Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hejssan!

Ihan sellanen nopee kiva kyssäri kokeneimille saliharrastajille.

Kumpi treeni hauikselle tehokkaampi?:

Pitkiä sarjoja vähän kevyemmillä painoilla vai sitten tehdä painoilla millä jaksaa tehdä sen esim kymmenen toistoa ?

Oon joutunut vähän outoon tilanteeseen, nimittäin oon ihan unohtanu treenata haukkaria :D
Treenannu keväästä lähin koko muuta kroppaa ja habareeni jääny vaan tyyliin parin viikon välein vähän käsipainoa nostellen.. nyt pitäis sitten saada haba kasvamaan nopeesti pitkästä aikaa.

:face:

Riippuu vähän mitä sillä pidemmällä sarjalla tarkottaa. Mun mielestä hauiskäännössä ihan hyvä toistoalue on 8-16. 10 tai 12 on aika yleisiä mulla, tällä hetkellä enemmänkin kymmenen, koska siirryin isompaan painoon enkä jaksa enempää sillä. Tuo kymmenen toistoa on ihan hyvä. Kannattaa toki välillä vaihdella vähän.

Riippuu vähän mitä sillä pidemmällä sarjalla tarkottaa. Mun mielestä hauiskäännössä ihan hyvä toistoalue on 8-16. 10 tai 12 on aika yleisiä mulla, tällä hetkellä enemmänkin kymmenen, koska siirryin isompaan painoon enkä jaksa enempää sillä. Tuo kymmenen toistoa on ihan hyvä. Kannattaa toki välillä vaihdella vähän.

Pidemällä tarkoittaa siis sitä itseään eli siis esim näin:

Kumpi on parempi?

18kg(käsipaino)x10toistoax3sarjaa.. vai 14kgx20toistoax4-5sarjaa

paljos pitäs olla lihaksen kasvattamiseen ilman että tulis turhia rasvoja protskut, hiilarit ja kalorit? eikös mennä sillä 1,7 g / 1kg ruumiinpainosta ainakin proteeinin kanssa? painan 87 ja 183 cm pitkä rasvaprossa n. 17%?

- - - Updated - - -

On mahdollista, mutta tiettyyn pisteeseen.

kannattaisko sit eka vetää kiristävä reeni ja sitten alkaa kasvattaa vai?

paljos pitäs olla lihaksen kasvattamiseen ilman että tulis turhia rasvoja protskut, hiilarit ja kalorit? eikös mennä sillä 1,7 g / 1kg ruumiinpainosta ainakin proteeinin kanssa? painan 87 ja 183 cm pitkä rasvaprossa n. 17%?

- - - Updated - - -

kannattaisko sit eka vetää kiristävä reeni ja sitten alkaa kasvattaa vai?

No riippuu ihan mitä haluat. Jos nyt haluat äkkiä läskit pois niin dietille. Jos niillä läskeillä ei ole väliä niin bulkille, eli syöt enemmän kun kulutat, ja massaa tulee. Sitten dietille kun siltä tuntuu.
Ja proteiiniahan tulisi saada (huom. Noin) 2g/rasvaton painokilo, eli sulla jotain+150g päivässä.

- - - Updated - - -

Pidemällä tarkoittaa siis sitä itseään eli siis esim näin:

Kumpi on parempi?

18kg(käsipaino)x10toistoax3sarjaa.. vai 14kgx20toistoax4-5sarjaa

No minusta tuo 20 toistoo on vähän pitkä. Vaihtele n. kuukauden välein vaikka 6-8 toistoa ja kuukauden päästä taas 10-12 toistoa. Noilla 10 toistoilla tulee vähän enemmän massaa ja noilla lyhyemmillä taas voimaa.
Minusta jos menet sinne 20 puolelle niin se on sitten kestävyyttä, eikä niinkään massaa, toki välillä voi tehdä tämmösiä uberpitkiä treenejä että saa vaihtelua.

Morjesta, mulla on ranne hieman kipeä joten en suurilla painoilla pysty tällä hetkellä tekemään, niin ajattelin lisätä toistoja, pienentää sarja taukoja jne viikon ajaksi jotta saa kuitenkin treenattua kovaa, eli siis volyymia nostetaan. Onko tässä mitään järkeä? Fiksu 4-jakoinen käytössä tällä hetkellä, dieetti päällä.

Mulla on ulkona pihalla sellainen ''nostotukki'' itsetehty, siinä on kahvat, sen verran kevyeksi jäänyt että jaksan nostaa sen helposti 3 x 25, liikehän on hieman pystypunnerruksen tyyppinen mutta vähän eteenpäin siinä työnnetään tietysti. Ottaa ojentajiin aika kivasti. Vasta pari kertaa tullut tänä kesänä käytettyä tuota tukkia kun ei ole päässyt salille. Olen kotona tehnyt punnerruksia, leukoja, tukkinostoja ja hauiskääntöä + vatsoja.

Mietin vain että miksi yleensä se n. yli 15 toistoa on ihan liikaa? aina tehdään jotain 6-15 toistoa.

No ei tietty ole liikaa, jos haetaan esim, kestävyyttä. Ei noilla tietenkään mitään ykkösiä kovin paljoa kasvateta, tuskin massaakaan. Mutta kestävyyttä tulee.

Kumpi on parempaa maustettu proteiini pulveri vai maustamaton?
Itselläni on Gaspari Nutrition MyoFusion Hydro 2268 g suklaanmakuisena
ja veden seassa menee paremmin kun laitan yhden mitallisen jauhetta:)
että jos juon päivässä 1-2tommosta juomaa niin kuinka paljon vaikuttaa massan kasvussa?

Mulla on ulkona pihalla sellainen ''nostotukki'' itsetehty, siinä on kahvat, sen verran kevyeksi jäänyt että jaksan nostaa sen helposti 3 x 25, liikehän on hieman pystypunnerruksen tyyppinen mutta vähän eteenpäin siinä työnnetään tietysti. Ottaa ojentajiin aika kivasti. Vasta pari kertaa tullut tänä kesänä käytettyä tuota tukkia kun ei ole päässyt salille. Olen kotona tehnyt punnerruksia, leukoja, tukkinostoja ja hauiskääntöä + vatsoja.

Mietin vain että miksi yleensä se n. yli 15 toistoa on ihan liikaa? aina tehdään jotain 6-15 toistoa.

Koska jos tehdään älyttömästi toistoja ja sarjat venyvät liian pitkiksi niin rasitus vaihtuu toisenlaiseen solutyyppiin jonka kasvupotentiaali on paljon huonompi.

Kumpi on parempaa maustettu proteiini pulveri vai maustamaton?
Itselläni on Gaspari Nutrition MyoFusion Hydro 2268 g suklaanmakuisena
ja veden seassa menee paremmin kun laitan yhden mitallisen jauhetta:)
että jos juon päivässä 1-2tommosta juomaa niin kuinka paljon vaikuttaa massan kasvussa?

Se kumpi sust on parempaa en mä siihen mitään osaa vastata. Tietty noissa maustetuissa on jotain lisäaineita, joita maustamattomassa ei ole, mutta itseäni se ei oikein kiinnosta. Saa ainakin jostain sen makuelämyksen, kun en oikeaa kaakaota saa juotua (ei mahdu ikinä makroihin).

Ja lihaskasvuun vaikuttaa just niin paljon kuin sun kalorit noista riippuu. Ei toi juoma takaa yhtään enempää lihaskasvua kuin mikään muukaan ruoka. Ja Gaspari taitaa olla vähän kallista jauhetta, itse vetäisin jotain halvempaa, mutta jos valuuttaa on niin eiku sitä sit.

- - - Updated - - -

siis syön päivässä aamupala,välipala,lounas,välipala,päivällinen ja iltapala:)
ja tottakai treenin jälkeen palkkari tulee joku 2500-3000kaloria:)

No jos olet pluskaloreilla niin silloin lihas kasvaa. Ja toikin on aika iso haarukka, kun on 500kcal heittoa. Ja ei noista ruokailuista viel oikein mitään kerro, muutakuin sen, että syöt ainakin tarpeeksi monta kertaa päiväss. Mitä ruokia mahtaa olla?

Niin aivan eiku ihan kokeiluksi tuli hankittua kyseistä tuotetta.
senhän huomaa siitä että syö riittävästi kun rupee treenit menee paremmin
ja jaksaa paremmin.

- - - Updated - - -

semmosta wokin tyylistä oli missä oli broileria,kasviksia ja riisiä
ja sitten oli perunoita ja silliä:)

- - - Updated - - -

Mikä pluskalori homma?

Kannattaako vaihtaa enemmän bodytyyliseen treenitapaan, jos haluaa voimaa mutta myös massaa? Voimaahan tulee aina kun massaa, mut massaa ei tuu niin paljoa voimatreeneissä (vai olenko tässä väärässä?). Tän kysymyksen idea on se, kun esim rinta ei oo oikein massaa saanut elaston 2-jakosessa, kun penkki tehään vaa 4-6 toiston sarjoja.

Mulle riittää se voiman tulo mikä tulee massan ohella. Jos ekaa kysymykseen joo, nii vaihanko siis ny elaston 2-jakosessa olevat voimaliikkeet massapainotteiseksi? Eli muutan toistomääriä 8-12 haarukkaan, mutta sarjamääriin en koskis. Onko tässä mitään ideaa?

Vähän sekava mutta toivottavasti joku tajuaa pointin. Tarkennan tietenki jos on sen tarvetta.

Kannattaako vaihtaa enemmän bodytyyliseen treenitapaan, jos haluaa voimaa mutta myös massaa? Voimaahan tulee aina kun massaa, mut massaa ei tuu niin paljoa voimatreeneissä (vai olenko tässä väärässä?). Tän kysymyksen idea on se, kun esim rinta ei oo oikein massaa saanut elaston 2-jakosessa, kun penkki tehään vaa 4-6 toiston sarjoja.

Mulle riittää se voiman tulo mikä tulee massan ohella. Jos ekaa kysymykseen joo, nii vaihanko siis ny elaston 2-jakosessa olevat voimaliikkeet massapainotteiseksi? Eli muutan toistomääriä 8-12 haarukkaan, mutta sarjamääriin en koskis. Onko tässä mitään ideaa?

Vähän sekava mutta toivottavasti joku tajuaa pointin. Tarkennan tietenki jos on sen tarvetta.

Tietenkin niitä voi vaihtaa, ja pitääkin, et voi hakata samalla ohjelmalla ja samoilla toistoilla kovin montaa kuukautta. ite vaihdan joka kuukausi toistojen määrää 6-15 välillä.
Lihas tottuu tuohon tiettyyn toistomäärään, ja kun koitat myöhemmin tehdä tuota 12 toistoa, niin ei jumalauta kun se on sitten tuskaa. Lihas huutaa jo 6 toiston kohalla että lopeta jo :d vähä ehkä karkee ilmasu, mutta kai tuon tajuaa

- - - Updated - - -

Niin aivan eiku ihan kokeiluksi tuli hankittua kyseistä tuotetta.
senhän huomaa siitä että syö riittävästi kun rupee treenit menee paremmin
ja jaksaa paremmin.

Jaa ootko taas menny ostamaan jotain uutta sporttihydrapowerjuomaa.

semmosta wokin tyylistä oli missä oli broileria,kasviksia ja riisiä
ja sitten oli perunoita ja silliä

No tämä nyt ei vielä kerro mistään, esim paljonko on kaloreita.

Mikä pluskalori homma?

Luulen kyllä vieläkin että tämä on trolli, väitätkö että et tiedä mitä tarkoittaa kun ollaan pluskaloreilla, jos nytkin koitat kasvattaa massaa?

ei mulla nyt muuta

Itellä on vaivannu monta vuotta pohkeet/nilkat jotka tulee kipeäksi kävelyssä (ei rauhallisessa) ja juoksussa enemmän yms. joskus myös jalanpohjasta,onks tää penikkatauti? eikö se yleensä ota sääreen? salilla käyny melkein 3v pohkeis on ihan lihaa,mutta muistaakseni oli sitä ennenki jo vähä kipeät, saatan olla vääräs,mutta kireät on kyllä alapohkeesta/nilkasta aina kun on pumpissa. Kuukauden päästä alkaa koulu liikunnallisella alalla ja silloin voin myös kokeilla jefua joka kiinnostaa,että olis kiva säädä näitä vähä kuntoon.Hierontaa/venyttelyä? Kuinka usein?

Tietenkin niitä voi vaihtaa, ja pitääkin, et voi hakata samalla ohjelmalla ja samoilla toistoilla kovin montaa kuukautta. ite vaihdan joka kuukausi toistojen määrää 6-15 välillä.
Lihas tottuu tuohon tiettyyn toistomäärään, ja kun koitat myöhemmin tehdä tuota 12 toistoa, niin ei jumalauta kun se on sitten tuskaa. Lihas huutaa jo 6 toiston kohalla että lopeta jo :d vähä ehkä karkee ilmasu, mutta kai tuon tajuaa

Mut siis tässä ohjelmassa on hyvä sarja määrien jako, jos muutan nuo ekat 4-6 8-12 toistojen sarjoiksi vai pistänkö koko ohjelman uutee uskoo?

Mut siis tässä ohjelmassa on hyvä sarja määrien jako, jos muutan nuo ekat 4-6 8-12 toistojen sarjoiksi vai pistänkö koko ohjelman uutee uskoo?

Ei sitä ohjelmaa tarvitse vaihtaa välttämättä ikinä. Vaihtelet välillä liikkeitä että lihas saa erilaista rasitusta, ja teet liikkeitä erilaisilla kuormilla ja sarjapituuksilla.

Kannattaako vaihtaa enemmän bodytyyliseen treenitapaan, jos haluaa voimaa mutta myös massaa? Voimaahan tulee aina kun massaa, mut massaa ei tuu niin paljoa voimatreeneissä (vai olenko tässä väärässä?).

Kyllä se perustreenaajalla menee IMO juuri ja tasan päinvastoin eli kun voimaa tulee niin tulee varmasti lihastakin jos vain rakennusaineita eli ruokaa uppoaa naamariin tarpeeksi, mutta niitä kympin sarjoja voi vääntää hiki hatussa vaikka maailman tappiin tuloksia näkemättä, jos myös sarjapainot eivät kasva, ja ne kasvavat parhaiten tekemällä ainakin välillä voimapainotteisesti, tai perusliikkeet jopa pääasiallisesti niin.

Back
Ylös Bottom