Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos oot valmis ottamaan sen riskin, että voit siitä tulla kipeämmäksi

- - - Updated - - -

Moro minkä jakoisella kannattais lähtee seuraavaks treenaa. Oon treenannu SS:tä 3kk ja olisi ohjelmanvaihdon aika. Ajattelin 2 tai 4 jakoista, mutta kuulema neljä jakoista ei kannata natuna tehdä?

Ja millä perusteella ei kannattaisi natuna tehdä? Itsellä ainakin toiminut aina hyvin ja tuloksia tullut oikein olantakaata.

Kysymys pudotussarjoista!
Tällä hetkellä tulee reenailtua powerhousun fiksulla 4-jakoisella 4x viikkoon. Ohjelmassa siis tulee jokaselle lihasryhmälle kaks treeniä, kovempi päätreeni ja toisena päivänä muutama pumppisarja. Kuinka haitallista voi olla hermoston kannalta pudotussarjojen viljeleminen tuonne päätreeniin? Esimerkiksi jos viikoittan rintatreenissä (2xpenkki, 3xvinopena, 3xristikkäistalja) kaikki sarjat vetää loppuun asti ja vielä viimisessä sarjassa ristikkäistaljaa ottaa viimisetki mehut irti yhellä pudotussarjalla. Ja eritoten jos samaa metodia käyttää muidenkin lihasryhmien suhteen.

Pudotussarjat ovat erinomainen lisä treenissä, mutta erikoistekniikkana niitäkään ei kannata liian usein tehdä. Se on vähän yksilöllistä, että kuinka usein niitä voi tehdä, mutta itse sanoisin (omalla kohdallani), että kaks kertaa kuukaudessa per lihas korkeintaan. Monet sanoo, että kerran kuukaudessa. Itse en ole kuitenkaan huomannut omalla kohdallani mitään haittaa hieman useammin tehdyistä erikoistekniikoista.

Pudotussarjat vetää lihat niin hilloksi ettei niitä kannata kylvää joka reeniin. Tuolla sun rintareenin liikejaolla tekisin itse ehkä kerran kuussa niin, että korvaisin nuo kaksi normipenan työsarjaa kahdella pudotussarjalla joissa kaksi pudotusta. Eli esim. 80kg failureen 60kg failureen, 40kg failureen. 3-5min tauko ja uudestaan. Ekaan sarjaan semmonen rauta että failureen päästään noin 10 toistolla. Vinopena ja talja tuntuu kyllä luissa ja ytimissä näiden jälkeen.

Shieet!!! Tullu vedettyy varmaa nyt n4vk putkee noilla pudotuksilla lähinnä rinnan, ojentajien ja haukan suhteen. Jatkossa fiksummin. Onneks pääliikkeeissä kehitys on ollu nousujohteista eli en oo kuitenkaa onnistunu kehitystä tappamaan.

Kuinka moni reenaa pohkeita? Millasilla painoilla reenaatte? Siis olen kutakuinkin aloittelija vielä, olen salilla käynyt 4kk, ja tuntuu ettei pohkeille riitä juuri mikään. Latasin tänää levytankoon 80kg (20kg enemmän ku edellisellä kerralla), nappasin niskan taakse ja tein aivan leikiten 5x6. Siis mitä vittua? Monellako kilolla te olette ruvenneet pohkeita tekemään? Olen 65kg 165cm "pitkä" perus jannu. Kuvittelenko vain jotta omistan vahvat pohkeet vai onko kaikkien pohkeet lähtökohtasesti sellaiset että niiden varassa pystyy keikkumaan vaikka olisi kuinka paljon extrapainoa harteilla?

Kuinka moni reenaa pohkeita? Millasilla painoilla reenaatte? Siis olen kutakuinkin aloittelija vielä, olen salilla käynyt 4kk, ja tuntuu ettei pohkeille riitä juuri mikään. Latasin tänää levytankoon 80kg (20kg enemmän ku edellisellä kerralla), nappasin niskan taakse ja tein aivan leikiten 5x6. Siis mitä vittua? Monellako kilolla te olette ruvenneet pohkeita tekemään? Olen 65kg 165cm "pitkä" perus jannu. Kuvittelenko vain jotta omistan vahvat pohkeet vai onko kaikkien pohkeet lähtökohtasesti sellaiset että niiden varassa pystyy keikkumaan vaikka olisi kuinka paljon extrapainoa harteilla?
Sama täällä, Reenattu on kuukausi ja siihen istumalaitteeseen voi laittaa 80 kilon eestä levyjä ja tuntuu että vois lisää laittaa, ja pohkeet ei edes näytä valtavilta.. Johtuuko sitten juoksu ja salibandy harrastuksesta

Onko totta, että jos tekee pelkkiä perusliikkeitä niin pienet lihasryhmät jää auttamatta lagaamaan - vai seuraako ne perässä? Esim. kuvitellaan, että tekisi pelkkää kyykkyä, mavea, penkkiä, pystäriä, leuanvetoa ja soutua. Onko lopputuloksena isot etureidet, alarinta, selkä ja etuolkapäät? Sit ruikkupohkeet, pienet hanskat ja kapeat hartiat (sivuolkapäät) :(

Tekis mieli keskittyä vaan pääliikkeiden progressioon, mutta toisaalta haluan myös tasapainoisen fysiikan. Tää oli varmaan aika typerä kysymys.

Isot liikkeet kehittävät kyllä koko kroppaa. Vaihtele esim. otteita leuanvedoissa ja souduissa, penkissä voi ottaa aina silloin tällöin myös vinopenkkiä tangolla, pystäri kehittää olkapäitä kokonaisvaltaisesti, mave ja syvä kyykky ottavat takareisiin aika perkuleesti. Punnerrukset työstävät ojentajia ja nuo selkäliikkeet taas hauiksia. Pohkeille nyt voi ottaa mun mielestä liikkeen tai pari.

Tekis mieli keskittyä vaan pääliikkeiden progressioon, mutta toisaalta haluan myös tasapainoisen fysiikan.

Eihän nämä toisiaan sulje pois. Keskity siihen että pääliikkeissä mennään kokoajan eteenpäin ja tee apuliikkeet tasapainottavina. Jos teet pystäriä, tee sen kaveriksi vähän vipareita taakse ja sivulle. Penkin kaveriksi vähän vino/tasapenaa käsipainoilla. Mavelle kaveriksi jotain takareisihommaa ja kyykylle vaikka askelkyykkyä käsipainojen kanssa. Apuliikkeisiin ei tarvi uhrata liikaa ajatuksia, kunhan teet jotain. Kevyt 3x10 vipareita takaolkapäille on parempi kuin ei yhtään.

Viimeiset 3 rintatreeniä vasen rintalihas jotenkin vihloo kun penkissä tuon tankoa alaspäin. Kun lämmittelen kunnolla niin saan sarjat normaalisti tehtyä mutta tuntuu että menee ikäänkuin pahempaan suuntaan eli tuntuu vähän enemmän joka kerta. Onko kyse revähdyksestä ja pitääkö lopettaa koko rintatreeni? Äskön kokeilin tuossa punnertaa ja heti sattui kun lähin laskeutuun kohti lattiaa. Viiltävä/pistävä kipu siis rintalihaksessa. Help!

Heitetääs pientä kysymystä ilmoille. Vasen käteni on hieman/selkeästi heikompi kuin oikea, kun oikeakätisenä tottunut sitä jotenkin käyttämään enemmän voimakasta toimintaa vaativaan aktiviteettiin. Treenatessa tuon huomaa parhaiten hauisliikkeitä tehdessä, käsipainoja nosteltaessa oikea käsi sanoo "jatketaan, uudestaan!", kun vasen jo huutaa selkää apuun fuskumielessä. Miten tuota vasempaa kättä kannattaisi lähteä parantamaan näin aloittajan/perus-salillakävijän kannalta katsottuna? Näillä ruoskilla ei vielä pitkälle mennä, mutta tasainen suoritus kummallakin puolella kroppaa olisi mielestäni vähintään suotavaa. Kannattaako vasemmalla vetää sarjat vaikka väkisin loppuun, vai suosiolla nöyrtyä ja ottaa pienempi paino käteen? Ongelma ei ole ilmeinen, mutta ärsyttävä.

Eristäviä liikkeitä, mm. hauiskääntö käsipainoilla vuorotahtiin. Ei pienempiä painoja kummallekkaan kädelle, kyllä ne ajan kuluessa tasottuu.

Mikähän olisi hyvä vaihtoehtoinen liike ylä- ja alataljalle?
Ja mites noiden protskujauhojen laita, otetaanko niitä yleensä vaan treeni päivinä vai molempina treeni/lepopäivinä?

En oo ikinä tehny noin lyhyttä sarjaa pohkeille. Yleensä melkein 15-20 sarjoja, joskus 10-12. Hyvin tuntuis toimineen.

No voin sanoa, että vaikka teen toistoja 12 niin tulos on sama, ei tunnu poltetta, ei väsymistä. Ainoa "kipu" mitä tuntuu on levytanko joka painaa harteilla.

Ainoa minkä kuvittelisin vaikuttavan asiaan on se, että soitan rumpuja. Lätkytän tuplapedaalia melkein joka biisissä mitä soitetaan, mutta se tekniikka (heel-toe) ei vaikuta kovinkaan paljoa pohkeeseen, vaan se polte tuntuu lähes 100% etusäärilihaksessa ja mahdollisesti varpaiden pitkissä ojentajalihaksissa.

hmm.. pitääpä vaan lisätä toistoja.

Back
Ylös Bottom