Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Monesti olen kuullut, että esim. hauiskäännöt leveällä otteella ottaa enemmän vaikkapa hauiksen uloimpaan osaan.Eihän tämä ole totta?Ja nimenomaan hauiksen X osaan (ei johonkin muuhun käden pikkulihakseen).Itse olen ymmärtänyt, että hauiksessa ei ole 3 päätä, toisin niinkuin ojentajassa.

Se on 2-päinen ja leveä ote rasittaa juurikin enemmän lyhyutä päitä, eli sisempää osaa hauiksesta. Sitten tuossa ulkoreunassa on vielä olkavarren lihas erikseen.

Taitaa se vähän kipata, eli lisää treeniä vaan? :p

Edit: Mikseihän menny replynä pakkiikselle, vaikka siitä painoin.
'

Oho, luin itekkin että "vihlovaa" kipua, jonka seurauksena heitin ton hermojumin. Jos kipu ei tunnu vihlovalta/hermokivulta niin lisää reeniä

Onko tollanen aiemmin mainittu alaselän lihasten kipeytyminen paha asia jos se ilmenee esimerkiksi juuri kyykyssä? Oletan sen johtuvan siitä että viikkoon tulee 1 kyykkytreeni, 1 mavetreeni ja 1 raaka rivetreeni, joten alaselkä saa kohtuuhittiä niistä.

Onko tollanen aiemmin mainittu alaselän lihasten kipeytyminen paha asia jos se ilmenee esimerkiksi juuri kyykyssä? Oletan sen johtuvan siitä että viikkoon tulee 1 kyykkytreeni, 1 mavetreeni ja 1 raaka rivetreeni, joten alaselkä saa kohtuuhittiä niistä.

Kyl miullaki menee välillä alaselkä pumppiin kyykyssä, ottaahan se kovastikki rasitusta liikkeessä. Mie kyykkään kolmesti viikossa, mavetan ja rivetän sit vuorotellen.

Millä kertoimilla voidaan laskea esim. penkkimaksimista mave- ja kyykkymaksimit mitkä pitäisi nousta, että keho on tasapainossa?

Esim. jos penkkini 1RM on 100 niin mitä minun pitäisi vetää maasta ja kyykätä?

Monesti olen kuullut, että esim. hauiskäännöt leveällä otteella ottaa enemmän vaikkapa hauiksen uloimpaan osaan.Eihän tämä ole totta?Ja nimenomaan hauiksen X osaan (ei johonkin muuhun käden pikkulihakseen).Itse olen ymmärtänyt, että hauiksessa ei ole 3 päätä, toisin niinkuin ojentajassa.

Hauiksen pitkäpää (ulompi) kulkee olkapäänkin ylitse (tjsp.), jolloin se venyy kun viet kättä taaksepäin (vrt. vipunosto eteen tehtynä taaksepäin). Tästä syystä pitkääpäätä voi painottaa tekemällä hauiskääntöjä vinopenkissä, jossa kädet roikkuu alhaalla. On muuten ihan kurko liike.

Dietti menossa ja tulee kestämään vielä noin 8w. Otanko crean mukaan kuviohin ? En ole ennen käyttänyt.

Kukaan ?

Ja vielä sen verran sitten kun plussille siirryn, niin mitkä ovat sellaisia ns puhtaita tapoja saada kalorit täyteen ? Eli helppoa/hyvää kaloria.

Kukaan ?

Ja vielä sen verran sitten kun plussille siirryn, niin mitkä ovat sellaisia ns puhtaita tapoja saada kalorit täyteen ? Eli helppoa/hyvää kaloria.

Kyllä otat. Kreatiini auttaa säästämään lihasmassaa dieettaillessa ja kaupan päälle saat pitää hiukan nestettä kropassa. Hyviä/helppoja kaloreita ovat mm. täysmaito, pähkinät, kananmunat jne.

Kysymys:
Olen aika pienikokoinen tyttö, 165cm/51kg ja haluisin huomattavasti enemmän lihasta ja en nyt oikeen ole varma että millasia sarjoja mun pitäis salilla tehdä. Että montako toistoa ja millasilla painoilla ja näin. Ja millasten treenien jälkeen on proteiinijuomista hyötyä? Kun ite oon nyt pari kuukautta kuvitellu tekeväni voimatreeniä ja juon sen jälkeen aina leaderin recovery jauhetta, mutta nyt poikaystävä sano et mun treenit ei oo kunnon voimatreeniä nähnykkään. :D Et nyt en sitten tiedä että miten pitäis alkaa treenailemaan
että sais lihakset kasvamaan.

Nyt tuli ehkä joidenkin mielestä tyhmä kysymys, mutta tätähän varten tämä ketju kai on.. 2-jakoista treeni ohjelmaa aloitin tänään tekemään ja huomenna olis sitte treeni 1B, jossa on mave.. mavea en oo ite ennen tehnyt, mutta mitä oon lukenut/kuullut niin tällaselle melko varmasti vielä jonkin verran kasvavalle pojalle ei sitä suositeltaisi, ettei selkää menisi rikkomaan tms.. Eli kysymys kuuluukin, olisiko jotain muuta liikettä jolla saisi samoihin kohtiin rasituksen kuin tuolla mavella/sjmv:lla ?

Mistä huomaan treenin onnistuneen? Pitäisikö paikat olla heti kipeinä tai tukossa yms. Ja pitäisikö tehdä isoimmilla painoilla plus lyhyemmät palautukset kun ei oiken hiki tule pintaan? Tosin taustalla salibandya ja jalkapalloa 5vuotta-kova yleiskunto

Ei kukaan?

Plus jos en saa tuntumaan kyykyssä hirveästi etureisille enkä perseelle,laitanko reilusti vain lisää painoja?

Tässä on hyvä mainita sanonta no pain no gain. Kyllä sen reenin pitää tuntua lihaksissa reenin aikana. Myös kun lihaksiin on tullut punttailun takia pieniä mikrovaurioita niin ovat lihakset myös kipeät seuraavat pari päivää ainakin. Ja jos ei kerran tunnu liikkeet lihaksissa niin silloin tekniikka on päin pyllyä tai käytät liian vähän painoja.

Nyt tuli ehkä joidenkin mielestä tyhmä kysymys, mutta tätähän varten tämä ketju kai on.. 2-jakoista treeni ohjelmaa aloitin tänään tekemään ja huomenna olis sitte treeni 1B, jossa on mave.. mavea en oo ite ennen tehnyt, mutta mitä oon lukenut/kuullut niin tällaselle melko varmasti vielä jonkin verran kasvavalle pojalle ei sitä suositeltaisi, ettei selkää menisi rikkomaan tms.. Eli kysymys kuuluukin, olisiko jotain muuta liikettä jolla saisi samoihin kohtiin rasituksen kuin tuolla mavella/sjmv:lla ?

Mave on kyllä hyvä liike, mutta en itsekään sitä uskaltanut ohjelmaan mukaan ottaa heti saliharrastuksen alussa. Mavehan nyt yleisesti ottaa takareisiin ja alaselkään, mutta melkeinpä koko kroppa siinä on mukana, että sinänsä aika hankala keksiä ''korviketta'' kyseiselle liikkelle. Varmaankin taljoilla ja prässillä sen saisi jotenkin korvattua, korjatkaa jos olen väärässä. :D

ei sitä selkää suositella rikottavaksi vaikka ei enää kasvaisikaan...mavee vaan kehiin mutta oikeella tekniikalla

Back
Ylös Bottom