Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

onko mitään liikettä millä voi korvata kulmasoudun? olen katsonut kaikki noi threadit läpi ja videoita katellu ja maltillisilla painoilla tehnyt mut ei vaan vapaan tangonkanssa onnistu. ja vaikkei olisikaan korvaavaa liikettä niin mikä olisi kuitenkin paras vaihtoehto? alatalja? kulmasoutu käsipainoilla? tai tälläinen: http://www.youtube.com/watch?v=yKL-TbTmv_U?

Periaatteessa mikä vaan noista kelpaa. Alatalja, kulmasoutu käsipainoilla, t-kulmasoutu (tuettuna). Miksei kulmasoutu tangolla onnistu?

Kuvaa oma sarjas ja pistä vaikka tänne kysymyksen kanssa. Eiköhän vika selviä. Ei se kovin vaikea liike ole ja tuntumaa saa kevyilläkin painoilla. Voithan toki kokeilla kässäreillä sitä jos sillä se lähtis pelittämää, mutta en korvais sitä kulmasoutua kokonaa.

Edit: olin hidas

En vain saa pidettyä itseäni siinä "kulmassa" kun ainakun alan tekemään sitä niin parin toiston jälkeen aina väkisin selkä taipuu melkein pystyyn ja siitä tulee melkein pystysoutua tjsp., moni kaveri kuka liikkeen osaa täydellisesti on yrittäny auttaa kyllä, mutta mikä noista ehdottamistani olisi paras vaihtoehto, alatalja, käsipainoilla, T-bar row

En vain saa pidettyä itseäni siinä "kulmassa" kun ainakun alan tekemään sitä niin parin toiston jälkeen aina väkisin selkä taipuu melkein pystyyn ja siitä tulee melkein pystysoutua tjsp., moni kaveri kuka liikkeen osaa täydellisesti on yrittäny auttaa kyllä, mutta mikä noista ehdottamistani olisi paras vaihtoehto, alatalja, käsipainoilla, T-bar row

Voit tietty kokeilla tehä kulmasoudun ns. pendlay row'na (googleta lisää tietoa). Siinä on helpompi pysyä oikeessa kulmassa kun painot lasketaan alas joka toiston jälkeen. Ite oon vaihtanu kulmasoudun alataljaan (ja nykyään alataljan tuohon t-kulmasoutuun tangolla) ihan vaan vaihtelun vuoksi, ettei oo kokoajan samat liikkeet käytössä. Sanoisin siis parhaan korvikkeen olevan varmaan juuri tuo t-bar row'n (koska siinä ollaan aikalailla samassa asennossa kuin kulmasoudussa) tai sitten alataljan (koska sen voi tehdä varsin samanlaisesti kuin kulmasoudun, jos käyttää suoraa kahvaa).

Mut suosittelen sunkin vähän vaihtelevan noita liikkeitä ni lihakset saa vähän erilaista ärsykettä.

Onkohan mitään järkeä tehdä isoja liikkeitä 8x5 sarjoilla lihasten hankinta mielessä? Maastavetoa, kyykkyä, pystypunnerruksia jne. Yks tuttu joka tietää aika paljon näistä asioista sanoi että on hyvä tehdä aina vitosen sarjoja. Maksimivoimaa 3x5, perusvoimaa 5x5 ja sitten lihasta 8x5. Toi maksimivoima ja perusvoima vielä käy järkeen, mutta mitä mieltä olette tuosta 8x5? Kamppailulajeja tulee harrastettua, ja niiden ehdoilla mennään, mutta jos nyt vähän saisi lisää lihasta ja voimaa noilla opeilla, mitä mieltä olette? :rolleyes:

Ongelma: Pari viikkoa sitten siirryin puolen vuoden treenin jälkeen kolmijakoiseen. Jako menee näin: 1. Rinta,hauis,olkapäät, 2. Jalat 3. Selkä, ojentajat (ma/ke/pe)

Eilen oli tilanne ettei ojentajat olleet alkuukaan palautuneet perjantain treeneistä ja jo ekan penkkisarjan jälkeen tuntui, että ojentajasta loppuu paukut koko treeni meni jokseenkin plörinäksi ja normaaleista sarjapainoista joutui tinkimään rajusti jotta sai edes jotenkin vietyä loppuun.

Kannattaako mun muuttaa jaottelua, keventää treeniä ja vai onko kysymys tottumisesta uuteen treenitapaan?

Huono jako. Vaihdat nyt vaan hauiksen ja ojentajan paikkaa keskenään.

Ajattelin että kysymykseni voisi tänne kuulua. Käyn salilla pari kertaa viikossa, futista reenaan kolme kertaa viikossa ja tennistä vielä kerran tai kaksi viikkoon. Kuitenkin olen ajatellut että tuota kuntopiiriä voisi tehdä kotona vaikka kuusikin kertaa viikossa (pääasiassa vatsalihasten ja syvien lihasten kehittämiseen). Millainen kuntopiiri olisi hyvä? Vatsalihakset, selkälihakset ja punnerukset ottaisin tuohon. Ja millaisia vatsalihasliikkeitä kotona kannattaisi tehdä? Joskus kaveri suositteli tällaista ohjelmaa, mutten vielä tuohon ole huomiota kiinnitttänyt: http://www.internetvideot.com/videoita/video/253/Vatsalihakset-kuntoon,-6-minuuttia-p%C3%A4iv%C3%A4ss%C3%A4!

Vaikka kuinka hyvin lämmittelee, niin aina leuanvedon toistoissa tuntuu että paikat räjähtää. Etenkin olkapäät. Korvaanko ylätaljalla kevyillä painoilla vähäksi aikaa vai mitä?

Ei kannata joka päivä treenata, ei siitä ainakaan hyötyä ole. Harrastatkin noin paljon niin miksi pitäisi niitä liikkeitä vielä sitten kotona tehdä?

nyt tarvis pari hyvää vinkkiä..
eli kesä on tulossa ja rantakausi avautumassa niin:
miten saisi vatsan parhaiten näkyviin ilman dieettiä? Koska olen 185/71 nii en usko että kannattaisi alkaa mitään dieettipillereitä veteleen
ja enkä oikeen haluais mitään aerobista harrastamaan koska meinaa tuo paino tippua liian helposti ja sitä on nii helevetin vaikea saaha takasin..
kävi tälläinen mielessä että jos tekisin viikossa pari kolme kertaa vatsalihakset?
+ pitäs varmastikki nuo pitsat jättää nyt vähemmälle koska niitä tullu syötyä pari viikon aikana ja rasvaahan ne keräää kyllä vaikka itellä ei oo taipumusta lihoa..
ja äläkää vastakko mittään "veä lihakset pumppiin ennen kun menet rannale" koska nii siinä varmastikki käy

miten saisi vatsan parhaiten näkyviin ilman dieettiä? Koska olen 185/71 nii en usko että kannattaisi alkaa mitään dieettipillereitä veteleen
ja enkä oikeen haluais mitään aerobista harrastamaan koska meinaa tuo paino tippua liian helposti ja sitä on nii helevetin vaikea saaha takasin..
kävi tälläinen mielessä että jos tekisin viikossa pari kolme kertaa vatsalihakset?
+ pitäs varmastikki nuo pitsat jättää nyt vähemmälle koska niitä tullu syötyä pari viikon aikana ja rasvaahan ne keräää kyllä vaikka itellä ei oo taipumusta lihoa..
ja äläkää vastakko mittään "veä lihakset pumppiin ennen kun menet rannale" koska nii siinä varmastikki käy

Ei ne vatsalihakset sieltä esiin tule ellet sitä rasvaa sulattele siitä päältä.

^^Ja noilla mitoilla ei kamalan läski ole tai sitten on just laihaläski. Eikä pizza kerää sen enempää rasvaa kuin mikään muukaan ruoka, jos sen vetää niin että mahtuu päivän kokonais kaloreiden sisään. Mutta toi pandan kommentti on 100% totta

Otat tavoitteeksi 2013 kesän ja aloitat nyt nostaan painoa pikku hiljaa ylöspäin, samalla teet tietenkin jotain järkevää saliohjelmaa ja sitten ensi keväänä dieetti... Turha on dieetille ryhty jos ei lihasta pohjalla

Viimeiset 2 kertaa on dippisarjan aikana tuntunut kipua vasemman käden hauiksen puolella (ei kuitenkaan hauis, vaan joku pikkulihas), mistä voisi johtua?
Laskeudun n. 90 asteen kulmaan ja nousen ihan ylös asti, pyrin myös pitämään yhtä paljon jännitystä molemmilla puolilla...

Mitäs mieltä olette, kesällä 2013 pitäisi olla kuosissa sattuneesta syystä, pitäisikö sitä aloittaa dieettaus pikkuhiljaa tässä kesän alussa ja ylläpitää saavutettua painoa sitten, vaiko punttaan edelleen tammikuuhun saakka ja aloitan vasta sitten dieettaamaan? Vuoden verran olen treenannut lihaskasvumielessä ja jonkun verran toki tuloksiakin tullut, itseasiassa aika kivasti, painoa tullut lisää monta kiloa mutta pysynyt suht timminä kuitenkin.

Eli treenaanko nyt Pluskaloreilla vielä 7 kk, vai dieetin jo nyt? Onko tuosta seitsemästä kuukaudesta hyötyä lihaskasvun suhteen nyt kun en enää ihan aloittelija ole, vai onko järkevämpää alkaa dieettaus rauhassa jo nyt? Pudotettavaa siis ehkä 5-7 kg, ei ainakaan enempää.

E: voi veetu mitä kirjoitusvirheitä, on tämä niin pirun hankalaa kirjoittaa kännykällä argh :D

Eli treenaanko nyt Pluskaloreilla vielä 7 kk, vai dieetin jo nyt? Onko tuosta seitsemästä kuukaudesta hyötyä lihaskasvun suhteen nyt kun en enää ihan aloittelija ole, vai onko järkevämpää alkaa dieettaus rauhassa jo nyt? Pudotettavaa siis ehkä 5-7 kg, ei ainakaan enempää.D
Plussilla 7kk ja sitten dieetti perään. Tuo 5kg menee vaikka parissa viikossa VLCD:llä.

Ei tule tuloksia

Olen käyny salilla 15 vuotiaasta asti ja 16 vuotiaana aloitin reenaamaan rankemmin. Tällä hetkellä olen 17v ja tuloksia ei ole hirveästi tullut. Mikä mahtaa olla vialla? Syön hyvin perus ruokaa: aamupala, 2 lämmintä ateriaa melkein joka päivä, iltapala + heraprotsku. Salilla käyn 4-5 kertaa viikossa. Teen 2 jakoista ohjelmaa, jokaiselle lihakselle 2-3 liikettä 3-5 sarjaa ja toistot 8-12. Liikkeet vaihtelee. Nukun arkena 6-7h vikonloppusin 8-10h. Vinkit olisi tarpeen.

Olen käyny salilla 15 vuotiaasta asti ja 16 vuotiaana aloitin reenaamaan rankemmin. Tällä hetkellä olen 17v ja tuloksia ei ole hirveästi tullut. Mikä mahtaa olla vialla? Syön hyvin perus ruokaa: aamupala, 2 lämmintä ateriaa melkein joka päivä, iltapala + heraprotsku. Salilla käyn 4-5 kertaa viikossa. Teen 2 jakoista ohjelmaa, jokaiselle lihakselle 2-3 liikettä 3-5 sarjaa ja toistot 8-12. Liikkeet vaihtelee. Nukun arkena 6-7h vikonloppusin 8-10h. Vinkit olisi tarpeen.

Kaksi sanaa; syö enemmän.

Back
Ylös Bottom