Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt tarvisi jonkun jalkapainotteisen ohjelman.

Tarkoitus olisi vaan haalia lisää lihaa jalkoihin, ja nyt olosuhteet ovat siihen kerrankin suosiolliset kun höntsäkausi päättyi ja seuraavan kerran tulee "pakollista aerobista" joskus huhtikuussa. Kesällä tuntui, että vaikka vauhti ja voimat kasvoi, jalat vain hupenivat, kun viikossa tuli se neljäkin matsia pahimmillaan/parhaimmillaan.

Tähän asti, viime kuukaudet vedetty kolmijakoista noin 1,5-kertaa viikossa. Rinta/kädet, selkä/olkapäät ja jalat -jaolla. Nyt tarvitsisi vielä vähän enemmän buustia, jotenkin tuntuu ettei tuo yksi tai välillä kaksi jalkareeniä viikossa ole tarpeeksi.

Jalkareeneistä sen verran, että viimeksi tuli tehtyä kyykky, jalkaprässi ja viimeiset mehut ojennuksilla. Sitä edellinen oli sitten takareisipainotteisempi ja jalkaprässin korvasi askelkyykky.

Nyt vähän uusia ideoita, kaikki käy, mutta kunhan vain tulisi ne tavoitteelliset 10cm ympärille lisää lopulta. Syön plussalla sen n.500kcal.

Nostetaan, kun hukkui tuonne aiempaan massaan.

Mun pitäisi perjantaihin asti pärjätä ilman palautusjuomaa ja jauhoja, joten millä mä voisin korvata ne. Mitä ottaa treenin jälkeen, että vastaisi samaa?

Mun pitäisi perjantaihin asti pärjätä ilman palautusjuomaa ja jauhoja, joten millä mä voisin korvata ne. Mitä ottaa treenin jälkeen, että vastaisi samaa?

Kauanko menee että pääset kotiin syömään kunnon ruuan? Oikein kunnolla vaan ruokaa nassuun kotona jos pääset puolentunnin sisään kotiin treenin päätyttyä.

Kauanko menee että pääset kotiin syömään kunnon ruuan? Oikein kunnolla vaan ruokaa nassuun kotona jos pääset puolentunnin sisään kotiin treenin päätyttyä.

Okei, tämä onnistuu siis näin! Kiitos nopeasta vastauksesta..

Yks kysymys onko tälleen järkevää tehä?

1vko toistot 6-8
2vko toistot 8-12
3vko toistot 12-15

..ja sama uusiks? Oon tähän asti aina tehny 3x12

Yks kysymys onko tälleen järkevää tehä?

1vko toistot 6-8
2vko toistot 8-12
3vko toistot 12-15

..ja sama uusiks? Oon tähän asti aina tehny 3x12
En itse ainakaan lähtis viikottain vaihtelemaan toistomääriä. Tästä ei taida kauheasti mitään hyötyä olla verrattuna siihen että vaihtelee kuukauden parin välein(?)
Riippuu aika paljon ohjelmastakin kannattaako noin syklitellä toistomäärien kanssa. Ennemmin vaikka juuri kuukauden välein vaihdat toistomääriä.

Pitääkö kun tekee noita kohautuksia lapaluiden olla puristettuna yhteen vai ei? Tuntuu olevan kahta eri käsitystä liikkeellä.

Pitääkö kun tekee noita kohautuksia lapaluiden olla puristettuna yhteen vai ei? Tuntuu olevan kahta eri käsitystä liikkeellä.
Ei pidä olla. Kokeilehan nyt itsekin, jos vedät lapaluita yhteen ja kokeilet nostaa olkapäitä ylös. Ei onnistu kauhee hyvin.
Ei nuo kohautukset mitään rakettitiedettä ole. Kunhan ei vaan pyöritä hartioita vaan nostaa suoraan ylöspäin niin pitäisi mennä perille.

Ei pidä olla. Kokeilehan nyt itsekin, jos vedät lapaluita yhteen ja kokeilet nostaa olkapäitä ylös. Ei onnistu kauhee hyvin.
Ei nuo kohautukset mitään rakettitiedettä ole. Kunhan ei vaan pyöritä hartioita vaan nostaa suoraan ylöspäin niin pitäisi mennä perille.
Selvä, ekaa kertaa kuuluu nyt ohjelmaan niin haluan vetää heti oikein. Tuosta olinki lukenut että noita hartioita ei kannata pyöritellä.

Tuo on kyllä t-kulmasoutu. Vipuvarsikulmasoutu tehdään istuen sitä varten suunnitellussa laitteessa, joka on muuten hemmetin pätevä viritys. Vaikka yleensä ottaen suosin aina vapaita painoja niin toi on kyllä mahtava liike latseille.

Onko muuten aloittelijana tärkeää treenata mahdollisiman monipuolisesti vai onko sillä merkitystä? Kun tässä pähkäilen että ottaisinkin käyttöön G6. Toki mulle väsättiin tuolla toisessa topicissa hyvä ohjelma jolla on tulosta tullutkin ja se on monipuolinen, mutta kun ylistätte tuota g6 niin houkuttelisi kokeilla :)

Onko muuten aloittelijana tärkeää treenata mahdollisiman monipuolisesti vai onko sillä merkitystä?

Jos monipuolisesti treenaaminen on tarkoittavinaan monimutkaista ohjelmaa ja omaa liikettä jokaiselle pikkulihakselle, niin ei ole tärkeää. Perusasioihin keskittyminen on hyödyllisempää.

Onko muuten aloittelijana tärkeää treenata mahdollisiman monipuolisesti vai onko sillä merkitystä? Kun tässä pähkäilen että ottaisinkin käyttöön G6. Toki mulle väsättiin tuolla toisessa topicissa hyvä ohjelma jolla on tulosta tullutkin ja se on monipuolinen, mutta kun ylistätte tuota g6 niin houkuttelisi kokeilla :)

G6 voi kyllä käydä vähän yksipuoliseksi, niin mielelle kuin lihaksille. Sanoisin, että aloittelijalle on tärkeää treenata monipuolisesti eli kaikkia lihaksia, mutta järkevästi eli raskailla liikkeillä ilman turhia eristäviä vitkutuksia. Tuo G6 on ihan hyvä, mutta siihen kannattaa lisätä toinen yksijakoinen treeni kaveriksi. Sitten toteutat niitä A,B,A,B -tyylillä, joka toinen päivä tai 3 kertaa viikossa eikä peräkkäisinä päivinä.

Aivan, oon tähänkin asti tehnyt A ja B vuorottelua, ja siinä on paljon liikkeitä lisää mitä G6 ei ole. Ja nuo kaikki liikkeet taas kuuluvat nykyiseen mitä g6 sisältää. Ongelmana vaan tahtoo olla käsien palautuminen. tai sitte johtuu että viime viikon treenasin maksimeilla joten ei varmaa palautunut kunnolla.

Tuo on kyllä t-kulmasoutu. Vipuvarsikulmasoutu tehdään istuen sitä varten suunnitellussa laitteessa, joka on muuten hemmetin pätevä viritys. Vaikka yleensä ottaen suosin aina vapaita painoja niin toi on kyllä mahtava liike latseille.

Juu, onhan sekin vipuvarsisoutua, kysyjä ei kuitenkaan maininnut mitään istumisesta. Noita kulmasoutulaitteita on niin monenlaisia, istuen ja seisten tehtäviä, että ajattelin tuon t-bar esimerkin riittävän selkeyttämään mitä sillä vipuvarrella kulmasoudun yhteydessä tarkoitetaan.

Voiko/kannattaako iltatreenin jälkeen tehdä aamutreeniä 1 jakosella? Eli tapahtuuko se palautuminen lähinnä yöllä, vai kannattaako se aamu/päivä käyttää viellä aikaa palautukseen normaalin välipäivän lisäksi? Selitimpä taas hankalimman kautta, eli maanantaina oli iltareeni niin kannattaako keskiviikkoaamuna mennä?

Voiko/kannattaako iltatreenin jälkeen tehdä aamutreeniä 1 jakosella? Eli tapahtuuko se palautuminen lähinnä yöllä, vai kannattaako se aamu/päivä käyttää viellä aikaa palautukseen normaalin välipäivän lisäksi? Selitimpä taas hankalimman kautta, eli maanantaina oli iltareeni niin kannattaako keskiviikkoaamuna mennä?
Rippuu varmaan mikä se iltatreeni on? Mutta joo voi. Yksi välipäivä on tarpeeksi palautumiseen lenkiltä/lajitreeneistä/yms että voi mennä salille.

Back
Ylös Bottom