Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve
Kun kokeilin tänään erilevyisiä asentoja jaloille kyykyssä niin raudat nousi helpoiten niin leveällä asennolla että varpaat kosketti räkin sivuja, niin kysyisin että onko näin leveästä asennosta mitään haittaa? Tarviiko kiinnittää mihinkään enemmän huomiota verrattuna edelliseen asentoon joka oli vähän hartioita leveämpi?

Terve
Kun kokeilin tänään erilevyisiä asentoja jaloille kyykyssä niin raudat nousi helpoiten niin leveällä asennolla että varpaat kosketti räkin sivuja, niin kysyisin että onko näin leveästä asennosta mitään haittaa? Tarviiko kiinnittää mihinkään enemmän huomiota verrattuna edelliseen asentoon joka oli vähän hartioita leveämpi?

Jalkaterän asento, asennon leveys, tangon paikka (mm. etukyykky vs. takakyykky) ja kyykyn syvyys vaikuttaa kaikki kohdelihaksiin, eli siihen mitkä lihakset/lihaspäät aktivoituvat eniten. Taitaa johtua tuo leveällä asennolla kyykkäämisen "voimakkuus" siihen, että liikerata lyhenee samalla.

Olen tehnyt tasa- ja vinopenkkissä nyt aina normisarjojen lisäksi aina muutamat negatiiviset toistot sarjan päälle. Miten on, että onko noita negatiivisia toistoja järkevä tehdä vain silloin tällöin vai olisko hyvä tehdä ihan säännöllisesti?

Morjesta, pidempään olen lueskellut foorumia ja nyt täytyis vielä kysyä vinkkiä. Eli viimeisen vuoden olen hinkannut 5x5 ohjelmaa, voimaa on tullut ihan kivasti lisää ja massaakin vähän. Penkki tosin laahaa perässä, arvelisin että ojentajien takia. Nyt vuodenvaihteessa uudet kujeet luvassa, ajattelin koittaa venäläistä penkkiohjelmaa. Lähinnä kiinnostaisi, että minkälaisilla toistomäärillä apuliikkeet kannattaisi tehdä? 4x6 tai 4x8 lienee ok? Hakusessa on siis lähinnä voimatyylinen ohjelma.

Liikkeistä sen verran, että olen kuullut jostain että pystysoutu (z-tangolla teen) rasittaisi turhaan olkapäitä vaikka itse tykkäänkin liikkeestä. Oisko kellään heittään sen tilalle jotain vastaavaa?

Sit vielä jokerikysymys: Teen apuliikkeenä prässiä. Ja polvilumpioiden yläpuolelle, siihen mihin etureisilihas loppuu, ilmestyy seuraavan päivänä mustelmat molempiin jalkoihin. Aluksi luulin että mavessa tanko kolisee polviin, mutta epäilen itse, että jotain (lihas,kudos) menee rikki prässätessä. Kuvittelenko omiani vai onko jollain käynyt vastaavaa?

-Kuinka paljon selkätreeni (Kulmas. tangol, taljat ja tommone ojentaja treenin kaltai pumppi köydel selälle) rasittaa rintaa/ojentajia ja toisinpäin? Että saa paikat hieman palautua.
*Uskaltaako tehä rinta/ojentaja treenin selän jälkee.

Selkä ja hauis ovat vetäviä lihaksia ja rinta sekä ojentaja taas työntäviä, jos olen oikein käsittänyt niin kyllä ne voi tehdä peräkkäisinä päivinä ihan hyvin tai ainakin omalla kohdalla on tullut tehtyä.

Selkä ja hauis ovat vetäviä lihaksia ja rinta sekä ojentaja taas työntäviä, jos olen oikein käsittänyt niin kyllä ne voi tehdä peräkkäisinä päivinä ihan hyvin tai ainakin omalla kohdalla on tullut tehtyä.

Loisto homma, jos se toimii muillaki ni kokelemisen arvone.

Mites leuanvedossa toi hengittäminen? Pitääkö puhaltaa ulospäin ku on ylhäällä?

Ite hengitelly vetovaiheessa sisään ja alas mennes ulos, tulee luontaisesti. Totuttelin joskus itteni siihen että hengittämistä ei saa unohtaa, koska lihakset ei jaksa tehä hommia ilman happea, joten se tulee aina työvaihees.

Treenaan nyt 1-jakosella 3krt viikossa ja treenikerrat vähenee jossaivaiheessa tod.näk 2 per viikko joten aattelin kysyy et tuleeks tarpeeks treenii jos tekee 2-jakosta ohjelmaa 2 kertaa viikkoon ? Vai oks parempi vaa jatkaa 1-jakosta mut 2krt viikkoon ?

Terve!

Olen viisitoistavuotias pesäpalloa harrastava poika. Tekniikkaa treenamme 2 kertaa viikossa.
Käymme kerran viikossa salilla ja valmentaja suosittelee, että kävisimme omaehtoisesti toisenkin kerran viikossa.
Hän tietää yleisesti salilla käymisesta, mutta haluaisin täältä tarkempaa treeniohjelmaa.
Itse teen tällä hetkellä kotona 300-200 punnerrusta per. päivä 35 punnerruksen sarjoina ja 200 vatsalihasliikettä pidossa 50 sarjoina. Perjantaina minulla on lepopäivä omaehtoisesta.
Haluaisinkin kysellä tuosta omaehtoisesta sali kerrasta, että millaisia liikkeitä minulle suosittelisitte?
Ja miten tuo kotona suorittamani punnerrus + vatsalihas, onko se ok, jos ei millaista kotona tehtävää treeniä suosittelisitte koko viikolle?

Kiitos jo etukäteen!

Sellasesta asiasta oon kiinnostunu et millasta vartaloo ihmiset näillä tavoilla haluaa siis sellasta nättiä sixpackii vai sellasta voimakasta "könttii"???:D

Mikä filosofia sen takana on, että SS :ssä maastavedossa on 1x5?

Se, että kyseessä on muutenkin raskas ohjelma ja ja kun proggression myötä sarjapainot kasvavat äärirajoille, niin jo yksi vitosen mavesarja joka toisessa treenissä on riittävästi, ettei enempää tarvita. Alussa yksi vitosen sarja voi tuntua vähältä, mutta sitten kun rautaa alkaa olemaan tangossa riittävästi niin sen vitosen perään ei varmasti tule sellaista fiilistä, että pitäisi tehdä enemmän.

1 warm up set of 10-12 reps, 1 working set of 6-8 reps to failure, desired weight eli toistetaanko toi working set niin monta kertaa ettei enää tuu tota 6-8 toistoa ?

Back
Ylös Bottom