Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli olen dieettiä aloittemassa tässä, n. 10kg pitäisi tiputtaa...

Onko se 0,5kg viikossa se max määrä rasvaa mitä voi lähteä?

Eli kun aloituskunto on suht leani, ehkä 15-18% rasvat, niin meneekö se niin, että jos tiputtaa yli tuon 0,5kg viikossa, niin on lähtenyt muutakin kuin rasvaa?

Eihän nämä tietysty täysin suoraan näin mene, monet asiat vaikuttavat ja ihmiskeho toimii miten toimii, mutta eikös se suurin piirtein ole se teoreettinen maximi tuohon rasvan lähtöön?

Olen ymmärtänyt että se puoli kiloa viikossa on cbb-kisaajillakin aika yleinen tahti tiputtaa.

E: huppista keikkaa:D

Eli olen dieettiä aloittemassa tässä, n. 10kg pitäisi tiputtaa...

Onko se 0,5kg viikossa se max määrä rasvaa mitä voi lähteä?

Eli kun aloituskunto on suht leani, ehkä 15-18% rasvat, niin meneekö se niin, että jos tiputtaa yli tuon 0,5kg viikossa, niin on lähtenyt muutakin kuin rasvaa?

Eihän nämä tietysty täysin suoraan näin mene, monet asiat vaikuttavat ja ihmiskeho toimii miten toimii, mutta eikös se suurin piirtein ole se teoreettinen maximi tuohon rasvan lähtöön?

Olen ymmärtänyt että se puoli kiloa viikossa on cbb-kisaajillakin aika yleinen tahti tiputtaa * :D.

Ekoilla viikoilla voi lähteä paljon runsaammiin kun nesteitä lähtee...IMO 0,5kg-1kg viikossa on sopiva tahti.Tosin mitä hitaammin tiputat painoa, niin sitä vähemmän lihasta lähtee.

Mistä huomaan treenin onnistuneen? Pitäisikö paikat olla heti kipeinä tai tukossa yms. Ja pitäisikö tehdä isoimmilla painoilla plus lyhyemmät palautukset kun ei oiken hiki tule pintaan? Tosin taustalla salibandya ja jalkapalloa 5vuotta-kova yleiskunto

Mistä koostuu täydellinen palkkari ? Huom! jos halutaan hifistellä. Kaikki mahdolliset aineet mukaan josta pienikin hyöty saadaan irti ?

Mistä koostuu täydellinen palkkari ? Huom! jos halutaan hifistellä. Kaikki mahdolliset aineet mukaan josta pienikin hyöty saadaan irti ?

Varmaankin pääpiirteittäin laadukkainta heraproteiini-isolaattia ja maltoa / jotain valmista hifipalkkaria (esim. Anabolic Halo) ja siihen kylkeen kaikki aminohapot ja kreatiinit. Eriasia sitten onko tuosta mitään käytännön hyötyä.

Lueskelen tässä vanhaa Arnoldin Encyclopedia of Bodybuilding -teosta ja siinä sanottiin, että yläkropalle sopiva toistomäärä on 8-12 ja alakropalle 12-16. Tuo jälkimmäinen jäi kiinnostamaan, sillä tulee vedetty jalkatreenitkin 8-10 toistoa ja kyykkyä joskus lyhyemmälläkin niin pitäisikö tässä nyt alkaa kyykkäilemään ja muutenkin vetämään tollasta pidempää sarjaa?

Ihan riippuu lihaksesta. Esimerkiksi takareidelle ei välttämättä oo hyviä yhtään tollaiset pitkät sarjat, koska lihassolujakauma on niin nopea. Etureiskoille taas on monet huomannut pitkien sarjojen olevan valttia. Lyhyemmilläkin tulee kuitenkin todella hyvää tulosta.

Ihan riippuu lihaksesta. Esimerkiksi takareidelle ei välttämättä oo hyviä yhtään tollaiset pitkät sarjat, koska lihassolujakauma on niin nopea. Etureiskoille taas on monet huomannut pitkien sarjojen olevan valttia. Lyhyemmilläkin tulee kuitenkin todella hyvää tulosta.

Etureiskoissa taitaa olla ihan molempia soluja suhteellisen paljon, joten vaihtelua kannatan myös.

Tollaset 8-12 vs 12-16 jutut on kyllä ihan mutua. Perusvoimatreenin kauttahan se lihas kasvaa, joten suurinpiirtein 4-12 toiston sarjoja 70-85% max raudoista. Tuosta jos mennään pitempiin sarjoihin ja sitä kautta pienempiin painoihin niin silloin treenataas lähinnä kestovoimaa.

Lueskelen tässä vanhaa Arnoldin Encyclopedia of Bodybuilding -teosta ja siinä sanottiin, että yläkropalle sopiva toistomäärä on 8-12 ja alakropalle 12-16. Tuo jälkimmäinen jäi kiinnostamaan, sillä tulee vedetty jalkatreenitkin 8-10 toistoa ja kyykkyä joskus lyhyemmälläkin niin pitäisikö tässä nyt alkaa kyykkäilemään ja muutenkin vetämään tollasta pidempää sarjaa?

Tosi hyvin toimii 2x6-10 + 1x20 kyykyt (vika sarja vaikka rest-pausena)

Kannattaako mun lähteä vielä salille nostelemaan rautaa, kun oon vasta 13v ja oon kuitenki jo 181cm pitkä ja 75kg. En oikeen kehtaa mennä ku isot pojat saattaa nauraa.

Kannattaako mun lähteä vielä salille nostelemaan rautaa, kun oon vasta 13v ja oon kuitenki jo 181cm pitkä ja 75kg. En oikeen kehtaa mennä ku isot pojat saattaa nauraa.

Salitreeni on yliarvostettua. Hardcore massankasvatukseen suosittelen päivittäisiä 8 tunnin pleikkari treenejä ja palkkariksi 3 litraa cokista. Mut jos se on liian rankkaa niin salille vaan. Erilaisia laitteita suojana käyttäen voit varovasti hiipiä isojen poikien ohi(vältä suoraa näköyhteyttä penkkipaikkaan) reisilähennyskoneelle. Samalla kun pumppaat 50 toiston sarjaa voit käyttää hesaria näkösuojana! Jos kuitenkin joudut havaituksi ja isojen poikien suupielet alkaa vaarallisesti kohoilla niin äkkiä suojaa korvasi(ja mielenterveytesi) tuplakuulonsuojauksella ja syöksy lähimmästä ikkunasta pihalle turvaan..

Orangilta tuli jo hyviä neuvoja, mutta tosissan, miksi ei kannattaisi. Salilla kukaan naura kenellekkään, kaikki ovat olleet aloittelijoita joskus. Koitat vaan ikäs puolesta vältellä vetelemästä lähelle maximirautoja ja koitat hieroa alukski tekniikat ja liikeradat kuntoon, että et hajota itseäsi. :thumbs:

Elikkäs ois tarve saada jonkunnäköstä tukea ranteille mm. penkkiin, kun alkaa ranteet olla kovilla sarjojen jälkeen ja tuli mieleen että pystyykö salilla käyttään ihan perus nyrkkeily rannesiteitä apuna koska sellaiset löytyisi? Onko kellään kokemuksia pystyykö punttaan ne kädessä, varmasti ainaki tukis rannetta.

Jep, sekaan vaan. Ikinä en oo nähny et kukaan oikeasti naurais aloittelijalle, kaikkien on pitäny joskus jostakin alottaa. Kohtuu hyvissä mitoissa muuten oot 13-kesäseks.

Elikkäs ois tarve saada jonkunnäköstä tukea ranteille mm. penkkiin, kun alkaa ranteet olla kovilla sarjojen jälkeen ja tuli mieleen että pystyykö salilla käyttään ihan perus nyrkkeily rannesiteitä apuna koska sellaiset löytyisi? Onko kellään kokemuksia pystyykö punttaan ne kädessä, varmasti ainaki tukis rannetta.
Kokeilemallahan tuo selviää... Jos noista ei oo apua/et pysty treenaamaan ne käsissä niin hanki toisenlaiset tuet.

Toimisiko painonnoston ja bodailun yhdistäminen? Esim pari kertaa viikossa painonnostoa ja bodailua 3 kertaa viikossa. Kiinostaisi käydä painonnosto harjoituksissa kun ilmaiseksi pääsen, mutta vuoden soppari jäljellä nykiselle salille.

Monesti olen kuullut, että esim. hauiskäännöt leveällä otteella ottaa enemmän vaikkapa hauiksen uloimpaan osaan.Eihän tämä ole totta?Ja nimenomaan hauiksen X osaan (ei johonkin muuhun käden pikkulihakseen).Itse olen ymmärtänyt, että hauiksessa ei ole 3 päätä, toisin niinkuin ojentajassa.

Back
Ylös Bottom