Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lukiko joku aamuisen Hesarin vieraskynän ja siinä olleen lääkärin kirjoituksen siitä, kuinka runsasproteiininen ruokavaliomme aiheuttaa erittäin paljon kasvaneen syöpäriskin.

Mitä mieltä Timo olet jos luit kyseisen kirjoituksen?

Lukiko joku aamuisen Hesarin vieraskynän ja siinä olleen lääkärin kirjoituksen siitä, kuinka runsasproteiininen ruokavaliomme aiheuttaa erittäin paljon kasvaneen syöpäriskin.
Runsasproteiininen ruokavalio yleensä yhdistetään lisääntyneeseen punaisen lihan syöntiin. Eli turhia yleistyksiä tehdään aika paljon.

Mitä mieltä Timo olet jos luit kyseisen kirjoituksen?

Niin, eihän siinä vissiin runsasproteiinisesta ruokavaliosta varsinaisesti mainittu mitään, vaan liiasta lihan syönnistä. Proteiinia kun on muuallakin kuin lihassa ;)

Anyway. Liha, varsinkin punainen, tuppaa hengaamaan suolistossa pitkään. Eivät kaikki voi syödä paljoa lihaa, kun tulee tukkoinen olo. Itsekin syön punaista lihaa nykyään paljon harvemmin kuin ennen, ja olo on kevyempi. Lihan aineenvaihduntatuotteet ovat myös happamia (kuten myös sokerin ja valkoisten jauhojen), ja liika happamuus ei tee elimistölle hyvää. Kun nykysepen safka koostuu lihasta, sokerista ja vehnästä, niin 1+1 = 2 ja elimistön happo-emäs-tasapaino on jossain kuun pimeällä puolella.

Kuidut (joiden vähyys aiheuttaa syöpiä, mainittiin myös artikkelissa) vaikuttavat tasaavasti verensokeriin ja suoliston toimintaan. Runsas kuidun saanti nopeuttaa suoliston toimintaa, eikä se lihakaan enää oleskele siellä niin pitkään. Kasvisten aineenvaihduntatuotteet ovat emäksisiä, ja runsas kasvisten käyttö työntää elimistön happo-emäs-tasapainoa takaisin balanssiin (vähäinen kasvisten käyttö on syövän riskitekijä, mainittiin myös artikkelissa). Ja onhan kasviksilla toki muitakin hyviä vaikutuksia. Sitruunahan on vallan mainiota kamaa myös tasapainottamaan elimistöä, ja sillä tekee muutenkin vaikka mitä ihanata: http://www.terveysmyrsky.com/index.php/blogi/50-sitruuna-vaehaen-mutta-asiaa

Niin, eihän siinä vissiin runsasproteiinisesta ruokavaliosta varsinaisesti mainittu mitään, vaan liiasta lihan syönnistä. Proteiinia kun on muuallakin kuin lihassa ;)
...Kasvisten aineenvaihduntatuotteet ovat emäksisiä, ja runsas kasvisten käyttö työntää elimistön happo-emäs-tasapainoa takaisin balanssiin (vähäinen kasvisten käyttö on syövän riskitekijä, mainittiin myös artikkelissa). Ja onhan kasviksilla toki muitakin hyviä vaikutuksia. Sitruunahan on vallan mainiota kamaa myös tasapainottamaan elimistöä, ja sillä tekee muutenkin vaikka mitä ihanata: http://www.terveysmyrsky.com/index.php/blogi/50-sitruuna-vaehaen-mutta-asiaa

Hyviä täsmennyksiä. Moni saliharrastaja tosin vetää protskua paljon punaisena lihana jos lompakko kestää. Siksi ehkä vetäsin mutkat mielessäni suoriksi... Joka tapauksessa, pertti perusbodarin kannattaisi tosiaan ehkä hiukan miettiä mistä roteiininsa ottaa. Oma lihan kulutus on pääasiassa kanaa eri muodoissa, onko se sitten vähemmän syöpää aiheuttava?

Ja kiitos tosta sitruuna-infosta. Sitä voisikin alkaa ihan päivittäin käyttään veden joukossa. On silleen ihan hyvääkin. Ja vaikka aika paljon olenkin lukenut ravinnosta, niin koko tää happo-emäs -kuvio on mulle aika epäselvä. Kuinka nopeasti tommonen balanssi saavutetaan ja mikä olisi luonnollinen tila? Millä sitä mitataan?

kesäkuntoon

Hei, aloitan ensi viikolla salitreenin ja mietin tässä, että millaisella tahdilla minun kannattaisi pudottaa 8kg? Painan nyt 63kg ja olen 169cm pitkä. Olen varannut kesäkuntoon pääsemiseen viisi kuukautta aikaa, ja uskon tämän kyllä riittävän, mutta en yhtään tiedä mikä olisi sopiva treenaus tahti.

Hei, aloitan ensi viikolla salitreenin ja mietin tässä, että millaisella tahdilla minun kannattaisi pudottaa 8kg? Painan nyt 63kg ja olen 169cm pitkä. Olen varannut kesäkuntoon pääsemiseen viisi kuukautta aikaa, ja uskon tämän kyllä riittävän, mutta en yhtään tiedä mikä olisi sopiva treenaus tahti.

No siis sanon, että vaikka oletkin tyttö niin en suosittelisi "laihduttamaan", kyllä ne miehet kattoo mielummin naista jossa on jotain luiden päällä. Luota muhun ;)

Millaset ruokailutottumukset sulla on?

Se mitä varmaan haet tällä treenillä takaa on rasvanpoltto? Aerobista paljon ja 2-3 kertaa viikossa salille. Joku simppeli 1-jakoinen ohjelma tuolta foorumeilta.

Tai sitten jos rahaa löytyy niin yhteyttä salin Personal Traineriin niin se kyllä keksii keinot, samat kun nää mutta tarkkailee tuloksia ;)

Eli syö oikein ja harrasta liikuntaa usein. Älä kuitenkaan tee liikaa liian nopeasti vaan muista kohtuus kaikessa.

No siis sanon, että vaikka oletkin tyttö niin en suosittelisi "laihduttamaan", kyllä ne miehet kattoo mielummin naista jossa on jotain luiden päällä. Luota muhun ;)

Millaset ruokailutottumukset sulla on?

Se mitä varmaan haet tällä treenillä takaa on rasvanpoltto? Aerobista paljon ja 2-3 kertaa viikossa salille. Joku simppeli 1-jakoinen ohjelma tuolta foorumeilta.

Tai sitten jos rahaa löytyy niin yhteyttä salin Personal Traineriin niin se kyllä keksii keinot, samat kun nää mutta tarkkailee tuloksia ;)

Eli syö oikein ja harrasta liikuntaa usein. Älä kuitenkaan tee liikaa liian nopeasti vaan muista kohtuus kaikessa.

Hmm, totta. Syön melko epäsäännöllisesti, ja yritänkin nyt hieman muuttaa ruokatottumuksiani. Karkkia, tai mitään muitakaan herkkuja en juurikaan syö. Kiitoksia vinkistä :) Menenkin etsimään jotain sopivaa kunto ohjelmaa :)

Totta, perseelleen menee jos noin käy. Mutta on sekin mahdollista, jos ihminen on vaikka entinen läski ja ruokavalion tweakkaus ei menekään ihan kohdalleen. Peili on paras mittari. Biosignaturesta en sano mitään. Sen verran mitä olen siihen tutustunut, niin se ei mitenkään vallankumouksellisesti vakuuta mua. Siellä on paljon hyviä juttuja, mutta ison osan pystyy noista ravinto- ja hormoonijutuista päättelemään ihan itsekin… tai siis ainakin minä pystyn. En tartte käydä kalliita kursseja sitä varten. En dissaa Lord Polqun settejä (olen hyvin avoin kaikelle), mutta ilmankin pärjään.

Nuo sun kaikki muut mittarit ovat oikein hyviä indikaattoreita. Jos hymyssä suin läpsyttää kikkelillä bussin kylkeä, ei äijällä voi mennä huonosti. Mä diggaan.

No, aamupalaa eivät kaikki tarvitse. Kun sanoin suurin osa, niin ehkä vähän liioittelin. Mutta välittäjäainetoimintaan vaikuttavat taas niin monet asiat, että yksi aamupala tai sen puute ei sitä ihan metsään heilauta. Mut sähän varmaan haluat perustella tarkemmin mulle tuon aamupalan ja ravintoainesisällön vaikutuksen välittäjäaineisiin (mihin välittäjäaineisiin ja mitä reittiä vaikutus ilmenee)?

Hiilarisyklityksellä tarkoitin sitä, että treenipäivinä syödään hiilareita enemmän. Huomaa, että en sanonut määristä mitään. Pari desiä kaurahiutaleita voi olla riittävä lisä treenipäivään. Kaurassa on muuten gluteenia, mutta se on erilaista.

Etkä sä nyt tosta leusiinista oikein voi olla eri mieltä jos olet tutkimuksia lukenut. Mutta ethän sä ehkä olekaan, kun tarjoat tota haaraketjuista osastoa anyway :)

Tässä me ollaan ihan samaa mieltä. Tosin aloittelijalle se vaikuttaa siltä, varsinkin jos on laiha aloittaessaan treenin. Monissa asioissa nykyajan ravitsemustiede voi haistaa vaikka mitä, mutta toisaalta erityisryhmien (maitoallergikot, keliaakikot…) ruokavalioita ajatellen se pelastaa paljon.

Meinaat että sinä näet silmällä saman mihin Poliquin on käyttänyt melkeen 30v datan hankintaan? Jep..

Aamupalaa kaikki tarvitsevat. Tämä oli itseasiassa Poliquininlta henk.koht opittua, että aamupala vaikuttaa päivän neurotransmitteritoimintaan. Mistä päättelet että ei vaikuta?
Liha on aivan loistava aamupala, koska stimuloi dopamiinia. Jos olet sitä mieltä että aamupalalla ei ole merkitystä välittäjäainetoimintaan niin ollaan tästä niin eri leireissä että ohhoh.

Jos tuo on totta niin olossa ei pitäisi olla eroa syökö aamulla sisäfilettä vai jätskiä.

http://www.charlespoliquin.com/Arti...ts_of_BCAAs_10_Quick_Tips_and_Detailed_R.aspx

Tuolla on sivun lopussa referenssit.

Mikäs hemmetti siinä on kun en saa kohdistettua yhen jalan prässiä etureisille? Millaiseen asentoon se jalka oikeen kuuluu laittaa? Ja onko sillä väliä jos liikettä ei ojenna ihan loppuun, sillä minulla se alkaa tuntumaan heti takareidessä?

Mikäs hemmetti siinä on kun en saa kohdistettua yhen jalan prässiä etureisille? Millaiseen asentoon se jalka oikeen kuuluu laittaa? Ja onko sillä väliä jos liikettä ei ojenna ihan loppuun, sillä minulla se alkaa tuntumaan heti takareidessä?

Jalka mahdollisimman alas ja keskelle kelkkaa, toki ei liian keskelle ettei tuu kiertoo polveen

Meinaat että sinä näet silmällä saman mihin Poliquin on käyttänyt melkeen 30v datan hankintaan? Jep..

No ensinnäkään en näe silmällä, vaan olen päätellyt asioita opiskelemalla ja ihan artikkeleita, julkaisuja ja oppikirjoja lukemalla. Et voi myöskään tietää kuinka paljon olen lukenut dataa. Poliquin ei ole myöskään ainoa guru joka on kerännyt x vuotta dataa, ja tutkimuksiahan riittää suuntaan jos toiseen. Ei se että on tutkinut jotain asiaa koko elämänsä tee siitä ainoaa oikeata lähestymistapaa. Sitä paitsi, kuten moni muukin guru, myös Poliquin myy lisäravinteitaan, ja kaupallisuus on lähes aina tieteen tekemisen tiellä - ainakin jossain määrin.

Toisekseen, myönsin itsekin, että en ole tutustunut koko Poliquinin tuotantoon ja dataan. Mutta se mihin olen tutustunut, ei ole tuonut minulle paljoakaan uutta.

Aamupalaa kaikki tarvitsevat. Tämä oli itseasiassa Poliquininlta henk.koht opittua, että aamupala vaikuttaa päivän neurotransmitteritoimintaan. Mistä päättelet että ei vaikuta?
Liha on aivan loistava aamupala, koska stimuloi dopamiinia. Jos olet sitä mieltä että aamupalalla ei ole merkitystä välittäjäainetoimintaan niin ollaan tästä niin eri leireissä että ohhoh.

Jos tuo on totta niin olossa ei pitäisi olla eroa syökö aamulla sisäfilettä vai jätskiä.

En päättele enkä ole sitä mieltä, että aamupala ei vaikuttaisi välittäjäainetoimintaan. Sen sijaan olen sitä mieltä, että kaikki eivät tarvitse aamupalaa. Tai no, kaikki tarvitsevat päivän ensimmäisen aterian, ja jos haluat kutsua sitä aamupalaksi vaikka se vedetään puolen päivän jälkeen, niin sitten se olkoon aamupala. Ja tottakai sillä on merkitystä syökö jätskiä tai filettä, enkä ole missään vaiheessa ollutkaan eri mieltä tästä asiasta.

Me ollaan nyt varmaan eri leireissä vain siinä, että mihin aikaan syötyä, päivän ensimmästä ruokaa kutsutaan aamupalaksi ja mitä lounaaksi.

Katson tuon linkittämäsi artikkelin myöhemmin.

Vilun mainitseman jalka-aseman lisäksi kokeile selkätuen ja jalkalevyn eri kulmia. Kokeile myös eri laitetta jos on useampia. Yhden jalan prässissä liikerata on suhteellisen lyhyt, jolloin takareiden aktivoituminen saattaa johtua myös liian alas lasketusta kelkasta suhteessa laitteen säätöihin. Jalkaprässissä yleisesti ottaen toistot jatkuvina(eli ei ojenneta loppuun ja lukkoon) sarjan alussa. Sarjaa voi pitkittää lihaksen jo hyytyessä lukitsemalla polven ja hapettamalla, jonka jälkeen lisää toistoja 1-2 kerrallaan.

edit.
Ja tietysti tärkeintä on keskittyä tekemään työ etureidellä, eikä luottaa siihen, että tietyn niminen liike tai tietty variaatio pitäisi itsessään huolta oikeasta kohdelihaksesta. Tässä tapauksessa perusmuistisääntö on, että liike lähtee polvesta, ei lantiosta.

Onko takaolkapäille hyvä liike tuettu takaolkapääsoutu? En tiiä onks tol nimel tunnettu, mutta siis vinopenkissä se selkänoja rintaa vasten ja sit siit soutaa ne käsipainot ylös? Ja etuolkapäät ottavat rasitusta erilaisissa punnerruksissa, niin onko mitään järkeä eristää niitä enää viippareilla eteen? Ja entä nuo takaolkapäät, ottavatko ne osumaa jossain muissa liikkeissä kuinka paljon?

Takaolkapäät tekee töitä myös vetoliikkeissä kuten, leuanveto, ylätalja, kulmasoutu jne eli selkäliikkeissä lähinnä. Ja tuo tuettutakaolkapääsoutu on hyvä liike, muista pitää kädet "ylhäällä" ettei liike mene selälle. Itse en ole koskaan vakituisesti treenannut etuolkapäitä koska tulee tehtyä penkkiä, vinopenkkiä, dippiä, pystypunnerrusta aika paljon mutta silloin tällen ihan pumppi mielessä tulee tehtyä vipareita eteen.

voiko yli kolmekymppinen kehittyä vielä?

eli jostain luin että kolmikymppisenä ois saavutta ihminen maksimivoimatason nii tästäkö sitte alkaa alamäki eikä enkat enään pauku?

eli jostain luin että kolmikymppisenä ois saavutta ihminen maksimivoimatason nii tästäkö sitte alkaa alamäki eikä enkat enään pauku?

Paskapuhetta. Totta on että mitä vanhemmaksi tulevat sitä todennäköisemmin heikkenet hormonitoiminnan takia. Mutta todellakin voit tehdä vielä enkkoja kun treeni on älykästä, ravinnon ja lisäravinteidenkin puolesta.

15v poika alottamassa reenauksen ja uus ruokavalioki pitäis heittää uusiks.

Nonii elikkä oon 15v poika täältä keski-Suomesta. Ja ajattelin että vois rueta käymään salilla varmaan sen 1-2krt/vk. Ja ruokavaliota pitäisi muuttaa että tulis sitä proteiinia. Voisko joku vähän auttaa tossa miten toi salilla käyminen kannattaa alottaa? Oon joku 182 cm pitkä ja joku n.100kg mutta mielestäni en ole ns."lihava" koska olen harrastanut jalkapalloa jonka lopettanut mutta siitä pysynyt hyvä peruskunto ja myös jääkiekkoa talvisin se 5h päivässä jne. Ja voisiko joku rakentaa mulle semmosta paljon proteiinia sisältävää ruokavaliota jota voisin noudattaa. Ruoka pitäisi olla halpaa koska ei hirveesti tota fyrkkaa oo. Olisin todella kiitollinen jos joku voisi auttaa ja sori jos tämä meni väärän topicciin.

Back
Ylös Bottom