Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^Enemmän painoja ja toistoja. Pohkeet on päivän aikana paljon käytössä, kun ovat aktiivisesti mukana jokaisessa kävely askeleessa ja näin ollen oma painosi on jo vastus niille koko päivän seisoskelujen ja kävelyiden ajan.

Ainoa minkä kuvittelisin vaikuttavan asiaan on se, että soitan rumpuja. Lätkytän tuplapedaalia melkein joka biisissä mitä soitetaan, mutta se tekniikka (heel-toe) ei vaikuta kovinkaan paljoa pohkeeseen, vaan se polte tuntuu lähes 100% etusäärilihaksessa ja mahdollisesti varpaiden pitkissä ojentajalihaksissa.

hmm.. pitääpä vaan lisätä toistoja.

Ja jokaisen ihmisellä se säären etuosan lihas on niin olemattoman pieni ja voimaton pohkeisiin verrattuna et sen saa hapoillekin paljon helpommin, niiinkun varmaan myös tollasessa aeroobisessa ku hevirumpalin hommissa. Ei toi pedaalien paukuttelu reeniin vaikuta mutta reeni voi vaikutta pedaalien paukutteluun, ehkäpä. Ainakin siinä vaiheessa kun saat kunnon DOMSit pohkeisiin niin voi olla et joudut hetken vähän lämmittelee pari biisiä että alkaa tuplat tulemaa niinku kuuluukin. Voisin ainakin kuvitella, en oo rumpalipoeka. Pohkeita reenatessa oikein voimakkaasti supistat ja vielä pysäytät pieneks hetkeks siihen kovimpaan supistusvaiheeseen niin johan alkaa mennä perille + 5-10sec venytykset sarjojen välissä. Mulla toi onnistuu niin että meinaa jalat pettää alta heti pohjereenin jälkeen. Oon varma että alkaa pienemmät painotkin riittämään mainiosti kun lisäät toistoja ja keskityt siihen kovaa supistamiseen.

Kumpi on käytännössä vaikeampaa; Saada ylimääräinen rasva mahan alueelta pois, vai samalta alueelta saada ihoa kireämmäksi?
Juoksemalla ja vatsareenillä olen tuota tehnyt, mutta tuntuu että ei nyt taida mennä ihan niinkuin pitäisi :D
Vai onko jotain parempia variaatioita, joilla "ongelmaa" saisi parempaan suuntaan?

Onhan yläkropan ja vatsan alueen muutokset huimat verrattuna siihen, mitä se oli vuosi sitten tähän aikaan, mutta kehitys junnaa ikäänkuin paikoillaan..

Kumpi on käytännössä vaikeampaa; Saada ylimääräinen rasva mahan alueelta pois, vai samalta alueelta saada ihoa kireämmäksi?
Juoksemalla ja vatsareenillä olen tuota tehnyt, mutta tuntuu että ei nyt taida mennä ihan niinkuin pitäisi :D
Vai onko jotain parempia variaatioita, joilla "ongelmaa" saisi parempaan suuntaan?

Onhan yläkropan ja vatsan alueen muutokset huimat verrattuna siihen, mitä se oli vuosi sitten tähän aikaan, mutta kehitys junnaa ikäänkuin paikoillaan..

Ei se rasva pelkästään mahanalueelta lähe, käytä googlea tai hakua ja kato miten pitäs syödä. Luultavasti syöt liian vähän.

Apua salille!

eli olisi tarkoitus alkaa käydään uudestaan salilla, koska kädet menevät melkein jo pulkan naruista. kävin parivuotta sitten melkein vuoden verran salilla, 5 jakosella sarjalla ilman mitään turhempia tavotteita. 15-vuotiaana maastavedon paras tulos oli: 120kg ja penkki: 70kg, muita maksimeja en muista. Paino oli silloin n. 65kg ja pituus 170cm. Nykyään paino on n. 62kg ja pituus 173cm. Kyselisin siitä, että mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, kun lihakset on lähtenyt ja paino pudonnut. Olen itse miettinyt, että jos aloittaisi käymään 3-kertaa viikossa salilla aluksi, lisäisi massaa n. 70kg vaikka massanlisääjällä/tukevalla ruokavaliolla parin kuukauden ajan, ja siitä siirtyisi takaisin 5 jakoiseen, kunnon treeniin ja muovaisi massasta lihasta, mutta minkä ns. lisäaineen avulla? olen kuullut että kreatiini on hyvä, mutta en ole yhtään varma. aikoinaan join treenin aikana aina soijaprotskuu, mikä nyt oli melko hyvä mielestäni.. sisäistän sen ettei tulokset näy viikossa, enkä sitä haekkaan. Siispä pyytäisin joltakin, kunnon katukoiralta neuvoja, mitkä ovat parhaat tehon lisääjät, jos jollakin on niin treeniohjelmat ja vinkit kävisi myös yms. kiitos etukäteen kaikille! :)

Onko mitään eroa tekeekö 4x8-12 vai 3x8-12 settejä?

On. Isommalla sarjamäärällä tulee enemmän volyymia, mutta ainakin vakiopainolla tehtäessä sarjapainot luultavasti pienenevät hieman. Ohjelmasta riippuu, kumpi on parempi vaihtoehto.

Voiko jokaisen sarjan viedä failureen?

Voi, kukas sen kieltäisi. Se on sitten eri asia ja ohjelmasta kiinni, kannattaako se. Yleissääntönä failureen ei kuitenkaan kannata vetää kuin korkeintaan vika sarja, koska muuten parin sarjan jälkeen voimat ovat niin nollissa että vikoissa sarjoissa rauta ei liiku enää mitenkään ja ne jäävät melko turhiksi.

eli olisi tarkoitus alkaa käydään uudestaan salilla, koska kädet menevät melkein jo pulkan naruista. kävin parivuotta sitten melkein vuoden verran salilla, 5 jakosella sarjalla ilman mitään turhempia tavotteita. 15-vuotiaana maastavedon paras tulos oli: 120kg ja penkki: 70kg, muita maksimeja en muista. Paino oli silloin n. 65kg ja pituus 170cm. Nykyään paino on n. 62kg ja pituus 173cm. Kyselisin siitä, että mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, kun lihakset on lähtenyt ja paino pudonnut. Olen itse miettinyt, että jos aloittaisi käymään 3-kertaa viikossa salilla aluksi, lisäisi massaa n. 70kg vaikka massanlisääjällä/tukevalla ruokavaliolla parin kuukauden ajan, ja siitä siirtyisi takaisin 5 jakoiseen, kunnon treeniin ja muovaisi massasta lihasta, mutta minkä ns. lisäaineen avulla? olen kuullut että kreatiini on hyvä, mutta en ole yhtään varma. aikoinaan join treenin aikana aina soijaprotskuu, mikä nyt oli melko hyvä mielestäni.. sisäistän sen ettei tulokset näy viikossa, enkä sitä haekkaan. Siispä pyytäisin joltakin, kunnon katukoiralta neuvoja, mitkä ovat parhaat tehon lisääjät, jos jollakin on niin treeniohjelmat ja vinkit kävisi myös yms. kiitos etukäteen kaikille! :)

Lähdet siis käytännössä täysin nollasta (tai ehkä tiedät liikkeiden tekniikoita sun muita kuitenkin). Ota joku yksjakonen käyttöön. Tuollaset kolmi- tai etenkin viisjakoset on aivan liian suuria alottelijalle. Arskan kultanen kuusikko tai Starting strength siis käyttöön (haulla löytyy nuo ohjelmat). 70kg jos aijot painoa nostaa, kannattaa varata projektille "muutama" vuosi aikaa. ;) No ei, todellisuudessa jätä nuo massajuomat sikseen ja syö paljon oikeeta ruokaa ni kyllä se paino siitä nousee. Parissa kuukaudessa ei kuitenkaan kannata odottaa mitään 8kg painonnousua vaan 1kg/kk on sopiva vauhti, tai muuten tulee läskiä liikaa. Lisäravinteitakaan et välttämättä tarvii, mut kreatiini on toimiva aine ja jos jotain tehonlisääjää tarvitset suosittelen kääntymään apteekin tiskille ja ostamaan kofeiinitabletteja. Ne on ainakin halpoja. Mut ei niitäkään tarvii eikä kannata syödä, ellei todellakin jaksaminen ole ihan nollissa.

Usein suositellaan jättämään 1-2 toistoa varastoon. Ei saa tehdä toistoja failureen asti. Miksi?
Koskeeko tämä myös viimeistä sarjaa vai lähinnä niitä edeltäviä?
Entä eroaako vastaus riippuen harjoittelun tavoitteesta (massaa vai voimaa)?

Usein suositellaan jättämään 1-2 toistoa varastoon. Ei saa tehdä toistoja failureen asti. Miksi?

Riippuu vähän ohjelmasta. Failure kuormittaa hermostoa paljon enemmän ku sarjat, joissa jää joku toisto varastoon. Mut kyllä välillä voi ehdottomasti tehä sarjat failureen ja suosittelenkin sitä. Riippuu vähän ihmisestä myös kuinka usein voi mennä failureen asti. Itse teen suurimman osan sarjoista failureen tai ainakin hyvin lähelle sitä. Kannattaa lukea Lihastohtorin blogista ne kirjotukset failuresarjoista, jos kiinnostaa. Voimatreenissä sarjoja ei pitäis viedä failureen asti.

Jatketaan vielä Jopa:n perään, ohjelman jakosuus vaikuttaa paljon tehdäänkö sarjat failureen asti vai ei. 1-jakoisessa ei sarjoja kannata tehdä failureen asti, 3-jakoiset ja siitä useampi jakoisissa failureen aletaan viljeleen useammin koska lihaksella on enemmän aikaa palautua. Sielläkään ei jokaista sarjaa tehdä failureen koska se on erittäin raskasta hermostolle, eli vaikka lihakset ehtisi palautamaan niin hermosto ei välttämättä ehdi ja pitkässä juoksussa tästä seuraa tulosten lasku ja ylikunto.

Aloittelijalla kuitenkin se failureen asti treenaaminen on monesti erittäinen vaikeaa koska tekniikat ovat vielä sen verta hakusessa että se leviää käsiin ennen kuin lihas väsyy, samaten pääkoppa ei kestä vielä mennä oikeasti sille alueelle mikä tuntuu todella epämiellyttävältä. Eli kehonrakentajan ja wanabe bodarin failure on oikeasti aikas kaukana toisistaan...

Olenko penkissä stallissa? Tässä kirjanpidostani tuloksia:

28.08.12 - 50kg x 5,4,4
30.08.12 - 50kg x 6,5,4
01.09.12 - 50kg x 6,5,4
04.09.12 - 50kg x 5,5,5,4,4
06.09.12 - 50kg x 5,4,4

Yksijakoista teen siis 3x viikkoon. Olisiko mun pitänyt pitää jopa hieman taukoa penkistä kun menin tuon 5 sarjaa tekemään 04.09? Olen miettinyt sitä, että menisi suosilla 45kg tai 47,5kg kunnes saan 12 toistoa. Haluttu toistomäärä siis 10.

Leukoja tehdessä parin ensimmäisen toiston jälkeen alkaa sattumaan toiseen hartiaan. Ei pysty vetämään neljää toistoa enempää kivun takia. Mikä neuvoksi?

Olen treenannut 5kk kahdella eri 2-jakosella ohjelmalla. Tekisi mieli vaihtaa 4-jakoseen. Olisiko sen aika nyt? En tykkää yhtään jättää 1-2 toistoa varastoon. Ei oikeen sovi mulle toi 2-jakonen.

Leukoja tehdessä parin ensimmäisen toiston jälkeen alkaa sattumaan toiseen hartiaan. Ei pysty vetämään neljää toistoa enempää kivun takia. Mikä neuvoksi?

Mulla kipeytyy kiertäjäkalvosin varsinkin kun käyttää lisäpainoja. Hyvällä lämmittelyllä kipu on siedettävä ja joskus häviää kokonaan. Leuat vedän leveellä myötäotteella.

Back
Ylös Bottom