Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olis vielä semmosta, että milläs voisi maven ja dipin korvata? En tykkää liikkeistä sitten yhtään..

Treeniohjelmassa tehdään sitä mikä toimii... ei sitä mistä tykkää / ei tykkää.
Jos sinulla treenaaminen perustuu siihen, että on mahdollisimman kivaa ja mukavaa, niin korvaa ne sitten vaikka kaljan juomisella :evil:

Saako kasvuarpia/raskausarpia jotenkin ehkäistyä?

Älä kasva.
Eipä siihen mitään muuta keinoa ole. Alkuun ne vituttaa... muutaman vuoden jälkeen ei edes ajattele koko asiaa.

Itse teen toisinpäin vedon/kyykyn ja penkin kohdalla. Vedot ja kyykyt itsellä vetää keskikroppaa niin jumii niin haittaa penkkaamista kun ei saa kunnon kaarta etc. Penkkaamisesta en taasen ole löytänyt haittavaikutuksia vetoon tai kyykkyyn.

Sama täällä.
Eihän kunnon kyykky- tai maastaveto-setin jälkeen huvita tehdä enää yhtään mitään muuta kuin ryömiä kotiin itkemään itsensä uneen...

Mutta niin kuin kaikessa, it depends.

En luokittelisi itseäni aloittelijaksi, mutta kuulin muutaman väittämän kaverilta, jotka ovat aika pitkälti ristiriidoissa kauan käyttämien reenimetodieni kanssa niin haluisin nyt että te viisaammat selittäisitte tarkemmin pitävätkö nämä väitteet alkuunkaan paikkaansa.

1. väittämä:
Ei saa reenata niin, että lihas on kipeä seuraavana päivänä, koska sillon maksa on joutunut tekemään työtä tai jotain sinne päin joka taas ei ole hyvä.

Tänhän on pakko olla täyttä shaissee?? Oon aina pyrkiny reenaa mahollisimman kovaa ja ollu vaan tyytyväinen seuraavina päivinä jos kropassa tuntuu että on reeni mennyt perille.

2 väittämä:
Kaikista optimaalisin lihaskasvu saadaan progressiivisella reenillä. Tällä tarkoitan sitä, että joka sarjaan laitetaan aina enemmän painoo. Esim. rintareenissä sarjapainot penkissä 60kg,80kg,100kg,120kg, sen jälkeen vinosssa penkissä 40kg,60kg,80kg,100kg

Voiko tämä nyt ihan näinkään mennä? Ekan liikkeen olen tehnyt joten kuten noin, mutta täytyykö minun seuraavakin liike aloittaa kevyistä sarjapainoista, vaikka kyseinen reenattava lihas olisi jo lämmin ja valmis ottaan suoraan suoraan sarjoja isolla painolla

Pennasen Ernesti täälä haluaisia vähän neuvoja.

Onko 8-12 toistoa hyvä lihaksen kasvatukseen? Eli tekisin vaikka kolme sarjaa tiettyä liikettä, vähintään 8 toistoa/sarja. Kun saan jokaisessa sarjassa 12 toistoa, niin lisään pari kiloa tankoon seuraavaan treeniin. Jos toistot ylittävät 8 mutta jäävät alle 12, niin ei muutoksia, alle 8 niin rautaa pois.

Kuinka kovaa kannattaa treenata? Pitääkö viimeisessä toistossa pierrä verta ja paskaa, ja haukkoa sen jälkeen henkeä useita minuutteja? Vai riittääkö, että tuntee poltetta lihaksessa, ja siihen vielä pari toistoa päälle?

Riittääkö yhdelle lihasryhmälle yksi liike, kun yksijakoisella treenaa, vai voiko tehdä esim. sekä penkkipunnerrusta että vinopenkkipunnerrusta?

Luet vaan Ernesti noi stickyt läpi ja toteat että päin vittuahan tässä treenataan, syödään ja nukutaan. Niinku omalla kohdallani kävi noin vuosi sitten.

1. Shaissea on.

2. Eipä tuo nyt ihan yksiselitteistä ole, mutta oletkohan nyt jotain käsittänyt väärin? Progressiivinen treenihän tarkoittaa nousujohteistä treeniä esim. siten, että painoja voi nostaa pikkuhiljaa vaikkapa neljän viikon sykleissä. Turha niitä liian kevyitä painoja on heilutella aina.

eli G6 ja viikon välein lepo viikko, hermosto ottaa hittiä kai. en nyt juuri muista termiä mitä käytätte kun treenaa aina itsensä loppuun, penkissä varsinkin. mitä tarkoittaa etten tekisi sarjoja niin loppuun. teen aina 3 sarjaa 8 toistoa. sitä nyt viikon tehnyt ja ensimmäinen toistokin oli hidas koska olen heikko.

eli G6 ja viikon välein lepo viikko, hermosto ottaa hittiä kai. en nyt juuri muista termiä mitä käytätte kun treenaa aina itsensä loppuun, penkissä varsinkin. mitä tarkoittaa etten tekisi sarjoja niin loppuun. teen aina 3 sarjaa 8 toistoa. sitä nyt viikon tehnyt ja ensimmäinen toistokin oli hidas koska olen heikko.

En nyt kyllä ihan ymmärrä siun ajatuksen virtaa. Sie et itteäs treenaa alussa millään ylikuntoon, eli unoha tommoset viikko treeniä ja viikko lepoa syklitykset. Viikko treeniä ja viikko treeniä, painoja vaa lisää tankoon. G6:ssa ei tehdä yhtään liikettä 3x8 toistoilla, älä ala aloittelijana soveltamaan, vaan tee kuten on jo muut todennut toimivaksi. Eli teet vaan orjallisesti kuten on arnold kiveen kirjoittanut, hän tietää paremmin kuin sinä.

Nyt sitten pojjaat pysytään näissä treenijutuissa ja mietitään ihan hiljaa itseksemme että kuka roinaa ja kuka ei roinaa. Nuo jutut ja spekuloinnit ei kuulu mitenkään tänne. Tulkitkaa tämä tällaisena suullisena varoituksena, toivottavasti niitä ei tartte "kirjallisesti" jakaa kenellekään. Jatkakaa.

Kattelin tossa pakkislaisten omia videoita ja taidan tehä ite kyl penkkiä ihan väärin. Kuuluuko siis selkä olla täysin vieterillä? Itse muistaakseni täältä alottelijoiden osiosta poimisin vain että painon kyllä laitan jaloille, mutta ei se mun hanuri oo penkistä irti kuin max 2 cm. Teenkö ton homman nyt ihan väärin, saa laittaa esim videolinkkiä puhtaaseen selkeään penkkaukseen. Testasin tänään ihan huvikseen sitä nylkytystä penkissä ja enemmän se vain haittasi suoritetta, johtui varmaan juuri siitä että en oo "oikeassa" penkkauskulmassa =)

Siis mun käsittääkseni puhtaassa penkkaamisessa ei perse sais ollenkaa irrota. Ja näin siis itse teen, perse ja yläselkä penkissä kiinni, selkä sateenkaarella, lavat yhdessä ja jalat tiukasti maassa.

Kattelin tossa pakkislaisten omia videoita ja taidan tehä ite kyl penkkiä ihan väärin. Kuuluuko siis selkä olla täysin vieterillä? Itse muistaakseni täältä alottelijoiden osiosta poimisin vain että painon kyllä laitan jaloille, mutta ei se mun hanuri oo penkistä irti kuin max 2 cm. Teenkö ton homman nyt ihan väärin, saa laittaa esim videolinkkiä puhtaaseen selkeään penkkaukseen. Testasin tänään ihan huvikseen sitä nylkytystä penkissä ja enemmän se vain haittasi suoritetta, johtui varmaan juuri siitä että en oo "oikeassa" penkkauskulmassa =)

http://www.penkkipunnerrus.fi/penkkipunnerrus

Kato vaikka tuolta, termis vetää ihan hyvin. Perse kannattaa pitää penkissä kiinni, selkä kannattaa pitää kaarella.

2. Eipä tuo nyt ihan yksiselitteistä ole, mutta oletkohan nyt jotain käsittänyt väärin? Progressiivinen treenihän tarkoittaa nousujohteistä treeniä esim. siten, että painoja voi nostaa pikkuhiljaa vaikkapa neljän viikon sykleissä. Turha niitä liian kevyitä painoja on heilutella aina.

Kyllä tuo väite itsessään nyt vaan on yksiselitteistä scheissea, sillä nimitti tuollaista nousevaa puolipyramidia millaisella nimellä vain niin on ihan tuubaa väittää, että se olisi "optimaalisin" tapa mihinkään. Volyymipainotteisessa tyylissä, jossa ei pyritäkään maksimisuoritukseen missään sarjassa, se voi jotenkin toimia, mutta yhtään kovempaa vääntäessä on ihan hölmöläisten hommaa vääntää itsensä ensin puuduksiin pienemmillä painoilla ja yrittää sitten viimeisenä niitä isoja, jotka vaativat eniten voimia ja keskittymistä. IMO fiksumpaa ja loogisempaa ottaa ensin lämmöt, lyhyillä sarjoilla nousut päivän isoimpiin painoihin ja sitten rautaa vähitellen pois ja lisää sarjoja.

Muotoilen kysymyksen uudestaan. Jos reenaan selkää 9 sarjan verran kolmella eri liikkeellä. Olen tehnyt 6 sarjaa ja siirryn viimeiseen liikkeeseen, niin saanko parhaimman hyödyn jos lähden tekemään viimeisetkin sarjat "progressiivisesti" esim 60kg,70kg,80kg? Kun tähän asti olen viimeiseen liikkeeseen lyönyt suoraan sen maksimi sarjapainon, koska lihakset ovat jo lämpimät. Osaisiko joku lyödä faktaa tiskiin miksi näin kannattaa tehdä tai miksi ei? eikä suoraan vaan haukkua tyhmäksi

Ja kiitos ninnille edellisesti vastauksesta

Edit: Sieltä tulikin jo selventävä vastaus, kiitos

Back
Ylös Bottom