuntemiseen kykene vielä.
Tuokin on hyvä pointti. Eikös siksi juuri ole parempi ottaa varoiksi välillä kevyemmin?
Kokeneemmilla tilanne on tietenkin eri (eli tarpeen mukaan, kuten kuvailitkin)

- - - Updated - - -

IMO Tuommoisten kevyiden viikkojen pitäminen on täysin ajanhukkaa jos ei ole tietotaitoa tarpeeksi sitä järkevästi toteuttaa. Mielummin vaikka sitten se pari päivää huilia ja uudestaan rautaan kiinni kuin käydä yksi viikko höpöilemässä ihan hatusta heitetyillä pikkupainoilla.
Vaatikos tuo hirveästi osaamista?
Onko ihan ok, jos tekee samoilla painoilla, mutta vähentää sarjojen määrän suunnilleen puoleen ja pitää huolen ettei vedä sarjoissa ihan loppuun?

No eikös edeltävällä viikolla pidetä huolta siitä että jos ohjelmassa on seuraavaksi kevyt viikko niin treenataan niin kovaa että kevennys tulee tarpeeseen?
(Näin minä sen olen ajatellut, mutta voin olla ihan väärässäkin, kun aloittelija vielä olen)

Tuokin on hyvä pointti. Eikös siksi juuri ole parempi ottaa varoiksi välillä kevyemmin?
Kokeneemmilla tilanne on tietenkin eri (eli tarpeen mukaan, kuten kuvailitkin)

- - - Updated - - -

Vaatikos tuo hirveästi osaamista?
Onko ihan ok, jos tekee samoilla painoilla, mutta vähentää sarjojen määrän suunnilleen puoleen ja pitää huolen ettei vedä sarjoissa ihan loppuun?
Ei ole hyvä kevyt viikko. Hermostollisesti on aika raskasta samoilla raskailla painoilla vetää vaikka sarjoja vähentäisi. Jos tuon takia on parempi vaan pitää totaalitaukoa viikon ajan.

Paljonko näkisitte järkeväksi käyttää malto6:sta palkkarin seassa, 40g? Tähän asti olen vaan laittanut jonkun tollasen mitallisen ja ainoastaan protskut ottanut täysin ohjearvon mukaan. Nyt on vaan pyörinyt mielessä, että voisihan sitä katsoa paljon tota maltoakin laittaa naamaan, kun en nyt halua sillä lähteä luttaamaan, vaikka painoa sellaset 3kg lisää vielä kevääseen tarvitaan. Omapaino n.102kg ja maltoa otan ainoastaan palkkarin kanssa ja heti treenin jälkeen, vaikka tuostakin olen lukenut, että paras olisi ottaa hiilarit n.30min treenin jälkeen. Tiedän, että vähän tyhmä kysymys, mutta koittakaa kestää. :)

Ei ole hyvä kevyt viikko. Hermostollisesti on aika raskasta samoilla raskailla painoilla vetää vaikka sarjoja vähentäisi. Jos tuon takia on parempi vaan pitää totaalitaukoa viikon ajan.

Toisaalta hermosto useimmiten menee tukkoon liiallisen volyymin kuin intensiteetin takia, eli sinänsä jos kevyellä viikolla jostian karsii, niin nimenomaan volyymista, eli sarjoja ja ehkä toistomääriä vähentää, ei välttämättä painoja. Tietysti jos edeltävä jakso on vedetty kovalla intensiteetillä niin erijuddu.

Paljonko näkisitte järkeväksi käyttää malto6:sta palkkarin seassa, 40g? Tähän asti olen vaan laittanut jonkun tollasen mitallisen ja ainoastaan protskut ottanut täysin ohjearvon mukaan. Nyt on vaan pyörinyt mielessä, että voisihan sitä katsoa paljon tota maltoakin laittaa naamaan, kun en nyt halua sillä lähteä luttaamaan, vaikka painoa sellaset 3kg lisää vielä kevääseen tarvitaan. Omapaino n.102kg ja maltoa otan ainoastaan palkkarin kanssa ja heti treenin jälkeen, vaikka tuostakin olen lukenut, että paras olisi ottaa hiilarit n.30min treenin jälkeen. Tiedän, että vähän tyhmä kysymys, mutta koittakaa kestää. :)

Se malto on kuitenkin yleensä pelkkää sokeria, eikä sun sillä kannata painoa lähteä erikseen nostamaan. Perjaatteessa et välttämättä tarvitse hiilaria ollenkaan palkkariin. Makuasioita..

Mua on palvellu 1dl heraa ja 1dl maltoa. Hyvin toimii.

lasket maltosta paljon haluat kaloreita ja hiilareita ja otat sen mukaan.

Tyhmä kysymys kun sitä niin usein kuulee, mutta se penkki... se on jo jokusen viikkoa junnannu 4x6-8 sarjoilla siinä 70kg, oon tässä duunannu penkkiä tangolla 7kk varmaan putkeen... ei tietenkään aina samaa rataa kun ohjelmakin vaihtui 2 jakoseen. Nimpä mietin, että kannattaisko vaihtelun vuoksi tehä penkki vaikka käsipainoilla?

Toinen kysymys on malto. Yleensäkkin käytättekö maltoa palkkarissa? Pitäis jo uusia noita lisäravinne varastoja nii korissa ois wheytä ja bcaa:ta, kreatiinia mutta mietin pitäiskö sitä maltoakin tilata...

Kannattaako vitamiinejä lähteä tilaamaan noista kaupoista kuten mass ja tukku? Toistaiseksi on vaa omega pillerit niin vitamiinit on toisen asia jota mietin :D Vähän hifistelyähän tämä on kuitenkin näin nuorena vaikka onkin tavotteet korkealla

Back
Ylös Bottom