Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jaa, aina olen luullut että dieetillä pystyy lähinnä vain ylläpitämään lihasta. Et siis suosittele tuollaista pumppipainotteista treeniä?

Voimapainotteinen treeni ylläpitää lihaksia ihan hyvin ja sivussa voi saada niitä voimatasojakin ylöspäin hermotuksen paranemisen myötä, mikä taas tarkoittaa isompia sarjapainoja ja siten parempia treenejä seuraavalla bodailu/-bulkkikaudella. Bodytreeni on myös OK lihasten ylläpitämiseen, mutta juuri muuta se ei sitten dieetillä teekään. Liian kevyt pumppailu yksistään ei taas IMO ole hyvä oikein mihinkään.

EMeni tossa noin viikko sitte penkissä vasen ojentaja vähän kipeeks, oon kyllä reenannu ihan samalla tavalla senkin jälkee ja ei se oo normi reeniä estäny että samat sarjat ja toistot menee, mutta kaikissa liikkeissä missä ottaa ojentajistakin ja niinku liike on "työntävä", ni se vähän vihloo/pistää vasempaan ojentajaan.... Kyl se vähän häiritsee kumminkin tota treenii kun vinopenkissäki kyl vihlasee aika kovaa aina ku vie alas ja alkaa nostaa..

Käytä nyt järkeäsi äläkä tee liikkeitä, jotka sattuvat loukkaantuneeseen paikkaan. Luultavasti tuo menee ohi viikon tai parin levolla ja sitten voit taas vetää normaalisti, mutta tuollaisista pikkuvammoista saa helposti tehtyä isompia ja pitkäaikaisempia, jos pitää vääntää väkisin vaikka ei ole kunnossa.

Jos lepo ei auta, niin kivun syy kannattaa selvittää asiantuntevan lääkärin tai fyssarin kanssa.

Kuuluu varmaan asiaan (Ei helvetti, tiedostan itsekin kysymyksieni hölmöyden) että massaa kasvattaessa se massa alkaa näkymään nimenomaan vatsassa ekana? Jotenkin pelottaa että toi pieni pömppö (siis helvetin pieni) ei tosta katoa salilla 3 kertaa viikossa juoksemalla. Mutta kai se katoaa hissukseen?

Mikä olis hyvä korvike jalkaprässille?
Vähän :david: vastaus mut miltä kuulostas kyykky? Prässissä tuntuu itelläkin painetta alaselässä mut ei sen kipua pitäs tuottaa. Ootko varma ettei selkäs oo vaan huonossa asennossa?

Rambokala sanoi:
Kuuluu varmaan asiaan (Ei helvetti, tiedostan itsekin kysymyksieni hölmöyden) että massaa kasvattaessa se massa alkaa näkymään nimenomaan vatsassa ekana? Jotenkin pelottaa että toi pieni pömppö (siis helvetin pieni) ei tosta katoa salilla 3 kertaa viikossa juoksemalla. Mutta kai se katoaa hissukseen?
Älä siitä stressaa, kuuluu asiaan bulkilla ja sen saa kyllä veke siitä dieettaamalla. Keskity näin talvella rauhassa massan kasvatukseen, rantakuntoa voi kiristellä keväämmällä.

Edelliseen vielä liittyen; Tää nyt ei oo todellakaan vielä ajankohtaista, mutta missä vaiheessa kannattaa vetästä dieetti? Nyt oon vielä aikas pienikokonen, 171/64, olettaisin että tätä menoa kuitenkin joskus keväsellä sen 70kg+. Joskus sillon, 3-4kk päästä?

Sitten kun tuntuu, että ei kehtaa mennä ilman paitaa uimaan. Eipä tuolle mitään rajaa ole. Pitää vain ymmärtää, että mitä enemmän sitä laardia hankkii niin kauemmin kestää kiristellä.

Moro,

1. Mistä johtuu käsien täriseminen penkkiä tehdessä? Sama toistuu vinopenkkiä käsipainoilla tehdessä. Voiko johtua heikoista takaolkapäistä. Kyllä sitä muuten jaksaa tehä, mut kädet alkaa tärisee.

2. Kumpi on järkevämpää, pidempiaikainen bulkki jonka jälkeen pidempiaikainen dieetti, vai lyhyempi bulkki sekä lyhyempi dietti. Eli olisiko järkevää dietata ylimääräinen läski pois hyvissä ajoin, ettei musta mitään jokinorsua tule? Kummin itse tekisit? Ja kuinka kauan syötte plussilla ennen diettiä?

3. Onko järkevää vaihtaa toistojen määrää esimerkiksi kahden viikon välein? Vai onko liikkeiden vaihdolla enemmän vaikutusta?

Miltä kuulosta jos korvaan osan treenipäivistä uimalla? (Rintauintia)

Mitä painoliikkeitä rintauinti suunnilleen vastaa? Kai tuosta jotain hyötyä on bodyhommiinkin, ainakin helvetin väsynyt on kun tunnin on uinut.

Tohon edellisen kysyjän tärinään, mun mielestä ois hieman outoa jos EI kädet tärise kun tekee täpöllä. Lihas kasvaa kun se tärisee, sehän on vaan sen merkki että treeni vaikuttaa. Meikällä ainakin tärisee joka liikkeessä se harjoitettava lihas, jos teen tosissani.

Mistä tieteellisesti ottaen johtuu se, että yhtenä päivänä otat penkissä kevyen kympin vaikkapa 80 kilolla, ja viikkoa myöhemmin tiukan kutosen samalla painolla? Olettaen että palauduttu on ja tekniikassa ei ole sen suurempia virheitä, vaikuttaako jonkun aineen taso kehossa tuohon? Voipi olla että on tyhmä kysymys mut oon usein miettiny et mistä tarkemmin ottaen huonot päivät johtuu. Oletetaan myöskin että ravinto ja lepo kohdillaan.

Mistä tieteellisesti ottaen johtuu se, että yhtenä päivänä otat penkissä kevyen kympin vaikkapa 80 kilolla, ja viikkoa myöhemmin tiukan kutosen samalla painolla? Olettaen että palauduttu on ja tekniikassa ei ole sen suurempia virheitä, vaikuttaako jonkun aineen taso kehossa tuohon? Voipi olla että on tyhmä kysymys mut oon usein miettiny et mistä tarkemmin ottaen huonot päivät johtuu. Oletetaan myöskin että ravinto ja lepo kohdillaan.

No voi johtua niin monesta tekijästä, onko syönyt päivän aikana hyvin, huonot yöunet takana, väärä treenimusiikki salilla:rolleyes:? Ei tohon nyt voi muuta sanoa kuin, että silloin on ollut ns. "huono päivä".

Edit: jaa tässä väsyneenä jäi huomattua että noihan tuolla mainittiinkin.. no eipä tule itellä ainakaan muuta mieleen eikä mulla ole ikinä mikään muu kuin joku noista ollut syy siihen, jos ei rauta nouse kuten tavallisesti.

Kannattaako?

Elikkäs ajattelin alottaa jo nostaa vähän painoja lähinnä käsipainoja, kun sain semmosen 15kg säädettävän käsipainon. Oon 13-vuotias ja 177cm ja 74kg eli aika isokokoinen näin nuoreks :) Niin että kannattaako mun lähteä vielä nostelemaan painoja tai muita treenei. Oon jo tehny jotain perus hauiskääntöä ja yms. Kiitos jos annatte jotain vinkkii ;)

Jalkaprässi kai kuormittaa jalkoja erillä tavalla? En muuten osais selittää minkä takia monessa ohjelmassa on kyykyn lisäks prässi.
Periaatteessa. Ja prässi ei juuri kuormita tukilihaksia (vatsoja ja selkää) verrattuna kyykkyyn, joten jotkut prässää mieluummin jos eivät pysty/osaa tehdä kyykkyä oikein. Joissakin ohjelmissa on kyykyn kaverina prässi siks et jalat saa vähän erityyppistä rasitusta, mut jos teet vaan yhden liikkeen jaloille per treeni niin kyykätä kannattaa mieluummin.

Mitkä ovat hyviä liikkeitä asentoa ylläpitäviä lihaksia ajatellen? On ollut itsellä tuota lievää skolioosia, nykyään fysioterapeutin mukaan lähes olematon, mutta haluaisin silti vahvistaa keskivartaloani. 2 vuotta käynyt salilla, ei tähän mennessä oikeastaan tehnyt mitään kunnon syviin vatsoihin vaikuttavaa liikettä/liikkeitä, mitä nyt lankkua joskus. Ja onko selän puolella myös joku asentoa ylläpitävä lihas, jota pitäisi harjoittaa staattisilla pidoilla? Vai riittääkö alaselälle jos vetää suorinjaloin mavea ja kulmasoutua?

Mave, kyykyt, leuanveto, pystypunnerrus seisten jne. varmasti parhaita keskivartalon vahvistajia. Jos jotain ihan omaa pienempää apuliikettä oli hakusessa niin voisin mutuilla että ainakin voimapyörä kunnolla kongrolloidusti tehtynä on varmasti monipuolinen keskiruhon vahvistaja.

Mitkä ovat hyviä liikkeitä asentoa ylläpitäviä lihaksia ajatellen? On ollut itsellä tuota lievää skolioosia, nykyään fysioterapeutin mukaan lähes olematon, mutta haluaisin silti vahvistaa keskivartaloani. 2 vuotta käynyt salilla, ei tähän mennessä oikeastaan tehnyt mitään kunnon syviin vatsoihin vaikuttavaa liikettä/liikkeitä, mitä nyt lankkua joskus. Ja onko selän puolella myös joku asentoa ylläpitävä lihas, jota pitäisi harjoittaa staattisilla pidoilla? Vai riittääkö alaselälle jos vetää suorinjaloin mavea ja kulmasoutua?
http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=8 Tuossa on jotain harjoituksia.

Istumaannousuissa alaselän paikkeilla kuuluu ontto naksahdus aina kun laskeudun. Selän suoristaminen lohdutti hieman, mutta onko kellään ollut vastaavaa? Tuosta johtuen istumaannousut ovatkin epämukavin liike ohjelmassani

Kyllä naksahtaa meikäläisellä myös tuolta alaselän/lonkan seudulla joka toistolla.

Jos istumaannousut ovat epämukava liike, miksi oikein teet niitä? Eri vatsalihasliikkeitä on pilvin pimein ja perus istumaannousu ei edes yleisesti ottaen ole kovin hyväkään liike koska rasitus menee helposti aivan väärille lihaksille ja liike rasittaa rankaakin.

jep, voisit ennemmin koettaa esim. janda-istumaannousua, joka itsellä ainakin tuntuu huomattavasti paremmalta eikä ärsytä yhtään lonkkaa./selkää.

Back
Ylös Bottom