Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitkä reisiliikkeet rasittais vähiten polvia? On polvien kans ollu vähä ongelmia, muttei röntgenis ainakaa mitää näkyny.
Sitten onko polville mitään kikkoja joilla niitä sais kunoutettua, vai onko reisien venyttely ainoa keino?

siis tiedän et noi ottaa alaselkään, mut vihloo nyt oudosti, miten ei oo ennen :D

Pidepi sarja tietää pidempää staattista rasitusta alaselälle. Eli lienee tulevan nyt yhtäkkiä kuormaa alaselälle turhan paljon? Hyppy kutosista 8-12 toistoon rauhallisemmalla tekniikalla kun tarkoittaa huomattavasti pidempää aikaa itse toistojen parissa. Uskoisin että tästä kyse.

Jos tässä nyt jatkaa pluskaloreilla vielä yli vuodenvaihteen ja vaikka helmikuuhun ja sitten alkaisi dieetti, rasvanpoltto, niin paljonko tuota eturepuksi kertynyttä kerkeäisi polttaa ennen kuumimpia rantakelejä? Bulkki on siis tehnyt tehtävänsä ja kokoajan kasvaa kroppa, lihasten ohessa tosin tuohon eteen on ruvennut kertymään orastava raskausmaha. Rasvaprosentti on muistaaksi noin 15-16.

Rasvanpalaminen on toki yksilöllistä, mutta orastavia arviota? Enkä aio olla sitten millään uskomattomalla kisadieetillä.

En jotenkin jaksa uskoa, että samuliedelmannmainen kessi vetoaisi vielä ikäluokkani vastakkaiseen sukupuoleen.

Jos tässä nyt jatkaa pluskaloreilla vielä yli vuodenvaihteen ja vaikka helmikuuhun ja sitten alkaisi dieetti, rasvanpoltto, niin paljonko tuota eturepuksi kertynyttä kerkeäisi polttaa ennen kuumimpia rantakelejä? Bulkki on siis tehnyt tehtävänsä ja kokoajan kasvaa kroppa, lihasten ohessa tosin tuohon eteen on ruvennut kertymään orastava raskausmaha. Rasvaprosentti on muistaaksi noin 15-16.

Rasvanpalaminen on toki yksilöllistä, mutta orastavia arviota? Enkä aio olla sitten millään uskomattomalla kisadieetillä.

En jotenkin jaksa uskoa, että samuliedelmannmainen kessi vetoaisi vielä ikäluokkani vastakkaiseen sukupuoleen.

No jos nyt lasket vaikka semmosen sopivan 0.5kg/vko tahdin, niin tiedät paljonko putoo. Tietysti 1kg/vko ilmeisesti vielä suhteellisen turvallinen raja tiputtaa, joten paljonko sitä ylimäärästä on? 1kg/vko tosin tarkoittaa -1000kcal/pv, joten varmaan tuo 0.5kg olisi ainakin mukavampi toteuttaa ja varmaan säästäisi pihviäkin paremmin

Jos tekee leveää leukaa tai leukaa hammer-otteella, riittääkö se, että forkut menee hauiksiin nähden noin 90astetta(tai ihan hieman enemmän?)

Mikä nyt sitten "riittää". Täysi liikerata on vetää tanko alarintaan asti, niin, että lapaluut ovat lopuksi aivan yhdessä ja alhaalla. Paljon vaikeampaa se toki on kuin tommoset helpotetut "leuat", mutta uskaltaisin väittää että kehitys on paljon parempaa, kun voit sitten siirtyä vaikeimpiin vetovariaatioihin - esim. etuvaa'assa soudut - ja olkapäät pysyy kunnossa.

Kunnon leuasta esimerkkiä:

303600_241013429273978_191927830849205_676893_1745803_n.jpg

(ei ihan liikkeen loppuosa, mutta huomaat varmaan loistavan olkapäiden asennon)

Hieman asiaa sivuten, mullahan on semmonen vatsa että kun pullistan sen niin lapset aina luulee että mulla on jalkapallo paidan alla ja kun nostan paidan niin ne hiljenee ja poistuu paikalta vähin äänin. Sen saa pois parin viikon VHH setillä, laardin poistosta ei ole kauheasti kokemusta kun sitä ei tuossa masussa järjettömän paljoa ole.

Uskallaudun joukkoon! Salitreeniä tein nuorempana kovastikin ja kymmenen vuoden tauon jälkeen olen palannut areenalle. Salilla olen käynyt nyt noin vuoden ajan. Mua hiukan hämää salinpitäjän mulle tekemät treeniohjelmat, koska mä teen kaikki lihakset joka kerta. Lisäksi ohjelman järjestys on mielestäni hiukan hämärä, siinä esim jalat aloitetaan etu- ja takareisien liikkeillä ja siirrytään sitten prässiin jne. Onko tällaisella ohjelmalla oikeasti pidemmän päälle kantavuutta, jos haluaa sellasta tiukempaa kehoa itselleen..? Vai mikä on ideana että samana päivänä vedetään läpi sekä jalat, kädet, selkä, rinta että vatsa..? Juoksen lenkkiä 5 kertaa viikossa 7-10km kerrallaan ja käyn salilla 5kertaa viikkoon. Eli jakaisinko ohjelmaa päiville..? Ja vielä; miksi en saa missään ojentajiin liittyvissä liikkeissä mitään tuntumaa? Liikkeisiin tulee vain sellainen "löysä väsy", mutta ei sellasta ihanaa kiristävää tunnetta, niinkuin muille lihaksille?

^ No kyllähän 1-jakoinen ohjelma on varmasti ihan pätevä, laittaisitko koko ohjelman liikkeineen esille niin on helpompi arvioida?

Edit: Nyt vasta huomasin että käyt 5 kertaa viikossa salilla, siinä tapauksessa 1-jakonen ei mielestäni ole ihan paras mahdollinen ohjelma sinulle.

^ No kyllähän 1-jakoinen ohjelma on varmasti ihan pätevä, laittaisitko koko ohjelman liikkeineen esille niin on helpompi arvioida?

Edit: Nyt vasta huomasin että käyt 5 kertaa viikossa salilla, siinä tapauksessa 1-jakonen ei mielestäni ole ihan paras mahdollinen ohjelma sinulle.

Komppausta tälle. Heitä ohjelma näkyville. Kyllähän tuo 5krt viikossa koko kroppa läpi kuullostaa aika perseilyltä. Jonkun 3jakosen melkein upottaisin tohon..

Pitäisikö lihasten kipeytyä salitreenin jälkeen? Alussa kipeytyi paljonkin, mutta nyt enää ei tunnu kipua, vaan pientä hellyyttä jos sitäkään... Vedän kolmen sarjoilla about maksimipainoilla 6-10 repsiä per liike, vapaa-/käsipainoilla. Treenannut salilla n. 3kk

Eli tällä hetkellä ohjelma menee näin:

reiden ojentajat 43kg, 3krt 12 toistoa
reisien koukistajat 43kg, 3krt 12 toistoa
jalkaprässi 130kg, 3krt 10 toistoa
reiden lähentäjät 43kg, 3 krt 12 toistoa
reiden loitontajat 57kg, 3krt 12 toistoa
ylätalja 43kg, 3krt 15 toistoa
rintalihakset makuultaan 28kg, 3krt 10 toistoa
Ojentajille dippi, 15kg vastus 15 toistoa
hauikset irtopunteilla 7kg, 3krt 10 toistoa
ojentajat irtopuntilla 7kg, pään takaa "laskut", 3krt 10 toistoa
vatsakoneella sivuttaiset ja suorat rutistukset 36kg, 12 toistoa kutakin
vartalonkierto 36kg, 15 toistoa kummallekin puolelle
selkäkoneella 50kg, 2krt 15 toistoa

Pahoittelut jos mun termistöt ei ole "ammattimaiset", kertokaa jos ette ymmärrä jotakin. :)

Ensinnäkin, toi ohjelma on ihan perseestä ja toisekseen, et voi ennalta määrätä noita painoja, vaan teet niin isoilla painoilla kun pystyt ne vetään läpi ja koitat kokoajan nostaa painoja tai sarjapituuksia, jos kasvua toivot. Selaa noi treenipuolen stickyt läoi ja nappaat sieltä vaikka jonkun kolmijakosen ohjelman itelles. En pysty oikein linkkaamaan tähän nyt mitään, kun oon puhelimella. Mut toi ohjelma on kyllä oiken surkeuden multihuipentuma :D

E. Aah, oletkin ilmeisesti nainen.

No, ontoi silti surkea ohjelma :D

Juu, nainenhan minä. :) Nuo painot heitin nyt mitä ne on nyt parina viime kertana olleet, hivuttelen kyllä niitä jatkuvasti ylöspäin ja paljon alhaisemmista olen aloitellut. Mutta joo...mä luulen että alan selata vähän noita ohjelmia läpi. Hyviä ojentajien liikkeitä vinkata?

Tietty riippuu mitä kropastas haet. Jos jaluat näkyvästi lihasta kasvattaa, niin aika kiven alla on tolla ohjelmalla.

Kapea penkki ja dippi ojentajille pääliikkeeks, siihen eristäväks sitten ranskalaista punnerrusta, taljapunnerusta jne..

Onko kenelläkään tietoa tai heittää arvausta, kuinka kauan menee kasvattaa lihoja niin, että voisi joskus harkita kilpailemista? Jos jollain olisi kertoa vaikka omasta treenimäärästä ennen ekaa kisaa jne?

Back
Ylös Bottom